درمان گیاهی اسهال مزمن در بزرگسالان

 علت اسهال مزمن در بزرگسالان ,درمان اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان گیاهی اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان خانگی اسهال مزمن در بزرگسالان,علل اسهال مزمن بزرگسالان,علل اسهال مزمن در بزرگسالان,درمان اسهال حاد در بزرگسالان,درمان اسهال مزمن بزرگسالان,دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

در این مطلب از سایت جسارت به علت اسهال مزمن در بزرگسالان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال به خودی خود یک بیماری نیست و بیشتر نشانه ای از مسائل دیگر محسوب می شود. با توجه به علت شکل گیری اسهال، تغییر در رژیم غذایی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر جلوگیری و درمان اسهال داشته باشد. علت اصلی بروز بیماری التهاب روده ناشناخته است، اما می‌توان عوامل خطر و دلایل بروز آن را این طور توضیح داد که از زمان بیشتر شدن مهاجرت از روستاها به شهر و افزایش شهرنشینی و به دنبال آن بهبود سطح بهداشت عمومی و فردی، انجام منظم واکسیناسیون، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر غذاهای پرچرب، پر پروتئین، کم فیبر، کاهش تحرک بدنی و شیوع چاقی در جمعیت در بروز بیماری موثرند. همچنین به دلیل بهبود امکانات زندگی استفاده از یخچال‌های خانگی به صورت گسترده رواج پیدا کرد. باکتری‌هایی که محیط مناسب حیاتشان حدود دمای 4 درجه سانتی گراد است رشد بیشتر و بهتری در یخچال‌ها دارند که ممکن است در بروز بیماری نقش داشته باشند. البته آب و هوا از جمله آلودگی و گردوخاک نیز در بروز عوامل  مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند.

علت اسهال در بزرگسالان

بیماری التهابی روده خود را با علائم اسهال (همراه یا بدون خون)، خونریزی از مقعد، درد شکمی، کاهش وزن و تب خود را نشان می‌دهد.در واقع اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است. همچنین بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی نیز می‌تواند از  عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد و در برخی افراد حتی قرمزی چشم و زخم‌های پوستی نیزمی‌تواند نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد. البته ارتباطی میان تغییر نوع و میزان باکتری‌های مفیدی که باید در روده هر فردی برای هضم غذا باشد در  بروز بیماری وجود دارد. افزایش برخی عادات بد اجتماعی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر و  همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی با بروز بیماری بی‌ارتباط نیستند. ناگفته نماند یکی از عوامل ایجاد بیماری می‌تواند  نوع زایمان مادر باردار باشد مثل سزارین که احتمال بروز بیماری را بیشتر می‌کند.  یکی از فاکتورهای حفاظتی در برابر بیماری، تغذیه نوزاد با شیر مادر به مدت دو سال کامل است. اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن نیز می‌تواند سبب بروز التهاب روده شود . در واقع بیماری‌های التهابی روده، گروهی از بیماری‌های خودایمنی هستند که شامل دو  بیماری کرون ( کرون روده باریک یا کرون روده بزرگ یا هردو) و کولیت اولسروز (التهاب و زخم در روده بزرگ) می‌شوند.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری (OCP) ، داروهای مسکن بخصوص از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) و کمبود سطح ویتامین Dکه در کشور بسیار شایع است، می‌تواند در ایجاد بیماری نقش داشته باشد. مصرف بی‌دلیل و بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز در دو سال اول تولد هر فردی می‌تواند باکتری‌های دستگاه گوارش  را برای همیشه دچار تغییرات دائمی کند که در ایجاد بیماری می‌تواند موثر باشد.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

تعدادی از بیماری ها و شرایط می تواند باعث اسهال شود، از جمله:

– ویروس ها

ویروس هایی که می توانند باعث اسهال شوند، شامل ویروس Norwalk، ویروس سیتومگالو و

ویروس هپاتیت می باشد. روتاویروس علت شایع اسهال حاد کودکی است.

–  باکتری ها و انگل ها

غذا یا آب آلوده می تواند باکتری ها و انگل ها را به بدن شما انتقال دهد. انگلهایی مانند جیاردیا لامبلیا و کریپتوسپوریدیم

میتواند باعث اسهال شود. علل متداول باکتریایی اسهال عبارتند از کمپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا و اشریشیا کولی.

هنگام سفر در کشورهای در حال توسعه، اسهال ناشی از باکتری ها و انگل ها اغلب اسهال مسافرتی ایجاد میکند.

آلودگی Clostridium difficile می تواند به خصوص پس از یک دوره آنتی بیوتیک رخ دهد.

–  داروها

 بسیاری از داروها، مانند آنتی بیوتیک ها، می توانند باعث اسهال شوند. آنتی بیوتیک ها هر دو باکتری خوب و بد را از بین می برند،

که می تواند تعادل طبیعی باکتری ها در روده را از بین ببرد. داروهای دیگر که باعث اسهال می شوند، داروهای سرطانی و آنتی اسیدها با منیزیم است.

 – عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی است. افرادی که دچار مشکل هضم لاکتوز هستند پس از مصرف محصولات لبنی

اسهال می شوند. بدن شما آنزیمی را تولید می کند که به هضم لاکتوز کمک می کند، اما برای اکثر مردم سطح آنزیم

پس از دوران کودکی سریعا کاهش می یابد. این باعث افزایش خطر ابتلا به عدم تحمل لاکتوز می شود.

–  فروکتوز

فروکتوز، قندی که به طور طبیعی در میوه ها و عسل یافت می شود، می باشد و بعنوان یک شیرین کننده به بعضی از

نوشیدنی ها اضافه می شود و می تواند باعث اسهال در افرادی که در معرض خطر هضم هستند، شود.

–  شیرین کننده های مصنوعی

سوربیتول و مانیتول، شیرین کننده های مصنوعی موجود در آدامس و سایر محصولات بدون قند هستند که می توانند در بعضی افراد سالم باعث اسهال شوند.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال می تواند باعث کمبود آب بدن شود و در صورت عدم درمان، می تواند خطرناک باشد. کم آبی بدن در کودکان، افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، خطرناک است.اگر علائم کم آبی بدن دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال مزمن ممکن است به علت بیماری سل روده ای باشند که علایم آن عبارتند از :  درد شکم ، لاغری ، تب و اسهال که با آزمایش مربوط وجود آن تایید می گردد. گاهی نیز میکروب سل در پرده صفاق متمرکز گردیده که با شکم درد و اسهال خودنمایی می کند و این بیماری روده ها  را به هم میچسباند و در نتیجه آن ناحیه از شکم در زیر دست حالت خمیری به خود میگیرد . اما اینگونه اسهال ها ندرتا مشاهده می گردد . همه انواع  اسهال مزمن را نمی توان میکروبی دانست . چون بسیاری از انواع اسهال مزمن هستند که علل و اسباب دیگری دارند . مثلا گاهی در اثر عوامل فیزیولوزیکی مانند کم شدن آنزیم های گوارشی ،  اسهال مزمن به شخص دست می دهد که مداوای آن قطع دارو و تقویت بنیه بیمار می باشد . گاهی هم اسهال مزمن در اثر وجود انگل در دستگاه گوارش است که این نیز پس از تایید با دفع انگل از بدن مداوا خواهد شد ، اگر اسهال مزمن در اثر تجمع میکروب سال در دستگاه گوارش باشد لازم است زیر نظر پزشک متخصص نسبت به مداوای آن اقدام گردد . گاهی که اسهال شدید هم می باشد اطباء سنتی جهت قطع اسهال مزمن از حب هایی استفاده می کرده اند که در ترکیب آنها مقداری تریاک بکار رفته است مانند حب نشاط و حب زعفرانی و غیره که همراه داروهای اصلی تجویز می شده اند .

علت اسهال مزمن در بزرگسالان , علت اسهال در بزرگسالان , درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

پروبیوتیک ها باکتری هایی سودمند هستند که می توانند سلامت گوارش شما را بهبود ببخشند. برخی مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند برخی انواع مشخص از اسهال حاد را درمان کنند اما اثرگذاری آنها بر اسهال مزمن چندان روشن نیست. اگر در پی مصرف یک پروبیوتیک هستید باید حداقل به مدت 4 هفته برای ارزیابی تاثیر آن صبر کنید.

علت اسهال مزمن در بزرگسالان