عوارض و فواید “ قرص استامینوفن کدئین”+ نحوه و مقدار مصرف “استامینوفن”

استامینوفن کودکان,استامینوفن در شیردهی,استامینوفن کدئین سرماخوردگی,استامینوفن کدئین ویکی پدیا,استامینوفن کدئین و کبد,استامینوفن کدئین در بارداری,استامینوفن کدئین در شیردهی,استامینوفن کدئین عوارض,استامینوفن کدئین چیست,استامینوفن در بارداری,استامینوفن در بارداری مضر است,استامینوفن در بارداری,مصرف استامینوفن در بارداری,عوارض استامینوفن در بارداری,قرص استامینوفن در بارداری,استامینوفن 325 در بارداری,قرص استامینوفن کدئین 300,استامینوفن کافئین ایبوپروفن,استامینوفن کافئین دار,استامینوفن کافئین,استامینوفن و کافئین,قرص استامینوفن کافئین,کپسول استامینوفن کافئین,کپسول استامینوفن کافئین ایبوپروفن,عوارض استامینوفن کافئین,قرص استامینوفن کافئین ایبوپروفن,استامینوفن 325,استامینوفن 325 در شیردهی,استامینوفن 325 جالینوس,استامینوفن 325 میلی گرم,قرص استامینوفن 325,شیاف استامینوفن 325,داروی استامینوفن 325,شیاف استامینوفن 325,مصرف استامینوفن 500 در بارداری,استامینوفن 500 بارداری,استامینوفن 500 و بارداری,مصرف استامینوفن 500 در دوران بارداری,خوردن استامینوفن 500 در دوران بارداری,استامینوفن کودکان,شیاف استامینوفن کودکان,قطره استامینوفن کودکان,شیاف استامینوفن کودکان 125,استامینوفن در کودکان,عوارض استامینوفن کودکان,قرص استامینوفن کودکان,دوز استامینوفن کودکان,عوارض شیاف استامینوفن کودکان,استامینوفن در شیردهی,مصرف استامینوفن در شیردهی,استامینوفن در دوران شیردهی,قرص استامینوفن در شیردهی,خوردن استامینوفن در شیردهی,استامینوفن شیردهی,استفاده از استامینوفن در شیردهی,مصرف استامینوفن در دوران شیردهی

    قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

( استامینوفن به انگلیسی:  Acetaminophen ) یا اسم دیگر آن معروف به ( پاراستامول به انگلیسی:  Paracetamol ) کار این دارو ضد درد و ضد تب میباشد.از قرص  استامینوفن برای بسیاری از درمان دردها از جمله : سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد و درد دندان استفاده میشود. اثر این دارو حدود 12 دقیقه بعد از مصرف خوراکی آن شروع میشود. استامینوفن یک داروی ضد التهاب نیست و اثرات ضد التهابی بسیار کمی دارد. مصرف زیاد استامینوفن باعث  آسیب کبد میشود و در بعضی کشورها این دارو شایعترین علت آسیب حاد کبدی است. استامینوفن یکی از شایعترین داروهایی است که اوردوز میشود. این دارو بدون نسخه پزشک قابل دسترس است.اثرات ضد درد استامینوفن در حد آسپیرین است در حالیکه اثرات ضد التهابی کمتری دارد. از استامینوفن میتوان در کاهش درد آرتریت یا التهاب مفاصل استفاده کرد گرچه این دارو تاثیر زیادی بر خود التهاب و یا کاهش قرمزی یا تورم مفصل ندارد. این دارو را میتوان بطور موثری در کنترل درد ساییدگی مفاصل مصرف کرد و اثر این دارو در کاهش درد آرتروز زانو با اثر ایبوپروفن قابل مقایسه است.

توصیه های  بسیار مفید در هنگام مصرف قرص استامینوفن

اگر استامینوفن را به سبب درد، تب یا گلودرد مصرف می‌کنید در هریک از شرایط زیر با پزشکتان مشورت کنید: درد بیش از ۱۰ روز (در کودکان ۵ روز) طول بکشد یا اینکه علامت جدیدی به آن اضافه شود. تب بیش از ۳ روز طول بکشد، بدتر شود، یا علامت جدیدی اضافه شود. گلودرد دردناکتر شود، بیش از ۲ روز طول بکشد، یا تهوع، استفراغ، بثورات جلدی، یا سردرد رخ دهد.

قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

مکانیسم تاثیر استامینوفن چیست

مکانیسمی که استامینوفن به وسیله آن عمل میکند به درستی شناخته شده نیست ولی بنظر میرسد که اثر آن به علت کاهش تولید پروستاگلاندین ها به توسط بدن باشد. پروستاگلاندین ها موادی هستند که موجب بروز التهاب و تب میشوند. با این حال برعکس داروهای ضد التهابی دیگر که موجب کاهش تولید پروستاگلاندین در تمام بدن میشوند استامینوفن فقط در سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) تولید این ماده را کاهش میدهد.

نحوه و مقدار مصرف “استامینوفن”

استامینوفن معمولا بدون نسخه پزشک قابل دسترس است. این دارو به فرم ژنریک هم توزیع میشود ولی معروفترین نام تجاری آن تایلنول Tylenol است. استامینوفن بصورت قرص، کپسول، قرص های جویدنی، شربت، شیاف و تزریقی استفاده میشود. قرص و کپسول های این دارو در مقادیر 325 و 500 و 625 میلیگرم و شربت آن بصورت 500 میلیگرم در هر 15 سی سی توزیع میشود. استامینوفن را باید در دمای اطاق ولی به دور از رطوبت و گرما نگه داری کرد.مقدار مصرف استامینوفن در بالغین 1000-325 میلیگرم هر شش ساعت یکبار است و حداکثر میزان مصرف روزانه آن 4 گرم در روز است. استامینوفن را میتوان به فاصله های چهار و یا شش ساعته مصرف کرد.

قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

استامینوفن را چگونه مصرف کنیم

در صورتی که استامینوفن را برای کنترل درد مصرف میکنید به محض شروع درد آن را مصرف کنید و اجازه ندهید شدت درد زیاد شود. داروهای ضد درد وقتی در اوج شدت درد مصرف میشوند تاثیر زیادی نخواهند داشت.استامینوفن را معمولا در زمان درد مصرف میکنند ولی در مواردی ممکن است پزشک توصیه کند که آن را بطور مرتب و بطور مثال روزی چند بار مصرف کرد. در این موارد اگر مصرف یک وعده از دارو فراموش شد به محض اینکه آن را به یاد آوردیم آن وعده را مصرف میکنیم ولی اگر زمان به یاد آوردن همان زمان مصرف وعده بعدی باشد دیگر وعده از یاد رفته را مصرف نکرده و دوز مصرفی را دو برابر نمیکنیم.استامینوفن را میتوان با یا بدون غذا مصرف کرد. اگر مصرف آن موجب درد معده میشود میتوان برای کاهش این عارضه آن را با غذا مصرف کرد.استامینوفن عوارض کمی دارد ولی مهمترین عارضه آن در کبد است. احتمال بروز عارضه کبدی استامینوفن با مصرف همزمان الکل بیشتر میشود پس در زمان مصرف استامینوفن باید از مصرف الکل پرهیز کرد. قبل از مصرف استامینوفن اگر سابقه بیماری کبدی وجود دارد باید آن را به اطلاع پزشک معالج رساند.استامینوفن رایج ترین دارویی است که در درمان تب و درد بکار میرود. این دارو در بسیاری از ترکیباتی که معمولا برای رفع درد بکار میروند و یا در قرص های ضد سرماخوردگی وجود دارد. مصرف همزمان این داروها و استامینوفن ممکن است دوز مصرفی آن را بالا برده و موجب بروز مسمومیت با استامینوفن شود. پس در هنگام مصرف داروهای ضد درد و داروهایی که در درمان سرماخوردگی بکار میروند باید اطلاعات روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کرده و به میزان استامینوفن آن توجه داشت.

هشدارها و عوارض جانبی قرص استامینوفن

در صورتی که دچار هریک از نشانه‌های جدی زیر شدید، استامینوفن خود را قطع کرده، با پزشکتان تماس بگیرید: زردی پوست یا چشمها، اسهال، بی‌اشتهایی، تهوع، یا استفراغ، معده درد، درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم، مدفوع سیاه و قیری شکل، ادرار خونی یا کدر، کاهش ناگهانی ادرار، کبود شدگی یا خونریزی غیرعادی، بثوارت جلدی، زخمهای دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که بخاطرش تحت درمان قرار گرفته‌اید، نباشد. مصرف بیش از ۴ گرم استامینوفن در روزدر دراز مدت باعث بروز نارسایی شدید کبدی می‌گردد.تاری دید شدید و کوری و ضعف حتی از کار افتادن کبد گزارش شده.

قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

استامینوفن کودکان + میزان استامینوفن لازم براى درمانِ تب کودکان

میزان مصرف آستامینوفن در کودکان بحث می کنیم و، یک روش کاربردی بسیار موثر را به شما آموزش می دهیم که ۴ نکته جالب آموزشی داریم که باهم می خوانیم.

موضوع پُست امشب ما، یک نکته بسیار کاربردیه، هم براى پزشکان عزیز و هم براى خانواده هاى محترم:

-به کودکى که تب داره، چقدر استامینوفن بدیم؟
همه شما میدونید که نحوه تجویز دارو در کودکان باید بر اساس وزن کودک باشه.. شما هر قطره یا شربتى که بخواید به کودکِ بیمار بدید، باید بر اساس وزن کودک، میزان دارو در هر وعده رو محاسبه کنید..
امشب ، یک روش بسیار ساده در اختیارتون میذاره تا بوسیله اون براحتى بتونید میزان استامینوفن لازم براى درمانِ تب کودکان رو محاسبه کنید!

١. اگه قراره براى درمان تب کودک، از قطره استامینوفن استفاده کنید، باید هر ۶ ساعت ، دو برابر وزن کودک، بهش قطره بدید.. براى مثال اگه کودکى ١۵ کیلو وزن داره، باید هر ۶ ساعت، ٣٠ قطره استامینوفن در دهانش بچکانید!

٢. اگه کودک سن بالاترى داره و دیگه قطره کفافِ درمانِ تب رو نمیده، بهتره از شربت استامینوفن استفاده کنید!
اگه قرار به کودک شربت استامینوفن بدید، باید هر ۶ ساعت ، نصف وزن کودک بهش شربت بدید(بر حسب سى سى).. یعنى به یک کودک ١۵ کیلویى ، باید هر ۶ ساعت ، ٧/۵ سی سی شربت استامینوفن بدید (میدونید که هر قاشق غذاخورى حدودا ۵ سی سی حجمشه)

٣. اگه کودک استفراغ داره و نمیتونید از راه خوراکى بهش استامینوفن بدید، بهتره از شیاف استامینوفن استفاده کنید!
نحوه محاسبه شیاف استامینوفن در کودکان، به این صورته :هر ۶ ساعت، به ازاىِ هر ده کیلو از وزن کودک، یک شیاف کامل بهش بدید! مثلا براى کودک ١۵ کیلویى باید ١/۵ شیاف و براى کودک ٢٠ کیلویى باید ٢ شیاف هر ۶ ساعت استفاده بشه! (منظور شیاف ١٢۵ میلى گرمیه)
– یادتون باشه که فواصل دادنِ استامینوفن ( چه قطره،چه شربت،چه شیاف) معمولا هر ۶ ساعته! و فقط در مواردى که تبِ کودک خیلى شدیده، میشه هر ۴ ساعت هم بهش استامینوفن داد! اما هرگز در کمتر از ۴ ساعت، داروى استامینوفن رو تکرار نکنید! چون باعث مسمومیت میشه! اگه کودک زیر ۴ ساعت مجدد تب کرد، از پاشویه استفاده کنید تا سر ۴ ساعت که بتونید استامینوفن رو تکرار کنید!

قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

استامینوفن در دوران بارداری

استفاده از استامینوفن در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلاءِ کودکان به «اختلال کم توجهی- بیش فعالی» (ADHD )

مادران بارداری که دچار سردرد یا تب می‌شوند، وقتی به سراغ داروهای مسکن می‌روند اغلب با مشکل دیگری روبرو می‌شوند.معمولا مادران باردار از استامینوفن برای تسکین سردرد یا تب استفاده می‌کنند زیرا داروهای مسکن مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.  یک بررسی جدید نشان می‌دهد،زنان بارداری که برای تسکین درد از استامینوفن استفاده می‌کنند، با احتمال بیشتری صاحب فرزندانی خواهند شد که مبتلاADHDباشند. استامینوفن رایج‌ترین داروی بدون نسخه‌ای است که برای تسکین درد یا تب در زنان باردار استفاده می‌شود. تحقیقی که بر 64000 مادر و فرزند دانمارکی انجام شد، نشان می‌دهد، فرزندانِ مادرانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده می‌کرده‌اند به احتمال 40 درصد بیشتر مبتلا به ADHD شده‌اند. این کودکان بین سال‌های 1996 تا 2002 به دنیا آمده‌اند. همچنین بر اساس همین تحقیق،این کودکان در سن 7 سالگی، با احتمال بیشتری از داروهای ADHD استفاده می‌کنند و مشکلات رفتاری مشابه ADHD  بروز می‌دهند. البته این تحقیق رابطه علت و معلولی بین استفاده از استامینوفن در دوران باردای و ابتلای کودکان به ADHD را ثابت نمی‌کند، برای اثبات ارتباط علت و معلولی به تاییدات بیشتری برای این یافته‌ها نیاز داریم.بعلاوه این تحقیق نشان می‌دهد که با افزایش میزان مصرف استامینوفن، خطر بروز ADHD در فرزندان نیز افزایش می‌یابد. اثرات شدیدتر هنگامی مشاهد شد که زنان باردار به مدت شش هفته یا بیشتر از استامینوفن استفاده کردند و پس از 20 هفته استفاده، اثرات باز هم شدیدتر شد. محققان می‌گویند، ما همیشه تصور می‌کردیم که استفاده از استامینوفن در دوران بارداری بی‌ضرر است و چندان بد نیست و البته اگر یک یا دو بار باشد احتمالاً خطری ندارد. اما در صورتی‌ که بطور مداوم استفاده شود، احتمال خطر نیز افزایش می‌یابد. متاسفانه داروی مسکن جایگزینی نیز برای آن نداریم. البته بعضی از کارشناسان در قطعی بودن نتیجه‌ی این تحقیق شک دارند. البته هنگام مشاهده‌ی چنین ارتباطی بین استامینوفن و ADHD باید محتاط بود و پیش از استفاده از این دارو باید با پزشک معالج مشورت کرد. بنابراین محققان توصیه می‌کنند که مادران باردار تا حد امکان از مصرف دارو پرهیز کنند. البته دشوار است که از مادران بخواهیم، دردهای شدید را تحمل کنند و از مسکن استفاده نکنند، اما توصیه می‌شود که پیش از استفاده حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند و از مسکن‌های دیگر استفاده نکنند چون عوارض جانبی بیشتری به همراه دارند.

قرص استامینوفن , قرص استامینوفن کدئین , عوارض استامینوفن کدئین , قرص استامینوفن در بارداری

سایر داروهای مسکن و ضد درد

آسپرین، معمولاً به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ایبوپروفن، داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است.
    دیکلوفناک، از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NDSAID) است. به طور معمول دارای دو شکل ترکیب شده با سدیم و پتاسیم است.
    متادون، این دارو برای تسکین دردهای مزمن و سرفه‌های غیرارادی نیز تجویز می‌شود.
   پیروکسیکام، برای ستردن تب وتاب و درد در بسیاری از بیماریها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره، نقرس، آرتریتها، دردهای گوناگون اندامها، تب و … به کار می‌رود.
کتوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی رایج است.

قرص استامینوفن