وقایع جنگ جهانی اول در ایران

جنگ جهانی اول,جنگ جهانی اول در ایران,جنگ جهانی اول و دوم,جنگ جهانی اول Pdf,جنگ جهانی اول بازی,جنگ جهانی اول بازی انلاین,جنگ جهانی اول در سال,جنگ جهانی اول عثمانی,جنگ جهانی دوم در ایران,قحطی جنگ جهانی اول در ایران,تاریخ جنگ جهانی اول در ایران,وقایع جنگ جهانی اول در ایران,پیامدهای اقتصادی جنگ جهانی اول در ایران,جنگ جهانی اول و دوم در ایران,کشته شدگان جنگ جهانی اول در ایران,عکس جنگ جهانی دوم در ایران,پیامدهای جنگ جهانی دوم در ایران,جنگ جهانی اول و دوم بین چه کشورهایی بود,جنگ های جهانی اول و دوم,تاریخچه جنگ جهانی اول و دوم,درباره جنگ جهانی اول و دوم,خلاصه جنگ جهانی اول و دوم,فاصله جنگ جهانی اول و دوم,زمان جنگ جهانی اول و دوم,تلفات جنگ جهانی اول و دوم,جنگ جهانی دوم Pdf,تاریخ جنگ جهانی اول Pdf,تاریخچه جنگ جهانی دوم+pdf,تاریخ جنگ جهانی دوم Pdf,کتاب جنگ جهانی دوم Pdf,جنگ جهانی اول و دوم Pdf,ایران در جنگ جهانی اول Pdf,مقاله جنگ جهانی دوم Pdf,جنگ جهانی اول بازی آنلاین,جنگ جهانی اول بازی رایگان,جنگ جهانی دوم بازی,جنگ جهانی دوم بازی انلاین,جنگ جهانی اول بازی انلاین,جنگ جهانی دوم بازی اندروید,بازی جنگ جهانی اول دانلود,دانلود بازی جنگ جهانی اول برای کامپیوتر,دانلود بازی جنگ جهانی اول برای اندروید,بازی انلاین و استراتژیک جنگ جهانی اول,دانلود بازی انلاین جنگ جهانی اول,بازی انلاین استراتژیک جنگ جهانی اول,بازی انلاین رایگان جنگ جهانی اول,بازی های انلاین جنگ جهانی اول,جنگ جهانی دوم در سال,جنگ جهانی اول در چه سالی رخ داد,جنگ جهانی اول در چه سالی اتفاق افتاد,جنگ جهانی اول در کدام سال بود,جنگ جهانی اول در چه سالی اتفاق افتاد,جنگ جهانی اول در کدام سال شروع شد,جنگ جهانی اول در چه سالی پایان یافت,جنگ جهانی اول در چه سالی تمام شد,جنگ جهانی دوم در چه سالی بود,جنگ جهانی اول عثمانی,جنگ جهانی اول و عثمانی,عثمانی در جنگ جهانی اول,امپراتوری عثمانی جنگ جهانی اول,دولت عثمانی در جنگ جهانی اول,شکست عثمانی در جنگ جهانی اول,نقش عثمانی در جنگ جهانی اول,ارتش عثمانی در جنگ جهانی اول,تجزیه عثمانی در جنگ جهانی اول

 جنگ جهانی اول , جنگ جهانی اول در ایران , جنگ جهانی اول و دوم

جنگ کلا خوب نیست چه برسد به نوع جهانی ان. در این مطلب سعی نموده ایم یک مقاله کامل در مورد جنگ جهانی اول برای شما تهیه نماییم تا بتوانید تمام سوالات خود را با خواندن این مطلب جواب دهید.جنگ جهانی اول همانطور که از اسمش پیداست یک جنگ بزرگ بین چند کشور جهان بود که بیش از 4 سال به طول انجامید.این جنگ از تابستان سال 1914 میلادی شروع شد و در پاییز سال 1918 میلادی تمام شد.هیچ جنگی قبل از این جنگ تا این حد کشته و زخمی و تلفات نداده بود.استفاده از سلاح های شیمیایی برای اولین بار در این جنگ لکه ننگی برای بشریت است.در این جنگ برای اولین بار مناطق غیر نظامی و مردم عادی به شکلی عجیب مورد حمله و بمباران قرار گرفتند.جنگ جهانی اول تاثیر فراوانی بر تاریخ به خصوص قرن بیستم داشته است.این جنگ باعث شد بسیاری از نظام های پادشاهی در اروپا به انتها برسند.جنگ جهای اول باعث نابودی چهار دودمان پادشاهی هوهنزولرن، هابسبورگ، عثمانی و رمانوف به ترتیب در اتریش-مجارستان، آلمان، عثمانی و روسیه تزاری شد. شاید جالب باشد بدانید که همهٔ این فرمانروایی‌ها از زمان جنگ‌های صلیبی بر سر کار بودند.

جنگ جهانی اول , جنگ جهانی اول در ایران , جنگ جهانی اول و دوم

جنگ جهانی اول چگونه شروع شد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که جنگ جهانی اول چگونه شروع شد.در روز 28 ژوئن سال 1914 آرشیدوک فرانسوا فردیناند ولیعهد اتریش و مجارستان و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح هر دو کشور در حالیکه با همسرش از شهر سارایوو دیدار می کرد توسط دانشجویی بنام کارویلوپرینسیپ که تنها 19 سال سن داشت کشته شد به همراه همسرش در یوگسلاوی فعلی.قاتل اقدام خود را انتقامی برای اعمال زور و فشار به صربستان قلمداد کرد و چون کمتر از بیست سال داشت محکوم به مرگ نشد، ولی در 28 آوریل 1918 بر اثر بیماری سل با همسرش در زندان درگذشت.

جنگ جهانی اول , جنگ جهانی اول در ایران , جنگ جهانی اول و دوم

جنگ جهانی اول بین چه کشورهای رخ داد؟

طرف متخاصم یا متحدین : آلمان – اتریش – مجارستان – و بعدها ترکیه عثمانی و بلغارستان

متفققین : فرانسه – روسیه – بلژیک –  صربستان – ژاپن و سپس ایتالیا و رومانی و پرتغال و یونان و ممالک متحده آمریکا

جنگ جهانی اول , جنگ جهانی اول در ایران , جنگ جهانی اول و دوم

جنگ جهانی اول به روایت تاریخ

در 3 آگوست سال 1914 میلادی ، آلمانها از دولت بلژیک خواستند که این کشور اجاز دهد تا نیروهای آلمانی از بلژیک برای جنگ با فرانسه بگذرند.بلژیک به آلمانها این اجازه را نداد.بنابراین نیروهای آلمان از مرزهای بلژیک عبور کرده و وارد این کشور شدند.

در 12 آگوست سال 1914 میلادی ،با توجه به اینکه بلژیک خود را بی طرف نسبت به آلمان معرفی کرده بود انگلستان به اتریش و مجارستان اعلام جنگ کرد.

در 6 آگوست سال 1914 میلادی ، صربستان به آلمان اعلام جنگ کرد

در 1 آگوست سال 1914 میلادی ، آلمان به روسیه و ترکیه عثمانی اعلام جنگ کرد.در این روز نیروهای آلمانی لوکزامبورگ را اشغال نمودند و پس از ان فرانسه به اتریش و مجارستان اعلام جنگ کرد.آلمانها در این جنگ ژنرال هیندنبورگ بود.

در سپتامبر 1914 ، نیروهای آلمانی به فرماندهی اریش فون فالکن هاین تا مرز پاریس پایتخت فرانسه پیشروی کردند و فرمانده ارتش فرانسه که جوزف جفری نام داشت فرمان حمله عمومی داد.

در 28 اکتبر سال 1914 میلادی ، دولت ترکیه عثمانی به روسها حمله کرد و در پی این حمله فرانسه و انگلستان در حمایت از روسیه به ترکیه اعلام جنگ کردند.

در 22 آوریل سال 1915 در جبهه غربی ، آلمان برای اولین بار بر ضد فرانسه از سلاح شیمیایی گاز کلر استفاده کرد و بسیاری از سربازان فرانسوی را کشت.

در 13 ماه می سال 1915 ، آلمانها لوستیانا که کشتی مسافربری انگلیسی بود را غرق کردند که در این حادثه 1198نفر کشته شدند که طبق آمار 128 نفر آنها آمریکایی بودند.در پی این اتفاق آمریکا به شدت به آلمان اعتراض کرد .آلمان در جواب آمریکا این کشتی را حامل تجهیزات برای انگلستان دانست.تئودور روزولت رییس جمهور وقت آمریکا نیز خواهان جنگ با آلمان شد.

در 13 جولای سال 1915 ، آلمان و اتریش به لهستان حمله کردند.

در 21 آگوست سال 1915 ، ایتالیا به ترکیه عثمانی اعلام جنگ کرد

در 14 سپتامبر 1915 ، آلمان و اتریش و مجارستان و بلغارستان و ترکیه عثمانی پیمان چند جانبه ای را منعقد کردند.

در ماه می سال 1916 میلادی ، آلمانیها 115 هزار کشتی جنگی انگلستان را نابود کردند و 6900 سرباز این کشور را کشتند.در این جنگ 62000 کشتی آلمانی نابود شد و 2900 سرباز این کشور کشته شدند.

در 20 جولای سال 1916 ، هیندنبورک فرمانده ارتش آلمان درجبهه شرق شد.به همین دلیل قسمت اعظم نیروهای اتریشی تحت فرماندهی هیندنبورک و ( لودندورف) ژنرال دیگر آلمانی درآمدند.

در 28 جولای سال 1915 ، ایتالیا به آلمان اعلام جنگ کرد.رومانی به اتریش و مجارستان اعلام جنگ کرد.آلمان هم به رومانی اعلام جنگ کرد.

در 1 سپتامبر 1916 میلادی ، بلغلرستان به رومانی اعلام جنگ کرد.

در 26 نوامبر 1916 میلادی ، یونان به آلمان اعلام جنگ کرد.

در 30 دسامبر سال 1916 میلادی ، کاپیتان آلمانی به نام  فلیکس گراف فون لوکنر که لقب شیطان دریا را داشت توسط کشتی جنگی خود 23 کشتی متفقین را در دریاهای آتلانتیک و پاسیفیک غرق کرد.

در 8 دسامبر سال 1916 میلادی ،آلمان به اتریش و مجارستان اعلام جنگ کرد.

در آگوست سال 1918 میلادی ، 54 هزار نفر سرباز آمریکایی برای کمک به متفقین وارد جنگ شدند

آلمان در این زمان در تمام جبهه ها می جنگید و چون اتریش و متحدانش خسارات فراوانی دیده بودند از ادامه جنگ ناتوان شدند، آلمان تقاضای صلح کرد.

در 22 اکتبر سال 1918 ، جنگ جهانی اول به صورت رسمی با شکست آلمان تمام شد .و ویلهلم دوم امپراتور آلمان به هلند متواری شد و دولت هلند به او حق پناهندگی داد.

جالب است بدانید که تانک در بیت این جنگ توسط سرارنست سونتین اختراع شد.

جنگ جهانی اول , جنگ جهانی اول در ایران , جنگ جهانی اول و دوم

در یازدهم نوامبر 1918 در یک واگن راه آهن در جنگ های ( گومپیگنه) مارشال فرانسوی( فردیناند فوش) مذاکرات برقراری آتش بس و شرایط متفقین را به شرح زیر به هیئت ویژه آلمانی دیکته کرد:

1- آلمانی ها باید نواحی اشغال شده در فرانسه به علاوه الزاس – لوترینگن(Lothringen Elsass) ، بلژیک و لوکزامبورگ را ظرف مدت چهارده روز ترک نماید.

2- نیروهای آلمانی باید ظرف مدت یک ماه قسمت چپ ناحیه راین (Rhein) را تخلیه کنند . نیروهای متفقین پل های ماینز (Mainz)، کوبلنز(koblenz)، و کلن(Koln) را اشغال نمایند.

3- ارتش آلمان 5000 قبضه توپ، 25000 قبضه اسلحه و 1700 هواپیمای شکاری بمب افکن را به متفقین واگذار نماید.

4-  آلمان ها باید حداکثر ظرف مدت یک ماه5000 لوکوموتیو، 150000 واگن راه آهن و 5000 کامیون را به متفقین واگذار نمایند.

5- آلمان تمام اسرای جنگی متفقین را باید بلافاصله آزاد کند. زمان بازگشت اسرای آلمانی به میهن خود، ابتدا در جریان مذاکرات صلح معین خواهد شد.

6-  آلمانی ها باید در شرق، نیروهای خود را تا پشت مرزهای موجود در سال 1914 عقب بکشند. زمان عقب نشینی نیروها را متفقین بعداً اعلام خواهند کرد.

7- متفقین دارای حق ورود به شهرهای دانزیگ (Danzing) و وایکسل(Weichscl) می باشند تا بتوانند نظم را درشرق اروپای مرکزی حفظ نمایند.

8- کل نیروی دریائی آلمان باید با نظارت متفقین خلع سلاح گردد.

9- بلوکه بندرهای آلمانی همچنان پابرجای باقی خواهد ماند. بدین ترتیب جلوگیری از حمل مواد غذائی به آلمان توسط نیروهای متفقین، همچنان پس از مذاکرات برای پایان جنگ باقی خواهد ماند.

سرانجام این عهدنامه با عهدنامه ورسای  ، تلفیق شد و به پیروزی دولت های متفق مهر تایید زد .  این جنگ ، خسارات بسیار زیاد جانی و مالی بر جای نهاد و مدت 1565 روز طول کشید . در طول این مدت  حدود 65 میلیون نفر بسیج شده بودند ؛ از این عده حدود 9 میلیون نفر کشته شدند ، حدود 22 میلیون نفر ( به نسبت یک سوم ) معلول و از کار افتاده  و 7 میلیون نفر برای همیشه معلول و ناقص شدند . این جنگ حدود 5 میلیون نفر مفقود نیز بر جای گذاشت .

جنگ جهانی اول