فروشگاه اینترنتی الیکان

فروشگاه

یک میلیارد دلار درآمد ترکیه از تعطیلات عید فطر

دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۴۹ ق.ظ

یک میلیارد دلار درآمد ترکیه از تعطیلات عید فطر

ترکیه همسایه شمال غربی ایران یکی از الگوهای موفق در صنعت گردشگری در منطقه است، کشوری که به خوبی توانسته از ظرفیت های موجود خود برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی خود بهره ببرد. علیرغم اتفاقاتی که در سال های اخیر در این کشور افتاد و باعث شد تا صدمات زیادی به صنعت گردشگری این کشور وارد شود، تدابیری که مقامات گردشگری ترکیه برای حل این مشکل که در پی نا آرامی های اروپا دامنگیر این کشور شده، باعث شد تا صنعت گردشگری در این کشور تا حدی نجات پیدا کند. حالا در آستانه عید فطر کارشناسان پیش بینی می کنند که اقتصاد این کشور تحت تاثیر سفر 5 میلیون گردشگر قرار گیرد؛ اتفاقی که گردش مالی 10میلیارد لیری (معادل 6/ 1 میلیارد دلار) را برای این کشور رقم خواهد زد.

تعطیلات عید فطر در کشورهای مسلمان از 3 روز تا بیش از 23روز متغیر است. زمانی که فرصت مناسبی را در اختیار مسلمانان قرار می دهد که به سفر بپردازند. برخی از کشورهایی که جمعیت مسلمان بیشتری دارند، توانسته اند از این تعطیلات برای درآمدزایی از راه سفرهای ورودی و داخلی مسلمانان در تعطیلات استفاده کنند. با این همه، اگرچه تعطیلات دو روزه عید فطر در ایران همه ساله تعداد بسیاری از گردشگران داخلی را به مقاصد مختلف فرامی خواند، کشورمان هنوز نتوانسته از این فرصت برای درآمدهای ارزی بهره کافی ببرد.

اما ترکیه، به عنوان یکی از همسایگان ایران، از هیچ فرصتی برای بهره گیری اقتصادی از تعطیلات عید فطر غافل نشده است. این کشور امسال تعطیلات عید فطر را تا 9 روز افزایش داده تا بتواند درآمد بیشتری از سفرهای ورودی و داخلی کسب کند. این افزایش تعداد روزهای تعطیل البته از چند ماه قبل اعلام شده تا مردم بتوانند برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند و با رزرو قبلی خدمات موردنیازشان هزینه کمتری برای سفر بپردازند؛ اقدامی که رئیس اتحادیه هتلداران و تورگردانان توریستی مدیترانه ای ترکیه آن را دلیلی برای بهبود وضعیت کسب و کارهای گردشگری طی تعطیلات عید فطر می داند. رئیس فدراسیون هتلداران ترکیه نیز درباره عواید مالی گردشگری و هتلداری در این تعطیلات به روزنامه ترکیه ای حریت گفته است: «گردش مالی مورد انتظار از اقامت گردشگران در هتل ها طی تعطیلات پیش رو به یک میلیارد لیر خواهد رسید.»

از سوی دیگر، همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر در ترکیه، فرودگاه استانبول با افزایش تردد مسافران پروازهای داخلی و خارجی مواجه شده است. براساس آنچه رسانه ترکیه ای آناتولی گزارش داده، شرکت هواپیمایی ترکیه و برخی دیگر از شرکت ها شمار پروازهای خود را افزایش داده اند؛ اتفاقی که در پی افزایش تقاضای شهروندان رخ داده است. همین امر باعث شده تا در مراکز کنترل امنیتی و کنترل پاسپورت، صف های طولانی مسافران ایجاد شود. از سوی دیگر انتظار می رود 4/ 85 درصد ظرفیت پروازهای امروز ترکیش ایرلاینز پر شود. در این راستا، مجموع 495 پرواز خروجی امروز این شرکت نیز افزایش خواهد یافت. ورود گردشگران خارجی مسلمان و غیرمسلمان به ترکیه در ایام ماه رمضان و در تعطیلات عید فطر البته تنها به کسب و کارهای گردشگری رونق نمی بخشد. بسیاری از گردشگرانی که در این ایام سفر می کنند، چه داخلی و چه خارجی، بخشی از سفر خود را به خرید کالاها و خدمات مختلف می گذرانند و این امر رونق دیگر کسب و کارها را نیز رقم خواهد زد.

با این همه اما در ایران اتفاقات دیگری در حال رقم خوردن است. همه ساله تعطیلات عید فطر فرصتی برای سفرهای داخلی به شمار می رود؛ سفرهایی که اغلب شهرهای شمالی کشور را به عنوان مقاصد اصلی انتخاب می کنند و از آنجا که بدون برنامه ریزی انجام می شود، اغلب با گردش مالی مناسبی همراه نیست. این امر البته به باور کارشناسان، به سبک سفرهای ایرانی ها نیز بازمی گردد، نبود فرهنگ سازی برای سفرهای گروهی، تصمیم های آنی درباره مقصد سفر که موجب بی برنامگی در اقامت گردشگران می شود، نبود زیرساخت های کافی و مناسب، عدم توزیع مناسب تعطیلات در تمام ایام سال و برخی چالش های دیگر اغلب باعث شده سفرهای داخلی که در این ایام صورت می گیرد بیش از هرگونه عواید اقتصادی، هزینه های مادی، محیطی و اجتماعی برای مقاصد سفر داشته باشد.

از سوی دیگر، به رغم آنکه تعداد مسافران ورودی به ایران از کشورهای مسلمان همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و عراق روز به روز درحال افزایش است، شواهد نشان می دهند که همچنان بسته های سفر مناسب برای تعطیلات عید فطر به این گردشگران ارائه نمی شود. این درحالی است که چنین اتفاقی می تواند در شرایط نامناسب اقتصادی، خون تازه ای در رگ های گردشگری و اقتصاد کشور جاری کند. به اعتقاد فعالان و کارشناسان گردشگری، تفاوت اصلی در مقایسه بین دو تجربه ایران و ترکیه به برنامه ریزی و تداوم در اجرای برنامه های کاربردی برمی گردد. رشد سفر مسلمانان از کشورهای همسایه به کشور، بدون برنامه ریزی و صرفا به دلیل ارزان شدن سفر به ایران درحال رقم خوردن است، اما آنچه می تواند به این جریان سفر جهت ببخشد و آن را ساماندهی کند، برنامه ریزی و استفاده از بزنگاه های این چنینی است.


  • جاسم کرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی