فروشگاه اینترنتی الیکان

فروشگاه

۶۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

علت درد گرفتن ریشه ی موی سر

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ق.ظ

علت درد گرفتن ریشه ی موی سر

درد ریشه مو سر ,درد ریشه موی سر,درد ریشه موهای سر,درمان درد ریشه مو سر,درمان درد ریشه موی سر,درد گرفتن ریشه موی سر,علت درد ریشه موی سر چیست

درد ریشه مو سر , درد ریشه موی سر , درد ریشه موهای سر , درمان درد ریشه مو سر

توضیحاتی در مورد درد ریشه مو سر

شاید از خودتان بپرسید که مگر پوست سر هم درد می گیرد؟ بله پوست سر هم مانند سایر بخش های بدن دارای عصب است و عومل مختلفی بر روی آن تاثیر می گذارند. درد پوست سر می تواند با علل ساده ای مانند شوره سر ناشی از عفونت یا آلودگی ایجاد شود. عموما عللی که منجر به درد پوست سر می شوند، به سادگی نیز قابل درمان هستند. علایم شایع این درد عبارتند از: سوزش سوزن سوزن شدن پوسته پوسته شدن خارش پوست . در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد ریشه مو سر صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد ریشه مو سر و اختلالات پوستی

درماتیت یک علت شایع در ارتباط با التهاب پوست است. علائم این بیماری شامل بثورات خارش دار و تورم پوست می باشد. علاوه بر این شما می توانید تاول، پوسته پوسته شدن و یا تکه های بزرگ پوست را نیز روی سر تجربه کنید. این علائم می توانند از طریق تماس با بسیاری از چیزهای معمولی، مانند موارد زیر ایجاد شوند: فلزات خاص صابون گیاه پیچک سمی آمریکایی برخی از لوازم آرایشی آلودگی آب مواد شوینده خاص محصولات خاص مراقبت از مو

درد ریشه مو سر و عفونت

فولیکولیت، کورک و carbunculosis همه این عفونت های فولیکول های مو می توانند حساسیت پوست سر ایجاد کنند. این عفونت ها همچنین می توانند دردناک بوده و زخم ایجاد کنند. علاوه بر این، با وجود این عفونت درسر، زمان لمس پوست سر گرما احساس می شود. این عفونت ها اغلب بر نواحی مانند پشت گردن، پشت سر و یا زیر بغل تاثیر می گذارند. گاهی اوقات، در اثر فشار این ضایعات پوستی ممکن است چرک از آن ها خارج شود. عفونت های قارچی پوست سر، مانند کچلی قارچی سر و تنیا ورسیکالر، در کودکان شایع تر هستند و می توانند باعث ریزش مو شوند.

درد ریشه مو سر و آلودگی

هر چیزی که مانند دانه های شوره سر بوده و غیر طبیعی به نظر می رسند، می توانند شپش باشند. اگر خارش و یا برجستگی قرمز بر روی سر دارید که ممکن است پوسته یا تراوش داشته باشند، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. شپش بسیار مسری است و می توانید تا ۳۰ روز بر روی پوست سر و یا بدن شما زندگی کند. تخم شپش حتی می تواند مدت زمان بیشتری بر روی پوست سر زنده بماند.

درد ریشه مو سر و سردرد

یک سردرد تنشی نیز می تواند درد پوست سر ایجاد کند. استرس، افسردگی، اضطراب و اختلالاتی مانند این موارد علاوه بر بدتر شدن علائم درد سر می توانند باعث سفتی ماهیچه ها شوند.

درد ریشه مو سر و آرتریت تمپورال

شریان تمپورال یک رگ خونی است که در کناره های سر و جلوی گوش قرار دارد. آرتریت تمپورال وضعیتی است که در آن شریان تمپورال ملتهب شده و به لمس کردن بسیار حساس می شود. نشانه های مرتبط با این بیماری عبارتند از: درد فک سردرد اختلالات بینایی آرتریت تمپورال اغلب بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد. این بیماری به ویژه برای افرادی که به بیماری روماتیکا پلی میالژی مبتلا هستند، بیشتر اتفاق می افتد.

علل درد ریشه مو سر

درد پوست سر همچنین می تواند با موارد زیر نیز ایجاد شود: آفتاب سوختگی حرارت سرما باد اگر درد پوست سر بدتر شود می تواند منجر به ریزش مو نیز شود. در زنان، هورمون مرتبط با چرخه قاعدگی نیز ممکن است به درد پوست سر کمک کنند.

علت درد ریشه مو سر

کسانی که پوست سرشان به طور طبیعی چرب یا خشک است بیشتر مستعد ابتلا به درد پوست سر هستند. این افراد حتی ممکن است تجربه پوست های حساس را در بخش های دیگر بدن نیز داشته باشند. همچنین ممکن است در صورت داشتن علائم زیر با احتمال بیشتری دچار این درد شوید: داشتن استرس زیاد افسردگی اضطراب زندگی کردن در منطقه ای با آب و هوای متغیر و یا هوای سرد آلرژی آسم

درمان درد ریشه مو سر

درمان این درد بستگی به علت و یا علامت آن دارد. یکی از ساده ترین روش های درمان استفاده از شامپوهای مخصوص است که به کاهش خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر کمک می کنند. ایبوپروفن و یا داروهای ضد التهابی مشابه ممکن است برای تسکین التهاب یا سردردهای که باعث حساسیت می شوند، موثر باشند. روغن های گیاهی خاص، مانند روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری، می توانند به التیام زخم هایی که ممکن است باعث درد پوست سر شوند، کمک کنند. با این حال، استفاده از روغن های رقیق نشده بر روی پوست سر شما ممکن است علائم را بدتر کند. قبل از استفاده از این روغن ها، مقداری از آن ها را بر روی بخش کوچکی از پوست سر امتحان کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورتی که واکنشی از طرف پوستتان مشاهده نکردید آن را برای سایر بخش های سر نیز استفاده کنید.برای استفاده از این روغن ها یک لیوان آب گرم را با نصف قاشق چای خوری از این روغن ها مخلوط کنید. اگر اسانس آن ها را داشته باشید نیز می توانید از اسانس رزماری یا اسطوخودوس استفاده کنید. سپس کم کم محلول را روی پوست سر ریخته و خوب آن را به سر ماساژ دهید. پس از مالش ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را بشویید.

حساسیت پوست سر

حساسیت پوست سر به صورت درد، التهاب، سوزن سوزن، بی حس شدن، تحریک، خارش، سوزش یا حساسیت پوست سر تعریف می‌شود. اغلب بسیاری از این علائم با همدیگر ظاهر می‌شوند که به فرایندهای سیستم ایمنی در واکنش به مشکلات مختلف سلامتی مربوط است. بعضی از مواقع حساسیت پوست سر تحت تاثیر رگهای خونی، اعصاب و بافتهای زیر یا زیر سطحی پوست سر بوجود می‌آید. اغلب اوقات علائم قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. بقیه اوقات، حساسیت پوست سر به صورت دردناکی قابل مشاهده است که شامل کنده شدن پوست، پوسته پوسته شدن و فلسی شدن پوست است. شیوع حساسیت پوست سر شناخته شده نیست اما علائم آن نسبتا رایج است. حساسیت پوست سر می‌تواند با مشکلاتی نظیر سردرد، آلرژی، پسوریازیس، اگزما و ریزش مو همراه باشد.

علل حساسیت پوست سر

حساسیت پوست سر با بسیاری از شکلهای سردرد مرتبط است. بخصوص حساسیت پوست سر با سردردهایی از جمله اعصاب که از پشت گردن تا جلوی سر را شامل می‌شوند، ارتباط دارد. بیماری‌هایی که موجب می‌شوند این اعصاب متورم یا جمع شوند می‌تواند موجب دردی شوند که در طول سر، گردن و پوست سر حرکت می‌کند. با توجه به تحقیق دانشگاه جان هاپکینز، این درد به صورت داغ، شدید همانند شوک الکتریکی ظاهر می‌شود. برای بعضی از افراد پوست سر چنان حساس می‌شود که حتی یک لمس ملایم هم می‌تواند موجب درد شود. در بعضی دیگر پوست سر بی حس می‌شود. این شکل از درد عصبی نادر است و معمولا بوسیله زخم یا یک عصب ضربه زننده (عصب باریکش) به طور خودبخود ایجاد شود. با این وجود سردردهای مربوط به این اعصاب به مراتب شایع‌تر هستند. حساسیت پوست سر همچنین به چندین بیماری پوستی مرتبط است: کهیر آفتاب سوختگی نیش حشرات شپش سر پسوریازیس بسیاری از این بیماری‌ها موجب التهاب، درد، حساسیت، پوسته پوسته شدن پوست شده و حتی می‌توانند موجب چرک پوست سر و خونریزی شوند. شوره سر یک شکایت رایج است که بر جاهایی از بدن که روغنهای طبیعی جمع می‌شود، اثر می‌گذارد. این امر می‌تواند موجب قرمزی، تکه‌های فلسی روی پوست شود. در حالی که نشانه‌ای از بیماری یا بهداشت پایین نیست اما بسیاری از افراد به خاطر سوزش ناشی از آن و یا خجالت بخاطر شوره، به دنبال درمان آن هستند. به ندرت شوره سر می‌تواند ناشی از عفونت قارچی یا کرم حلقه‌ای (نوعی عفونت مخمری) باشد. پسوریازیس پوست سر نیز می‌تواند منجر به حساسیت پوست سر یا پوسته پوسته شدن یا خشکی پوست سر شود، برخلاف شوره سر، پوست خشک با ظاهری نقره‌ای است، استرس، هورمون‌ها، هوای خشک یا هوای سرد هم می‌تواند باعث پسوریازیس شود. Lichen planus نیز می‌تواند موجب پوسته پوسته یا فلسی شدن پوست سر شود. این وضعیت معمولا توسط دوره‌های استرس یا به عنوان یکی از عوارض درمان دارویی به بار می‌آید. اگر بسیاری از این مشکلات پوستی شدید شوند ممکن است منجر به ریزش موی برگشت پذیر شود.

حساسیت پوست سر و آلوپسی

یک شکل از دست دادن مو به نام ریزش موی منطقه‌ای نیز می‌تواند موجب حساسیت شود. در این شرایط، فولیکول‌های مو به صورت دسته‌ای روی پوست سر و گاهی اوقات بدن ریزش می‌کنند. آلوپسی منطقه‌ای به صورت تکه‌ای ظاهر می‌شود در حالی که آلوپسی کامل شامل از دست دادن همه موهای سر می‌شود. موسسه سلامت ملی اعلام کرد که اکثر اشکال آلوپسی معمولا برای سلامتی خطرناک نیستند یا نشانه‌ای از صدمه به عصب نیستند. در عوض آنها نتیجه حمله سلولهای ایمنی به فولیکول‌های مو هستند. عوامل دیگری که می‌تواند موجب ریزش مو شوند عبارتند از: رژیم غذایی ضعیف، بخصوص کاهش در پروتئین و آهن لوپوس کم کاری تیروئید درمانهایی همچون شیمی درمانی و پرتودرمانی بعضی از زنان نیز پس از زایمان ، در طول درمان‌های هورمونی یا به هنگام بارداری دچار ریزش موی برگشت پذیر می‌شوند. در بعضی موارد آلوپسی، مو احتمالا دوباره رشد خواهد کرد. همراه با سایر اشکال، آسیب فولیکول مو چنان شدید است که از دست دادن مو برگشت ناپذیر است.

علت حساسیت پوست سر

مشکلاتی که بر پوست هر جایی از بدن اثر می‌گذارند نیز می‌توانند روی پوست سر ظاهر شوند. این مشکلات پوستی عبارتند از: آکنه کیست واکنش آلرژیک عفونت‌های سلولهای پوستی یا محورهای فولیکول مو بیماری‌های ویروسی که موجب زخمهای پوستی می‌شوند همانند زونا و سرخک مدل موهای بسته، هدبند و کلاه ایمنی استفاده مرتب یا نادرست از محصولات مو مانند رنگ مو و آرام کننده‌ها سشوار، اتوی مو و فر کننده مو برس کشیدن یا ساییدن مو به هنگامی که مرطوب است می‌تواند فولیکول‌های مو را بشکند که باعث ریزش مو و تحریک پوست سر می‌شود. برس کشیدن بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در عین حال نازک شدن، حساسیت پوست سر می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی شدیدتر مانند سرطان پوست و ملانوم باشد. این شرایط به طور معمول خود را به صورت خال‌های جدید یا تغییر یافته یا زخمهای دائمی نشان می‌دهد. به خصوص موارد دردناک و شدید حساسیت پوست سر نیز باید به پزشک گزارش شود.

تشخیص حساسیت پوست سر

معمولا چند معاینه انجام می‌شود تا مشکلات ثابت یا شدید بوجود آورنده حساسیت پوست سر حل شود. پزشکان اغلب شروع به جمع آوری سابقه پزشکی و پرسیدن سوالات در مورد رژیم غذایی، زندگی روتین، زخمهای پیشین، بیماری‌های دیگر و تغییرات جدید می‌کنند. سپس پزشک ممکن است پوست سر را بررسی کند. آنها همچنین ممکن است نمونه فولیکول مو یا نمونه پوست سر را جمع آوری کند تا برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. برخی از پزشکان هم ممکن است الگوهای موی بدن را بررسی کنند.

درمان حساسیت پوست سر

در بسیاری از موارد، این شرایط بوجود آورنده حساسیت پوست سر خود بخود از بین می‌روند. بسیاری نیز نیازمند تمیز کردن اصولی و مراقبت هستند تا مطمئن شوند که این نواحی به طور موقت تسکین یافته‌اند. پمادهای خانگی کمکهای اولیه، کرمها، ضدعفونی کننده و بانداژ و گاز نیز اغلب برای درمان کافی هستند. حساسیت دردناک یا طولانی مدت باید به پزشک گزارش شود. از آنجایی که بسیاری از مشکلات سلامتی به حساسیت و تحریک پوست سر مرتبط هستند، دوره درمان برای هر کدام به میزان زیادی متفاوت است. درمان عامل زمینه‌ای معمولا علائم را رفع می‌کند. بعضی از کرمهای دارویی یا پماد احتمالا برای کنترل تحریک، درد و علائم خارجی همراه با درمانهای دیگر تجویز می‌شوند. شوینده‌های طبی، شامپوها و پاک کننده‌ها و نرم کننده‌ها نیز معمولا برای کمک به درمان حساسیت پوستی بکار می‌روند. در ایالات متحده داروی مینوکسیدیل و دستگاه‌های لیزر به صورت بدون نسخه یا آنلاین موجود هستند. فینازترید درمان دیگری است که از طرف سازمان FDA پذیرفته شده است. تحقیقات نشان داده است که می‌تواند تا ۸۰ درصد از موارد ریزش موی ارثی مردانه یا نازک شدن ایجاد شده بوسیله بیماری‌های خاص را کاهش دهد. کورتیکواسیتروئیدها هم می‌توانند برای موارد عمومی‌تر تجویز شوند. بیماران باید قبل از شروع درمان دستورات را بخوانند. اگر یک عفونت بعد از یک دوره درمان از بین نرود، بیماران باید به دنبال مشاوره بیشتر باشند. همان توصیه برای درمان شوره سر بدون نسخه بکار می‌رود. داروسازها می‌توانند به انتخاب درمان کمک کنند و قبل از شروع درمان مسائل مربوطه را حل کنند. اقداماتی که باید برای از بین بردن پوسته سر حساس انجام داد عبارتند از: ماساژ پوست سر با حرکات دایره‌ای انگشتان بکار بردن یخ برای فواصل ۱۰ دقیقه‌ای استفاده از ابزار برای ماساژ پوسته سر مویی که به مدت طولانی سفت بسته شده را به آرامی حرکت دهید تکنیکهای کشش و آرامش نیز می‌توانند برای حساسیت پوست سر ناشی از سردرد، درد عضلانی و تنش مفید باشند.

بیشتر بخوانید : سفیدی مو در جوانی ♥ ریزش مو ♥ خواص زنجبیل برای مو ♥ سردرد سمت چپسردرد سمت راست

  • جاسم کرار

التهاب گوش داخلی و سرگیجه

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ق.ظ

التهاب گوش داخلی و سرگیجه

التهاب گوش ,التهاب گوش داخلی,التهاب گوش میانی,التهاب گوش میانی در بزرگسالان,التهاب گوش میانی سرگیجه,التهاب گوش در کودکان,التهاب گوش نوزاد,التهاب گوش کودکان,التهاب گوش چیست,التهاب گوشه چشم,التهاب گوش داخلی درمان,التهاب گوش داخلی چیست,التهاب گوش داخلی و سرگیجه,التهاب گوش داخلی

التهاب گوش

توضیحاتی در مورد التهاب گوش

التهاب گوش یا عفونت گوش که به نام اوتیت (Otitis) شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های شایع گوش است. در صورت درگیری گوش میانی ما بیماری را التهاب گوش میانی و در صورت درگیری گوش خارجی (لاله گوش و کانال خارجی شنوایی) ما آن را التهاب گوش بیرونی می‌نامیم.

درمان التهاب گوش

هر چند ممکن است عامل بیماری ویروسی باشد ولی در اوتیت مدیای حاد لازم است قبل از این که پردهٔ صماخ پاره شود، پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را برای مریض تجویز کند. معمولاً به مدت ۱۰روز آنتی بیوتیک مانند آموکسی‌سیلین، کوتریموکسازول، اریترومایسین، کوآموکسی کلاو و سفالوسپورین‌های خوراکی مانند سفیکسیم تجویزمی شود.درد و تب را با استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل می‌کنیم. اگر چرک گوش میانی ادامه داشته باشد، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌شود. استفاده از مسکن نخستین درمان عفونت گوش است. پزشک وضعیت کودک و احتمال مواجهه با عوارض عفونت را ارزیابی می‌کند. کودک پس از معاینه اولیه باید جهت بررسی استمرار عفونت و وجود مایع پشت پرده گوش (عفونت گوش داخلی منتشره) یا تکرار عفونت تحت نظر باشد. حتی اگر فرزندتان سرحال به نظر می‌رسد، باید او را به ویژه در صورت خردسال بودن ظرف ۴ هفته مجدداً به نزد پزشک ببرید. آنتی بیوتیک ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای کودک تجویز کند، اما عفونت گوش غالباً بدون مصرف آنتی‌بیوتیک بهتر می‌شود. بنابراین از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید و حتماً با پزشک مشورت کنید. استفاده از آنتی بیوتیک به سن کودک و شدت عفونت بستگی دارد. اگر ایمپلنت حلزونی در گوش کودک وجود داشته باشد، پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز می‌کند، چون احتمال بروز عوارض جدی عفونت گوش، مانند مننژیت باکتریایی، در میان کودکان دارای ایمپلنت حلزونی بالاتر از بقیه کودکان است.

التهاب گوش

التهاب ایجاد شده به دنبال عفونت در مجرای گوش باعث ایجاد درد می شود، بنابراین درد از علایم شایع این بیماری می باشد. خروج ترشحات به دنبال التهاب زیاد از دیگر علایم شایع است. از علایم دیگر می توان به قرمزی مجرا و اطراف لاله گوش اشاره کرد. در بعضی از موارد که شدت بیماری بیشتر است ممکن است غدد لنفاوی اطراف گوش هم متورم شوند و درد از ناحیه لاله و مجرای گوش فراتر رفته و در نیمه سر هم درد ایجاد کند. شدت درد بسته به شدت بیماری می تواند زیادتر شود. افزایش تورم می تواند باعث بسته شدن مجرای گوش به طور نسبی یا به طور کامل شده که در آن موقع بیمار به طور معمول کاهش شنوایی پیدا می کند. این کاهش شنوایی از نوع انتقالی است، یعنی عصب گوش سالم می باشد، ولی انتقال صوت از فضا به گوش داخلی دچار مشکل می شود. قابل ذکر است که این التهاب و عفونت در خیلی از مواقع بدون هیچ علت خاصی اتفاق می افتد.

درمان التهاب گوش خارجی

برای درمان از قطره آنتی بیوتیک گوشی مانند قطره سیپروفلوکساسین یا قطره پلی میکسین استفاده می‌شود، در موارد شدید آنتی بیوتیک خوراکی هم به درمان افزوده می‌شود .علاوه بر آن محیط گوش باید اسیدی شود تا میکروارگانیسم نتواند رشد کند که برای این کار از قطره اسید استیک یک تا دو درصد یا قطره بوریک اسید در الکل استفاده می‌شود. در موارد شدیدتر از مکش ترشحات و مش استفاده می‌کنیم. خشک نگهداشتن محیط و استفاده از قطره کورتیکواستروئیدی در موارد قارچی و حساسیت کاربرد دارد.

سردرد ناشی از التهاب گوش

گوش درد از مهم ترین علایم این دو بیماری است. در هر دو، شنوایی ممکن است کم شود؛ در هر دو، طول دوره ی گوش درد کوتاه می باشد و در نتیجه ممکن است پزشک و بیمار را به شک بیاندازد و ایجاد مشکل کند. تفاوت های التهاب گوش خارجی با التهاب گوش میانی: با وجود تشابه علایم این دو بیماری، درمان و برخورد با این دو بیماری، متفاوت می باشد. در التهاب گوش میانی، تجویز آنتی بیوتیک سیستمیک ضروری است و حتما باید بیمار درمان سیستمیک یا خوراکی یا تزریقی بگیرد، ولی در التهاب گوش خارجی، اصولا نیازی به درمان با آنتی بیوتیک سیستمیک نیست و به طور معمول سیر بیماری در التهاب گوش خارجی بهتر از التهاب گوش میانی می باشد. از عوامل مهم افتراق این دو بیماری، فصل ابتلا به آن بیماری می باشد. التهاب گوش میانی به طور معمول در زمستان و فصل سرما بیشتر می باشد، ولی التهاب گوش خارجی در فصل گرما شیوع بیشتری دارد. کسانی که مبتلا به التهاب گوش میانی می شوند به طور معمول تب دارند، ولی در التهاب گوش خارجی به طور معمول تب وجود نداد، به عبارتی تب در التهاب گوش میانی شایع تر از گوش خارجی می باشد. در التهاب گوش میانی، در معاینه پرده صماخ توسط پزشک، هیچ گونه علایمی مشاهده نمی شود، ولی در التهاب گوش خارجی، پرده صماخ به طور معمول خوب است و در معاینه مجرای گوش، به طور معمول علایم عفونت نشان داده می شود. در کسانی که التهاب گوش میانی دارند، دستکاری و حرکت دادن لاله گوش درد را زیاد یا کم نمی کند، ولی در کسانی که التهاب گوش خارجی دارند، هر گونه حرکت دادن و دستکاری در مجرای گوش، باعث ایجاد درد می شود.

علائم التهاب گوش

گوش درد عارضه‌ای متداول است اما همواره بروز نمی‌یابد و نتیجه ملتهب شدن و آسیب دیدن پرده گوش است. شنوایی به مدت چند روز کاهش می‌یابد. تب یا بالا رفتن دمای بدن متداول است. کودکان احساس کسالت یا حالت تهوع دارند. نوزادان داغ و تحریک‌پذیر می‌شوند. احتمال عفونت گوش نوزاد داغ و گریان بالا است. گاهی پرده صماخ گوش پاره می‌شود و درد با خارج شدن مایع (مخاط) عفونی ناگهان تسکین می‌یابد. در این شرایط گوش تا چند روز ترشح دارد. اکثر پارگی‌ها و سوراخ‌ها کوچک است و چند هفته پس از بین رفتن عفونت التیام می‌یابد.

علائم التهاب گوش میانی

عامل بیماری‌زا استرپتوکوکوس پنومونی (۳۵٪)، پاتوژن باکتریایی غالب است. پاتوژن‌های رده دوم و سوم به ترتیب عبارتند از هموفیلوس آنفولانزا (۲۵٪) و موراکسلا کاتارالیس.

درمان خانگی التهاب گوش

بارها از خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده سیر شنیده ایم اما جالب است بدانید که از سیر می توانید برای درمان خانگی عفونت گوش استفاده کنید. سیر علاوه بر خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که دارد در رفع عفونت و همچنین درد گوش بسیار موثر است. برای اینکار ابتدا یک حبه کوچک سیر را کاملا بکوبید سپس آن را با روغنی که از قبل داغ شده است مخلوط کنید, بعد از سرد شدن روغنی که سیر له شده در آن است, می توانید مقداری از آن را در گوشتان بچکانید دقت کنید که چند قطره کافیست و روغن حتما سرد شده باشد. استفاده از روغن داغ عفونت را تشدید کرده و به پرده گوش آسیب جدی می زند.

التهاب گوش میانی

اصلی‌ترین عامل ابتلا به عفونت گوش میانی، اختلال عملکرد شیپور استاش است. وظایف شیپور استاش عبارتند از: محافظت از گوش در برابر ورود میکروب‌ها تخلیه ترشحات گوش میانی متعادل سازی فشار هوا بین فضای گوش میانی و نازوفارنکس شیپور استاش در کودکان کوتاه (تقریباً ۱۸ سانتی متر) و افقی (زاویه ۱۰ درجه نسبت به افق) بوده و از بافت غضروفی نرم تشکیل شده‌است در حالی که شیپور استاش بزرگسالان مایل (عمودی تر از کودکان، با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح افق) است. این شکل قرارگیری در بزرگسالان، محافظت بیشتری از گوش میانی فراهم می‌کند اما افقی قرار گرفتن آن در کودکان، موجب می‌شود تا باکتری‌های موجود در نازوفارنکس، به آسانی وارد فضای گوش میانی شوند. شایعترین عوامل عفونی ابتلا به عفونت گوش میانی عبارتند از: استرپتوکوکوس پنومونیا هموفیلوس آنفلوآنزا موراکسلا کاتارالیس

التهاب گوش داخلی

شایع‌ترین بیماری‌های گوش داخلی که موجب سرگیجه می‌شود عفونت ویروسی مایع گوش داخلی است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. ویروس به مایع داخل گوش حمله می‌کند، گوش داخلی دچار التهاب شده و فرد احساس سرگیجه می‌کند. عضو کمیته علمی انجمن ام‌اس گفت: این سرگیجه حاد و ناگهانی بوده و معمولاً با احساس تهوع و استفراغ همراه است و به محض اینکه فرد کوچکترین حرکتی به سرش می‌دهد دچار سرگیجه شدید می‌شود، به نحوی که قادر به حرکت نیست، ممکن است این وضعیت موجب شود فرد استفراغ مکرر پیدا کند و چند ساعت یا یکی دو روز نیز ادامه یابد. این حالت به تدریج و آرام آرام بهتر می‌شود اگر چه ممکن است تا هفته‌ها و ماه‌ها نیز طول بکشد.

التهاب گوش خارجی

در التهاب گوش خارجی حرکات لاله گوش دردناک است و گاه خارش گوش داریم. علت این بیماری ممکن است عفونت، درماتیت یا هر دو باشد. این بیماری بعد از استخر نیز مشاهده می‌شود. باکتریها و قارچها علت شایع این بیماری هستند. در معاینه لاله گوش ممکن است متورم و کانال گوش تنگ باشد و دبری‌هایی درون کانال دیده می‌شود. در التهاب گوش خارجی حرکات لاله گوش دردناک است و گاه خارش گوش داریم. علت این بیماری ممکن است عفونت، درماتیت یا هر دو باشد. این بیماری بعد از استخر نیز مشاهده می‌شود. باکتریها و قارچها علت شایع این بیماری هستند. در معاینه لاله گوش ممکن است متورم و کانال گوش تنگ باشد و دبری‌هایی درون کانال دیده می‌شود. برای درمان از قطره آنتی بیوتیک گوشی استفاده می‌شود، در موارد شدید آنتی بیوتیک خوراکی هم به درمان افزوده می‌شود .علاوه بر آن محیط گوش باید اسیدی شود تا میکروارگانیسم نتواند رشد کند که برای این کار از قطره اسید استیک یک تا دو درصد یا قطره بوریک اسید در الکل استفاده می‌شود. در موارد شدیدتر از مکش ترشحات و مش استفاده می‌کنیم. خشک نگهداشتن محیط و استفاده از قطره کورتون در موارد قارچی و حساسیت کاربرد دارد.

التهاب گوش میانی در بزرگسالان

التهاب گوش میانی (Otitis Media): در نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود. حدود ۱۰درصد اطفال زیر ۵ سال در یک سال دچار گوش‌درد خواهند شد.این بیماری به‌دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود و عفونت از طریق شیپور استاش بطرف گوش میانی پیشرفت می‌کند و باعث ایجاد بیماری التهاب گوش میانی می‌گردد. التهاب گوش میانی به سه صورت دیده می‌شود : التهاب حاد، مزمن، و ترشح‌دار. کودکان بزرگتر از گوش‌درد شاکی هستند. ممکن است علائم عفونت تنفسی فوقانی همراه را داشته یا نداشته باشد. در کودکان کوچکتر و نوزادان، والدین بیمار می‌گویند که فرزندشان بی‌قرار و بی خواب شده‌است، همراه با تب یا بدون آن احتمالاً نوزاد گوشش را می‌مالد و فشار می‌دهد. پرده صماخ (تمپان) ملتهب است و ممکنست تورم (بالژینگ) پیدا کرده باشد. پرده ممکنست کدر یا مات (اپک) بوده کاهش تحرک پرده در پنوماتیک اتوسکوپی داشته باشیم. اوتیت مدیا ممکنست همراه با ترشح چرک (اتوره) باشد یا نباشد.

التهاب گوش میانی سرگیجه

طبق آمارهای موجود، میزان مراجعه به پزشکان برای تشخیص عفونت گوش، از ۱۰ میلیون ویزیت در سال ۱۹۷۵به ۲۵ میلیون ویزیت در سال ۱۹۹۰ میلادی افزایش یافته‌است. علت این افزایش را علاوه بر پیشرفت تکنیک‌های تشخیصی، به افزایش شیوع این بیماری نیز نسبت می‌دهند. بیشترین میزان مراجعه به پزشکان، مربوط به کودکان زیر ۲ سال است. از آنجایی که این بیماری عموماً در سنین بسیار پایین رخ می‌دهد، بنابراین معمولاً والدین اولین کسانی هستند که از وجود آن نگران می‌شوند. البته به دلیل علایم متغیری که در این بیماری دیده می‌شود، برخی اوقات شناسایی آن توسط والدین دشوار است. کودکانی که قادر به تکلم نیستند، دایماً بی قراری کرده و نمی‌توانند محل وجود درد را نشان دهند. به نظر می‌رسد که ۲۵ الی ۴۰ درصد تمامی عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی(URI) در کودکان زیر ۳ سال، مرتبط با اتیت میانی حاد باشد. برخی والدین تصور می‌کنند که “کشیدن گوش” (Ear Pulling)، علامتی مطمئن برای وجود عفونت گوش است، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد کشیدن گوش در غیاب علایم دیگر، معمولاً ارتباطی با عفونت ندارد. هر ضایعه‌ای از گوش داخلی تا مغز به وجود آید می‌تواند موجب سرگیجه شود، بنابراین بیماری‌های گوش داخلی، عصب شنوایی و مغزی موجب سرگیجه می‌شود که شایع‌ترین علل سرگیجه، بیماری‌‌های گوش داخلی است. علایی افزود: از میان بیماری‌ها مغزی، اختلال در ساقه مغز و مخچه موجب سرگیجه می‌شود

التهاب گوش در کودکان

دکتر محسن نراقی؛ متخصص گوش و حلق و بینی؛ عفونت حاد گوش میانی کودکان یا اوتیت میانی حاد، شایع‌ترین بیماری در شیرخواران و کودکان خردسال به جز سرماخوردگی است. در اینجا با انواع عفونت گوش کودک و علل و درمان آن آشنا می‌شوید. بیش از نیمی از شیرخواران در طی نخستین سال زندگی، حداقل یک بار دچار اوتیت میانی حاد می‌شوند. این رقم تا 3 سالگی به حدود 80 درصد می‌رسد.علت بیشتر بیماری‌های مزمن گوش میانی عمدتا مبتنی بر اختلال تهویه گوش میانی و التهاب است. این مکانیسم‌ها رابطه متقابل نزدیکی با یکدیگر داشته، اغلب قابل جدا کردن از یکدیگر در هر مورد نیستند. اختلال مزمن تهویه گوش میانی سبب التهاب مخاطی می‌شود که به نوبه خود کارکرد لوله استاش و تهویه گوش میانی را مختل می‌سازد. این چرخه معیوب، جزء اصلی در بیشتر وضعیت‌های التهابی گوش میانی است. کارکردهای لوله استاش شامل تهویه حفره تمپان و سلول‌های هوایی، تعدیل اختلاف فشار بین حفره تمپان و اتمسفر، درناژ فضاهای گوش میانی و ایجاد سدی در برابر عفونت بالارونده می باشد. مسیر لوله استاش در شیرخواران و کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان افقی‌تر است. همچنین در این سنین لوله استاش، کوتاه‌تر، پهن‌تر، و دارای غضروف نرم‌تر است. احتمالا این موارد باعث اختلال کارکرد کلی لوله استاش شده، مسوول بالاتر بودن میزان بروز اوتیت میانی در کودکان هستند.

بیشتر بخوانید : التهاب عنبیه چشم چیست ♥ التهاب زبان در بارداری ♥ التهاب مثانه مرداندرمان پارگی پرده گوش

  • جاسم کرار

انواع گوشت سفید و قرمز

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۳۱ ق.ظ

انواع گوشت سفید و قرمز

گوشت سفید ,گوشت سفید گوساله,گوشت سفید یا قرمز,گوشت سفید به انگلیسی,گوشت سفید در خواب,گوشت سفید و ماست,گوشت سفید هامون,گوشت سفید و قرمز,گوشت سفید در پریود,گوشت سفید بوقلمون,تولید گوشت سفید گوساله,گوشت سفید ران گوساله,قیمت گوشت سفید گوساله,گوشت بوقلمون سفید یا قرمز,گوشت سفید بهتر است یا قرمز,گوشت بوقلمون سفید است یا قرمز

گوشت سفید

توضیحاتی در مورد گوشت سفید

رنگ گوشت ماکیان بر اساس نوع قرارگیری بافت‌ها و کاربرد آنها متفاوت است. گوشت پاها به دلیل آنکه وزن پرنده را هنگام حرکت کردن تحمل می‌کنند تیره‌تر هستند. این ماهیچه‌ها برای تحمل کردن و استفاده طولانی مدت طراحی شده‌اند و شامل مقدار زیادی میوگلوبین هستند تا بتوانند از مقدار زیادی اکسیژن برای تنفس استفاده کنند. در مقابل رنگ گوشت سینه پرندگانی چون، مرغ خانگی و بوقلمون که پرواز نمی‌کنند و روی زمین هستند روشن است و نیاز کمتری به میوگلوبین دارد. رنگ گوشت پرندگانی چون غازها و اردک‌ها که برای پرواز از سینه خود استفاده می‌کنند تیره‌تر استگوشت بوقلمون، هم شامل گوشت سفید و هم گوشت قرمز می‌شود، ناحیه سینه دارای گوشت سفید مییاشد که ۶۵ درصد از گوشت بوقلمون را تشکیل می‌دهد و گوشت پاها، گوشت قرمز است که ۳۵ درصد آنرا شامل می‌شود. گوشت سفید بوقلمون دارای پروتیین بالا و کم چرب است

گوشت سفید چیست

گوشت مرغ که جزء گوشت‌های سفید است، در مقایسه با گوشت‌های قرمز چربی و آهن کمتری دارد ولی از نظر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن و دیگر خواص غذائی نسبت به گوشت‌های قرمز کمبود خاصی ندارد، پس برای اشخاصی که غلظت کلسترول، تری گلیسیرید و اسیداوریک خونشان بالاست و دچار بیماری‌های قلبی – عروقی و یا مشکلات نقرس هستند مناسب‌تر از گوشت قرمز می‌باشد. توجه به این نکته نیز مهم است که پوست مرغ قبل از پخت کنده و جدا شود که این امر باعث کاهش دریافت چربی‌های اشباع و کلسترول آن می‌شود.گوشت طیور از قبیل مرغ بدلیل خصوصیاتی مانند پروتئین زیاد، چربی کم، طعم غذائی خوب، نسوج نرم و سهل الهضم بودن، برای تغذیه اطفال و بیمارانی که احتیاج به غذای سبک و زود هضم دارند مناسب‌تر می‌باشد. گوشت شتر مرغ نیز دارای بافتی نرم و تُرد است و به دلیل داشتن چربی کم و میزان کلسترول پائین برای بیماران قلبی – عروقی مناسب تر می‌باشد و همچنین بخاطر داشتن آهن بالا برای خانم‌های باردار و دختران بالغ سودمند است و میتواند جانشین مناسبی برای گوشت قرمز ‌باشد. پس افرادی که بنا به هر دلیلی مصرف گوشت قرمز برای آنان مضر می‌باشد می‌توانند از گوشت این پرنده صحرائی استفاده نمایند.ماهی ها و دیگر آبزیان نیز جزء گوشت‌های سفید می‌باشند، چربی غذاهای دریائی به طور عمده از اسیدهای چرب غیراشباع است که بنام اسیدهای چرب امگا-3 معروفند. همچنین میزان کلسترول در آبزیان بسیار کم است. غذاهای دریائی دارای انواع املاح و ویتامین‌ها از قبیل ویتامین A، D، ویتامین‌های گروه Bاملاحی چون فسفر و کلسیم می‌باشند.اسیدهای چرب امگا-3 موجود در غذاهای دریائی، افسردگی و بداخلاقی را از بین می‌برد و باعث تقویت قلب، مغز، قدرت بینائی، حافظه و تنظیم فشار خون می‌شود و بخاطر همین خواص ارزنده و مفید است که توصیه به خوردن بیشتر گوشت سفید بخصوص گوشت ماهی و دیگر آبزیان می‌شود.

گوشت سفید گوساله

گوساله های جوانی هستند که درسنین ۳ تا ۵ ماهگی به وزن ۲۵۰ ــ ۱۲۰ کیلو گرمی می رسندو لاشه ای به وزن ۷۵ تا ۱۵۰ کیلو گرم تولید می کنند. این گوساله ها فقط با شیر طبیعی یا شیر جانشین شونده تغذیه شده و هدف از این روش عبارت است از: الف ــ از تغییر شکل و تغییر فعالیت دستگاه گوارش دام شیر خوار و تبدیل آن به دستگاهگوارش دام بالغ جلو گیری شود.در نتیجه این امر از افزایش وزن دستگاه گوارش جلو گیری شده و لاشه ای با راندمان وزن بیشتر (۶۵ ـ ۶۰ درصد بازدهی گوشت) به دست می آید. ب ــ کم بودن آهن شیر باعث تولید گوشت سفید و نیزچربی زیادآن ( شیر) باعث افزایش چربی بین عضلانی می شود که گوشت را لذیذ می کند. پرواربندی این گوساله به دو روش صورت می گیرد.گروهی گوساله های نوزاد را تا مدتی با شیر طبیعی و سپس شیر جانشین شونده را به تدریج جایگزین آن می کنند. گروهی دیگر از ابتداگوساله ها با شیر جانشین شونده تغذیه می کنند. برای سهولت کار بهتر است از گوساله های هم سن در سالن های مخصوص پرورش استفاده کنند این گوساله ها ممکن است از نژادهای مختلف بوده ولی بیشتر آنها را گوساله های نر نژاد شیری تشکیل می دهند

گوشت سفید و قرمز

گوشت مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پیوندی و استخوانی است. گوشت به عنوان یک ماده غذائی با ارزش پروتئینی بالا به چندین رده کلی تقسیم شده است: بطور کلی بزرگترین رده گوشت برحسب حجم مصرف، گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله میباشد، بعد از آن گوشت سفید از قبیل گوشت طیور و پرندگان اهلی مانند مرغ و بوقلمون که از نظر میزان مصرف در رده دوم قرار دارند و گوشت ماهی‌ها و دیگر آبزیان دریائی مانند میگو و خرچنگ در رده سوم قرار میگیرند.ارزش غذائی پروتئین گوشت (گوشت سفید و قرمز) نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، چون مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری برای حفظ سلامتی بدن را داراست و به همین دلیل هم بیرون از یخچال خیلی زود فاسد می‌شود.چربی در گوشت معمولاً به دو صورت آشکار و پنهان دیده می‌شود که چربی گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد. پس برای کاهش دریافت چربی‌های اشباع تمام چربی گوشت را قبل از پخت بطور کامل جدا کنید.ویتامین‌های موجود در گوشت بیشتر از نوع ویتامین‌های گروه B می‌باشد و املاح گوشت بیشتر از نوع روی، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم و … می‌باشد.یکی از عوامل مؤثر در بالا بودن اهمیت غذائی گوشت، وجود املاح معدنی بخصوص روی و آهن در آن می‌باشد بطوریکه آهن موجود در گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد و بدن انسان آهن گوشت را تقریباً دو برابر بیشتر از آهن سایر مواد غذایی مثل گندم و سبزیجات جذب می‌کند و بدین وسیله از کم خونی جلوگیری می‌کند.

گوشت سفید بوقلمون

1- گوشت بوقلمون بدون پوست، طبیعتاً چربی اندکی داراست؛ معادل یک گرم چربی در هر سی گرم گوشت است. بنابراین، افرادی که باید غذاهای کم چرب بخورند، می توانند آن را میل کنند. 2- 150 گرم گوشت بوقلمون تقریباً نیمی از اسید فولیک ضروری روزانه را تأمین می کند. ضمناً منبع مفیدی از پروتئین، سلنیوم، روی، پتاسیم و ویتامین های B1، B3، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان به شمارمی آیند. 3- بوقلمون کلسترول بد خون را می کاهد، آرامش و سرحالی به وجود می آورد، از سرطان پیش گیری می کند، ترشح هورمون تستوسترون را می افزاید و دستگاه ایمنی را قوت می بخشد. گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یک ماده ی غذایی پروتئین دار و کم چربی است. اشخاصی که باید خوراک های کم چرب بخورند، می توانند از بخش سفید گوشت بوقلمون میل کنند.

گوشت سفید ران گوساله

گوشت سفید یکی از انواع گوشت است که اصطلاحاً به گوشت ماکیانی چون مرغ، بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و در برخی منابع ماهی گفته می‌شود. در اصطلاح عامیانه، گوشت سفید به گوشتی گفته می‌شود که رنگش در مقایسه با گوشت قرمز روشن‌تر باشد.

تعبیر خواب گوشت سفید

خوردن گوشت جانوران درخواب بر چهار وجه است. اول: مال. دوم: میراث. سوم: توانگری. چهارم: مصیبت دیدن. گوشت هر جانوری که حال بود، دلیل بر مال حلال است و آن چه گوشت آن حرام بود. مال حرام است.

غذا با گوشت سفید

مواد لازم : برای 4 نفر سینه مرغ 1 عدد تخم مرغ 2 عدد زعفران یک چهارم ق چایخوری آبلیموی تازه یک چهارم ق چایخوری نمک به میزان لازم فلفل به میزان لازم پیاز 1 عدد برگ بو 2 عدد طرز تهیه : سینه مرغ را با برگ بو و پیاز و نمک بپزید . سپس آن را ریشه ریشه کنید و تخم مرغ ، زعفران ، آبلیمو و فلفل را به آن بزنید. روغن را در ماهی تابه داغ کنید و کوکو را در آن بریزید و سرخ کنید. حرارت باید ملایم باشد. موقع کشیدن ، دور کوکو را با گوجه فرنگی و سبزی تزئین کنید .

خوردن ماست با گوشت سفید

مضرات خوردن کباب به همراه ماست و دوغ رباطه ای مستقیم با کم خونی و کاهش جذب اهن دارد که در این بخش انواع کم خونی و نکات مربوط به ان را به اختصار خواهیم گفت.خوردن کباب جذب آهن موجود در گوشت ها در هر شرایطی خوب و بالاست. ویتامینC می تواند جذب آهن موجود در منابع غیرگوشتی مانند حبوبات، غلات، میوه های خشک یا سبزی های برگ سبز تیره را تا حدود 3 برابر افزایش دهد. تنها موردی که باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می شود، مصرف لبنیات همراه با خوراکی های حاوی آهن است. «کم خونی انواع مختلفی دارد اما در همه آنها ما با کاهش میزان هموگلوبین خون مواجه هستیم که البته این مشکل باعث کاهش میزان اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام های بدن می شود. البته ما بیشتر با 3 نوع شایع از کم خونی ها، یعنی کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود اسید فولیک و کمبود ویتامین B12 سر و کار داریم.» مواد اولیه : سینه‌مرغ یک عدد پیاز یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز نصف عدد آرد سویا دو قاشق غذاخوری زعفران نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق مرباخوری آبلیمو به میزان لازم کره، نمک و فلفل به میزان لازم طرز تهیه: سینه‌مرغ را چرخ می‌کنیم. پیاز را رنده کرده آب آن را می‌گیریم و با گوشت مخلوط می‌کنیم. فلفل دلمه‌ای را ساطوری کرده به همراه نمک، فلفل و زنجبیل به گوشت افزوده و ورز می‌دهیم. مقدار کمی از زعفران دم کرده و آرد سویا را نیز می‌افزاییم و مجددا به ورز دادن ادامه می‌دهیم. مواد را داخل یخچال به مدت دو ساعت قرار می‌دهیم تا مزه‌دار شود. قسمت گریل فر را روشن می‌‌کنیم تا داخل فر گرم شود، سپس درون سینی فر فویل کشیده و گوشت را روی آن پهن می‌کنیم تا صاف و یک‌دست شود. با کمک قلم‌مو روی مواد زعفران مالیده و با کاردک روی گوشت خطوطی را به شکل دلخواه ایجاد می‌کنیم. البته قبل از این‌که سینی را داخل فر بگذاریم کره را تکه‌تکه کرده و روی مواد قرار می‌دهیم. سینی را در بالاترین طبقه فر به مدت 15 دقیقه می‌‌گذاریم نکتــه: در صورت نداشتن چرخ گوشت، گوشت یخ زده را تکه تکه کرده و ساطوری می‌کنیم.

فواید گوشت سفید

همه گوشت‌ها، چه سفید و چه قرمز، منبع غنی‌ پروتئین هستند که در طول دوران رشد و ترمیم، به ویژه در کودکی و بلوغ و سالمندی به آن نیاز داریم. هر 100 گرم از گوشت مرغ حدود 190 کیلوکالری انرژی دارد و میزان کلسترول آن 89 میلی‌گرم است که در مقایسه با گوشت قرمز، بسیار کم است. میزان پروتئین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو یکسان است، اما انرژی دریافتی از آن به علت داشتن چربی پایین‌تر، به مراتب کمتر است. فراموش نکنید مصرف قسمت‌های چرب مرغ مانند ران و بال برای افراد دارای کلسترول بالا مضر است و مصرف گوشت سینه برای آنها بهتر است، چون گوشت این قسمت اگرچه سفت‌تر است، اما کلسترول کمتری دارد. گوشت مرغ از جمله گوشت‌هایی است که برای هیچ‌کس منع مصرف ندارد و تقریبا به تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

گوشت سفید

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است. کلسترول گوشت بوقلمون هم در مقایسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار کمتر است. گوشت مرغ یکی از انواع گوشت سفید است که توسط اکثر افراد مصرف می شود. اما بد نیست بدانید که گوشت سایر پرندگان هم ارزش غذایی بالایی دارد و گنجاندن آنها در برنامه‌ غذایی روزمره مفید است.

خواص گوشت سفید

ارزش غذایی گوشت بلدرچین تقریبا مشابه گوشت مرغ است و مقدار ویتامین‌ها و روی موجود در این گوشت، آن را ارزشمند می سازد. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین های B5 و B3 است که در ترمیم بافت نقش مهمی دارند. خوشبختانه گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد و چربی کلی آن نیز پایین است، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که مصرف تمامی انواع گوشت‌ها، چه قرمز و چه سفید، برای افرادی که بیماری نقرس دارند، یعنی میزان اسیداوریک خون آنها بالاست، باید تا حد مشخصی محدود شود، یعنی گوشت بلدرچین نیز برای آنها مضر است، اما مصرف آن به سایر افراد، به ویژه بعد از عمل جراحی، توصیه می‌شود.

تشخیص گوشت سفید تازه

به این دلیل که مرغ رایج‌ترین گوشت سفید مصرفی در بین مردم است، شناسایی گوشت سالم و تازه آن هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. اولین علامت در سلامت گوشت مرغ توجه به ظاهر و پوست آن می‌باشد که باید عاری از هرگونه خون مردگی یا کبودی بوده و صاف، براق و یکدست باشد. قسمت شکمی مرغ تازه نباید بوی گندیدگی و تعفن دهد. رنگ گوشت مرغ باید به رنگ زرد کهربایی باشد

ارزش غذایی گوشت سفید

در هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ، حدود ۱۹۰ کیلو کالری انرژی و ۸۹ میلی‌گرم کلسترول دارد که در مقایسه با گوشت قرمز میزان کلسترولش کمتر است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون ۱۳ درصد چربی و ۲۷ درصد پروتیین موجود است. در این مقدار ۹٫۲ میلی‌گرم روی و ۹٫۱ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

بیشتر بخوانید : گوشت قرمز چیست


  • جاسم کرار

علت سردرد یک طرف سر چیست

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۱۴ ق.ظ

علت سردرد یک طرف سر چیست

،درد یک طرف سر،درد یک طرف سر،درد یک طرف سر نشانه چیست،درد یک طرف سر و چشم،درد یک طرف سر و صورت،درد یک طرف سر و گردن،درد یک طرف سر با چشم،درد یک طرف سر و گوش،درد یک طرف سر گردن،علت درد یک طرف سر،درد یک طرف سر در بارداری،درد در یک طرف سر نشانه چیست،علت درد یک طرف سر و چشم،درد در یک طرف سر و چشم

درد یک طرف سر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد یک طرف سر و درمان و علت و عوارض آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.سر درد یک‌طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، یک نوع سر درد است که فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای فرد درد و ناراحتی زیاد به همراه داشته باشد. این شرایط معمولاً مشابه درد به صورت قلب زدن در یک طرف سر احساس شده و نیز می‌تواند علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و حساسیت به نور را ایجاد کند. این نوع از سر درد در موارد ابتلا به میگرن و سر درد خوشه‌ای بسیار عادی است. هر دوی این موارد با درد و ناراحتی به نسبت شدید و علائم طولانی مدت همراه است. در بسیاری از موارد، این درد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و شناختی برای فرد شده و در موارد حاد، لازم است از خدمات درمان اورژانسی برای تشخیص علت مشکل و درمان آن استفاده شود. به این ترتیب می‌توان درد بیمار را تسکین داده و از سایر خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری کرد.

درد یک طرف سر و چشم

بر خلاف تصور عموم، چشم و بیماریهای چشم ناشایعترین علت سردرد می باشد. معمولا بیماریهای چشمی که ایجاد سردرد می نمایند، غالبا پر سر و صدا و علائم دیگری مانند تاری دید، دیدن هاله اطراف نورها، حساسیت شدید به نور، و درد و قرمزی و التهاب در ناحیه چشم را نیز ایجاد می کنند. وجود عیوب انکساری تصحیح نشده در چشم مانند دوربینی و آستیگمات معمولا علت ایجاد سردرد نیستند، اما در افرادی که زمینه سردردهای عصبی و یا میگرنی را دارند، می تواند سبب تشدید و افزایش حملات سردرد گردد. باید دانست که اینگونه اختلالات چشمی عمدتا ایجاد خستگی زودرس در چشم می نمایند و طبعا تصحیح آن به افزایش کارآیی چشم کمک خواهد کرد.

سردرد یک طرف سر نشانه چیست

سر درد یک‌طرفه اصطلاحی است که برای توضیح درد در یک طرف سر استفاده شده و نشان دهنده دردی است که در ناحیه میانی/ مرکزی سر احساس نمی‌شود. این درد ممکن است در یک نقطه کوچک در کنار سر به صورت موضعی احساس شده و نیمه دیگر سر را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد. همچنین درد ممکن است در برخی موارد در کل ناحیه یک طرف سر احساس شود. در واقعیت سر درد یک‌طرفه دارای بسیاری دلایل متعدد می‌باشد و فقط یکی از آنها میگرن است. با وجودی که میگرن و سر درد خوشه‌ای دو دلیل رایج ایجاد سر درد یک‌طرفه هستند، اما این شرایط می‌تواند با بسیاری عوامل دیگر نیز ارتباط داشته باشد.

علت سردرد یک طرف سر

1 -سر درد تنشی : رایج‌ترین نوع سر درد است و توسط بسیاری افراد در دوره‌های مختلف احساس می‌شود. این نوع سر درد اغلب برای یک مدت طولانی دوام و ماندگاری ندارد، هر چند در برخی موارد این مشکل می‌تواند برای مدت یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. یکی از علائم رایج سر درد تنشی احساس درد، گرفتگی، و فشار در ناحیه سر، سفت شدن پیشانی، دو طرف سر، یا درد گرفتن پشت سر است. سر درد تنشی همچنین می‌تواند در نتیجه حساس شدن عضلات شانه یا جمجمه نیز ایجاد شود.2-میگرن یک نوع شدیدتر از سر درد است که معمولاً با احساس قلب زدن در سمت راست، سمت چپ یا جلوی سر همراه است. این شرایط همچنین ممکن است با سایر علائم همچون حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود. این نوع سر درد می‌تواند باعث ایجاد اختلال فیزیکی و شناختی برای فرد شده و به قدری تشدید شود که گاهی اوقات برای فرد ناتوان کننده باشد.3-سر درد خوشه‌ای به عنوان یک گروه یا خوشه از موارد سر درد تعریف می‌شود که معمولاً در زمان‌های مشابه در طول یک سال ایجاد شده و برای مدت حدود یک تا دو ماه ادامه پیدا می‌کند. سر درد خوشه‌ای به شدت دردناک است و احتمالاً ممکن است در ناحیه سر یا پشت یک چشم احساس شود. این علائم همچنین می‌تواند با مسدود شدن مسیر بینی یا آب ریزش از بینی، اشک ریختن یا قرمز شدن چشم‌ها همراه باشد.4-این نوع سر درد به سادگی در ناحیه ستون مهره‌های گردن ایجاد شده و محل ایجاد آن دقیقاً در ناحیه نزدیک به پایه جمجمه است. درد ایجاد شده در این شرایط معمولاً یک‌طرفه است. سر درد گردنی از ناحیه گردن شروع شده و در ادامه در ناحیه سر پخش می‌شود. این نوع سر درد ابتدا به صورت گاه و بی گاه احساس شده، اما در ادامه می‌تواند به یک درد دائمی تبدیل گردد. دلیل ایجاد این نوع سر درد مقدار زیاد فشار وارد شده به ناحیه گردن و ستون فقرات است.4-یکی از بزرگ‌ترین اعصابی که در ناحیه سر انسان وجود دارد در اصطلاح عصب سه‌قلو نامیده می‌شود. درد عصب سه‌قلو شرایطی است که عصب سه‌قلو تحریک شده و باعث درد شدید و مزمن برای فرد می‌شود. این سردرد معمولاً در حدود دو دقیقه ادامه پیدا می‌کند. درد شدید ناشی از این شرایط در ناحیه صورت یا سر گاهی اوقات ناتوان کننده است. این شرایط معمولاً در نتیجه از بین رفتن غلاف محافظ عصب سه‌قلو به خاطر فشار مداوم از طریق رگ‌های خونی موجود در این ناحیه ایجاد می‌گردد.5-این شرایط اشاره به التهاب یا آسیب‌دیدگی رگ‌هایی دارد که وظیفه خون‌رسانی به ناحیه سر را بر عهده دارند. این مشکل گاهی اوقات به خاطر عفونت شدید و استفاده زیاد از داروهای آنتی‌بیوتیک یا اختلال در عکس‌العمل سیستم ایمنی مشاهده می‌شود. یکی از علائم رایج در این حالت عبارت از احساس درد در ناحیه سمت راست سر است. این مشکل عمدتاً بین افراد در سنین بالاتر از 50 سال مشاهده می‌شود.

درد یک طرف سر و صورت

درد صورت برای پزشکان به معنی وجود یک گرفتاری در جایی دیگر، مثل سر، آرواره، گردن یا حتی دندان است. یافتن محل گرفتاری گاهی بسیار ساده است. صورت،‌سر و گردن اعصابی مرتبط با هم دارند. اگر عصبی در گردن آسیب ببیند یا تحریک شود،‌ناراحتی آن از عصب بالا آمده و درد صورت هم ایجاد می‌کند. بسیاری حالات،‌ایجاد درد صورت می‌کنند. مبتلایان به میگرن یا سردردهای مداوم دچار درد صورت می‌شوند. عفونت‌های سینوس، گوش و چشم هم باعث این درد می‌شوند. دندان‌درد و التهاب مفصلی گردن می‌توانند صورت را هم به درد آورند. اختلال دیر تشخیص و بحث‌انگیز ( TMDبیماری مفصل گیجگاهی آرواره) گاهی باعث درد صورت می‌شود، گرچه علائم واضح‌تری مثل صدای “کلیک” در آرواره و سردرد هم دارد. درد شدید صورت علامت اصلی تیک دردناک است که اختلالی عصبی است. در مبتلایان به این گرفتاری هوای سرد، نوشیدن مایعات خنک، شستن صورت، اصلاح صورت، جویدن و حتی حرف زدن، صورت را به درد می‌آورد. تیک دردناک، یک درد متناوب شوک‌مانند است و علت درد گرفتن صورت در آن کاملا مشخص نیست. درد صورت همچنین علامت نادر ولی ممکن در سکته مغزی است، گرچه باید به دنبال علائم دیگر مثل کرختی و اختلال دید هم بود.

درد در سمت چپ سر

رخی از سردرد های اولیه فقط در سمت چپ سر در ایجاد می کنند. اکثر دلایل این سردرد ها خیلی جدی نیستند و بسیار راحت درمان می شوند. دانستن دلایل و نشانه های سردرد های اولیه که می تواند سردرد سمت چپ سر را به وجود بیاورند. می توانند به تشخیص آن ها از بیماری خطرناک تر کمک کنند.

انواع سردرد که سمت چپ سر را تحت تاثیر قرار  می دهند:

انواع سردرد اولیه

میگرن

سردرد تنشی

سردرد خوشه ای

شرایط جدی که ممکن است سردرد های سمت چپ سر را ایجاد کنند عبارتند از:

آسیب ها

بیماری های عفونی

مسائل مربوط به رگ های خونی

سو مصرف دارو

درد در سمت راست سر

سردرد سمت راست از سردرد های یک طرفه است که قفس سمت راست سر را تحت تاثیر قرار می دهد.

سردردها بیشتر از عوامل مانند:

استرس

-خستگی

-نخوردن غذا

-مشکلات عضلانی در گردن شما

-عوارض جانبی دارو، از قبیل استفاده طولانی مدت داروهای ضد درد و مسکن

-عفونت های سینوس و آلرژی نیز می تواند باعث سردرد شود. سردرد ناشی از عفونتهای سینوسی، نتیجه التهاب است که منجر به فشار و درد پشت گونه ها و پیشانی شما می شود.در حال حاضر استفاده بیش از حد از دارو برای درمان سردرد واقعا می تواند باعث سردرد شود. این شایع ترین اختلال سردرد ثانویه است و تا 5 درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو، بوی بد دهان را بدتر می کند.

بیشتر بخوانید : سردرد عصبی کودکان ♥ سردرد خوشه ای چیست؟آیا می دانید سردرد پشت سر نشانه چیست


  • جاسم کرار

علت سردرد در ناحیه پیشانی و شقیقه

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۳ ق.ظ

علت سردرد در ناحیه پیشانی و شقیقه

سردرد پیشانی ,سردرد پیشانی و چشم,سردرد پیشانی در کودکان,سردرد پیشانی سمت راست,سردرد پیشانی و شقیقه,سردرد پیشانی و پشت سر,سردرد پیشانی از چیست,سردرد پیشانی و بالای سر,سردرد پیشانی و گیجگاه,سردرد پیشانی کودک,سردرد پیشانی و چشمها,علت سردرد پیشانی و چشم,سردرد ناحیه پیشانی و چشم

سردرد پیشانی

توضیحاتی در مورد سردرد پیشانی

سردرد ممکن است در هر نقطه از زندگی افراد تاثیر بگذارد اما 1 نفر از 5 نوجوان و بزرگسال از سردرد منظم رنج می برند. در ایالات متحده این تعداد تا 4 درصد از مراجعین به اتاق اورژانس است و یکی از دلایل بالا برای دیدن پزشک است. سردرد بیشتر در میان زنان شایع است و در مقابل هر دو مرد حدود 3 زن سردرد دارد. اغلب این سردردها گذرا هستند و در عرض چند ساعت تا چند روز بدون هیچ گونه عارضه حل می شوند. انواع مختلفی از سردردهای شناخته شده در علم پزشکی وجود دارد اما اکثر مردم سردرد را براساس مکان، ماهیت درد و علائم همراه توصیف می کنند. بنابراین شنیدن در مورد سردرد در پشت سر، بالای سر، در طرفین (شقیقه)، در اطراف یا در پشت چشم ها و در جلوی سر اتفاق نمی افتد. به طور مشابه می توان آن را به عنوان یک تشدید سردرد یا سردرد با حالت تهوع توصیف کرد. سردرد عصبی تقریباً 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار این نوع سردرد هستند. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترین دلیل پیدایش این انقباض ها، هیجانات عصبی است. درد معمولاً از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند اما به استفراغ دچار نمی شود. علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟اکثر اوقات افراد از سردرد خود شکایت می‌کنند طور‌ی‌ که درد آن تمام پیشانی را دربرمی‌گیرد. این نوع درد یا ممکن است تمام پیشانی یا نقطه ‌خاصی را درگیر کند. سردرد پیشانی ممکن است به سمت پایین و چشم‌ها هم کشیده شود و درد رنج‌آوری را در کاسه‌ چشم به وجود آورد. احتمال دارد این درد تمام صورت را احاطه کند و شاید تا زمان برطرف شدن سردرد، بیمار کاملا رنج ببرد. سردرد پیشانی و شقیقه‌ها معمولا برای یک مدت کوتاه شاید چند ساعت طول می‌کشد اما احتمال شروع دوباره آن وجود دارد. به‌ ندرت دیده شده درد مورد نظر بی وفقه و برای چند روز ادامه داشته باشد.

علت سردرد پیشانی

سردرد پیشانی دردی است که در جلوی جمجمه، قسمت جمجمه ای که مغز در آن قرار دارد تجربه می شود. این به طور چشمگیری با پیشانی، ناحیه سر که در بالای ابروها و زیر خط مو قرار دارد همبستگی دارد. با این حال، از لحاظ مرز دوم (یعنی خط مو) این می تواند بسته به اینکه آیا یک فرد دارای خط ریزش موی بالا یا پایین یا طاس است متفاوت باشد.اصطلاح “فرونتال” درد ناشی از استخوان پیشانی جمجمه است. گاهی اوقات این ممکن است شدید ترین منطقه درد باشد اما سردرد به این منطقه خاص محدود نمی شود. ممکن است مقداری از درد در سر و یا در قسمت های دیگر، به عنوان مثال شقیقه، همراه با درد در جلوی سر باشد. ماهیت درد و شدت می تواند در سردرد پیشانی متفاوت باشد و اغلب علایم همراه با ناراحتی چشم نیز وجود دارد.

دلیل سردرد پیشانی

درد یک علامت است و بنابراین درد جلویی سر ممکن است به تنهایی یا با نشانه های همراه دیگر رخ دهد. این ویژگی های همراه ممکن است بر اساس علت سردرد پیشانی متفاوت باشد

دلایل سردرد پیشانی

ممکن است علل مختلفی برای سردرد پیشانی وجود داشته باشد. معمولا این شامل آسیب یا التهاب ساختارهای اطراف مانند بافت نرم، از جمله پوست و عضلات، حفره ها و درزها (مانند حفره بینی یا جمجمه) و یا اندام هایی نظیر مغز یا چشم باشد. با این وجود، علل ممکن است با مشکلات عصبی همراه شوند هرچند آسیب و التهاب مشخص در ناحیه جلوی پیشانی وجود ندارد. به عنوان مثال در نورالژی اکسیپیتال، اعصاب در پشت گردن ممکن است فشرده شوند (که منقبض می شوند) و می تواند باعث درد در جلوی سر شود.

علت سردرد پیشانی و چشم

تعدادی از شرایط چشم ممکن است به سر درد کمک کند. مکان ممکن است از چشم شما تا حدقه (اطراف چشم)، پشت چشم و پیشانی متفاوت باشد. چشم آبی یک علت شایع است و اغلب با سرگیجه بیش از حد مرتبط است. به طور مشابه شرایط چشم مانند ملتحمه، کراتیت، یوئیت و ورم ملتحمه نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود که به نوبه خود می تواند به سر درد عضله کمک کند.

علت سردرد پیشانی سمت چپ

سر درد یک‌طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، یک نوع سر درد است که فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای فرد درد و ناراحتی زیاد به همراه داشته باشد. این شرایط معمولاً مشابه درد به صورت قلب زدن در یک طرف سر احساس شده و نیز می‌تواند علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و حساسیت به نور را ایجاد کند. این نوع از سر درد در موارد ابتلا به میگرن و سر درد خوشه‌ای بسیار عادی است. هر دوی این موارد با درد و ناراحتی به نسبت شدید و علائم طولانی مدت همراه است.در بسیاری از موارد، این درد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و شناختی برای فرد شده و در موارد حاد، لازم است از خدمات درمان اورژانسی برای تشخیص علت مشکل و درمان آن استفاده شود. به این ترتیب می‌توان درد بیمار را تسکین داده و از سایر خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری کرد.

علت سردرد پیشانی سمت راست

میگرن یک نوع شدیدتر از سر درد است که معمولاً با احساس قلب زدن در سمت راست، سمت چپ یا جلوی سر همراه است. این شرایط همچنین ممکن است با سایر علائم همچون حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود. این نوع سر درد می‌تواند باعث ایجاد اختلال فیزیکی و شناختی برای فرد شده و به قدری تشدید شود که گاهی اوقات برای فرد ناتوان کننده باشد.بسیاری از افراد با سر درد یک‌طرفه مواجه شده و اکثر آنها نیازی به مداخله پزشکی برای درمان شرایط خود ندارند. با این وجود، در موقعیت‌های زیر لازم است در ارتباط با این مشکل با پزشک ملاقات شود: در موارد شدیدتر بودن سطح درد از موارد قبلی تجربه شده توسط فرد در صورت شروع شدن درد به صورت یکباره و شدید در صورت همراه بودن درد با سایر علائم همچون حالت تهوع، طب، استفراغ، صرع، تاری دید و دو بینی، از دست دادن سطح هوشیاری، اختلالات گفتاری، تغییر در رفتار، ضعف و سایر موارد مانند آن در صورت شروع سر درد با انجام فعالیت فیزیکی

علت سردرد پیشانی و پشت سر

رایج‌ترین نوع سر درد است و توسط بسیاری افراد در دوره‌های مختلف احساس می‌شود. این نوع سر درد اغلب برای یک مدت طولانی دوام و ماندگاری ندارد، هر چند در برخی موارد این مشکل می‌تواند برای مدت یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. یکی از علائم رایج سر درد تنشی احساس درد، گرفتگی، و فشار در ناحیه سر، سفت شدن پیشانی، دو طرف سر، یا درد گرفتن پشت سر است. سر درد تنشی همچنین می‌تواند در نتیجه حساس شدن عضلات شانه یا جمجمه نیز ایجاد شود.

عوامل سردرد پیشانی

دو عامل که اغلب به عنوان علت سردرد جلوی سر به چشم می خورد استرس روانی و خواب ضعیف هستند. امروزه استرس روانشناختی یکی از مهمترین عوامل موثر در سردرد تنش همراه با فشار عضلانی است. به دلایل مختلف، خواب ناکافی نیز می تواند به سردرد کمک کند. هر دو استرس و بی خوابی نیز ممکن است موجب میگرن شوند.

رفع سردرد پیشانی

درمان درد پیشانی با بیماری زمینه‌ای ایجادکننده آن ارتباط مستقیم دارد. معاینات تشخیصی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است برای تشخیص بیماری یا رد احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر مورد نیاز باشد. مدیریت و کنترل متداول و محافظه‌کارانه که شامل تغییرات سبک زندگی، تمرینات ورزشی و پرهیز از عوامل محرک می‌شود نیز همراه با دارو درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. درمان فشار عضلانی و سردردهای تنشی شامل موارد زیر می‌شود: o داروهای ضد درد o شل کننده‌های عضلات o داروهای تخدیر کننده و آرام‌بخش o داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای o داروهای ضد تشنج

علائم سردرد پیشانی

چشم درد حساسیت به نور اختلالات دید نظیر تار شدن دید درد بیش از حد درد بینی احتقان بینی یا آبریزش بینی تغییرات در بویایی از نظر فنی، درد نیز شامل صورت (درد صورت) می شود در حالی که سردرد به طور خاص به بقیه سر به جز صورت اشاره دارد.

سردرد پیشانی در کودکان

علت سردردهای کودک من چیست؟ علل متعددی برای سردرد وجود دارد- بیشتر آن ها خوشخیم هستند. یک تاریخچه کامل، معاینه ی بالینی، ارزیابی عصب شناختی برای اطمینان از اینکه سردردها جدی نیستند، لازم است. متداول ترین سردرد راجعه میگرن است. سردردهای سینوسی معمولا در پل بینی هستند و همراه با علائم کلاسیک میگرن نیستند که حساسیت به صدا و نور و ناراحتی در شکم دارد.

سردرد پیشانی

سردرد برای همگان پدیده ای آشناست و کمتر کسی است که در طول عمر خود آن را تجربه نکرده باشد. هنوز برای سردرد تعریف مشخصی که مورد قبول همه باشد وجود ندارد. شاید ساده ترین تعریف برای سردرد « احساس درد و ناراحتی از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پشت سر » باشد. باید به خاطر داشت که سردرد یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای است از طیف متنوعی از بیماریها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می شود. گر چه در اغلب موارد منشأ سردرد، بیماریهای خوش خیم می باشد، اما اولین مسأله ای که در برخورد با بیمار مبتلا به سردرد باید حل شود، عبارت است از افتراق بین علل خوش خیم و علل خطرناکتر. علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟ میگرن کلاسیک معمولاً پانزده تا سی دقیقه قبل از شروع این نوع سردرد، علایمی مثل ظهور نقاط نورانی در جلو چشم، تاری دید و منگی پدیدار می شود؛ آرام آرام با از بین رفتن این علایم سردرد یک طرفه ای به صورت مبهم و در یک سمت ناحیه گیجگاهی ظاهر می شود، به تدریج شدت درد افزایش می یابد و سردرد حالت ضرباندار به خـــود می گیرد، در این مرحله بیمار رنگ پریده و دچار تهوع و استفراغ شدیدی می شود؛ بسیاری از بیماران در این مرحله ترس از نور پیـــدا می کنند و ترجیح می دهند در اتاق تاریک استراحت کنند و پاره ای دیگر تعریق شدید و تکرر ادرار پیدا می کنند. درد بین چند ساعت تا یک روز طول می کشد و بالاخره بیمار به خواب فرو می رود. پس از اینکه بیمار از خواب بیدار شد، سردرد تسکین می یابد. این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می شود و استعداد ارثی به بروز حملات در بین افراد وجود دارد علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

بیشتر بخوانید : سردرد عصبی طب سنتی ♥ سردرد خوشه ای و درمان آن ♥ سر درد و حالت تهوع


  • جاسم کرار

درد مچ دست نشانه چیست

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹ ق.ظ

درد مچ دست نشانه چیست

درد مچ دست ,درد مچ دست راست,درد مچ دست راست نشانه چیست,درد مچ دست در بدنسازی,درد مچ دست در بارداری,درد مچ دست بعد از زایمان,درد مچ دست و پا,درد مچ دست چپ نشانه چیست,درد مچ دست نشانه چیست,درد مچ دست و انگشت شست,درد مچ دست راست در بارداری,درد مچ دست راست و انگشتان,درد مچ دست راست از چیست,درد مچ دست راست و چپ

درد مچ دست

توضیحاتی در مورد درد مچ دست

درد مچ دست نوعی سندرم است که در آن بیمار به دلیل ناراحتی مچ دست نمی‌تواند از دستش استفاده کند؛ گاهی اوقات هم درد مچ دست خیلی شدید بوده و هنگام اعمال نیرو با دست، درد آن به‌تدریج افزایش می‌یابد. گاهی از عوارض در رفتگی، نیمه در رفتگی و شکستگی می باشد. اما معمولاً این درد بعد از وارد آمدن فشار بیش از حد به دست بروز می‌کند مثل مواردی که برای وزنه‌بردارها و کلاً ورزشکاران، یا حتی تعمیرکاران، اتفاق می‌افتد و یا امکان دارد با پیچ خوردن مچ دست رو به رو شوند.هم چنین یکی از بیماری های شایع مچ دست سندروم تونل کارپل می باشد.

علت درد مچ دست

حاصل تخریب تدریجی غضروف مفاصل دست که به آن آرتروز مچ دست یا به عبارتی یک آرتروز «فرسودگی و ساییدگی» است. این عارضه بیش از همه در میان بزرگسالان بالای ۵۰ سال شایع است. در آرتروز مچ دست، خم کردن مچ دشوار می‌شود، زیرا مچ رفته رفته حساس‌تر و متورم‌تر می‌شود. در این نوع عارضه هدف درمان تسکین علائم دردناک مچ و کنترل التهاب است. معمول‌ترین درمان برای مراحل اولیه آرتروز شامل اقدامات محافظه‌کارانه، از جمله اصلاح فعالیت‌ها، آتل‌بندی، استفاده از گرما، یخ و مصرف دارو‌های ضدالتهاب، می‌شود. هنگامی که اقدامات محافظه‌کارانه دیگر درد را تسکین نمی‌دهند یا هنگامی که بدشکلی ایجاد شده مانع عملکرد مچ دست می‌شود، انجام جراحی توصیه می‌گردد.روماتیسم مفصلی، مفاصل دو طرف بدن (مثل مفاصل هر دو مچ دست) را همزمان درگیر می‌کند. روماتیسم مفصلی در زنان سه تا پنج برابر مردان بوده و اغلب بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی بروز می‌کند. این عارضه حاصل ترکیبی از عملکرد غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن و ژنتیک، و همچنین عوامل محیطی و هورمونی است. درمان این بیماری شامل استفاده از داروهایی برای کاهش درد، تورم و التهاب مفصل و در صورت امکان پیشگیری یا به حداقل رساندن پیشرفت آن است. و البته می‌تواند شامل استراحت و ورزش، توانبخشی دست و جراحی جهت اصلاح آسیب وارده به مفصل هم شود. با این حال، نوع درمان به چندین عامل، از جمله سن، وضعیت کلی سلامت، تاریخچه پزشکی بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.  

علت درد مچ دست راست

همه دردهای مچ دست به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارند. مثلاً پیچ‌خوردگی‌ها و کشیدگی‌ها، با یخ، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه رفع می‌شود. البته، اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشیده یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. تأخیر در تشخیص علت درد مچ دست برای درمان می‌تواند باعث بهبود ضعیف، کاهش دامنه حرکتی و از کار افتادگی طولانی مدت شود.

علائم درد مچ دست

درد مچ دست باعث بروز یک یا چند مورد از علائم ریز می‌شود، چنانکه این عارضه می‌تواند غضروف، تاندون‌ها، عضلات و استخوان‌های موجود در ناحیه مچ دست را درگیر کندعلائم مچ درد عبارتند از: • درد استخوان مچ دست • احساس ضعف در عضلات • التهاب همراه با قرمزی • احساس داغی در منطقه ملتهب • کاهش توانایی حرکت دادن مچ دست • دردهایی که به انگشتان، شانه یا بازو کشیده می‌شوند • تغییر شکل مچ دست که به وضوح قابل رؤیت است • بی‌حسی یا مورمور شدن مچ • تغییر رنگ ناحیه متورم مچ • ایجاد یک حس غیرمعمول در دست • تب بالا (بیش از ۵/۴۰ درجه) به همراه درد مچ

علل درد مچ دست

آسیب‌دیدگی یک رباط (یک نوار بافتی که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند) پیچ‌خوردگی نامیده می‌شود. پیچ‌خوردگی مچ دست عموماً حاصل افتادن روی دست کشیده است. نشانه‌های پیچ‌خوردگی عبارتند از حساسیت و درد مچ دست ، کبودی، حس کردن یک صدای تق در مچ و تورم. در اینجا، استفاده از آتل برای بی حرکت کردن مچ دست در طول فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌شود. استفاده از آتل می‌تواند باعث قدری خشکی مفاصل شود، که بنابراین انجام حرکات تقویتی و کششی مفید خواهد. اگر رباط پاره شده، لازم است که خیلی زود با استفاده از جراحی مجدداً به استخوان متصل شود و پس از برای بازیابی قدرت و دامنه حرکتی به انجام تمرینات توانبخشی دست نیاز خواهد بود. معمولاً بهبود موارد جزئی پیچ‌خوردگی در حدود دو ماه زمان می‌برد.

درمان درد مچ دست

گیاه درمانی یا فیتوتراپی روشی است که امروزه برای رفع بیماری سندرم تونل کارپال (دردهای ناحیه مچ دست) مورد توجه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است.

درمان گیاهی درد مچ دست

افرادی که از سوزش، بی حسی و درد پخش شده در مچ دست خود ناشی از سندرم تونل کارپال رنج می برند، می توانند با روی آوردن به روش درمانی فیتوتراپی به تسکین علایم این بیماری کمک کنند. فیتوتراپی به طور عمده به عنوان مکمل درمانی در کنار مصرف داروها و روش های درمانی متداول در مقابله با سندرم تونل کارپال به کار برده می شود. در روش گیاه درمانی به منظور کاهش آرام و طبیعی علایم این بیماری استفاده از برخی گیاهان تسکین دهنده توصیه شده است. گیاه آفریقایی ˈپنجه شیطان ˈ و ریشه آن ، یکی از گیاهان توصیه شده در روش فیتوتراپی است که خواص آن برای تسکین درد مفاصل و عضلات شناخته شده است.ˈآرنیکا ˈ گیاه دیگری است که در فیتوتراپی برای رفع سندرم تونل کارپال به مصرف آن توصیه شده است. براین اساس پزشکان توصیه می کنند بیماران دو بار در روز مچ دست خود را با پماد گیاه آرنیکا که یک گیاه شناخته شده با خواص ضدالتهابی است و به تسکین دردها کمک می کند، مالش دهند. پزشکان توصیه می کنند که بیماران پماد این گیاه را بر روی سطح مچ دست مالیده و پس از آن این منطقه با انگشت شست تا کف دست ماساژ دهند و این عمل هر روز صبح و شب تا رفع علایم بیماری ادامه یابد.

دلایل درد مچ دست

شکستگی مچ دست یکی از شایع‌ترین شکستگی‌ها در بین استخوان‌ها است. این شکستگی، که عموماً حاصل افتادن روی یک دست کشیده است، می‌تواند برای هر یک از ۸ استخوان کوچک یا دو استخوان بلند ساعد (اولنا و رادیوس) رخ دهد. استخوان رادیوس بیش از همه می‌شکند.‌درمان این عارضه شامل مصرف مسکن و بستن آتل به مدت چندین هفته و پس از آن انجام تمرینات توانبخشی دست می‌شود. برای شکستگی‌های پیچیده که در آن‌ها به کنار هم قرار دادن قطعات استخوان و/یا تثبیت آن نیاز است از جراحی استفاده می‌شود. نوع عمل مورد استفاده و دوره بهبودی آن به شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد. بیماری دکرون عبارت است از التهاب دردناک تاندون‌های باز کننده و دور کننده شست. این بیماری باعث بروز درد در امتداد پشت شست، یعنی دقیقاً روی دو تاندون (باز کننده پولیسیس لونگوس برویس و دوره کننده) شست می‌شود. این عارضه می‌تواند به‌تدریج یا ناگهان رخ دهد. در هر دو صورت، درد به شست یا ساعد سرایت می‌کند. حرکت شست دشوار و دردناک می‌شود، خصوصاً هنگام فشار دادن به حالت نیشگون یا گرفتن اجسام و یا حرکت دادن مچ به حالت ضربه زدن با چکش. 

علت درد مچ دست و پا

سندروم کانال کارپ یا سندورم تونل مچ دستی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد میشود. این بیماری میتواند موجب درد مچ دست شود. با این حال علامت اصلی سندورم کانال کارپ معمولا احساس گزگز یا بیحسی در انگشتان دست است. گانگلیون میتواند موجب درد مچ دست شود. گانگلیون یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا در پشت مچ دست خانم ها ایجاد میشود. درون این کیست مایع غلیظی جمع میگرد. گانگلیون بصورت یک برجستگی سفت دید میشود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود. در بیماری دکرون که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست میشود مشکل اصلی تورم غلاف تاندون هایی است که از این ناحیه عبور میکنند. این بیماری بیشتر در خانم ها بخصوص آنهایی که کارهای مکرری را با مچ دست انجام میدهند دیده میشود. سندروم تقاطع میتواند موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست گردد. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون هایی که از مچ دست عبور میکنند بر روی هم ایجاد میشود. بیماری کین باخ به علت کاهش خونرسانی به استخوان لونیت ایجاد میشود. بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است.

ورزش درد مچ دست

بلند کردن وزنه‌های بشقابی با پنجه طوری بایستید که دست‌هایتان در اطراف بدنتان قرار گرفه باشند. وزنه‌های بشقابی ۲.۵ کیلوگرمی را بین پنجه‌هایتان به مدت ۱۰ ثانیه نگاه دارید. وقتی که تحملتان بیشتر شد، می‌توانید زمان، و وزنه‌ها را افزایش دهید. حتی می‌توانید ۲ وزنه‌ی بشقابی را به هم بچسبانید و بین پنجه‌هایتان نگه دارید.تمرین ساعد مچ برعکس با هالتر ساعدهایتان را روی ران و زانوهایتان قرار دهید، و ۳ ست با ۱۰ تکرار، با کمک یک هالتر، تمرین ساعد مچ برعکس را انجام دهید. هر تکرار را با آرامش و به کندی انجام دهید.

علت درد مچ دست در بارداری

یک متخصص فیزیوتراپی نسبت به احتمال فشردگی عصب مچ دست در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی هشدار داد و تاکید کرد که زنان در دوران بارداری مراقب مچ دستان خود باشند. دکتر وحید صمدی گفت: استخوان‌های مچ دست همراه رباط مقابل خود تونلی را تشکیل می‌دهند که از داخل آن، تاندون‌ها، اعصاب و عروق تغذیه کننده دست عبور می‌کنند. هنگامی که عصب “مدین” در این تونل تحت فشار قرار می‌گیرد، عارضه‌ای به نام “سندرم تونل کارپ” ایجاد می‌شود. هرچند چنین اختلالی معمولا در افرادی که از دستان خود بطور مکرر و بیش از حد استفاده می‌کنند مانند کاربران رایانه بوجود می‌آید اما در زنان باردار و بویژه در سه ماهه آخر بارداری نیز شایع است.

درد مچ دست راست نشانه چیست

برای درک بهتر مچ درد، ابتدا باید با آناتومی خود مچ آشنا شویم. مچ دست در واقع یک مفصل ساده نیست. بلکه از چند مفصل کوچک ساخته شده که استخوان‌های دست و ساعد را به هم پیوند می‌دهد. مچ دست از هشت استخوان کوچک تشکیل شده است. رباط، استخوان‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد. یک ساختار لوله‌مانند، موسوم به تونل کارپال، کف مچ دست واقع شده است. عصب‌ها و تاندون‌ها از طریق این تونل با مچ دست در ارتباط قرار می‌گیرند. اگر هر بخشی از مچ دست، از استخوان گرفته تا رباط و یا تاندون دچار آسیب شود، ممکن است دچار مچ درد شوید. اعمال فشار بیش از حد به مچ نیز می‌تواند باعث مچ درد شود. این عارضه می‌تواند نتیجه یک فشار یا آسیب ناگهانی باشد. به عنوان مثال، پیچ‌خوردگی مچ دست اگر باعث کشیدگی رباط شود، می‌تواند باعث درد شود. مچ درد معمولا پس از آسیب‌دیدگی و به طور ناگهانی رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است تا مدتی طولانی ادامه پیدا کند. تداوم مچ درد می‌تواند نتیجه شرایط خاص، مانند فشار مضاعف و التهاب مفاصل باشد.

درد مچ دست در بدنسازی

در ورزش بدنسازی در هنگام تمرین جلو بازو با هالتر ساده دچار مچ درد می شویم. اتفاقی که بوجود می آید، این است که قسمت درون مچتان، یعنی سمت انگشت کوچک دستتان خیلی درد دارد. زمانی که مچتان را می‌چرخانید درد دارید، حتی احتمال دارد دچار ورم و صدا و بی حسی هم شده باشد علت درد مچ در این شرایط، احتمالا مچ دست شما رگ به رگ شده، یا دچار کشیدگی عضله شده است. کشیدگی عضله، پارگی‌ای در فیبر عضلانی است، که بدلیل تکرار یک حرکت یا فرم اشتباه بوجود می‌آید. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن، آسیبی است که به رباط وارد می‌شود، و معمولا هم نتیجه‌ی یک فشار ناگهانی، مانند افتادن است.

درد مچ دست

مراقبت‌های خانگی • مطمئن شوید صفحه کلید رایانه‌تان آن‌قدر پایین هست که باعث نشود هنگام تایپ کردن مچ دستانتان رو به بالا خم شوند. • مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن، می‌توانند درد مچ دست و تورم را تسکین دهند. • انواع مختلفی از پدهای تایپ، صفحه کلیدهای دو تکه، و بریس‌های مچ دست برای تسکین درد مچ طراحی شده‌اند. این وسایل به بهبود علائم کمک می‌کنند. البته، ممکن است برای نتیجه گرفتن نیاز باشد چند نوع مختلف از آن‌ها را امتحان کنید. • با کمک یک فیزیوتراپ بهترین و ایمن‌ترین تمرینات را برای بهبود مچ دستتان یاد بگیرید. • موقعی که دستتان التهاب دارد تمرین نکنید.

بیشتر بخوانید : سرطان دست چپ ♥ التهاب انگشتان دست ♥ لرزش دست هنگام عصبانیت ♥ دست درد در دوران بارداری


  • جاسم کرار

درمان خانگی عفونت دندان روکش شده

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۹ ق.ظ

درمان خانگی عفونت دندان روکش شده

عفونت دندان ,عفونت دندان عصب کشی شده,عفونت دندان عقل,عفونت دندان آنتی بیوتیک,عفونت دندان کشیده شده,عفونت دندان در بارداری,عفونت دندان روکش شده,عفونت دندان در دوران بارداری,عفونت دندان و لثه,عفونت دندان بعد از کشیدن,عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

عفونت دندان

توضیحاتی در مورد عفونت دندان

عفونت دندان با ورم روی لثه(آبسه) و در موارد شدیدتر ،ورم روی صورت مشخص می شود.ممکن است باعث بروز تب و احساس بی حالی هم بشود.هنگام وجود عفونت به هیچ وجه ناحیه را گرم نکنید.کمپرس گرم باعث گسترش عفونت می گردد. همین طور کمپرس سرد، گرچه بی ضرر است اما کمکی نمی کند. وقتی محل عفونت و ورم آن محدود و به اندازه یک برآمدگی کوچک روی لثه ی دندان مربوط شد، باید هرچه سریعتر و قبل از این که دوباره گسترده شود، با مراجعه به دندانپزشک درمان لازم را انجام داد.

عفونت دندان

یکی از مهمترین مسایل در درمان عفونت های دندان یافتن علت آنهاست، در اکتز مواقع دندان پوسیده ای که مدت ها درمان نشده است میتواند علت عفونت باشد. در برخی موارد دندان عقل پنهان در لثه و یا گاهی اوقات دندان ترک خورده به علت یک ضربه شدید میتواند باعث ایجاد عفونت شود.با توجه به رشد روز افزون دندانپزشکی درمان های کامل و جامعی برای عفونت دندان وجود دارد. همچنین درمان های خانگی نیز میتواند کمک بزرگی برای درمان عفونت دندان نماید.بعضی درمان های خانگی مانند قرار دادن میخک، سیر و روغن در دهان، میتوانند در درمان عفونت های دندان بسیار موثر باشند و باعث کاهش التهاب و عفونت دندان شوند. معمولا عفونت دندان بر اثر عفونت های باکتریایی به وجود م آید، لازم به ذکر است که هر ناحیه از دهان میتواند مستعد عفونت باشد، علایم عفونت دندان، علایمی مانند دندان درد، تب کردن، تورم صورت و گردن و بوی بد دهان و غیره میباشد. عفونت‌های دندانی در اکثر موارد در نوک ریشه دندان متمرکز می‌مانند، اما در بعضی موارد به بافت‌های اطراف پخش می‌شوند. متمرکز یا پخش شدن عفونت تا حد زیادی وابسته به مقاومت شخص و قدرت باکتری دارد. در موارد که مقاومت بدن شخص کم شده است، برای مثال افرادی که دچار بیماری دیابت (کنترل نشده) هستند، عفونت به سرعت منتشر میشود و به نسوج اطراف پخش میشود. عفونت دندان میتواند باعث ایجاد شرایطی دردناک شود، درصورت عدم درمان، این عارضه میتواند به نواحی دیگر بدن نیز منتقل شود و نواحی دیگر را دچار عفونت کند. این عفونت ها میتواند باعث ایجاد عفونت های جدی در فک، قلب، ریه و حتی مغز شود. از این رو عفونت دندان باید بدون فوت وقت توسط دندانپزشک معالجه شود، با توجه به میزان و نوع عفونت میتوان با مصرف مقدار مناسب آنتی بیوتیک به درمان آن پرداخت

درمان عفونت دندان

هدف اصلی از درمان، خارج کردن منبع عفونت است. کشیدن دندان یکی از ساده ترین راه های از بین بردن عفونت دندانی است، اما همیشه کشیدن دندان آخرین انتخاب است. در صورت تشکیل شدن آبسه، خالی کردن آبسه و تخلیه چرک ضروری خواهد بود. گاهی برای خالی کردن آبسه نیاز به عصب کشی دندان است. بالا بردن قدرت دفاعی بیمار بخش بعدی درمان است که معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک ها، استراحت، دارو های مسکن و دهان شویه مناسب میتوان مقاومت شخص را افزایش داد. برای درمان عفونت دندان میبایست به دندان پزشک مراجعه کنید، تشخیص عفونت دندان برای دندانپزشک بسیار ساده است، اما برای مشخص شدن محل دقیق عفونت نیاز به تست اشعه میباشد. شست وشوی دهان با آب گرم ومحلول نمک قبل از مراجعه به دندانپزشک توصیه میشود.چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید. اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید. شما می‌تواند برای خوردن از طرف دیگر دهانتان که سالم است استفاده کنید از مسواک نرم استفاده کنید. سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی است. میخک خاصیت ضد قارچی، آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی دیگر مانند منگنز، امگا 3 و فیبر است. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد، کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت دندان است.

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

داروهای آنتی بیوتیک فقط برای محدود کردن عفونت و کاهش درد و عوارض آن مفید هستند و هیچوقت عفونت دندان را درمان قطعی نمی کنند. تا هنگامی که علت ایجاد عفونت که در داخل دندان است مشخص و برطرف نشود،عفونت به شکل مزمن ادامه خواهد داشت.

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از استفاده ی داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می شود. یکی از علل عفونت و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان است که معمولاً غیر قابل پیشگیری است، و در صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد . یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده است، ترشحات این عفونت معمولاً قبل از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین دلیل این عفونت قبل از عصب کشی خود را نشان نمی دهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می شود.

درمان خانگی عفونت دندان

مصرف داروهای گیاهی تاثیرات خیلی کمی برای کاهش درد و بهبود دندان دارند اما اگر به صورت خوراکی مصرف شود تا مدتی درد را کاهش می دهد. استفاده از آب نمک و یا سرم نمکی در زمان درد باعث ضدعفونی کردن، کاهش محلول التهاب و آلودگی داخل دهان و دندان می شود. زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید. میتوانید از این روش استفاده کنید: میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

آموکسی سیلین برای عفونت دندان

آموکسی سیلین یک داروی پر مصرف در ایران می باشد که برای درمان عفونت های باکتریال تجویز می شود. بطور دقیق این دارو برای درمان عفونت های قفسه ی سینه و سینوس، عفونت ادراری و برخی عفونت های دندانی تجویز می شود.همچنین ممکن است جهت پیشگیری از برخی عفونت ها تجویز شود. این دارو که از دسته ی پنی سیلین ها می باشد، با از بین بردن برخی باکتری ها می تواند عفونت های ناشی از آن ها را درمان نماید. آموکسی سیلین یکی از داروهای رژیم درمانی عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش که بیشتر در افراد با زخم های گوارشی دیده می شود نیز می باشد. این دارو بصورت کپسول ، سوسپانسیون خوراکی،قرص خوراکی و قرص جویدنی در ایران تولید می گردد

داروی عفونت دندان

داروهای ضد درد و مسکن: ۱-یک کدام از کپسولهای : -novafen –gelofen -acifen -megafen -mefenamic acid هر ۴-۶ ساعت یکبار میل شود. ۲-ژل dentafort روی یک گلوله پنبه کوچک مالیده و در حفره دندان دردناک گذاشته شود .

عوارض عفونت دندان

حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند. اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

عفونت دندان عقل

آبسه دندان در صورتی به وجود می آید که اگر پالپ دندان پس از عفونت به وجود آمده نتواند از شرایط خود دفاع کند احتمال پدید آمدن آبسه دندانی در نوک ریشه دندان زیاد می شود. این عفونت خود را از نوک ریشه دندان به قسمت لثه ها می رساند و باعث به وجود آمدن تورم می شود که در این حالت درمان کمی مشکل است و حتی در بعضی مواقع پیش می آید که دندان نیاز به کشیدن دارد. با این وجود برای کاهش درد می توانید از این روش ها استفاده کنید. عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش ترکیب کنید . سپس این ترکیب را برای چند دقیقه در دهانتان نگه دارید و در نهایت آن را تف کنید. حداقل روزی 3 بار این عمل را تکرار کنید تا کم کم نتیجه را ببینید. همچنین برای درمان عفونت دندان آب لیموی تازه و آب ولرم را روزی 2 بار غرغره کنید. این کار هم ورم را کاهش داده و هم بوی بد دهان را از بین می برد. همچنین با گذاشتن ضماد زنجبیل و نمک بر روی لثه آن را تسکین دهید. برای درمان عفونت دندان و درمان آبسه دندان روزی سه حبه سیر را حرد کنید تا به اندازه ماش شود. انگاه هر حبه را با یک لیوان آب یا آب عسل بخورید. این کار باعث کاهش کلسترول هم می شود.

عفونت دندان آنتی بیوتیک

داروهای مؤثر بر عفونت دندان (آنتی بیوتیک): خوراکی: روش اول : ۲۴ عدد کپسول amoxicilline 500 mg هر ۸ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عددقرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد . روش دوم :۱۰ عدد کپسول cefixime 400 mg روز اول هر ۱۲ ساعت ۱ عدد و از روز دوم هر ۲۴ ساعت ۱ عدد. روش سوم : ۲۴ عدد کپسول clindamaycine 150 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عدد قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد . تزریقی : آمپول penicilline 800000 تعداد ۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد، آمپول clindamaycine 150 mg به تعداد۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ عد عضلانی.

عفونت دندان کشیده شده

عفونت اگر چه نادر است اما گهگاهی اتفاق می افتد. دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.

عفونت دندان در بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری محدودیت های خاص خود را دارد . چون دارو به جنین ممکن است اسیب برساند . نگرانی اصلی در این زمینه مربوط به رادیولوژی، مواد بی حسی و داروهای تجویز شده برای خلاص شدن از دندان درد در بارداری است. شما باید همواره دندان پزشک را از باردار بودن خود مطلع کنید تا به این ترتیب مطمئن شوید در طول درمان هیچ چیز بر بارداری شما تاثیر منفی نمی گذارد.

عفونت دندان در دوران بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری راههای مختلفی دارد . در دوران بارداری خانم ها اجازه ندارند هر نو ع دارویی را مصرف کنند . چون ممکن است برای جنین مشکل ساز شوند . اما بالاخره راه درمان دندان درد در دوران بارداری چیست ؟ دندان پزشکان و دکترها پیشنهاد می کنند که مشکلات سلامتی دندان می بایست حتی در طول دوره بارداری نیز درمان شوند، اما برای انجام این کار نیاز به در نظر گرفتن برخی ملاحظات برای مراقبت از وضعیت مادر و جنین وجود دارد. دندان پزشک دوز داروی بی حسی را در سطح حداقل انتخاب می کند تا به این ترتیب از راحتی شما در طول درمان و نیز حفاظت از جنین مطمئن شود.

بیشتر بخوانید : جرم دندان چگونه از بین میرود ♥ سیاهی دندان با قطره آهن ♥ دندان درد در بارداری و درمان ♥ سفیدی دندان با پوست موز ♥ آبسه دندان عصب کشی شده

  • جاسم کرار

ماهی کپور پرورشی

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۴۰ ق.ظ

ماهی کپور پرورشی

ماهی کپور ,ماهی کپور به انگلیسی,ماهی کپور پرورش,ماهی کپور علفخوار,ماهی کپور جیوه دارد,ماهی کپور نقره ای,ماهی کپور دریای خزر,ماهی کپور کبابی,ماهی کپور طلایی,ماهی کپور,ماهی کپور به انگلیسی,معنی ماهی کپور به انگلیسی,ماهی کپور پرورشی,غذای ماهی کپور پرورشی,خواص ماهی کپور پرورشی

ماهی کپور

توضیحاتی در مورد ماهی کپور

کپور (نام علمی: Cyprinus carpio) نام یک گونه از تیره کپورماهیان است. این ماهی از خانواده است که دارای ۲ جفت سبیلک، ودندان‌های حلقی با فرمول ۳٫۱٫۱–۱٫۱٫۳ یا ۳٫۲٫۱–۱٫۲٫۳ می‌باشد. کپور معمولی فلسهایی درشت و باله پشتی ممتدی دارد. تعداد فلس‌های خط جانبی در این ماهی ۳۲–۳۰ عدد می‌باشد. دهان آن کشویی بوده و قابل بیرون زدن است. کپور معمولی در حوضه‌های دریای خزر، رودخانه تجن و تمام حوضه‌های آبریز ایران پراکنش دارد. حداکثر طول در این ماهی ۱۵۰ و میانگین ۳۸ سانتی‌متر است. بدن این ماهی تا حدی دراز است و طول ۳ برابر ارتفاع می‌باشد. سر ماهی بزرگ و پوزه کند است. باله مخرجی کوتاهی دارد. در باله پشتی ۳ تا ۴ خار سخت و ۱۵(۱۶) تا ۲۱(۲۲) شعاع نرم و شاخه شاخه وجود دارد. در باله مخرجی نیز ۳ خار سخت و ۵ یا ۶ شعاع نرم شاخه شاخه دیده می‌شود. این ماهی همه چیز خوار بوده و از موجودات ریز بستر آب، کرم‌ها، سخت‌پوستان، نوزاد حشرات، لاشه حیوانات، تخم ماهیان و حتی نوزادان خود را مصرف می‌کنند. در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد به صورت دسته جمعی به خواب زمستانی فرومی‌روند. در آب شیرین به سر برده و آب‌های گرم، آرام و پوشیده از گیاه را دوست دارد. 

پرورش ماهی کپور

خانواده بزرگ کپور ماهیان، معروف ترین گونه پرورشی درکشور است. تا حرف از پرورش ماهی گرمابی به میان می آید، بیشتر مردم کپور ماهیان را در ذهن شان متصور می شوند. البته بیراه هم نیست. این استقبال به خاطر نتایج مثبتی است که پرورش دهندگان کشورمان از پرروش این گونه آبزی کسب کرده اند. اتفاقا کارشناسان این حوزه نیز روی این نکته تاکید دارند که خانواده‌ی کپور ماهی ها بهترین گزینه برای کشت در استخرهای خاکی هستند. امین خسروی علیا، کارشناس منابع طبیعی( مهندسی شیلات) در این باره می‌گوید:« کپورماهیان قیمت مناسب، تلفات کمتر، هزینه کمتر برای کشت و از همه مهمتر بازار فروش قابل ملاحظه ای دارند. اما با این حال برای داشتن ماهیانی سرزنده، بازار پسند و سرحال باید این نکات مهم را در نظر گرفت؛ انتخاب بهترین روش کشت، ترکیب و تراکم کشت، دمای مناسب، هوادهی به موقع، نوع غذا دهی، نژاد بچه ماهی و همینطور فاکتورهای مهم دیگر که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

خواص ماهی کپور

ماهی ای است که نوع غیرپرورشی آن در مرداب زندگی می کند. به همین دلیل گوشت آن بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد. فلس ماهی کپور مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. ماهی کپور پرورشی به دلیل تغذیه متفاوتش گوشتی کم بو، اما چرب تر دارد. برای گرفتن بوی ماهی کپور بهتر است آن را پس از پاک کردن و یک ساعت قبل از سرخ کردن نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

طعمه ماهی کپور

مواد لازم 2 لیوان آرد گندم 1 لیوان ذرت 2 قاشوق غذا خوری نمک 2 قاشوق غذا خوری شکر به مقدار 35 قطره روغن میگو ۲ لیوان آر گندوم را روی گاز گذاشته و آن را به هم بزنید یک لیوان ذرت 2 قاشوق غذا خوری نمک 2 قاشوق غذا خوری شکر و 35 قطره روغن میگو را در آرد ریخته و به هم بزنید وقتی به اندازه کافی مواد با هم مخلوط شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید بعد از انجام این کار یک حالت خمیر مانند به صورت کشش به خود می گیرد خمیر اولیه آماده می باشد آنها را گلوله گلوله کنید و در آب جوش قرار دهید وقتی طعمه پخته شده آن را از آب در آورده خشک کنید طعمه برای ماهیگیری آماده می باشد این طعمه به صورت ریسه جوشانده قابل استفاده می باشد(ماهیگیرانی که از ریسه جوشانده استفاده نمی کنند با کمی ابتکار می توانند طعمه را به صورتی درست کننده که به صورت ساده به قلاب بزنند مثل خمیر)

طعمه ماهی کپور تابستان

مواد لازم یک پیمانه شیر مقداری پنیر رنده شده چهار قاشق غذا خوری شیره قند آرد جو یک طعمه خوب می تواند از فرمول زیر بدست آید یک پیمانه شیر و مقداری پنیر رنده شده را با هم مخلوط می کنیم و چهار قاشق غذا خوری شیره قند به آن اضاف می کنیم و می گذاریم تا جوش بیاید وقتی آب جوش آماده آرد جو به آن اضافه می کنیم و آن را بهم می زنیم تا وقتی که به اندازه کافی مواد چسب ناک شد مواد آن را بردارید و به گلوله های دلخواه تبدیل می کنید

پرورش ماهی کپور در خانه

ایجاد کسب و کار در خانه این بار به آموزش پرورش ماهیانی که میتوان در خانه آنها را تکثیر کرد می پردازیم بسیاری از گونه های ماهیان از جمله گربه ماهی، تیلاپیا، استریپدبس، قزل آلا، کپور ماهیان و… برای پرورش ماهی در قفس مناسب هستند… قفس باید براحتی قابل دسترس و یک راه ورودی جهت عملیات غذادهی روزانه، مراقبت و تمیز کردن داشته باشد و وجود یک اسکله برای رفت و آمد بر روی قفسها لازم است اسکله ای با عرض یک متر می تواند سه قفس ماهی را پشتیبانی کند. یک قفس در یک سوی اسکله و دیگری در ناحیه انتهایی اسکله واقع شود. یک قفس ۸×۴×۴ فوت می تواند هزار گربه ماهی را در خود جای دهد. البته چنانچه کسی برای اولین بار این کار را انجام می دهد بهتر است با ۵۰۰ قطعه کار را آغاز نماید. ماهیان درون قفس به راحتی صید و غذادهی می شوند. انواع قفسها قفسهایی که در ستون آب پنهان شده اند (از سطح تا بستر آنها در آب قرار دارد)، قفسهای شناور، قفسهایی که از بویه ساخته شده اند و تا نیمه در آب قرار دارند و قفسهای کفی که در بستر رودخانه یا دریا قرار می گیرند. این موارد خود به صورت زیر دسته بندی می شوند: قفسهای منفرد یا چند تایی، قفسهای انعطاف پذیر، قفسهایی که خودشان را در آب حفظ می کنند و قفسهایی که توسط قایق برپا می شوند. انتخاب نوع قفس بستگی به مکان و شرایط موجود در سایت مزرعه دارد. مکان یابی قفس پرورش در قفس نیازمند حداقل دو فوت آب در زیر قفس است تا فضولات حاصل از قفس به درون آن وارد شود.چنانچه قفسها در کنار هم یا در چند ردیف واقع شوند نیاز به انواع هواده ها بوجود می آید. قفسها برای غذادهی و تمیز کردن و نیز چرخش خوب و مناسب آب نیاز به امکان دسترسی کافی دارند. قفسها باید دور از نواحی پوشیده شده از گیاهان و بسترهای علفی واقع شوند. طراحی و ساخت قفسها ۱) انتخاب محل ۲) نقشه سایت قفسها شامل: قفسها، اسکله، مکانی جهت راه رفتن در کنار یا روی قفسها، مکانی جهت تهیه و نگهداری غذا و نیز آماده سازی ماهیان برای فروش، استخرهای هچری و نوزادگاهی (در صورت نیاز در مکان) ۳) ساختار الف) اسکلت اصلی، مواد مورد نیاز برای ساخت (بامبو، چوب، گالوانیزه، بامبو و…) و طنابهای بر پا نگهدارنده و لازم جهت جابجایی. ب) دیوارها، کف و سقف، شبکه توری از جنس فیبر طبیعی یا مصنوعی، نرده های توری فلزی از جنس گالوانیزه یا تورهای به هم جوش خورده از جنس گالوانیزه (مواد مختلف باید در سایت آزمایش و بررسی شوند و در نهایت ماده مناسب جهت کار برای قسمتهای مختلف انتخاب شود). ج) قسمتهای شناور، حلقه های انعطاف پذیر حدفاصل از جنس فلز یا پلاستیک (پرشده توسط هواف کف یا فیبر) و بویه های جدا کننده د) حلقه ها یا قسمتهای اتصال دهنده قسمتهای مختلف د: طنابها و ابزارهای مهارکننده از جمله لنگرها ذ) موج شکن یا شکننده آب و) شکل و اندازه: تخمین شکل و اندازه به شرایط منطقه، گونه مورد نظر جهت ذخیره سازی، میزان ذخیره سازی، میزان تولید و… بستگی دارد.

قیمت ماهی کپور

بیگ هد ( کپور سر کنده ) ( 15000 تا 2000 گرم ) 8,200 نمودار تغییر قیمت بیگ هد ( کپور سر کنده ) ( 15000 تا 2000 گرم ) کپور پرورشی ( 1000 تا 1500 گرم) 8,500

ماهی کپور پرورش

خانواده کپور ماهیان پرورشی در ایران، ۴ گونه اند؛ ماهی کپور معمولی، ماهی آمور یا کپور علفخوار ، ماهی کپور نقره ای یا فیتوفاگ، ماهی کپور سرگنده (بیگ هد) . « وقتی استخرخاکی آماده کشت شد. قبل از هر اقدامی باید یک روش مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی انتخاب کنید، بهترین روش، پرورش چند گونه ای است. متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، بیشتر پرورش دهندگان به روش پرورش یک گونه ای اکتفا می کنند، در حالی که این کار اشتباه است و به صرفه نیست. در مورد مزایای پرورش چند گونه ای باید به استفاده از همه‌ی سطوح غذایی استخر اشاره کنم. در این روش، انواع غذاهای داخل استخر استفاده می شود و علاوه بر این، تجربه ثابت کرده که پرورش هر چهار گونه کپور با هم، اثرات مثبتی به روی یکدیگر از لحاظ تغذیه ای می گذارد. اگر می خواهید تنها دوگونه از خانواده کپور ماهیان را پرورش بدهید باید توجه کنید که ترکیب دو گونه گرمابی به صورتی باشد که ماهیان با یکدیگر رقابت غذایی نداشته باشند، در این روش بهتر است آمور را یا با کپور نقره ای و یا با سرگنده پرورش دهید. کپور معمولی هم فقط با سرگنده. اما با این وجود، بهترین روش پرورش کپور ماهیان، پروش چند گونه ای آنهاست که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم.»

ماهی کپور علفخوار

ماهی آمور یا کپور علف‌خوار (Ctenopharyngodon idella) نوعی ماهی آب شیرین گیاهخوار از خانواده کپورهاست. این ماهی بومی شرق آسیا از شمال ویتنام تا رود آمور در مرز چین و سیبری است. آمور برای پرورش ماهی و کنترل گیاهان آبی به نقاط مختلف دنیا معرفی شده و در برخی نقاط اثرات تخریبی فراوانی داشته‌است. در ایران ماهی آمور پرروشی به دلیلی شباهت ظاهری به ماهی سفید خزر به ماهی سفید پرورشی معروف شده‌است .

ماهی کپور جیوه دارد

میزان جیوه در ماهی سفید، قزل‌آلا، میگو، ماهی کفال، گربه ماهی، صدف، خرچنگ، شاه‌میگو، شاه‌ماهی، ماهی آزاد، ساردین، کیلکا، میگو، ماهی مرکب، ماکرل و آنچوی کمتر از ماهی‌های دیگر است. خوردن دو تا سه وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود اما زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۳۵۰ گرم در دو وعده در هفته بخورند. میزان جیوه در ماهی‌های باس، کپور، کاد، لابستر، اسناپر و ماهی تون متوسط است. خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود اما زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن این ماهی‌ها خودداری کنند.پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد توصیه می‌کنند، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند و نیز مادران شیرده باید از مصرف گورماهی، کوسه‌ماهی و شمشیرماهی خودداری کنند تا میزان دریافت جیوه در آنها به حداقل برسد، اما باید در هفته حدود 360 گرم از سایر انواع ماهی را مصرف کنند. هر چند مصرف یک یا دو وعده ماهی در هفته، کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان می‌کند، اما باید از انواع ماهی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری کرد. در مورد مصرف ماهی‌های متداول مانند ماهی آزاد و میگو که مقدار متیل جیوه کمتر از ppm 0/2 می‌باشد، نگرانی وجود ندارد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهی‌گیری علاقه دارید، سعی کنید حتی‌الامکان در آب‌های آلوده ماهی‌گیری نکنید. گونه‌هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می‌کنند- مانند گربه‌ ماهی- آلاینده‌های بیشتری را وارد شکم خود می‌کنند.

ماهی کپور نقره ای

کپور نقره‌ای (نام علمی: Hypophthalmichthys molitrix)نام یک گونه از تیره کپورماهیان است. این ماهی بومی چین و شرق سیبری است و برای پرورش ماهی به نقاط دیگر دنیا معرفی شده و در بسیاری از مناطق به صورت گونه مهاجم درآمده و باعث خسارات محیط زیستی شده‌است. محل اصلی زندگی این ماهی رودخانه آمور است. ماهیان کپور نقره‌ای هنگامی که درجه آب ۲۳-۲۱ درجه سانتی گراد و رودخانه در حال سیلاب و گل آلودگی باشد به صورت دسته جمعی اقدام به تخم ریزی می‌کنند. در صورتی که آب ساکن باشد عمل تخم ریزی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد، از اینرو هنگام تکثیر مصنوعی این ماهی، تنها وسیله برای القا تخم ریزی آن، تزریق هورمون هیپوفیز به این ماهی است. تعداد تخم‌ها ۱۵۰۰۰۰۰-۲۰۰۰۰۰ عدد بوده، به قطر ۱-۰٫۷ میلی متر می‌باشند. پس از ۱٫۵ روز تخم‌ها شکفته شده ولاروها پس از استفاده از کسیه زرده و اتمام آن از جلبک های چند میکرونی و در صد ناچیزی از پلانکتون‌های جانوری تغذیه می‌کنند، از اینرو این ماهی به نام فیتو فاگ هم خوانده می‌شود. ماهیان نر کپور نقره‌ای در زیستگاه خوددر ۶-۴ سالگی و ماده‌ها در ۶-۵ سالگی بالغ می‌شوند. تکثیر و پرورش این ماهیان به همراه ماهی علفخوار، ماهی کپور و ماهی کپور سر گنده در بیشتر کشورها از رونق چشمگیری برخوردار است. در ایران نیز پرورش این ماهی به علت تغذیه آن از پلانکتون‌های گیاهی که از تولیدات طبیعی استخر هاست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ماهیان خواب زمستانی دارند؛ به صدا حساسند و جذب صدا می‌شوند و تا ۱٫۵ متر از آب بیرون می‌پرند. 

ماهی کپور

خوراک اصلی این ماهی موجوداتی است که در کف استخر زندگی می‌کنند مثل لارو و حشرات، کرمها. علاوه بر این از غذای دستی و کمکی هم از قبیل گندم، جو، سبوس گندم، آرد گندم، پودر ماهی، سبوس برنج، تفاله گوجه‌فرنگی، کنجاله سویا، تخم پنبه و باقی‌مانده سفره غذایی استفاده می‌کنند.

ماهی کپور دریای خزر

کپور به زبان فرنگی کارپ نوعی ماهی مرداب است و از آب های ساحلی دریای خزر و مرداب های کنار آن دریا به دست می آید ماهی کپور اغلب به علت حرکت در گل و لای کف رودخانه یا مرداب و تغذیه ازگیاهان چنین محیطی بوی گل ولای می دهد . برای از بین بردن آن کافی است که ماهی را مدتی در مخلوط سرکه و آن قرار داد . ماهی کپور ، دوکی شکل و پهن است و رنگ آن طلایی مایل به قهوه ای با فلس های درشت است . کپور به واسطه تغذیه مرداب ، گاهی ممکن است طعم نا خوشایندی داشته باشد . برای از بین بردن طعم ناخوشایند پس ازتمیز کردن کپور ، آنرا نیم ساعت در آب سرد با 6 قاشق سرکه بخوابانید .

ماهی کپور کبابی

ماهی کپوری که من استفاده میکنم از ماهی های پرورشی خوزستانه و بهترین نوع ماهی کپور برای کباب،ماهی کپور کله گنجشکیه! کله گنجشکی یعنی کله ماهی از بدنش کوچیکتره وقتی ماهی کپوری خریداری کردید که کله اون ماهی از بدنش کوچیکتر بود مطمین باشید که ماهی کپور شما ، گوشت بسیار چربی دارد و در نتیجه برای کباب کردن بسیار مناسب و لذیذ می باشد.برای کباب کردن یک عدد ماهی کپور به مواد و وسیله های زیر نیاز دارید. *ماهی کپور یک عدد *یک بسته زغال خوب *منقل یا وسیله ای که زغال رو توی اون آتش بزنید و آماده کنید *توری یا جالی که در تصویر بالا می بینید یک عدد *کبریت برای روشن کردن و بادبزن *نمک و فلفل به مقدار لازم ولی بهتر اینه که ماهی تند مزه بشه روش پخت و کباب کردن: خیلی از دوستان تصور میکنن که کباب کردن ماهی کار سختیه باید عرض کنم که بسیار ساده می باشد فقط حوصله و صبر نیاز داره. این نکته رو باید یادآور بشم که حتما یکساعت قبل از کباب کردن ماهی رو بدون اینکه پولک بزنید از کمر شکافته و تمیز کنید .بشورید و نمک و فلفل بزنید و بزارید تا بمدت یکساعت قبل از کباب کردن نمک و فلفل به گوشت ماهی نفوذ کرده و ماهی طعم بگیره. بعد از مدت یکساعتی که گذشت ، زغال ها رو درون منقل ریخته و روشن کنید. روشن کردن و گرُ گرفتن زغال صبر و حوصله میخواد، وقتی زغال روشن کردید خوب حوصله کنید تا زغال گُر بگیره و آماده بشه که ماهی رو بتونیم روی آتش قرار بدیم. وقتی زغال کاملا آماده شد ، ماهی رو توی توری قرارداده و اول از سمت پولک ماهی رو کباب میکنیم.در عین حالیکه پولک ماهی سوخته بنظر میرسه ، گوشت ماهی از زیز کباب میشه. وقتی قسمت پولک ماهی رو به دقت و با حوصله کباب کردین. ماهی رو از سمت گوشت و با حوصله کباب کنید تا کاملا برشته بشه. دقت داشته باشید که هر وقت خواستید زغال زو باد بزنید ماهی رو از روی زغال برداشته و با باد بزن زغال رو دوباره سرحال کنید. ماهی کپور که کاملا رو س سطح گوشتش برشته شد آماده است.چون گوشت ماهی کپور چرب است برای جدا کردن ماهی از توری با سیخ،روی پهنای توری ضربه بزنید تا گوشت ماهی از سیم های توری به آرومی جدا بشه و وقتی ماهی رو از توری جدا میکنیم شکل آن حفظ شده باشد. ماهی کپور کبابی رو با نان و پیاز و ترشی میل میکنن. میشه با برنج هم خورد.

بیشتر بخوانید : گوشت گنجشک چه خاصیتی دارد ♥ گوشت خروس طب سنتی ♥ ماهی اسکار بزرگ ♥ ماهی سفید شکم پر در فر

درمان التهاب کلیه و مثانه


  • جاسم کرار

علت سندروم داون در جنین

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۳ ق.ظ

علت سندروم داون در جنین

سندروم داون ,سندروم داون چیست,سندروم داون خفیف,سندروم داون در جنین,سندروم داون ارثی است؟,سندروم داون به انگلیسی,سندروم داون در حاملگی,سندروم داون در حیوانات,سندروم داون در بارداری,سندروم داون نی نی سایت,سندرم داون چیست,سندرم داون چیست Pdf,بیماری سندروم داون چیست

سندروم داون

توضیحاتی در مورد سندروم داون

افراد مبتلا به سندرم داون نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات شنوایی، بینایی و الزایمر قرار دارند. سه نوع اصلی سندرم داون وجود دارد: سندروم داون ۲۱ منظم: بیش از ۹۰ درصد از مبتلایان به سندرم داون به این نوع از سندروم مبتلا هستند که در آن تمام سلول های بدنشان یک کروموزوم ۲۱ اضافه دارند. سندروم داون جابجایی: تقریبا ۴ درصد از مبتلایان به این اختلال به این نوع از سندرم داون مبتلا هستند. در این نوع از سندرم داون ماده کروموزوم ۲۱ اضافی به یک کروموزوم دیگر متصل می شود. این به این معنیست که یکی از والدین هیچ علائمی از این شرایط را ندارد. سندروم داون موزائیکی: در این نوع تنها برخی از سلول ها یک کروموزوم ۲۱ اضافه دارند. افراد مبتلا به این نوع سندرم اغلب علائم خفیفی از این بیماری را از خود بروز می دهند.

سندروم داون خفیف

به کمک اقدامات پزشکی و آموزشی خاص شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی و برنامه های آموزشی ویژه می توان کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشید. برخی از این افراد می توانند زندگی طبیعی و نیمه مستقل خوبی داشته باشند اما برخی دیگر از این مبتلایان نیاز به مراقبت های تمام وقت و مادام العمر دارند.

سندروم داون چیست

سندرم داون یک ناهنجاری ژنتیکی است که به آن تریزومی (trisomy) نیز گفته می شود و در آن فرد مبتلا به جای ۲ نسخه از کروموزوم ۲۱، سه نسخه از این کروموزوم را به ارث می برد. سندرم داون برای اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط دکتر جان لانگدن داون به رسمیت شناخته شد و از آن پس به احترام ایشان به این اختلال ژنتیکی سندرم داون گفته شد. این سندرم بر روی رشد فیزیکی طبیعی نوزاد تاثیر گذاشته و باعث مشکلات یادگیری خفیف تا متوسط و به صورت مادام العمر می شود.

سندروم داون در جنین

امروزه بسیاری از پزشکان، مادران حامله را حدود هفته های یازدهم تا چهاردهم بارداری، برای انجام سونوگرافی ان تیبه مراکز مربوطه ارجاع می دهند.در این نوع سونوگرافی، میزان ضخامت پشت گردن جنین بررسی می شود. معمولا ضخامت پشت گردن جنین مبتلا به سندروم داون بیشتر از جنین های طبیعی می باشددر حال حاضر، آزمایش غربالگری سندرم داون به همه مادران باردار توصیه می‌شود. در این آزمایشات که معمولا در سه ماهه اول بارداری انجام می‌گیرد، از روش‌های غیرتهاجمی همانند آزمایش خون مادر و یا سونوگرافی استفاده می‌شود.

سندروم داون ارثی است

می توان گفت که سندرم داون نادر است زیرا تقریبا ۱ نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزادی که زنده به دنیا می آیند به این اختلال مبتلاست. احتمال بروز این بیماری به مقدار بسیار کمی در پسران بیشتر از دختران است. به نظر می رسد که تاثیر گذارترین عامل خطر در ابتلا به سندرم داون را سن مادر تعیین می کند و هر چقدر سن مادر بیشتر باشد احتمال ابتلای نوزاد به سندرم داون بیشتر خواهد بود. میزان این خطر بسته به سن به شکل زیر است: مادران ۲۰ ساله: ۱ در ۱۵۰۰ مادران ۲۵ ساله: ۱ در ۱۳۰۰ مادران ۳۰ ساله: ۱ در ۹۰۰ مادران ۳۵ ساله: ۱ در ۳۵۰ مادران ۴۰ ساله: ۱ در ۱۰۰ مادران ۴۵ ساله: ۱ در ۳۰

سندروم داون در حاملگی

در انگلستان در مراحل اولیه بارداری غربالگری سندرم داون انجام می شود اما اجباری نیست. آزمون غربالگری که چیزی شبیه به نوعی آزمایش خون همراه با سونوگرافی می باشد باید در بهترین حالت حداقل در سه ماهه اول بارداری انجام شود.

علت سندروم داون

سن مادر: خطر ابتلا به سندرم داون با سن یک زن افزایش می دهد. تجربه داشتن کودکی مبتلابه سندروم داون: عموما در مورد والدینی که فرزندی مبتلا به سندروم داون دارند این احتمال وجود دارد که در بارداری دوم نیز آن را تجربه کنند. والدین مبتلا به آن باشند: 15 تا 30 درصد از خانمهایی که میتلا به تریزومی 21 هستند تا 50 درصد خطر داشتن کودک با سندروم داون در آنها افزایش دارد. درمورد آقایان این موضوع هنوز اثبات نشده است. در حالی که بروز تولد کودکان مبتلا به سندرم داون با سن مادر افزایش می یابد، این امکان وجود دارد که سندروم داون در مادران زیر 35 سال هم دیده شود.

تشخیص سندروم داون در جنین

غربالگری 3 ماه اول: در این دوره غربالگری دو مرمحله دارد. گرفتن آزمایش خون برای مشاهده دو پروتئین نرمال در 3 ماه اول بارداری است. سپس سونوگرافی برای مشاهده ضخامت پشت گردن جنین انجام می شود. این آزمایشات در هفته های بین 11 و 14 انجام می شود. آزمایشات Quad: آزمایش خون مادر است برای چهار موادی که به طور معمول از خون، مغز، مایع نخاعی نوزاد و مایع آمنیوتیک آمده مورد آزمایش قرار می گیرد.این آزمایش بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود. تست triple: بین هفته های 16 تا 18 از بارداری برای اندازه گیری مقدار 3 ماده آلفا فتوپروتئین (AFP) که توسط جنین تولید می شود، گنادوتروپین جفتی انسان (hCG)، و استریول یک هورمون جنسی زنانه مهم از گروه استروژن می‌باشد نقش مهمی در حاملگی دارد و بیشترین تولید آن از جفت می‌باشد. در تعیین نتایج آزمایش متخصص زنان فاکتورهایی چون سن، وزن و قومیت مادر نیز در نظر گرفته می شود.

علایم سندروم داون در نوزاد

افراد مبتلا به سندرم داون ظاهری مشخص و خاص دارند. تمام این افراد صورت های صاف، زبان بیرون آمده و چشم هایی متمایل به سمت بالا دارند. این افراد معمولا نسبت به قد متوسط جامعه، کوتاه تر هستند، دستهایی کوتاه و باز دارند و کف دست آنها تنها یک چین دارد.• صورت صاف با چشمانی شیب دار به سمت بالا • گردن کوتاه • گوشهای غیر طبیعی • زبان بیرون زده • سر کوچک • چین های عمیق در کف دست و انگشتان کوتاه • لکه های سفید در عنبیه چشم • تن عضلانی ضعیف، سستی رباطها و انعطاف بیش از حد آنها بیماریهایی که معمولا همراه با افراد مبتلا به سندروم داون وجود دارد: • بیماری مادرزادی قلب • مشکلات شنوایی • مشکلات روده مثل انسداد روده کوچک یا مری • بیماری سلیاک • مشکلات بینایی مثل آب مروارید • اختلالات تیروئید • مشکلات اسکلتی • زوال عقل یا چیزی مشابه آلزایمر • بیماریهای عفونی، به علت اختلالات در سیستم دفاعی بدن

بیماری سندروم داون

اختلال در یادگیری در سطوح مختلف (خفیف تا شدید) نیز در این افراد مشهود است. ابتلا به اوتیسم در افراد مبتلا به سندرم داون شایع است. به طور کلی این افراد آرام، گرم، صمیمی و شاد هستند. با پیشرفت های پزشکی موجود، انتظار می رود که این افراد بیش از ۵۰ سال عمر کنند. سال اول زندگی را می توان خطرناک ترین سال به لحاظ پزشکی دانست زیرا که بیش از ۱۵ درصد از نوزادان مبتلا به سندرم داون در همان ۱۲ ماه اول زندگی جان خود را از دست می دهند که معمولا علت مرگ در این نوزادان عوارض ناشی از بیماری های قلبی مادرزاد می باشد.

روز جهانی سندروم داون

۲۱ مارس روز جهانی سندرم داون است

سندروم داون در بارداری

اگر تستهای غربالگری مثبت نشان داده شوند یا خطر سندروم داون بالا باشد تستهای بیشتری پیشنهاد می شود. تستهای تشخیصی که می تواند سندروم داون را تشخیص دهد عبارتند از: • آمینوسنتز: بعد از هفته 15 بارداری انجام می شود • نمونه برداری از پرزهای جفتی(CVS): در بین هفته های 9 و 14 انجام می شود • نمونه‏ برداری از خون بندناف از راه پوست (PUBS): بعد از هفته 18 انجام می شود

سندروم داون در حیوانات

بیشتر وقتها جهش ژنتیکی در طول شکل گیری جنین در رحم مادر باعث ایجاد اختلالات ژنتیکی میشود و بر روی سلامت جسمانی و ذهنی نوزاد اثر میگذارد. شاید یکی از معروفترین اختلال ها و شایع ترینشان Syndrom Down باشد که می شناسیم. این سندرم براساس وجود یک کروموزوم اضافی ایجاد میشود و بر ویژگی های فیزیکی و ذهنی انسان آثر میگذارد. اگر تصور می کنید که انسان تنها موجودی است که در معرض ابتلا به چنین اختلالی است، اشتباه می کنید، حیوانات نیز دچار اختلالات ژنتیکی میشوند که مهمترین آن سندرم داون است و براساس آن شکل و مهارت های بدنی و ذهنی متفاوتی دارند. سندرم داون در حیوانات بدان معنا نیست که این حیوانات بی خطر هستند و هیچ ضرری را متوجه انسان نمی کنند، بلکه حیوانات وحشی همواره خطرناک هستند، حتی اگر به سندرم داون مبتلا باشند. نکته دیگر این است که حیوانات مبتلا به سندرم داون در بین سایر حیوانات پذیرفته هستند، و چنین حالتی روابط آنها را متأثر نمی کند.

سندروم داون

سندرم داون که در گذشته منگلیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل افزایش تعدادی کامل یا نسبی در کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید. این بیماری دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد اعضای بدن است. متوسط میزان بروز این سندرم مابین یک در ۶۰۰ تا یک در ۱۰۰۰ مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که این میزان در مادران جوان کم‌تر و با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد. با این وجود در حدود دوسوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند.


علت التهاب کلیه در کودکان

  • جاسم کرار

درمان تنبلی چشم در نوزادان

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۹ ق.ظ

درمان تنبلی چشم در نوزادان

تنبلی چشم ,تنبلی چشم در بزرگسالان,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم و گواهینامه رانندگی,تنبلی چشم در بزرگسالان چیست,تنبلی چشم کودک,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم در نوزادان,تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم

توضیحاتی در مورد تنبلی چشم

زمانی که یکی از چشم ها بیناییش خوب باشد ولی چشم دیگر خیر به چشمی که بیناییش ضعیف است اصطلاحا آمبلیوپیک می گویند. معمولا فقط یک چشم درگیر تنبلی در چشم می شود ولی ممکن است هر دو چشم هم دچار تنبلی در چشم شوند که به این وضعیت آمبلیوپی دوطرفه می گویند. این اختلال بینایی بسیار شایع است و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر ۲ یا ۳ نفر دچار آمبلیوپی هستند. بهترین زمان درمان تنبلی در چشم در دوران خردسالی و اوایل کودکی است.

تنبلی چشم

استرابیسم (لوچی): تنبلی در چشم اغلب به دنبال استرابیسم روی می‌دهد. در استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی، از چشمی که بینایی بهتر دارد، استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف، تکامل نمی‌یابد و تنبل می‌شود.

درمان تنبلی چشم

تنبلی در چشم در صورتی‌که در زمان مناسب تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است. درمان تنبلی در چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز توسط اپتومتریست سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است. تکامل سیستم بینایی تا سنین ۸ تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی در چشم بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین در صورتی‌که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن ۱۰ سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود. برای جلوگیری از تنبلی در چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط اپتومتریست معاینه شود. محققان می‌گویند، تماشای انیمیشن‌های سه بعدی با استفاده از عینک سه بعدی، می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان تنبلی در چشم در کودکان باشد.

علائم تنبلی چشم

تنبلی در چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی در چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند؛ ولی زمانیکه تنبلی در چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

عمل تنبلی چشم

قبل از درمان تنبلی در چشم، درمان مشکلات چشمی زمینه‌ای الزامی است؛ نمونه این درمان‌ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی می‌باشد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

در حال حاضر درمان تنبلی در چشم به صورت کلاسیک و متداول است که در آن چشم با دید بهتر بسته می‌شود و از فرد خواسته می‌شود با چشم تنبل فعالیت بینایی خود را انجام دهد. وی افزود‌:‌ این روش در سنین پایین مؤثر است و باعث می‌شود تنبلی در چشم بهبود یابد. اما دو اشکال عمده دارد. اول اینکه همکاری دو چشم کاهش می‌یابد و وقتی فرد انتخاب دیگری برای دیدن ندارد جز چشم تنبل، خیلی نمی‌تواند بین دو چشمش هماهنگی ایجاد کند. اشکال بعدی این است که این روش در سنین بالاتر تأثیر زیادی نخواهد داشت و مشکل وقتی ایجاد می‌شود که فرد تنبلی دو طرفه چشمی داشته باشد.

درمان تنبلی چشم با طب سنتی

– بستن چند ساعته چشم تنبل و‌ نقاشی کردن بسیار مفید است. – پرهیز محض از خوابیدن کودک برروی شکم – به منظور درمان تنبلی در چشم با طب سنتی حتما ابروان کودک را با روغن بادام شیرین با پایه بادام روزی سه بار چرب کنید. – پرهیز از مواد غذایی با طبع سرد و خشک و سرد و تر به منظور درمان تنبلی در چشم در بزرگسالان و کودکان ضروری است.– پرهیز از دیدن نورهای تند و زننده – پرهیز از پوشیدن لباسهای تیره – خودداری از استفاده از عینک های قلابی – شب هنگام آب و دوغ مصرف نکنید. – از راههای درمان تنبلی در چشم در کودکان این است که پشت سر یا همان تاج سر کودک را هر روز با یکی از روغن های کنجد اصل، بادام شیرین یا نارگیل یا فندق بمالید.

تنبلی چشم در بزرگسالان

کاری که ما انجام دادیم این است که با توجه به اینکه نوع خاصی از سلول‌های عصب بینایی و شبکیه چشم در این بیماری دچار مشکل می‌شود. تحریکات بینایی خاصی مبتنی بر نوع فعالیت آنها انتخاب می‌کنیم و با توجه به نوع فعالیتشان با استفاده از نرم افزارهای مناسب که در کامپیوتر شبیه‌سازی شده است به طور اختصاصی این اعصاب را تحریک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تحریکات بینایی اختصاصی که به این سلول‌ها از طریق چشم تنبل ارسال می‌شود فعالیت آنها را افزایش دهد و باعث بهبود دید فرد شود. وی تصریح کرد:‌ در برخی افراد این روش تنبلی در چشم را تا حدود 80 درصد درمان کرده است و در برخی تنبلی‌های خاص بهبودی با این روش تا 5 درصد بوده است ولی در اغلب تنبلی در چشم‌ها این روش مؤثر است. این کار مدت درمان را کوتاه می‌کند و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد. درمان آن به گونه‌ای است که فرد در روز 3 مرتبه و در هر مرتبه 10تا 15 دقیقه باید جلوی رایانه بنشیند و بسته به نوع تنبلی در چشم و سن فرد امکان دارد مدت درمان تا چند ماه طول بکشد. وی اضافه کرد: سنینی که این درمان روی آنها تجربه شده است تا 40 سال بوده است ولی بالای 40 سال مراجعه کننده‌ای نداشتیم چرا که برای اصلاح تنبلی چشمها در سنین بالا فرد باید تلاش پیگیری داشته باشد. 

تنبلی چشم چیست

تنبلی در چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.

درمان تنبلی چشم با لیزر

در گذشته نه چندان دور، تنها راه اصلاح عیوب انکساری، تجویز عینک و لنزتماسی بود، امروزه، روش‌های مختلف جراحی برای اصلاح عیوب انکساری ابداع شده است که با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، منجر به اصلاح عیوب انکساری می­شوند. در بین این روش‌ها درمان به وسیله لیزر بسیار متداول است و کیفیت بینایی بیمار افزایش می‌یابد. این روش‌ها عبارتند از: لیزیک، فمتولیزیک، فتورفراکتیو کراتکتومی(PRK)، اپی لیزیک و لازک.

علائم تنبلی چشم در بزرگسالان

لوچی یا انحراف چشم می‌تواند باعث دو بینی شده در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشود. به این ترتیب مغز به تدریج برای حذف دو بینی ، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد. اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک، کدورت قرنیه و فاکتورهای ژنتیکی باعث می‌شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی شود.از علائم تنبلی چشم در کودکان این است که در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌ باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. از علائم تنبلی چشم در بزرگسالان این است که ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند. از دیگر علائم تنبلی چشم در کودکان این است که زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌ بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌ کنند.

درمان تنبلی چشم در سنین بالا

احتمالا شبهات درمورد این که آیا تنبلی چشم در بزرگسالی قابل درمان هست یا خیر، به تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد بر روی تنبلی چشم در گربه‌ها باز می‌گردد. در ابتدا محققان بر این باور بودند که این گربه‌ها از آنجایی که مدت زمان زیادی از عمر خود، یعنی چیزی در حدود 2 الی 8 سال را تحت شرایط بسیار دشوار جهت رشد قوه بینایی به سر برده‌اند؛ قادر به بازیابی قدرت بینایی خود نیستند. اما حالا ما می‌دانیم که با افزایش سن، درمان تنبلی چشم غیرممکن نمی‌شود، بلکه دشوارتر می‌گردد. دکتر بری در کتاب خود به یک نمونه جالب اشاره می‌کند که پلاستیسیته مغز وی در سن بالا درمان پذیرفته است.

تنبلی چشم در کودکان

آمبلیوپی یا تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌شود به عبارت دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد، اما دید کودک، حتی اگر عینک داشته باشد هم کامل نیست این حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده، اما در چشم دیگر غیرطبیعی است. تنبلی چشم اغلب، فقط یک چشم را درگیر می‌کند، اما در برخی مواقع ممکن است در هر دو چشم نیز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد دید ناکافی در چشم راست و چپ شود. 

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم در سرماخوردگی ♥ سوزش چشم نشانه چیست ♥ خستگی چشم هنگام مطالعه

علت سرطان جگر

  • جاسم کرار