فروشگاه اینترنتی الیکان

فروشگاه

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

خواص دویدن روی تردمیل

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ

خواص دویدن روی تردمیل

تردمیل ،تردمیل و لاغری،تردمیل و لاغری شکم،تردمیل و لاغری سریع،تردمیل و لاغری ران،تردمیل و لاغری پا،تردمیل و لاغری صورت،تردمیل لاغری،تردمیل لاغری سریع،کار با تردمیل و لاغری،رابطه تردمیل و لاغری

تردمیل

شاید برایتان جالب باشد که تنها گروهی که نمی‌توانند از تردمیل استفاده کنند افرادی هستند که دچار مشکلات استخوانی و مفاصل در پا هستند. به‌دلیل فشاری که در هنگام دویدن یا پیاده‌روی به پاها وارد می‌شود افرادی که پایشان آسیب دیده است یا مفاصل آنها خشک است، ورم داردیا درد می‌کند نباید بر روی تردمیل پیاده‌روی کنند. بنابراین ترد میل برای تمامی افراد دیگر مناسب است. حتی افرادی که بیماری‌های قلبی دارند نیز می‌توانند از ترد میل استفاده کنند البته قبل از شروع ورزش با ترد میل، حتما باید با پزشکشان درمورد حداکثر شدت دویدن و ضربان قلب مجاز مشورت کنند. تردمیل حتی می‌تواند برای بازتوانی افرادی‌ که دچار سکته مغزی و در نتیجه ضعف عضلات شده‌اند،‌مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخچه تردمیل

بر خلاف تصور ما ترد میل یک واژه بسیار قدیمی است. ترد میل به وسیله‌ای گفته می‌شود که در فضای بسته انسان با حیوان را بر روی تسمه نقاله خود به حرکت درمی‌آورد. ایده ساخت ترد میل در سال ۱۸۷۵ توسط کشاورزانی که در پی راهی برای تولید نیرو در بخش کشاورزی بودند مطرح شد. آن‌ها نوار نقاله‌ای مطابق با قدم حیوانات ساختند و در بخشهای آسیاب، روغن گیری و خرمن کوبی استفاده کردند. در واقع ترد میل امروزی در سال ۱۹۵۲ توسط کاردیولوژیست روبرت بروس برای آزمون استاندارد تشخیص و ارزیابی بیماری‌های قلبی و ریه ارائه شد. در دهه ۱۹۶۰ تردمیلها بسیار گران بودند و تنها برای آزمون پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا فردی به نام بیل استاپ که دارای مدرک مهندسی پزشکی بود تردمیلهای خانگی را طراحی کرد و آن‌ها را با قیمت‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

اجزای تشکیل دهنده تردمیل

دستگاه ترد میل که اکثراً موتوردار است، شامل تسمه پهنی است که با چرخش به دور غلطکها بر روی صفحه اصلی امکان راه رفتن و دویدن با سرعت‌های موردنظر را ایجاد می‌نماید. ترد میل در حقیقت شرایط انجام ورزش دو، مادر ورزشها، را در خانه و فضاهای بسته فراهم می‌نماید. ترد میل می‌تواند جهت تمرینات قهرمانی باشگاهی، حرفه‌ای و خانگی استفاده گردد. قدرت موتور، کمترین و بیشترین سرعت، مدت کارکرد، شیب برقی و دستی و حداکثر وزن قابل تحمل شرایط و نوع ترد میل را تعیین می‌نماید. اکثر تردمیلها دارای سیستم نمایشگر دیجیتالی هستند که ضربان قلب، مسافت، کالری، سرعت و زمان را نمایش می‌دهد. تست ورزش ترد میل پیشرفته‌ای است که طبق برنامه‌های تعیین شده ورزش می‌دهد و با الکتروکاردیوگراف کامپیوتری شرایط سلامت قلب و عروق را بررسی می‌نماید. ترد میل در بیشتر باشگاه‌های ورزشی، که در کنار سایر انواع دستگاه‌های ورزشی می‌باشد. ترد میل یک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه این دستگاه می‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید روی آن راه بروید یا حتی بدوید. ترد میل یکی از بهترین و پر کاربردترین وسایل ورزشی برای کاهش وزن می‌باشد.

آشنایی با اجزای تردمیل

ترد میل شامل قطعات مانند موتور تردمیل، موتور شیب، قطعه الکترونیکی بالا و پایین، شاسی تردمیل، تختهٔ تردمیل، تسمهٔ موتور، غلتک و تسمهٔ اصلی می‌باشد، معمولآ افرادی که با تردمیل کار می‌کنند اجزاء آن را نمی‌شناسند و وظیفه هر کدام را نمی‌دانند، شناخت قطعات تردمیل به شما کمک می‌کند که طرز کار تردمیل را بهتر بشناسند و همچنین در زمان بروز مشکل متوجه شوید کدام قسمت مشکل دارد. ۱. موتور تردمیل: در بخش جلویی تردمیل و زیر پوشش جلویی موتور وجود دارد که مهمترین بخش ترد میل نیز می‌باشد و در هنگاه خرید به قدرت و کیفیت آن بسیار باید توجه کنید، این موتور محرک اصلی ترد میل است و قدرت آن بر اساس اسب بخار تعیین می‌گردد. ۲. موتور شیب: موتور شیب نیز در بخش جلویی ترد میل و در کنار موتور اصلی وجود دارد که با حرکت دادن چرخ دنده حلزونی شیب ترد میل را تنظیم می‌کند. لازم است ذکر شود برخی از تردمیلها موتور شیب ندارند و نتظیم شیب در آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود. ۳. قطعه الکترونیکی بالا: این بخش شامل صفحه نمایش و کلیدهایی در کنار صفحه نمایش ترد میل و بر روی دسته‌های آن می‌شود که باعث ارتباط کاربر با ترد میل می‌گردد. ۴. قطعه الکترونیکی پایین: این قطعه در بخش جلوی ترد میل و در کنار موتور قرار دارد که وظیفه برق رسانی به بخشهای مختلف ترد میل را بر عهده دارد. ۵. شاسی ترد میل: این بخش قاب اصلی ترد میل و بخش فلزی است که تمام اجزاء ترد میل بر روی آن سوار است. اصطحکام این بخش یک فاکتور مهم در انتخاب ترد مبل خوب است. ۶. تخته ترد میل: بخشی است که تسمه اصلی ترد میل دور آن است و همواره باید صاف و صیقلی باشد. ۷. تسمه موتور: تسمه‌ای است که حرکت موتور را به غلتک جلویی انتقال می‌دهد و موجب چرخش تسمه اصلی می‌شود. ۸. غلتک: در ترد میل دو غلتک وجود دارد که به آن‌ها غلتک جلویی و عقبی می‌گویند که تسمه ترد میل به دور آن‌ها می‌افتد و کشش تسمه را نیز تنظیم می‌کنند. ۹. تسمه اصلی: تسمه‌ای است که ما بر روی آن می‌دویم و جنس و کیفیت آن از فاکتورهای یک ترد میل خوب می‌باشد.

کدهای خطا در تردمیل

کدهای خطا در ترد میل برای بیان کردن مشکلات تردمیل به کار می‌روند، شرکت‌های سازنده مختلف کدهای متفاوتی را برای این کار در نظر گرفته‌اند ولی اغلب به صورتی است که در این مقاله بیان می‌شود، البته برای اطلاع از کدهای اخطار مخصوص تردمیل خود می‌توانید به دفترچه راهنما آن مراجعه نمایید. خطای صفر: این ارور که زیاد هم رخ می‌دهد بیشتر مربوط به کلید ایمنی تردمیل شما است و باید این کلید را بررسی کنید. خطای کد یک: این ارور عمدتآ با برد اصلی ترد میل ارتباط دارد و بهتر است تعمیر کار را خبر کنید. خطای کد دو: این ارور بیشتر در ارتباط با سنسور سرعت ترد میل است، این سنسور در اغلب تردمیلها در کنار غلطک عقبی ترد میل وجود دارد خطای کد سه: این ارور مربوط به موتور است نه تنها خرابی موتور بلکه سنسورهای سرعت و دمای موتور می‌تواند موجب آن شود. خطای کد چهار: این ارور با موتور شیب در ارتباط است و بیشتر هم در مواقعی که سیم برق موتور شیب قطع شده باشد نمایش داده می‌شود. خطای کد پنج: این ارور مربوط به افت ولتاژ ورودی موتور است و بیشتر با برد تغزیه تردمیل ارتباط دارد. خطای کد شش: ارتباط مستقیم با ای سی برد دارد و زمانی که این ارور نمایش داده می‌شود احتمال سوختن این ای سی زیاد است و بهتر است هرچه سریعتر تعمیرکار را خبر کنید.

فواید تردمیل

اولین دلیلی که مردم ترد میل رابرای ورزش انتخاب می‌کنند، راحتی است. تردمیل به شما اجازه می‌دهد حتی در هوای برفی و بارانی، خیلی سرد یا خیلی گرم،‌در زمان طوفان و تاریکی،‌بدوید. با تردمیل دیگر درترافیک سنگین شهری وقت‌تان را برای رسیدن به باشگاه ورزشی هدر نمی‌دهید. می‌توانیددر هر زمانی از روز، چه صبح‌زود و چه آخر شب ورزش کنید. دلیل دیگری که به‌خصوص برای خانم‌ها اهمیت‌ دارد،‌ ایمنی است زیرا با حوادث غیرمترقبه خارج از خانه، مواجه نمی‌شوند. هنگامی‌که روی تردمیل ورزش می‌کنید، می‌توانید همزمان تلویزیون تماشاکنید، تلفنی با دوستانتان صحبت کنید و یا به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. دلیل دیگری که افراد تردمیل را ترجیح می‌دهند این است که بدون آماده‌سازی زیاد قبلی می‌توانند در هر زمان از روز که دوست داشتند با تردمیل پیاده‌روی کنند و یا بدوند. همچنین برای افرادی که ترجیح می‌دهند در خلوت خانه‌شان و به‌دور از هیاهوی بیرون ورزش کنند، تردمیل یک انتخاب ایده‌آل است. امروزه،‌تردمیل‌های مدرن‌، برنامه‌های پیاده‌روی و دویدن متنوعی را با استفاده از تغییر دادن شیب‌ و تغییر دادن سرعت دستگاه، ایجاد می‌کنند تا یک ورزش موثر انجام داده باشید و به تناسب اندام برسید. تردمیل‌های مدرن،‌با استفاده از کنترل ضربان قلب شما به‌صورت مداوم، به شما اجازه می‌دهند تا ورزش خود را به یک ورزش علمی وموثر تبدیل کنید. یک عملکرد ویژه این تردمیل‌ها این است که با توجه به میزان ضربان قلب شما سرعت خود را کم‌وزیاد می‌کنند تا به سیستم قلب و عروق شما فشار زیادی واردنشود. همچنین صفحه تردمیل از جنسی است که برخلاف آسفالت و موزاییک از آسیب‌های وارده به پا جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات و خطرهایی که در کار با تردمیل وجود دارد، آسیب عضلات اندام تحتانی به ویژه در ناحیه ران و پشت ران و ساق پاست. این موضوع نیز به علت کار کشیدن زیاد از این گروه از عضلات در هنگام کار با تردمیل است چون در هنگام کار با تردمیل، مسافت پیموده شده از نظر ظاهری مخفی می‌ماند.

مضرات تردمیل

از جمله آسیب‌های ورزشی‌ای که در کار با ترد میل بروز می‌یابد، آسیب زانو است. نقطه‌ای از بدن که بیشترین بار و وزن بدن را تحمل می‌کند، زانوهاست و وقتی در مدت زمان طولانی، فشار مداومی به آن وارد شود یا در مدت زمان کم، فشار زیادی بر آن تحمیل شود، دچار تغییرات شبیه آرتروز می‌شود، یعنی غضروف آن ساییده می‌شود و درد و مشکلات دامنه حرکتی مفصل به وجود می‌آید، یعنی زانو به سختی باز و بسته می‌شود. یکی از مشکلات و خطرهایی که در کار با تردمیل وجود دارد، آسیب عضلات اندام تحتانی به ویژه در ناحیه ران و پشت ران و ساق پاست. این موضوع نیز به علت کار کشیدن زیاد از این گروه از عضلات در هنگام کار با تردمیل است چون در هنگام کار با تردمیل، مسافت پیموده شده از نظر ظاهری مخفی می‌ماند (اگرچه به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود)، به همین علت میزان شدت ورزش و مسافت پیموده شده، کمتر از حد واقعی تخمین زده می‌شود. با شدت بیشتر ورزش، فرد بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. از خطرهای تردمیل می‌توانیم به استفاده از انواع شیب‌دار آن اشاره کنیم. کسانی که از انواع شیب‌دار آن به صورت نامناسبی استفاده می‌کنند، هم به آسیب مفاصلی چون زانو، مفصل لگن و مچ پا دامن می‌زنند و هم به طور ناخودآگاه شدت ورزش را بیشتر می‌کنند و خود را در صورت وجود عوامل خطر بیماری‌های قلبی، در معرض ابتلا به این‌گونه بیماری‌ها قرار می‌دهند.

مشکلات گرفتن دستگیره ها حین استفاده از تردمیل

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استفاده کنندگان ‌ترد میل این است که هنگام دویدن یا راه رفتن دستگیره‌ها را نگه ‌می‌دارند. گرفتن دستگیره‌ها مشکلات زیادی را برای ورزشکار ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات شامل این موارد هستند: * موجب کاهش شدت ورزش می‌شود، در نتیجه کالری کمتری سوزانده می‌شود و منافع ورزش هوازی کاهش می‌یابد. * حالت و وضعیت طبیعی بدن را به هم می‌ریز د . *خطر کشیدگی عضلات را افزایش می‌د هد . * هماهنگی و تعادل را کاهش می‌دهد . *حس عمقی عصبی را کاهش می‌د هد . این حس، توانایی احساس موقعیت بدن و تثبیت آن در فضای اطراف است.

نحوه کارکرد تردمیل

ترد میل ممکن است موتور داشته یا نداشته باشند. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده باشید، در واقع، نیروی وزن و فشار پاهای شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظر گرفته باشید، می‌توانید همین نوع را برای ورزش در منزل خودتان انتخاب کنید. اما نوع موتوردار تردمیل، تکنولوژی پیشرفته تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده‌است به کمک عضلات شما می‌آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما به وجود می‌آورد. در این دستگاه، موتور تردمیل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردمیل می‌شود. شما می‌توانید سرعت آن را به صورت شیب دار تنظیم کنید و حالتی را به وجود آورید مثل این که دارید در یک مسیر سربالایی راه می‌روید یا می‌دوید. این تردمیل‌ها معمولاً یک مانیتور کامپیوتری دارند که با سیم‌های مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و می‌توانند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آیا شدت حرکت‌هایش روی تردمیل کافی است و موجب کاهش وزنش می‌شود یا نه. اگر به صفحه مانیتور این تردمیل‌ها نگاه کنید، برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای را خواهید یافت که به کمک آن‌ها می‌توانید الگوی راه رفتن یا دویدن خودتان را روی تردمیل تنظیم کنید.

اهداف استفاده از تردمیل

هدف بیشتر افرادی که ترد میل تهیه می‌کنند معمولاً یکی از موارد زیر است: سلامتی و نشاط جسمی و روحی تناسب اندام کاهش وزن

طرز استفاده صحیح از تردمیل

کار با ترد میل هم باعث سوختن چربی و هم ساختن عضله می‌شود. می‌توان با برنامه‌های تمرینی متنوع و منظم ۳ ماهه روی تردمیل تمرین کرد و خسته نشد و با عضله سازی از تناسب اندام خوبی بهره‌مند شد. کار کردن درست و منظم با تردمیل باعث:

تقویت عضلات داخل و خارج ران و باسن

کاهش وزن

بدنسازی وتناسب اندام

بالا بردن انرژی بدن

بهبود فعالیت ورزشی

بهبود مقاومت بدن وقدرت قلب وعروق

حفظ وزن ایدئال بدن

تصحیح برنامه خواب و کاهش استرس

و در نتیجه باعث شادابی و سلامت جسمی و همچنین روحی و روانی خواهد شد.

ویژگیهای تردمیل خوب

قدرت موتور: بهتر است که قدرت موتور continuous power از ۱٫۵ اسب بخار کمتر نباشد. تردمیل باید موتوری آرام، نرم و بی صدا داشته باشد که قدرت آن حد اقل به ۱٫۵ اسب بخار برسد. اگر از دستگاه بیشتر برای دویدن تا پیاده‌روی استفاده می‌شود، یا اینکه وزن یکی از استفاده‌کننده‌های بیشتر از ۱۲۰ کیلو باشد باید تردمیل این امکان راداشته باشد که قدرت آن را بتوان تا ۲ یا ۳ اسب بخار نیز بالا برد. عرض تسمه: اگر بزرگ اندام هستید بهتر است از تسمه‌های پهنتر استفاده کنید، اکثر تردمیل‌ها با عرض تسمه ۴۰ سانتیمتر به بالا می‌باشند. هر چه تسمه عریض تر باشد دویدن راحت تر می‌باشد. تسمهٔ آن باید حتماً دولا و حداقل ۳۵ سانتیمتر عرض و ۱۰۰ سانتیمتر طول داشته باشد. باید به صورتی باشد که یک گام معمولی را پاسخ گو باشد و اگر گام‌های شما به‌طور معمول بلندتر هستند، چه بهتر که این اندازه‌ها نیز بیشتر باشد تسمه نقاله تردمیل باید در قسمت زیرین که در تماس با تخته تردمیل است دارای لایه‌های پارچه‌ای همراه با تارهای کربن باشد تا از ایجاد الکتریسیته ساکن در هنگام کار تردمیل جلوگیری شود این الکتریسیته ساکن باعث تخلیه بارهای قوی‌الکتریکی به مدارات الکترونیکی تردمیل می‌شود و اکثر اوقات صفحه نمایش آسیب خواهد دید. چهارچوب و فرم دستگاه: هم می‌تواند از استیل و هم از آلومینیوم ساخته شود. استیل سنگین تر و محکم تر است اما ممکن است در طولانی مدت زنگ بزند. آلومینیوم سبک‌تر است اما زنگ نمی‌زند. نوار صفحه: باید به صورتی باشد که راه رفتن بر روی آن راحت بوده و ضربهٔ پای شمار ا نیز بتواند به خوبی جذب کند نمایشگر تردمیل: باید میزان سرعت، شیب، زمان و مسافت طی شده توسط کاربر را نشان بدهد که البته در بعضی از مدل‌ها ضربان قلب و میزان کالری مصرفی نیز نمایش داده می‌شود. همچنین صفحهٔ نمایشگر آن‌ها می‌بایست بزرگ بوده که خواندن سرعت، شیب، زمان و مسافت را برایتان آسان‌تر کند.

انواع تردمیل

تفاوت مدل‌های مختلف تردمیل درمیزان مصرف برق و موتوردار بودن یا نبودن، قدرت موتور (اسب بخار)، AC یا DC بودن موتور طول تسمه و کیفیت تسمه، شیب دستی یا برقی، حداکثر سرعت و شیب و نشانگرهای موجود بر روی صفحه نمایش آن می‌باشد.

آشنایی با تردمیل چند کاره

عملکرد اصلی تردمیل دویدن می‌باشد، ولی مدلهایی از تردمیل مرسوم گشته‌است که علاوه بردویدن امکان عملکردهای تمرینی ورزشی دیگر را نیز فراهم می‌نماید که به تردمیل‌های چند کاره یا چند منظوره شهرت یافته‌است. معمولاً عملکردهای اضافه شده شامل کمربند ماساژر، ویبراتور، مسگری یا چرخونک، درازنشست، کش ایروبیک، دسته‌های مخصوص شنا سوئدی، جای وزنه، پخش موزیک و فیلم یا تلویزیون و غیره می‌باشد. اکثر افرادی که علاوه بر تردمیل تمایل به تهیه دیگر ابزار ورزشی را دارند تردمیل چند کاره را مقرون به صرفه و اقتصادی می‌یابند. زیرا قیمت تمام شده این مدل‌ها از هزینه تهیه ابزار ورزشی بطور مجزا کمتر می‌باشد؛ ولی ورزشکاران حرفه‌ای کمتر تردمیلی با عملکردهای اضافه را انتخاب می‌کنند و هزینه خود را برای تهیه تردمیل تک کاره پیشرفته تری متمرکز می‌نمایند.

راهنمایی برای خرید تردمیل

فاکتورهایی که باعث انتخاب مدل خاصی از تردمیل از طرف شما می‌شود عبارتند از: وزن، قد، استطاعت مالی و فضای در نظر گرفته برای تردمیل. با توجه به وزن خود قدرت موتور تردمیل مورد نظرتان را انتخاب نمایید. با توجه به قد خود طول و عرض تسمه تردمیل مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای داشتن تردمیل بزرگتر و قویتر نیاز به فضای بزرگتری دارید. جهت افزایش سختی حرکت می‌توانید از تردمیل‌های دارای شیب استفاده کنید که به دو صورت دستی و برقی می‌باشند. شما می‌توانید از تردمیلهای چندکاره (دارز نشست، ویبراتور، مسگری، میل شنا) جهت داشتن دستگاه ورزشی کاملتری برخوردار شوید. با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توانید تردمیلی با قدرت موتور بالاتر، استحکام بدنه و امکانات بیشتر داشته باشید.

نکاتی در مورد استفاده از تردمیل

۱ با پزشک مشورت کنید.در همین ابتدای کار، اگر دچار کمردرد یا مشکلات مفصلی هستید لازم است که با پزشک خود، مشورت کنید. پزشک متخصص، به شما در انتخاب ورزش سبک (مثل پیاده‌روی) یا سنگین (مثل دویدن) کمک بسیاری خواهد کرد. ۲ کفش مخصوص پیاده‌روی بخرید.برای خرید کفش ورزشی، ابتدا چند کفش را امتحان کنید تا از راحت‌بودنِ آن مطمئن شوید. قطعاً کفش مناسب، جای کافی برای انگشتانتان دارد و تمام گودی‌های کف پایتان را خواهد گرفت. بسیاری از افراد معتقدند که کفش، بعد از مدتی جا باز کرده و راحت خواهد شد، اما این تصور اشتباهی است. هیچ‌گاه کفشی که در آن راحت نیستید را برای دویدن انتخاب نکنید.(بدون نیاز به بادیگارد، پیاده‌روی کنید!).۳ نیم لیتر آب بنوشید.حتماً ۹۰ دقیقه قبل از تمرین با تردمیل، نیم لیتر آب بنوشید. با این کار، قطعاً تمرینات شما بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و عرق خواهید کرد؛ بنابراین باید مراقب باشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود. یک بطری نیم لیتری آب هم در کنار تردمیل قرار دهید. * حتما قبل از شروع تمرین به دستشویی بروید؛ زیرا اگر وقفه‌ای در حین تمریناتتان ایجاد کنید، دیگر از فواید تمرینات هوازی بی‌نصیب خواهید بود. ۴ جوراب ضخیم بپوشید : بهتر است به جای جوراب‌های کوتاه و نازک، از جوراب‌های بلند و ضخیم استفاده کنید تا پایتان تاول نزند. ۵ گرم و سردکردن را فراموش نکنید : حتماً ۵ دقیقه قبل و بعد از تمرین را به گرم‌ و سرد کردن بدنتان اختصاص دهید. برای این کار می‌توانید با سرعت ۱٫۵ تا ۲ کیلومتر در ساعت، قبل و بعد استفاده از تردمیل پیاده‌روی داشته باشید.(تمرینات فوق‌العاده موثر برای گرم کردن بدن) ۶ دست‌هایتان را حرکت دهید :به هیچ‌وجه با دیدن دسته‌های جلوی تردمیل وسوسه نشوید که همه تمریناتتان را با دست‌های ثابت انجام دهید. این کار باعث می‌شود کالری‌سوزی کمتری داشته باشید، حتماً دست‌هایتان را در حین تمرین با تردمیل تکان دهید. ۷ به تنظیمات روی دستگاه دقت کنید:حواستان به بخش تنظیم سرعت و شیب دستگاه تردمیل باشد، این بخش‌ها کاملاً تحت کنترل شما بوده و می‌توانید آن‌ها را کم و زیاد کنید. این دکمه‌ها حکم اتاق فرمان تردمیل را دارند.(چگونه با تردمیل ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟) برای تنظیمات اولیه از دفترچه راهنما کمک بگیرید و در ابتدا راحت‌ترین حالت را انتخاب کنید، زمانی‌که حرفه‌ای‌تر شدید بهتر است میزان شیب و سرعت را باتوجه به آمادگی بدنی‌تان تنظیم کنید. ۸ از گیره‌های امنیتی استفاده کنید بدون شک با حرفه‌ای‌تر شدنتان دیگر احساس می‌کنید هیچ نیازی به این گیره‌های امنیتی ندارید؛ اما لازم است بدانید که این گیره‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگامی‌که تعادلتان را از دست دادید، به زمین نیفتید.(چندین اشتباه در استفاده از ترد میل)

بیشتر بخوانید : ورزش برای لاغری شکم ♥ ورزش های هوازی

  • جاسم کرار

قرص فلوکونازول و پسردار شدن

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ب.ظ

قرص فلوکونازول و پسردار شدن

کپسول فلوکونازول ,کپسول فلوکونازول برای پسردار شدن,کپسول فلوکونازول 100,کپسول فلوکونازول 150 میلی گرم,کپسول فلوکونازول 50,کپسول فلوکونازول برای چیست

کپسول فلوکونازول

توضیحاتی در مورد کپسول فلوکونازول

قرص فلوکونازول (Fluconazole) یک داروی‌ ضد قارچ‌ است‌ که‌ برای‌ درمان برخی از عفونت‌ها تجویز می‌شود. تهوع و اسهال از عوارض قرص فلوکونازول است.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول فلوکونازول صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

مشخصات کپسول فلوکونازول

فلوکونازول (به انگلیسی: Fluconazole) رده درمانی: عوامل ضد قارچ اشکال دارویی: قرص، کپسول

کپسول فلوکونازول چیست

قرص فلوکونازول (Fluconazole) یک داروی‌ ضد قارچ‌ است‌ که‌ برای‌ عفونت‌های‌ کاندیدایی‌ دهان‌ (برفک)، گلو و واژن‌ و دیگر عفونت‌های‌ قارچی‌ کمتر معمول‌، تجویز می‌شود. این دارو با از بین بردن قارچ ها و مخمرها باعث از بین رفتن عفونت می‌شوند. البته مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک مجاز می‌باشد و مصرف خودسرانه، بدون نسخه پزشک می‌تواند زیان‌آور باشد. پیشگیری از عفونت مخمر در بیمارانی که خطر ابتلا به عفونت در آن‌ها بیش از سایر افراد است مانند بیماران شیمی درمانی و پرتو درمانی از دیگر موارد استفاده از داروی فلوکونازول می‌باشد. درواقع این دارو رشد قارچ‌ها را که سبب ایجاد عفونت می‌شوند کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که فلوکونازول تنها برای درمان عفونت‌های قارچی موثر است و نمی‌تواند به درمان عفونت‌های ویروسی مثال سرماخوردگی و یا عفونت‌های باکتریایی کمک کند. این دارو بصورت کپسول و قرص خوراکی 50، 100، 150 و 200 میلی‌گرم و همچنین سوسپانسیون خوراکی موجود می‌باشد. این دارو بطور عمده از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف کپسول فلوکونازول

کاندیدیازیس واژینال کاندیدیازیس دهانی-حلقی و مری مننژیت کریپتوکوکی عفونت ادراری پیشگیری و کاهش عفونت در بیمارانی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی می‌شوند

تداخل دارویی کپسول فلوکونازول

داروهای ضد دیابت، داروهای ضد صرع (فنی تویین)، داروهای قلبی (وارفارین، وراپامیل و سیزاپراید)، داروهای گوارشی (سایمتیدین)، داروهای کاهنده قندخون (گلی بنکلامید، گلی بوراید)، آستمیزول، سیزاپراید، یک آلکالوئید ارگوت مانند ارگوتامین، اریترومایسین، پیموزاید، کینیدین، ترفنادین، وریکونازول و الکل.بسیاری از دارو ها ممکن است با فلوکونازول تداخل داشته باشند و باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته یا خطرناک گردند. در صورتی که هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، به دکتر خود اطلاع دهید؛ چرا که ممکن است نیاز به تغییراتی در برنامه‌ی درمانی شما باشد: هالفانترین؛ پردنیزون؛ تئوفیلین؛ ویتامین آ؛ توفاسیتینیب؛ داروهای ضد افسردگی – مثلاً: آمیتریپتیلین، نورتلیپتیلین؛ سایر داروهای ضد قارچ – مثلاً آمفوتریسین B یا وریکونازول؛ داروهای فشار خون– مثلاً: هیدروکلروتیازید (HCTZ)، لوزارتان، آملودیپین، فلودپیین، نیفدپیین، وراپامیل؛ رقیق کننده‌های خون – مثل: وارفارین، کومادین، جانتوون؛ داروهای سرطان – مانند: سیکلوفسفامید، وین کریستین، وینبلاستین؛ داروهای کلسترول – مانند: آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوتواستین؛ داروهای ایدز یا اچ آی وی – مثل: ساکویناویر، زیدوودین و غیره؛ داروهای جلوگیری از رد پیوند عضو – مانند: سیکلوسپورین، تاکرولیموس یا سایرولیموس و داروهای مخدر (فنتانیل، آلفنتانیل، متادون)؛ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی- مانند: سلکوکسیب، ایبوپروفن، ناپروکسن؛ داروهای خوراکی برای درمان دیابت (glyburide, tolbutamide, glipizide)؛ داروهای تشنج – مثل: کاربامازپین، فنیتوئین؛ داروهای سل – مثل: ریفامپین، ریفابوتین؛ البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فلوکونازول تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی. در دوره درمان خود، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید به همراه خود داشته باشید و به دکتر خود نشان دهید.

مقدار مصرف کپسول فلوکونازول

مقدار تجویزی‌ فلوکونازول‌، طول‌ درمان‌، و برنامه‌ زمانی‌ درمان‌ براساس‌ محل‌ عفونت‌ قارچی‌ و پاسختان‌ به‌ دارو متفاوت‌ است‌. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. معمولا دوز مصرفی از 100 میلی‌گرم تا 800 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در برخی عفونت‌ها از جمله عفونت واژینال، درمان با مصرف یک عدد کپسول ۱۵۰ میلی‌گرم توسط پزشک تجویز می‌شود لذا از مصرف بیش از حد تجویز شده خودداری نمایید.

عارضه نادر کپسول فلوکونازول

در موارد نادری مصرف داروی فلوکونازول موجب آسیب جدی به کبد و در نتیجه مرگ شده است. این مسئله به ویژه برای بیماران خاص بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین در صورت بروز علایمی مانند تیره شدن ادرار، از دست دادن اشتها، کم رنگ شدن مدفوع، درد شدید معده و زرد شدن پوست و چشم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

فراموش کردن دوز مصرف کپسول فلوکونازول

در صورت فراموش کردن دوز دارو در اولین فرصت آن را مصرف نمایید و از دو برابر نمودن دوزهای بعدی پرهیز کنید.

نکاتی در مورد مصرف کپسول فلوکونازول

توصیه می‌شود جهت کاهش عوارض گوارشی، دارو را همراه با غذا مصرف نمایید. در صورت بروز زردی، تغییر رنگ ادرار، بی رنگ شدن مدفوع، خارش و کاهش حجم ادرار به پزشک مراجعه نماید. حتی‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودی‌ دارو را تا آخر مصرف‌ کنید. اگر ظرف‌ 3 روز از درمان‌ با فلوکونازول‌ احساس‌ بهبودی‌ ندارید با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید. همزمان با این دارو به‌ هیچ‌ وجه‌ الکل‌ یا داروهای‌ حاوی‌ الکل‌ (برخی‌ از داروهای‌ سرماخوردگی‌) مصرف‌ نکنید. در صورت مصرف بیش از ۱۴ روز این دارو، نیاز به آزمایشات خونی برای پایش وضعیت کبدی و کلیوی می‌باشد. در صورتی که با مصرف این دارو علائم شما برطرف نشد و یا بدتر شد،به پزشک خود مراجعه نمایید. خانم‌ها در صورتی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، در مدت درمان با این دارو باید از یک روش دیگر ضدبارداری علاوه بر قرص جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایند. در صورت بروز لکه‌های قرمز بر روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت تیرگی ادرار ،ضعف و خستگی شدید و زردی پوست یا چشم به پزشک خود اطلاع دهید. توصیه می‌شود از مصرف این دارو در زمان رانندگی و یا انجام اموری که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب شود. در صورت مصرف این دارو قبل از انجام هر گونه عمل جراحی یا اقدام پزشکی جراح را از مصرف این دارو مطلع کنید. مصرف این دارو در افراد مسن باید با احتیاط صورت گیرد.

مصرف کپسول فلوکونازول در بارداری و شیردهی

مصرف فلوکونازول برای زنان باردار و شیرده مضر است. چرا که این دارو اثرات منفی بر جنین درون رحم می‌گذارد. از طرف دیگر چون این دارو به درون شیر مادر منتقل می‌شود مصرف آن در زمان شیردهی نوزاد توصیه نمی‌شود.انتظار نمی‌رود که یک بار استفاده از این دارو برای درمان عفونت واژن، برای جنین خطری داشته باشد. در صورتی که باردار هستید، بیشتر از یک بار (یک دوز مصرفی) از این دارو استفاده نکنید. استفاده‌ی طولانی مدت از این دارو، آن هم در دوز مصرفیِ زیاد، ممکن است باعث آسیب به جنین و یا ایجاد نقص هایی در هنگام تولد نوزاد بشود. در صورتی که در دوره‌ی درمان، باردار شدید، به دکتر اطلاع دهید.

علائم عفونت باکتریایی واژن چیست

علائم شایع عبارتند از ترشحات بیش از حد واژن، گاهی اوقات همراه با بوی ماهی، همراه با خارش و درد در هنگام ادرار. متخصصین مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می‌شود باکتری ها از تعادل خارج شوند، اما عوامل خاصی ریسک عفونت شما را افزایش می‌دهند. چنین عواملی عبارتند از داشتن بیش از یک شریک جنسی، شریک جنسی جدید، سیگار کشیدن بیش از حد، و انجام بیش از حد دوش واژینال. باکتری واژینوز معمولا جدی نیست و اغلب به خودی خود از بین می‌رود. اما ایده‌ی خوب برای درمان آن، شروع به درمان آن به محض بروز علائم می‌باشد. برخی درمان‌های خانگی به شما کمک می‌نمایند تا از این مشکل آزار دهنده خلاص شوید.

مکانیسم اثر کپسول فلوکونازول

فلوکونازول اثر ضد قارچ خود را، از طریق مهار آنزیم سیتوکروم P-۴۵۰ اعمال می‌کند. با مهار این سیتوکروم، تولید ارگوسترول که یک جزء حیاتی در غشاء سلولی قارچ است، مختل می‌گردد. آزول‌ها (فلوکونازول، کتوکونازول و ایتراکونازول) در برابر قارچ‌ها، توکسیسیته انتخابی دارند، زیرا در سنتز ارگوسترول، که استرول منحصربه‌فرد غشای سلولی قارچ‌ها می‌باشد، تداخل می‌نمایند و با غشای سلولهای بدن کاری ندارند. آزول‌ها با مهار تولید ارگوسترول، نفوذپذیری غشای سلولی قارچ را مختل می‌کنند.

عوارض کپسول فلوکونازول

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید. اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید: سردرد به همراه درد در قسمت قفسه‌ی سینه و سرگیجه‌ی شدید، غش، ضربان قلب تند یا نامنظم؛ تب، لرز، درد بدن، علائم آنفولانزا؛ به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شدن، ضعف غیر معمول؛ تشنج؛ مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست) ؛ بثورات پوستی (جوش) یا زخم های پوستی؛ واکنش‌های پوستی شدید – مثلاً تب، گلودرد، التهاب صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست که به همراه جوش‌های قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و این جوش ها خصوصاً در نواحی صورت و قسمت بالای بدن، گسترش پیدا کنند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن شوند. عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی فلوکونازول عبارت است از: دل درد، اسهال، معده درد؛ سردرد؛ سرگیجه؛ تغییر در احساس چشایی؛ البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

معرفی کپسول فلوکونازول

داروی دیفلوکان (Diflucan)، که با نام عمومی فلوکونازول (fluconazole) نیز شناخته می‌شود، برای درمان عفونت‌هایی که به وسیله‌ی قارچ‌ها به وجود آمده‌اند و قادرند به هر ناحیه‌ای از بدن حمله کنند (از جمله دهان، گلو، مری، مثانه، شش ها (ریه ها)، دستگاه تناسلی، خون) استفاده می‌شود. این دارو در افرادی که در اثر پیوند مغز استخوان، داروهای‌ سرطان یا ایدز، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی مصرف می‌شود.

نکاتی در مورد مصرف کپسول فلوکونازول

اگر نسبت به فلوکونازول حساسیت دارید، یا از داروهای کویینیدین، سیساپرید، اریترومایسین یا پیموزید استفاده می‌کنید، نباید از داروی دیفلوکان استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر برای شما خطراتی را در پی نخواهد داشت، اگر موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید: بیماری کبدی؛ ویروس اچ آی وی یا بیماری ایدز؛ سرطان؛ بیماری قلبی یا اختلالات ضربان قلب؛ سابقه‌ی فردی یا خانوادگی ابتلا به سندروم QT؛ بیماری کلیوی؛ اگر نسبت به سایر داروهای ضد قارچ حساسیت دارید (مثلاً کتوکونازول، ایتراکونازول، میکونازول، پوزاکونازول، وُریکونازول و غیره) ؛ محلول دهانی (مایع) این دارو، حاوی ساکارُز است. در صورتی که در مورد هضم قند یا شکر مشکلاتی دارید، قبل از استفاده از این نوع فلوکونازول، با دکتر خود صحبت کنید.

کپسول فلوکونازول و قرص‌ های ضد بارداری

مصرف فلوکونازول باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضد بارداری می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر از یک بار از این دارو استفاده کنید و در این مدت باردار نشوید، در مورد استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری (مثلاً کاندوم و دیگر روش‌ها) با دکتر خود مشورت کنید. فلوکونازول می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، بدون اینکه به دکتر خود اطلاع دهید، از این دارو استفاده نکنید.

کپسول فلوکونازول و تجویز پزشک

فلوکونازول را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. میزان دوز مصرفی شما از این دارو، بستگی به نوع عفونتتان دارد. برای مثال، برای درمان عفونت‌های واژن معمولاً فقط نیاز به مصرف یک قرص است. در مورد سایر عفونت‌ها ممکن است نیاز باشد تا میزان بیشتری از داروی فلوکونازول را مصرف کنید؛ در این مورد به دستورالعملی که دکتر برای شما تجویز می‌کند، عمل کنید.می‌توانید داروی مورد نظر را به همراه غذا یا بدون آن مصرف نمائید. قبل از مصرف نوع مایع این دارو، آن را به خوبی تکان دهید. داروی فلوکونازول را در تمام مدت زمانی که دکتر برای شما تجویز کرده، مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بدن شما خارج شده باشد، بهبود بیایند. قطع مصرف این دارو ممکن است احتمال ابتلا به عفونت‌های دیگر را – که نسبت به داروهای ضد قارچ نیز مقاوم هستند – افزایش دهد. دیفلوکان یا فلوکونازول، برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به کار نمی‌رود. در صورتی که علائم شما بهبود پیدا نکردند و یا اینکه در طول دوره مصرف شما از این دارو، بدتر شدند، به دکتر مراجعه نمائید. قرص فلوکونازول را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. نوع مایع این دارو را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید اما آن را از یخ زدگی محافظت کنید. مایعِ این دارو را بعد از دو هفته، دور بریزید.

بیشتر بخوانید : قرص ترامادول ♥ قرص فلوکستینکپسول فارماتون ♥ قرص راکوتانقرص مترونیدازول

  • جاسم کرار

اختلال شخصیت و انواع آن

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰ ق.ظ

اختلال شخصیت و انواع آن

اختلال شخصیت مرزی ,اختلال شخصیت نمایشی,اختلال شخصیت مرزی و ازدواج,اختلال شخصیت مرزی و طلاق,اختلال شخصیت مرزی+pdf,اختلال شخصیت مرزی در Dsm 5

اختلال شخصیت مرزی , اختلال شخصیت نمایشی , اختلال شخصیت مرزی و ازدواج , اختلال شخصیت مرزی و طلاق

توضیحاتی در مورد اختلال شخصیت

بررسی و مطالعه درباره شخصیت بشر به دوران بسیار قدیم بازمی‌گردد و از زمان ارسطو و یونان باستان همواره تلاش‌هایی در جهت واکاوی انواع شخصیت‌های انسانی صورت گرفته است. اما مطالعات در حوزه‌ی اختلال شخصیتی از جمله مقوله‌های جدیدی است که در دوران باستان زیاد مورد توجه نبوده است. شروع این دست از مطالعات به سال ۱۸۰۱ باز می‌گردد؛ یعنی زمانی‌که فیلیپ پینل به شرح و توصیف حالاتی از اختلال شخصیتی پرداخت. حالاتی از انسان که مجموعه‌ای بود از خشم و خشونت در غیاب توهم و خیال. در سال ۱۸۳۵ نیز پزشکی به نام جِی.سی ریچارد، اصطلاحی با عنوان «انحراف غلط از احساسات طبیعی، گرایش‌ها، عادت‌ها، خلق‌وخو، ضربات ناگهانی» مطرح کرد که به دلیل وسیع‌بودن گستره‌ی تعریفی که ارائه شده بود، امکان بررسی دقیق اختلال شخصیتی از خلال آن کاملا مشخص نبود. در سال ۱۹۸۶، یعنی ۶۰ سال بعد از مطالعات جی.‌سی.ریچارد، امیل کریپلین ۷ نوع اختلال شخصیتی اجتماعی را شرح داد. این توصیفات بعدها کامل‌تر شد و تکمیل‌کننده‌ی آنها همکار کریپلین، کرت اشنایدر بود. دسته‌بندی و مطالعاتی که اشنایدر انجام و ارائه داد، هنوز از جمله منابع اصلی مطالعات و بررسی‌ها در اختلال شخصیتی است. اختلال شخصیتی وقتی به وقوع می‌پیوندد که میان عملکرد رفتاری فردی و بین‌فردی نقص وجود داشته باشد. اگر نشانه‌های این نقص و ناهماهنگی به شکلی متداوم بروز یابند، به عنوان بخشی از مرحله‌ی رشد فردی یا رشد محیطی/اجتماعی شناخته نشوند، در اثر مصرف مواد و قرارگرفتن در شرایطی خاص نباشند، با عنوان اختلال شخصیتی شناخته خواهند شد.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد اختلال شخصیت صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

اختلال شخصیت چیست

اختلالات شخصیت عبارتند از مجموعه اختلال‌های روان شناختی که ویژگی اصلی آن‌ها رفتارهای خشک و غیرقابل انعطاف است. این رفتارها به اشخاص آسیب می‌رساند، چون مانع سازگاری آن‌ها با الزام‌های زندگی روزانه می‌شود و روابط آن‌ها را با دیگران مختل می‌سازد.

همه چیز درباره اختلال شخصیت

شخصیت، بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فردی است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری است (پروین، جان، ۲۰۰۱، ص۳). این تعریف بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فردی با ثبات چه در زمینهٔ فکری، رفتاری یا عاطفی است. اختلال یا نابهنجاری بر اساس چهار خصیصه تعریف شده‌است که عبارتند از: ۱- پریشانی: تجربه عذاب هیجانی یا جسمانی، در زندگی متداول ۲- اختلال: کاهش توانایی فرد در انجام امور روز مره به‌طوری‌که نتواند کارهایش را به نحو مطلوب انجام دهد. ۳- به مخاطره انداختن خود و دیگران با کارهایی که انجام می‌دهند. ۴- لحاظ اجتماعی و فرهنگی غیرقابل قبول باشد. اشخاصی که به اختلال‌های شخصیتی دچار هستند، صفات شخصیتی ناسازگارانه دارند و این صفت‌ها آن‌قدر ژرف و عمیق حکاکی شده‌اند که در برابر هرگونه تغییر و دگرگونی مقاومت می‌کنند. در بیشتر مواقع این اشخاص گمان می‌کنند دیگران باید تغییر کنند تا با آن‌ها مطابقت داشته باشند و نه بر عکس. اشخاص مبتلا به اختلال‌های شخصیت خود و دنیا را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که برایشان به شدت ناراحت‌کننده است یا توانایی آن‌ها را برای زندگی عادی از بین می‌برد. تجربه‌های ناسازگارانهٔ آن‌ها از خودشان و دنیا از کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود و به‌تدریج و در همه جا بر زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد. اختلال‌های شخصیت انواع مختلف دارد و اندیشه، احساسات، و رفتارهای مورد تجربهٔ شخص بسته به نوع اختلال شخصیت می‌تواند متفاوت باشد. شخصیت می‌تواند سازگار یا ناسازگار باشد و این ارتباط نزدیکی با «انعطاف‌پذیری» دارد. اختلال شخصیت  یعنی «رفتارهای ناسازگار و انعطاف‌ناپذیر در برخورد با محیط و موقعیت‌ها»

اختلال شخصیت و دست کشیدن از هر دفاع

دفاع‌ها در موثرترین حالتِ خود به ویژه در افراد مبتلا به اختلال شخصیت می‌توانند اضطراب و افسردگی را به کلی از بین ببرند. پس یکی از دلایل عمده افراد مبتلا به اختلالات شخصیت از تغییر ندادن رفتارشان همین است که دست کشیدن از هر دفاع یعنی بیشتر شدن اضطراب و افسردگی خودآگاهانه آنها

اختلال شخصیت بدگمان

مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان ( پارانوئید به انگلیسی:(Paranoid personality disorder (PPD)، شکاکیت و بی اعتمادی دیرپا به همه افراد است. مسئولیت این احساسات از نظر آن‌ها نه به عهده خود آنها، که بر دوش دیگران است. این بیماران اغلب متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین‌اند. افراد متعصب و جزم اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می‌کنند، افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند. میزان شیوع اختلال شخصیت پارانوئید ۵/. تا ٢.۵ درصد از جمعیت عمومی است. اینگونه بیماران تقریباً هیچ وقت خودشان به جستجوی درمان برنمی آیند و اگر هم صاحبکار یا همسرشان آن‌ها را برای درمان ارجاع کند، اغلب می‌توانند رنجیدگی خود را پنهان کنند. در بستگان بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی، میزان بروز اختلال شخصیت پارانوئید بیشتر از افراد گروه شاهد است. این اختلال در مردان شایع تر از زنهاست و به نظر نمی‌رسد الگویی خانوادگی داشته باشد. میزان بروز آن در همجنس‌گراها، برخلاف آنچه قبلاً پنداشته می‌شد، بیشتر از معمول نیست ولی اعتقاد بر این است که در گروه‌های اقلیت، مهاجران، سالمندان و ناشنوایان بیشتر از جمعیت عمومی است

تشخیص اختلال شخصیت بدگمان

بیماران دچار اختلال شخصیت پارانوئید ممکن است در حین معاینه روانپزشکی، رسمی به نظر برسند و از اینکه آن‌ها را مجبور کرده اند که از روانپزشک کمک بگیرند، ناراحت باشند. تنش عضلانی، ناتوانی از آسوده بودن و منبسط کردن عضلات خود، و نیاز به کاویدن محیط برای یافتن سرنخ‌هایی در آن، ممکن است در این بیماران دیده شود. حالت عاطفی بیمار اغلب جدی و غیر مطایبه آمیز است. برخی از پیش فرض‌های آن‌ها در بحث‌ها و جدال‌هایشان ممکن است غلط باشد، اما تکلمشان منطقی و متضمن مقصود است. در محتوای فکر آن‌ها شواهدی از فرافکنی، پیش‌داوری و گاه افکار انتساب به خود دیده می‌شود.الف) بی‌اعتمادی و شکاکیتی نافذ و فراگیر نسبت به دیگران به‌طوری‌که انگیزه‌های افراد را شرارت آمیز تلقی کند. این حالت باید از اوایل بزرگسالی شروع شده باشد و در زمینه‌های مختلف به چشم بخورد، که علامت‌اش وجود حداقل چهار تا از موارد زیر است: بدون دلیل کافی، شک داشته باشد که دیگران دارند آن را استثمار می‌کنند، به وی ضرر می‌رسانند، یا سرش کلاه می‌گذارند. مشغولیت دائم ذهنیش شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیانش باشد. به دلیل ترسی ناموجه از اینکه اطلاعاتی را به دیگران می‌دهد مغرضانه بر ضد خودش بکار ببرند، از اطمینان کردن به دیگران اکراه داشته باشد. در پس اظهار نظرهای بی‌غرضانه یا اتفاق‌های بی‌خطر، معانی تحقیر‌کننده یا تهدیدکننده پنهانی بیابد. همیشه دلخور و ناخشنود باشد، یعنی اگر کسی توهین کرده باشد، صدمه‌ای رسانده باشد، یا بی‌احترامی کرده باشد هیچ وقت او را نبخشد. با کوچکترین چیزی احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است، حال آنکه دیگران چنین معنایی را در آن چیزها به‌طور آشکار نیابند؛ فوراً واکنشی خشمگینانه نشان دهد یا به مقابله بپردازد. مکرراً و بدون هیچ دلیل به وفاداری همسر یا شریک جنسیش شک کند. ب) حالت مذکور منحصراً در سیر اسکیزوفرنی، اختلال خلقی با خصایص روانپریشانه، یا یک اختلال روانپریشانه دیگر پیدا نشده باشد، و نیز ناشی از اثرات جسمی مستقیم یک بیماری طبی عمومی نباشد. نکته: اگر این ملاک‌ها پیش از شروع اسکیزوفرنی وجود داشته باشند قید “پیش مرضی” را باید افزود، مثلاً “اختلال شخصیت پارانوئید (پیش مرضی)”.

درمان اختلال شخصیت بدگمان

درمان انتخابی، روان درمانی است. درمانگر در تمام برخوردهایی که با این گونه بیماران دارد، باید کاملاً صریح و روراست باشد. اگر به دلیل تناقض یا اشتباهی _مثلاً دیر کردن در جلسه رواندرمانی_ قصوری متوجه درمانگر شد، بهتر است صادقانه عذرخواهی کند، نه که در دفاع از خود به توجیه بپردازد. درمانگر باید همواره به خاطر داشته باشد که اعتماد و تحمل روابط صمیمانه برای بیماران مبتلا به این اختلال مشکل است. لذا در رواندرمانی فردی، درمانگر باید رفتاری جدی در پیش بگیرد و زیادی با بیمار گرم نگیرد. اگر بالینگر به خاطر اشتیاق مفرطی که خود دارد، از تفسیر _به ویژه در مورد احساس وابستگی شدید بیمار، مسائل جنسیش و آرزویش برای داشتن روابط صمیمانه_ بیش از حد استفاده کند، بی اعتمادی او را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. بیماران پارانوئید معمولاً در گروه درمانی خوب عمل نمی‌کنند، با این حال رواندرمانی گروهی برای ارتقای مهارتهای اجتماعی و کاهش شکاکیت آن‌ها از طریق ایفای نقش می‌تواند مفید باشد. بسیاری از این بیماران رفتاردرمانی را هم که برای پرورش مهارتهای اجتماعی به کار می‌رود، ممکن است مزاحم و مداخله گر بیابند و تحمل نکنند. گاه رفتار بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به قدری خطرناک و تهدیدکننده است که لازم می‌شود درمانگر آن را مهار کند یا محدودیتهایی برایش وضع کند. با تهمت زدنهای هذیانی بیمار باید واقع بینانه، اما آرام و به نحوی غیر تحقیر آمیز برخورد کرد. بیماران پارانوئید اگر کسی که می‌خواهد به آن‌ها کمک کند، ضعیف و درمانده‌است، عمیقاً وحشت زده می‌شوند، لذا درمانگر هیچ وقت نباید کاری کند که بیمار خیال کند او می‌خواهد بر وی مسلط شود، مگر آنکه هر دو طرف بر سر آن به توافق رسیده باشند و قادر به انجام آن باشند

اختلال شخصیت اسکیزوئید

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید در بیمارانی مطرح می‌شود که الگوی همیشگی زندگیشان انزوای اجتماعی بوده‌است. آنچه در آن‌ها بسیار مشهود است، این است که از تعامل‌های انسانی ناراحت می‌شوند. درونگرایند و حالت عاطفی‌شان کند و محدود است به‌طوری‌که ممکن است افراد غیر متخصص و عادی آنان را افرادی خشک و بی‌احساس تلقی کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید را دیگران، آدم‌هایی نامتعارف، عجیب و غریب، منزوی و تکرو می‌دانند.

تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوئید

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید، در بدو معاینه روانپزشکی ممکن است به نظر برسد از چیزی ناراحتند. آن‌ها به ندرت تماس چشمی را تحمل می‌کنند. مصاحبه‌گر درمی‌یابد که این‌گونه بیماران دلشان می‌خواهد مصاحبه هرچه زودتر تمام شود. حالت عاطفی آن‌ها محدود، سرد، یا به نحو نابجایی جدی است. اما بالینگرِ دقیق در پس این سردی و نجوشی، ترس بیمار را می‌تواند ببیند. شاد و شنگول بودن برای بیمار کار سختی است. او سعی می‌کند خود را به زور اهل شوخی و مطایبه نشان دهد، اما این تلاشها خام و نابجا به نظر می‌رسد. تکلم بیمار هدفمند است، اما او بیشتر، جوابهایی کوتاه به سؤال‌ها می‌دهد و سعی می‌کند در صحبت کردن پیشدستی نکند. این‌گونه بیماران گاه صنایع ادبی غیرمعمول، مثلاً استعاره‌های غریب به کار می‌برند. آن‌ها ممکن است شیفته اشیای بی‌جان یا مفاهیم ماورای طبیعی باشند. در محتوای ذهنی آن‌ها احساس صمیمت ناموجهی نسبت به کسانی که خوب نمی‌شناسند یا مدت زیادی ندیده‌اند، ممکن است وجود داشته باشد. وضعیت هشیاری و شناخت این‌گونه بیماران سالم است؛ حافظه‌شان خوب کار می‌کند؛ هر چند از هوش هیجانی و اجتماعی پایینی EQ برخوردارند اما از سوی دیگر از سطح هوش آی‌کیوی (IQ) بسیار بالایی نسبت به افراد دیگر برخوردارند که معمولاً آنان را افرادی تنها اما خلاق و مبتکر بار می‌آورد. در طول صحبتشان از ضرب‌المثل‌ها تفسیری انتزاعی ارائه می‌دهند

درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

روان‌درمانی. درمان بیماران دچار اختلال شخصیت اسکیزوئید شبیه درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید است. با این تفاوت که تمایل و استعداد بیماران اسکیزوئید برای درون نگری با انتظارات درمانگر همخوانی دارد و اینها گرچه ممکن است با درمانگر رابطه‌ای صمیمی برقرار نکنند، اما در روان‌درمانی فعالانه شرکت می‌کنند. به تدریج که بیمار اسکیزوئید به درمانگر اعتماد پیدا می‌کند، با دلشوره و هیجان بسیار، ترس فراوان خود را از اینکه به نحو غیرقابل تحمل وابسته شود و حتی به تدریج با درمانگر یکی شود، و نیز خیالات و دوستان تصوری فراوان خود را بر ملا می‌کنند. در گروه درمانی، این‌گونه بیماران ممکن است تا مدت‌ها ساکت بمانند، اما بالاخره مشارکت می‌کنند. در برابر حملات پرخاشگرانه سایر اعضای گروه به این بیماران – که چرا این قدر ساکت مانده‌اند – باید از بیمار دفاع کرد. به تدریج اعضای گروه برای بیمار اسکیزوئید اهمیت پیدا می‌کنند و او که در جاهای دیگر انزوا پیشه می‌کند، ممکن است تنها تماس اجتماعی خود را در همین گروه برقرار کند. دارو درمانی. درمان با مقادیر کمی داروهای ضدّ روان پریشی، ضد افسردگی و محرک روانی در برخی از بیماران مؤثر بوده‌است. داروهای سروتونرژیک ممکن است از حساسیت بیمار به طرد کم کند. بنزودیازپین‌ها می‌توانند به کاهش اضطراب بین فردی کمک کنند

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (به انگلیسی: Antisocial personality disorder) یا ASPD، نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد نمی‌تواند با موازین اجتماعی سازگار شود و در قبال رفتارهایش احساس گناه و اضطراب ندارد. مشخصه این اختلال، اعمال مداوم ضد اجتماعی یا خلاف قانون است، اما این اختلال مترادف با بزهکاری نیست. ICD-10 آن را اختلال شخصیت مردم ستیز (به انگلیسی: Dissocial personality disorder) نامیده‌است

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial personality disorder) دارای چهار نشانه است که عبارتند از: خودمحوری، فقدان وجدان، رفتار تکانشی و جاذبهٔ سطحی. خود محوری به اشتغال ذهنی فرد به مسایل خود و عدم حساسیت به نیازهای دیگران مربوط می‌شود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به زندگی خود در دنیا یی که با تنهایی او آمیخته شده‌است ادامه می‌دهد، گویی که در مکان جدا و عایقی قرار دارد و هرگز دوست و آشنایی ندارد. این افراد اغلب فکر می‌کنند که با دیگران تفاوت دارند. آن‌ها ظاهراً احساس توجه و نگرانی نسبت به دیگران را درک نمی‌کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اضطراب، گناه یا احساس‌های پشیمانی را حتی در صورتی که آسیب زیادی را به دیگران وارد کرده باشند، تجربه نمی‌کنند. آن‌ها اغلب، هنگامی که با رفتار تخریبی خود روبه رو می‌شوند، آرام و موقر باقی می‌مانند و نسبت به کسی که بتواند آن‌ها را فریب دهند، احساس تنفر می‌کنند. این افراد بر خلاف بزرگسالانی که یادگرفته‌اند، رضایت مندی‌های بی درنگ خود را به خاطر اهداف دراز مدت فدا کنند، بدون توجه به پیامدهای احتمالی بر اساس تکانه‌های خود عمل می‌کنند. آن‌ها مشاغل و روابط خود را به‌طور ناگهانی تغییر می‌دهند و اهل خشونت و بی ملاحظه هستند. آن‌ها اغلب، سابقهٔ مدرسه گریزی دارند و ممکن است مکرراً به خاطر رفتار مخرب از مدرسه اخراج شده باشند. حتی هنگامی که آن‌ها پیوسته به خاطر رفتارهای خود تنبیه شوند، نسبت به رابطهٔ بین رفتارشان و پیامدهای آن‌ها هیج بینشی ندارند. افراد مبتلا به شخصیت‌های ضد اجتماعی می‌توانند کاملاً فریبنده و متقاعد کننده به نظر آیند و به‌طور قابل توجهی نسبت به نیازها و ضعف‌های دیگران آگاهند. آن‌ها حتی در حالی که فردی را استثمار می‌کنند، احساس‌های اعتماد را در وی بر می‌انگیزانند. کن بایانچی در فریب دادن دیگران به اندازه‌ای مهارت داشت که توانست زنی را متقاعد کند که دربارهٔ بعضی از قتل‌ها، برای حمایت از وی شهادت دروغ بگوید. بایانچی می‌دانست که این زن تنها به‌طور اتفاقی قبل از دستگیری وی حضور داشت و هنگامی که در جایگاه دادگاه بود، او را متقاعد کرد که به وی کمک کند. اگرچه به نظر می‌رسد که چنین افرادی احتملاً مجرم می‌شوند، ولی بسیاری از افراد جامعه ستیز از مشکلات قانونی اجتنابی‌میانکنند و با استفاده از روش‌های کمتر قابل توجه به عنوان تاجران بی رحم، و سیاست مدارانِ متقلب به دیگران آسیب وارد می‌کنند. عللی که در بوجود آمدن رفتار ضد اجتماعی دخیل اند:۱-زمینهٔ خانوادگی و اجتماعی ۲-نارسایی‌های یادگیری ۳-احتمالاً عوامل وراثتی معلوم شده‌است که عدهٔ زیادی از افراد ضد اجتماعی دارای ناهنجاری‌هایی در امواج مغزی غیرعادی هستند. یکی از این ناهنجاریها، کندی امواج مغز است، چنان‌که می‌توان گفت امواج مغزی آنان شبیه کودکان است که خود نشانه‌ای است از نارسایی در رشد مغز آنها.

علت اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اگرچه علت‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی کاملاً شناخته نشده‌اند، ولی پژوهش‌ها از تبیین‌های مربوط به وراثت و هم از تبیین‌های مربوط به پرورش و ترکیبی از هر دو حمایت می‌کنند. همبستگی بالایی بین شیوه‌های فرزند پروری و سرمشق دهی نامناسب به دست آمده‌است. افراد مبتلا به شخصیت ضد اجتماعی اغلب به خانواده‌هایی تعلق دارند که با محرومیت هیجانی، روش‌های انضباطی خشن و بی‌ثبات مشخص می‌شوند و علاوه بر این، رفتارهای والدین نیز ضد اجتماعی است.

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته (به انگلیسی: (Narcissistic personality disorder (NPD) نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوّآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند. این بیماران مرکز دنیای خود بوده، از هر جهت ویژه هستند، افاده‌ای و اسم‌پران بوده و در ذهن خود شخص مشهوری هستند. حس خودپسندی و سزاوار بودن، هرگونه نگرانی دربارهٔ نیازها، مشکلات و احساسات دیگران را از ذهن آنان خارج می‌سازد. آنان متکبر و تحکم‌آمیز بوده، خود را برتر از دیگران می‌دانند و از دیگران انتظار احترام و تحسین دارند. هنگامی که خود آنان و جهان اطراف‌شان نمی‌توانند انتظارات غیرواقع گرایانه و ناممکن آنان را برآورده سازند، به‌طور شایع دچار ناامیدی می‌شوند

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

درمان اختلال شخصیت خودشیفته دشوار است؛ چون اگر قرار است پیشرفتی در کار حاصل شود، بیمار باید از خودشیفتگی خود دست بردارد. روانپزشکانی مثل اتوکرنبرگ و هاینتس کوهوت رویکردهای روانکاوانه را برای اصلاح این بیماران پیشنهاد می‌کنند، اما برای آنکه معلوم شود اصلاً چنین تشخیصی معتبر هست یا نه، و اگر معتبر است بهترین درمانش کدام است، هنوز پژوهش‌های بیشتری باید صورت گیرد. برخی بالینگران گروه درمانی را برای بیماران خود توصیه می‌کنند تا آن‌ها بتوانند چگونگی مشارکت با دیگران را یادگرفته و تحت شرایط ایده‌آل، واکنشی توأم با همدلی نسبت به دیگران نشان دهند.وقتی برای کمک به این افراد از رواندرمانی استفاده می‌شود، معمولاً روی خودبزرگ بینی، حساسیت بیش از حد به ارزیابی شدن از سوی دیگران، و عدم همدلی از دیگران تمرکز می‌شود. در شناخت درمانی تلاش می‌شود تا باورهای غلط یا خیالبافی‌های این افراد با تمرکز روی تجربه‌های لذتبخش روزمره و واقعاً قابل وصول جایگزین شوند. برای کمک به این افراد در جهت مواجه شدن با انتقاد دیگران و قبول آن، از استراتژی‌های مقابله‌ای، مثل ریلکسیشن استفاده می‌شود. یکی دیگر از اهداف رواندرمانی این است که به این افراد کمک شود روی احساسات دیگران تمرکز کنند. چون این افراد در مقابل دوره‌های افسردگی شدید بسیار آسیب‌پذیر هستند، مخصوصاً در میانسالی، افسردگی آن‌ها نیز مورد رواندرمانی قرار می‌گیرد. با این حال، هرگونه نتیجه‌گیری دربارهٔ تأثیر این‌گونه رواندرمانی در اختلال شخصیت خودشیفته، غیرممکن است

اختلال شخصیت مرزی

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (به انگلیسی: Borderline personality disorder (BPD)) در مرز روان نژندی و روان‌پریشی قرار دارند و مشخصهٔ آن‌ها ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار، روابط ابژه‌ای، و خودانگارهٔ آن‌هاست. این اختلال را به نام‌های شیزوفرنی موقت، شخصیت‌انگاری (as-if personality اصطلاحی که Helene Doutsch وضع کرده‌است)، اسکیزوفرنی شبه‌نوروتیک (که پاول هوخ و فیلیپ پولیتن وصف کرده‌اند)، و اختلال منش سایکوتیک (که جان فرش ذکر کرده‌است) نیز خوانده‌اند. در ICD-10 نیز اختلال شخصیت دارای بی‌ثباتی هیجانی نامیده شده‌است

درمان اختلال شخصیت مرزی

در زیر خلاصه‌ای از دستورالعمل‌های انجمن روانپزشکی آمریکا را برای درمان این اختلال ارائه کرده‌است البته قبل از آن:  یکی از بهترین نوع درمان‌ها را می‌توان برنامه‌های ۱۲ قدمی دانست. در رابطه با این بیماری، انجمن ۱۲ قدمی و رایگان «وابستگان گمنام» گزینهٔ مناسبی است که به انجمن «کُدا» (CODA) نیز معروف می‌باشد که با جستجویی ساده در گوگل، نشانی جلسات آن در هر شهر را می‌شود به راحتی پیدا کرد. بهبود یافتن در این انجمن، مانند انجمن‌های ۱۲ قدمی دیگر، بر اساس تجربه بهبودی اعضا می‌باشد؛ ولی در ادامه: نباید انتظار داشت که درمان کوتاه مدت باشد. یک رابطه قوی مبتنی بر کمک و یاری میان بیمار و درمانگر برقرار می‌شود. مسئولیتها و نقش‌های بیمار و درمانگر به روشنی و وضوح تبیین می‌شوند. درمانگر فعال و هدایت‌کننده است. نه این که صرفاً شنونده‌ای منفعل باشد. بیمار و درمانگر به صورت متقابل سلسله مراتبی از اولویتها ارائه می‌دهند. درمانگر با همدلی به بیمار اعتبار می‌بخشد و نیاز او را به کنترل رفتارش برطرف می‌کند. به تدریج که شرایط جدید (و از جمله استرس‌های جدید) پدید می‌آیند، انعطاف‌پذیری لازم خواهد بود. حد سازی، که ترجیحاً از جانب دو طرف مورد توافق قرار گرفته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت هم‌زمان از رویکردهای فردی و گروهی استفاده می‌شود. روان‌درمانی: در مورد روان‌درمانی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی – که درمان انتخابی آنهاست – تحقیقات بسیاری شده‌است. اخیراً دارودرمانی را هم برای نیل به بهترین نتایج، به این برنامه درمانی افزوده‌اند. روان‌درمانی برای بیمار و درمانگر به یک اندازه دشوار است. این بیماران به راحتی دچار واپس روی می‌شوند، تکانه‌های خود را مورد کنش نمایی قرار می‌دهند، و انتقالی پیدا می‌کنند که اعم از مثبت یا منفی، از دو حال خارج نیست: یا متزلزل است یا محکم و لایتغیر، و در هر دو حال روانکاوی این انتقال دشوار است. همانندسازی فرافکنانه هم ممکن است در انتقال متقابل مشکلاتی ایجاد کند، مگر آنکه درمانگر به این نکته واقف باشد که بیمار به‌طور ناخودآگاه دارد کاری می‌کند که درمانگر مجبور شود رفتار خاصی را کنش نمایی کند. دو نیم‌سازی به عنوان سازوکاری دفاعی باعث می‌شود که بیمار نسبت به درمانگر و سایر افراد دور و برش زمانی احساس عشق و محبت، و زمانی دیگر احساس نفرت پیدا کند. رویکردی معطوف به واقعیت موثرتر از تفسیر عمیق ناخودآگاه بیمار است. درمانگران از رفتار درمانی هم برای مهار تکانه‌ها و فورانهای خشم بیمار و برای کم کردن حساسیت او به انتقاد و طرد استفاده کرده‌اند. پرورش مهارتهای اجتماعی به ویژه با استفاده از تماشای مجدد فیلم ویدئویی رفتاری‌های خود، مفید است و باعث می‌شود که بیمار بتواند اثر اعمالش را بر دیگران ببیند و از این طریق، رفتار بین فردی خود را بهتر کند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اگر در محیط‌های بیمارستانی تحت روان‌درمانی فشرده – هم فردی و هم گروهی – قرار بگیرند، نتیجه خوبی به دست می‌آید. در این محیط‌ها همچنین کارکنان آموزش دیده‌ای که در مکاتب و رشته‌های مختلفی ورزیده‌اند، وجود دارند و با آن‌ها کار می‌کنند و در نتیجه آن‌ها از درمان‌های گوناگونی مثل کاردرمانی، تفریح درمانی و حرفه درمانی سود می‌برند. این برنامه‌ها خاصه زمانی مفید واقع می‌شود که محیط خانه بیمار به دلیل تعارضهای درون خانوادگی یا فشارهای روانی دیگری مثل بدرفتاری والدین، به توانبخشی بیمار ضرر برساند. در محیط حفاظت شده بیمارستان می‌توان برای بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که بسیار تکانشی است و خودزنیهای فراوان می‌کند، محدودیت وضع کرد و او را تحت نظر قرار داد. مطلوب آن است که بیمار آن قدر در بیمارستان بماند که بهبود قابل توجهی در وی دیده شود و این در برخی از موارد، تا یک سال هم ممکن است طول بکشد. سپس می‌توان بیمار را مرخص کرد وا و را به نظام‌های حمایتی ویژه‌ای مثل بیمارستان‌های روزانه، بیمارستان‌های شبانه، و خانه‌های سر راهی سپرد.  شکل خاصی از روان درمانی موسوم به رفتار درمانی جدلی (DBT) برای درمان اختلال شخصیت مرزی به کار رفته‌است، به ویژه برای بیمارانی که رفتارهای شبه خودکشی نظیر خودزنی‌های مکرر دارند.  دارودرمانی: برای مقابله با خصایص شخصیتی معینی که کارکرد کلی بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را به هم می‌زند، دارو درمانی مفید است. داروهای ضد روان‌پریشی برای مهار خشم، خصومت، و حملات گذرای روان‌پریشی به کار می‌رود. داروهای ضد افسردگی، خلق افسرده را که در این بیماران شایع است، بهبود می‌بخشد. مهارکننده‌های منوآمین اکسیداز (MAOIها) در برخی از بیماران برای میزان کردن رفتار تکانشی آن‌ها مؤثر بوده‌است. بنزودیازپین‌ها به ویژه آلپرازولام برای رفع اضطراب و افسردگی مفید است، منتها در برخی از بیماران با مصرف این دسته از داروها مهارگسیختگی دیده شده‌است. داروهای ضد صرع مثل کاربامازپین ممکن است کارکرد کلی برخی از بیماران را بهتر کند. داروهای سروتونرژیک مثل مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) نیز در برخی از بیماران مفید بوده‌است

بیشتر بخوانید : اختلال شخصیت مرزیاختلال شخصیت دو قطبیشخصیت نمایشیاختلال دو شخصیتیاختلال شخصیت خودشیفته

  • جاسم کرار

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۹ ق.ظ

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان

اسهال مزمن ,اسهال مزمن چیست,اسهال مزمن در کودکان,اسهال مزمن در بزرگسالان,اسهال مزمن کودکان,علت اسهال مزمن چیست,اسهال مزمن نشانه چیست؟,دلیل اسهال مزمن چیست

اسهال مزمن , اسهال مزمن چیست , اسهال مزمن در کودکان , اسهال مزمن در بزرگسالان

توضیحاتی در مورد اسهال مزمن

اسهال به خودی خود یک بیماری نیست و بیشتر نشانه ای از مسائل دیگر محسوب می شود. با توجه به علت شکل گیری اسهال، تغییر در رژیم غذایی می تواند تاثیر فوق العاده ای بر جلوگیری و درمان اسهال داشته باشد.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد اسهال مزمن صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

اسهال مزمن چیست

اسهال می تواند به صورت حاد یا مزمن طبقه بندی شود. اسهال حاد به طور معمول در نتیجه یک عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی شکل می گیرد. این نوع اسهال می تواند برای چند ساعت تا چند روز طول بکشد و در بیشتر موارد بی نیاز از درمانی خاص به خودی خود درمان می شود. اسهال مزمن به طور معمول چهار هفته یا بیشتر می تواند به طور مداوم یا آغاز-توقف طول بکشد. بیماری های مختلف مانند سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده می توانند دلیل آن باشند. در این مطلب بر روش های درمانی برای اسهال مزمن متمرکز خواهیم بود.

التهاب روده

علت اصلی بروز بیماری التهاب روده ناشناخته است، اما می‌توان عوامل خطر و دلایل بروز آن را این طور توضیح داد که از زمان بیشتر شدن مهاجرت از روستاها به شهر و افزایش شهرنشینی و به دنبال آن بهبود سطح بهداشت عمومی و فردی، انجام منظم واکسیناسیون، تغییر رژیم غذایی افراد و مصرف بیشتر غذاهای پرچرب، پر پروتئین، کم فیبر، کاهش تحرک بدنی و شیوع چاقی در جمعیت در بروز بیماری موثرند. همچنین به دلیل بهبود امکانات زندگی استفاده از یخچال‌های خانگی به صورت گسترده رواج پیدا کرد. باکتری‌هایی که محیط مناسب حیاتشان حدود دمای 4 درجه سانتی گراد است رشد بیشتر و بهتری در یخچال‌ها دارند که ممکن است در بروز بیماری نقش داشته باشند. البته آب و هوا از جمله آلودگی و گردوخاک نیز در بروز عوامل مساعدکننده این بیماری نقش دارند و از بحث ژنتیک نیز در این زمینه نباید غافل ماند.

علائم التهاب روده

بیماری التهابی روده خود را با علائم اسهال (همراه یا بدون خون)، خونریزی از مقعد، درد شکمی، کاهش وزن و تب خود را نشان می‌دهد. در واقع اسهال مزمن و طولانی‌ مدت، خونریزی در مدفوع و گاهی تکرر مدفوع و دل پیچه از نشانه‌های بارز ابتلا به بیماری التهاب روده است. همچنین بیماری‌هایی همچون التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی نیز می‌تواند از عوارض بیماری‌های التهاب روده باشد و در برخی افراد حتی قرمزی چشم و زخم‌های پوستی نیزمی‌تواند نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد.

دلیل اسهال مزمن در کشورهای غربی

سندرم روده تحریک پذیر و عدم تحمل غذایی یکی از شایع‌ترین دلایل اسهال مزمن در کشورهای غربی هستند. سندرم روده تحریک پذیر در اشکال مختلف شامل یبوست، اسهال و یا ترکیبی از هر دو نمایان می شود. خوشبختانه امکان مدیریت حالت اسهال سندرم روده تحریک پذیر از طریق ایجاد تغییرات در رژیم غذایی مانند دنبال کردن یک رژیم غذایی کم FODMAP وجود دارد. FODMAPها کربوهیدارت هایی طبیعی موجود در مواد غذایی از جمله میوه ها، غلات و حبوبات هستند که می توانند زمینه ساز اسهال و مشکلات مرتبط با گوارش در افراد حساس شوند. حدف FODMAPها از رژیم غذایی تنها روش علمی اثبات شده برای مدیریت سندرم روده تحریک پذیر است. روند سیستماتیک دیگر برای شناسایی موارد دیگر عدم تحمل غذایی نیاز است. باید سوابق مصرف مواد غذایی و نشانه های ایجاد شده را یادداشت کنید و از نظارت و مشاوره یک متخصص تغذیه استفاده کنید.

اسهال مزمن و پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری هایی سودمند هستند که می توانند سلامت گوارش شما را بهبود ببخشند. برخی مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند برخی انواع مشخص از اسهال حاد را درمان کنند اما اثرگذاری آنها بر اسهال مزمن چندان روشن نیست. طی مطالعه ای که روی 362 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام شد، نشانه های کلی و رضایت از اجابت مزاج پس از چهار هفته استفاده از پروبیوتیک ها در مقایسه با گروه کنترل که دارونما دریافت می کردند به میزان 20 درصد افزایش یافت. اگر در پی مصرف یک پروبیوتیک هستید باید حداقل به مدت 4 هفته برای ارزیابی تاثیر آن صبر کنید. افزون بر این، برخی محصولات ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده سرشار از FODMAPها باشند که باید در وهله نخست مد نظر قرار بگیرند.

درمان اسهال مزمن با فیبر

فیبر نوعی کربوهیدارت قابل گوارش است که می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. دو نوع متفاوت فیبر وجود دارند که به نسبت های مختلف در مواد غذایی گیاهی یافت می شوند و شامل فیبر محول و فیبر نامحلول می شوند. فیبر محلول به طور معمول در جو دو سر، مغزهای خوراکی، دانه ها و حبوبات یافت می شود. فیبر محلول به بهبود سلامت متابولیک و تنظیم حرکات روده کمک می کند. فیبر نامحلول با آب ترکیب نمی شود و تقریبا به طور دست نخورده از دستگاه گوارش عبور می کند. فیبر نامحلول به عنوان غذا برای باکتری های روده عمل می کند و برای حفظ تعادل میکروبیوم ضروری است. این نوع فیبر به بهبود مدت زمان انتقال مدفوع در روده کمک می کند. بدون در نظر گرفتن اجابت مزاج، مصرف فیبر فراوان برای سلامت مفید است. چندین مطالعه آثار مکمل های فیبر محلول بر سندرم روده تحریک پذیر را مورد بررسی قرار داده اند. به طور کلی به نظر می رسد آنها به طور قابل اعتماد نشانه ها را کاهش نمی دهند، اگرچه تمامی این مطالعات به طور ویژه اسهال را مد نظر قرار نداده اند.

اسهال مزمن و انجام تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی با شدت کم تا متوسط می تواند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کند. مکانیزم این مساله به طور کامل مشخص نشده است اما بهبود حرکت روده و افزایش انتشار هورمون های گوارشی می توانند به این شرایط منجر شوند. به طور ویژه، یوگا می تواند به کاهش اسهال در موارد سندرم روده تحریک پذیری اسهالی کمک کند. برخی افراد هنگام انجام ورزش هایی با شدت بالا به ویژه دویدن در مسافت های طولانی درد و اسهال را تجربه می کنند. این مساله اغلب به «روده دونده» ارجاع داده می شود که اگر مشتاق به دویدن هستید باید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید.

درمان طبیعی اسهال مزمن

چندین درمان طبیعی و درمان های جایگزین برای کمک به بهبود استرس گوارشی وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. روغن نعناع: روغن نعناع می تواند به کاهش نشانه های سندرم روده تحریک پذیر کمک کند، با این وجود، شواهد کمی درباره تاثیرگذاری آن در درمان اسهال به صورت ویژه وجود دارند. قرص های ذغال چوب: شواهدی وجود دارند که نشان می دهند قرص های ذغال چوب می توانند نفخ و درد شکمی را در برخی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهند. با این وجود، تاثیرگذاری آن در درمان اسهال به طور ویژه ثابت نشده است. مخمر سنت جان: آزمایشات متعدد هنگامی که به صورت روزانه از این مخمر استفاده شده است، بهبود در نشانه های سندرم روده تحریک پذیر را نشان داده اند.

اسهال مزمن و کم آبی بدن

در شرایطی که اسهال کاملا بی ضرر به نظر می رسد اما این شرایط می تواند به کم آبی بدن و در موارد شدید به سوء تغذیه منجر شود. همچنین، داروهایی وجود دارند که می توانند به طور موقت به توقف اسهال کمک کنند. اما همانند یک رژیم غذایی کم FODMAP، دارو نمی تواند به صورت ریشه ای به مشکل اسهال رسیدگی کند. در هر صورت، اگر اسهال بیش از دو روز طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید.

علل اسهال مزمن

اسهال مزمن یکی از علل شایع مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها می‌باشد و بیماریهای مختلفی با منشا روده کوچک یا روده بزرگ می‌توانند باعث آن گردند، تعدادی از این بیماران بواسطه کولونوسکوپی نرمال، پزشک را با مشکل تشخیصی مواجه می‌کنند و به غلط تشخیص سندرم روده تحریک پذیر داده می‌شود. هدف از این مطالعه تعیین علل اسهال در این بیماران بود. مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی، تمام بیمارانی که در مدت 11ماه (مرداد ماه 1382 لغایت خرداد 1383) با اسهال مزمن غیر خونی به کلینیک گوارش بیمارستان شریعتی تهران مراجعه نمودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات شخصی، تاریخچه دارویی و یافته‌های بالینی بیماران ثبت و تستهای روتین آزمایشگاهی، بررسی تیروئید وHIV ، سرولوژی سلیاک، ترانزیت روده باریک و کولونوسکوپی همراه با بیوپسی از قسمتهای مختلف آن انجام شد و در موارد لازم، آندوسکوپی فوقانی با بیوپسی از دئودنوم نیاز انجام پذیرفت. یافته‌ها: 65 بیمار (34 مرد و 31 زن با میانگین سنی ۳۹.۶±۱۶سال) در این مطالعه وارد شدند. 43 بیمار (2/66%) معیارهای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را داشتند، از این تعداد 38 بیمار (4/88%) IBS و پنج بیمار (6/11%) بیماری دیگری غیر از IBS (3 بیمار کولیت میکروسکوپیک و دو بیمار سندرم سو جذب) داشتند. 13 بیمار (20%) مشکل ارگانیک داشتند که شامل: کولیت میکروسکوپیک در 4 بیمار (2/6%)، سندرم سو جذب در پنج بیمار (7/7%) و کرون در یک بیمار (5/1%) بود. 75% بیماران با کولیت میکروسکوپیک معیارهای IBS نیز داشتند. در مجموع شایعترین علت ارگانیک اسهال مزمن، سندرم سو جذب و کولیت میکروسکوپیک بود. در 14 بیمار (5/21%) نیز علتی برای اسهال پیدا نشد. نتیجه‌گیری:در بیماران مبتلا به اسهال مزمن غیر خونی که کولونوسکوپی نرمال دارند قبل از تشخیص IBS، بهتر است بیوپسی کولون جهت بررسی احتمالی کولیت میکروسکوپیک انجام شود و در صورت نیاز، بررسی از نظر رد بیماریهای روده باریک نیز انجام گیرد.

اسهال چیست

اسهال به صورت افزایش تعداد اجابت مزاج (بیش از 3 بار در روز) و/ یا وجود مدفوع شل یا آبکی تعریف می شود که به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود

انواع اسهال مزمن

اسهال مزمن به اسهالی گفته می شود که بیش از 4 هفته تداوم داشته باشد که اسهال مزمن به سه دسته کلی اسهال آبکی ، اسهال چرب و اسهال التهابی تقسیم می شود اظهار کرد : اسهال آبکی به دو دسته اسهال ترشحی و اسموتیک تقسیم بندی می شود که شایعترین علل اسهال ترشحی شامل سوء جذب اسید های صفراوی، بیماری های اندوکرین ( هیپرتیروئیدیسم)، داروها، بیماری کرون و کولیت میکروسکوپیک و… هستند.

اسهال مزمن و مصرف دارو

عوارض جانبی حاصل از مصرف منظم داروها و سموم از شایع‌ترین علل ترشحی اسهال مزمن هستند. صدها دارویی که توسط پزشکان تجویز یا بدون نسخه تهیه می‌شوند، ممکن است اسهال ناخواسته ایجاد کنند (به مبحث سایر علل اسهال حاد مراجعه کنید). همچنین استفاده مخفیانه و عادتی از ملین‌ها ]مانند سنا، کاسکار، بیزاکودیل، ریسینولئیک اسید (روغن کرچک)[ باید مورد توجه قرار گیرند. آب و سدیم و نیز انتقال سریع مواد و ایجاد سایر تغییرات می‌تواند موجب بروز اسهال ترشحی شود. خوردن غیرعمدی بعضی از سموم محیطی (مانند آرسنیک) ممکن است به جای اسهال حاد نوع مزمن آن را ایجاد کند. گاهی بعضی از عفونت‌‌های باکتریایی می‌توانند ادامه یابند و با اسهال ترشحی همراه باشند.

اسهال مزمن و هورمون ها

عوارض جانبی حاصل از مصرف منظم داروها و سموم از شایع‌ترین علل ترشحی اسهال مزمن هستند. صدها دارویی که توسط پزشکان تجویز یا بدون نسخه تهیه می‌شوند، ممکن است اسهال ناخواسته ایجاد کنند (به مبحث سایر علل اسهال حاد مراجعه کنید). همچنین استفاده مخفیانه و عادتی از ملین‌ها ]مانند سنا، کاسکار، بیزاکودیل، ریسینولئیک اسید (روغن کرچک)[ باید مورد توجه قرار گیرند. آب و سدیم و نیز انتقال سریع مواد و ایجاد سایر تغییرات می‌تواند موجب بروز اسهال ترشحی شود. خوردن غیرعمدی بعضی از سموم محیطی (مانند آرسنیک) ممکن است به جای اسهال حاد نوع مزمن آن را ایجاد کند. گاهی بعضی از عفونت‌‌های باکتریایی می‌توانند ادامه یابند و با اسهال ترشحی همراه باشند.

اسهال مزمن و کمبود لاکتاز

نقایص اکتسابی یا مادرزادی دی‌ساکاریدازها و سایر آنزیم‌های پرزهای جدار روده موجب سوء جذب کربوهیدرات و بروز اسهال اسموتیک همراه با pH پایین می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل اسهال مزمن در بزرگسالان، کمبود لاکتاز است وسه چهارم غیر سفیدپوستان در سراسر دنیا و ۳۰-۵درصد افراد در ایالات متحده به آن مبتلا هستند؛ میزان کل لاکتوز مصرفی در هر زمان برروی علایم ایجاد شده تأثیر می‌گذارند. اکثر این بیماران یاد می‌گیرند که بدون هیچ گونه درمان با مکمل‌های آنزیمی از مصرف فراورده‌ها شیر باید اجتناب کنند. بعضی از قندها مانند سوربیتول، لاکتولوز یا فروکتوز به طور کلی جذب خوبی ندارند و به دلیل مصرف مقدار زیادی دارو، آدامس یا آبنبات‌های شیرین شده با این قندهای غیر قابل جذب، اسهال ایجاد می‌شود.

اسهال مزمن و سوء جذب چربی

سوء جذب چربی ممکن است اسهال چرب وبدبو ایجاد کند که به سختی شسته می‌شود و اغلب با کاهش وزن و کمبودهای تغذیه‌ای ناشی از سوءجذب همزمان اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها همراه است. مقدار تولید مدفوع به علت اثرات اسموتیک اسیدهای چرب، خصوصاً بعد از هیدروکسیلاسیون باکتریایی و به درجات کمتر در اثر وجود چربی خنثی، افزایش می‌یابد. از نظر کمی، استئاتوره با چربی مدفوع بیش از میزان طبیعی g/d7 مشخص می‌شود؛ در اسهال به علت انتقال سریع در لوله گوارش چربی مدفوع می‌تواند تا g/d14 هم برسد. در بیماری‌های روده باریک مقدار متوسط چربی مدفوع g25-15 در روز و در نارسایی فعالیت اگزوکرین پانکراس اغلب بیش از g32 است. اختلال هضم داخل مجرایی، سوءجذب مخاطی، یا انسداد لنفاتیک ممکن است استئاتوره ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید : اسهال ♥ اسهال خونی ♥ اسهال حاد ♥ یبوست مزمندل درد

  • جاسم کرار

پماد زخم بستر قیمت

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۱۳ ق.ظ

پماد زخم بستر قیمت

زخم بستر ,زخم بستر چیست,زخم بستر درمان,زخم بستر+پماد,زخم بستر+عسل,زخم بستر Ppt,زخم بستر چگونه درمان میشود,زخم بستر و مراقبتهای پرستاری,زخم بستر طب سنتی

زخم بستر , زخم بستر چیست , زخم بستر درمان , زخم بستر+پماد

توضیحاتی در مورد زخم بستر

چه کسانی بیشتر در معرض زخم بستر هستند؟ – افرادی که برای مدت طولانی تری در یک وضعیت ثابت (خوابیدن به یک سمت) قرار می گیرند – افراد مسن – افراد مبتلا به دیابت نوع دو – افرادی که از ویلچر استفاده می کننددر این مطلب از سایت جسارت در مورد زخم بستر صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

زخم بستر چیست

این بیماری به آسیب بافت بدن گفته می شودکه می تواند در اثر ایجاد فشار در مدت زمان طولانی بر یک یا چند نقطه از بدن در فرد دیده می شود. این بیماری در اثر خوابیدن در مدت طولانی در یک وضعیت ثابت، کشیدگی با ملحفه، ساییدگی در صندلی و… همگی می توانند به بخشی از بافت بدن آسیب بزند. زخم بستر یا بد سور و یا زخم فشاری سبب می شود که خون رسانی به بافت کاهش یابد و در نتیجه اختلال در گردش خون، بافت ایجاد می گردد. در بیشتر حالت این زخم در نقاطی از بدن که پوست بر یک برجستگی استخوانی قرار دارد و بین آن عضله ای موجود نیست دیده می شود. بین باسن، پاشنه ها، قسمت تحتانی کمر، ستون فقرات، شانه ها، آرنج، و سرین ها از مناطق شایع بروز زخم بستر می باشد. بیمارانی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند بیشتر دچار زخم بستر در کفل، پاها و البته پایین کمر می شوند. فشار وارد شده سبب می شود که جریان خون در آن ناحیه قطع شود در نتیجه این امر به سلول های پوستی صدمه وارد می کند.

زخم بستر یا زخم فشاری

زخم بستر که با عنوان زخم فشاری نیز شناخته می شود، زخمی است که در اثر فشارهای طولانی مدت بر نقاط مختلف بدن، به خصوص نقاطی که دچار زخم و یا جراحت شده اند، ایجاد می شود. گرچه این زخم ها معمولا به دنبال جراحت پوستی ایجاد می شوند، اما می توانند عمیق شده و به استخوان نیز برسند. در صورتی که زخم بستر درمان نشود، می تواند با جان فرد بازی کند. این بیماری عمدتا به دنبال فشار و نیرویی ایجاد می شود که باعث قطع جریان خون به قسمت هایی از بدن و یا بافت های آن ناحیه می شود. با کاهش و یا قطع خون رسانی، مواد مغذی و اکسیژن نیز به مقدار کافی به سلول ها نمی رسد. در صورت تداوم چنین وضعیتی، سلول می میرد و زخم نیز گسترش پیدا می کند. در مرحله ابتدایی رنگ پوست قرمز می شود و در صورت فشار وارد کرن بر آن ناحیه رنگ آن تغییری نمی کند. قسمت هایی از سطح پوست تغییر تحلیل می روند. در این مرحله زخم باز است و قسمت هایی از بافت پوست از بین می رود. تمام بافت های پوست و لایه های زیرین ان به طور کامل از بین می روند.

عفونی شدن زخم بستر

می توان از نشانه های عفونی شدن زخم بستر، بد بو شدن زخم، دردناک شدن زخم، تورم در اطراف زخم وعفونت زرد رنگ و یا سبز را از علائم عفونی شدن این بیماری دانست. افزایش ضربان قلب، تب، سرگیجه و ضعف جسمانی نیز از نشانه های پخش شدن زخم باشد.

دلایل زخم بستر

  این بیماری دلایل زیادی می تواند داشته باشد، اما فشار ناشی از وزن بدن باعث کاهش گردش خون در بدن می شود. هنگامی که بافت های بدن توانایی تحمل فشار وارد شده برای مدت زیاد را نداشته باشد، فشار باعث می شود که در مویرگ زخم هایی ایجاد شود. کمبود تحرک عامل اصلی ایجاد کننده این بیماری است، همچنین اشخاصی که تحت تاثیر مواد بیهوش کننده هستند و معلولان و ناتوانان ذهنی نیز از جمله اشخاصی هستند که در معرض ابتلا به زخم بستر می باشند. زیرا این اشخاص هنگام حرکت دادن عضلات و بدن خود، آزادی کامل را ندارند. همچنین در معلولین نیز به دلیل عدم توانایی حرکت عضلات و بافت های خود، بافت های سفت و سختی زیر پوست تشکیل شده می شود که در بعدا تبدیل به زخم بستر خواهد شد. بیماری کمبود خون، زخم بستر را تشدید می کند. زیرا باعث می شود که بافت ها بسیار ضعیف باشد و زخم ایجاد شده به کندی التیام یابد. کمبود خون باعث می شود که اکسیژن کافی به رگ های خونی انتقال نیابد که این امر باعث از بین رفتن زود هنگام سلول های آن ناحیه شود. سوء تغذیه و تغذیه نامناسب و بی اختیاری ادرار و مدفوع باعث می شود که زخم در معرض عفونت قرار گیرد یا به کندی بهبود یابد.

پیشگیری زخم بستر

  این بیماریزمانی ایجاد می شود که برای مدت زمان طولانی، فشار به یک قسمت خاصی از بدن وارد می شود. زخم های فشاری و یا زخم های پوستی، دیگر اصطلاحاتی هستند که گاهی به جای این بیماری استفاده می شوند. این بیماری عمدتا در قسمت های استخوانی که خون کمتری جریان دارد، دیده می شود. مانند، مفصل ران، زانو، و یا پشت سر. در بیماران بستری و یا کسانی که از ویلچر استفاده می کنند، پیشگیری از ایجاد این بیماری کمی سخت می شود. اما با رعایت یک سری نکات می توان عوارض بعدی را کم کرد. افراد باید هر دو ساعت یک بار پوزیشن خود را تغییر بدهند. فیزوتراپی برای افرادی که تحرک کمتری دارند، توصیه می شود، زیرا فیزیوتراپی جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه، انجام یک سری حرکات برای بیمار آسان تر می شود. یکی دیگر از راه های پیشگیری از این بیماری ، کنترل و بررسی پوست بیمار است. تشخیص اولیه و سریع علائم زخم بستر، به درمان آن کمک می کند. بدن بیمار باید همواره تمیز باشد، ونقاطی که بیشتر در معرض تشکیل زخم بستر هستند نیز باید مرتبا تمیز و شسته شوند.

شستن زخم بستر

به هنگام شستن زخم های بستر، موارد زیر باید رعایت شود: – استفاده از پنبه و یا دستمال نرم. زخم به هیچ عنوان نباید خراشیده شود. – استفاده از کرم های مرطوب کننده. – عدم استفاده از پودر و صابون های قوی. – نیازی به استحمام مرتب و روزانه نیست.

زخم بستر در ویلچری ها

اندازه ویلچر باید برای آن ها مناسب باشد، و هر گونه افزایش وزن باید به پزشک اطلاع داده شود. فردی که از ویلچر استفاده می کند، باید هر 15 تا 20 دقیقه یکبار پوزیشن نشستن خود را تغییر دهد، به عنوان مثال، به کمک بازوها خود را کمی از روی صندلی بلند کند. اگر انجام این کار برای شما سخت است، از یک نفر کمک بگیرید.

نکاتی در مورد زخم بستر

استفاده از بالشت در قسمت هایی از بدن که تحت فشار هستند، توصیه می شود. به عنوان مثال، بهتر است هنگام دراز کشیدن به پهلو، بالشتی میان مچ پا و زانو قرار داده شود. اما از قراردادن بالشت زیر زانو خودداری کنید. پوزیشن بیمار باید هر 15 دقیقه یک بار تغییر کند تا فشاری به محل زخم وارد نشود. زاویه سر نیز نباید بیشتر از 30 درجه باشد.

زخم بستر و تغذیه مناسب

تغذیه مناسب در پیشگیری از زخم بسیار حائز اهمیت است. عدم تغذیه مناسب، روند ترمیم بافت های آسیب دیده را مختل می کند. حتما در رژیم غذایی خود، ویتامین و مواد معدنی از جمله، منیزیم، پتاسیم و زینک را قرار دهید. علاوه بر این، مصرف میزان مناسبی از مواد پروتئینی نیز همواره توصیه می شود. یکی دیگر از راه های پیشگیری از زخم بستر، کم کردن فشار از روی زخم و یا جراحت است. تغییر وضعیت بدن به هنگام نشستن و یا خوابیدن، باعث تنظیم جریان خون، پیشگیری از قطع جریان خون و در نهایت پیشگیری از زخم بستر می شود. افراد فلج و ناتوان، بایستی برای تغییر وضعیت بدنی خود از فردی کمک بگیرند. فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب برای این افراد استفاده از تشک مواج را توصیه می کنند ،با کمک این تشک دیگر برای تغییر وضعیت بدنی نیاز به فرد دیگری نیست، تشک مواج با کاهش فشار ناشی از سمت تشک به بدن از زخم بستر جلوگیری می کند. برای پیشگیری از ابتلا به زخم بستر پیشنهاد می شود موارد زیر رعایت شود: • با توجه به اینکه اصلی ترین و مهمترین عامل ابتلا به زخم بستر عدم تحرک بیمار است لذا بدن بیمار باید هر یک ساعت یا حداکثر هر دو ساعت تغییر وضعیت یابد. • بدن بیمار باید بصورت منظم بررسی شود تا در صورت وجود هر زخم یا عفونت درمان فوری انجام گیرد. • قرمزی پوست اولین نشانه ایجاد زخم بستر است. هرگونه قرمزی پوست می تواند خطرناک باشد. • داخل ویلچر حتما از پنبه استفاده شود تا فشار وارد بر پوست کم شود. • همیشه بهداشت فردی رعایت شده و هیچگاه پوست بیمار نباید مرطوب بماند. • سعی شود از بالش و تشک های بادی استفاده شود، زیرا بالش های بادی فشار ناشی از بدن را بطور یکنواخت در همه نقاط بدن توزیع کرده و مانع تمرکز فشار بر یک نقطه از بدن می شود. • هیچگاه بیمار روی زخم ایجاد شده نخوابد. • هنگامی که بیمار به سمت پهلو خوابیده است، یک بالشی را میان دو پای وی قرار داده تا فشار ناشی از وزن بدن کاهش یابد و قسمت پایین کمر کمتر آسیب ببیند.

مراقبت از زخم بستر

اگر شما از شخص بیمار مراقبت می کنید حتماً مراقب زخم بستر و عوارض ناشی از آن باشید. در صورت مشاهده هر گونه زخم بستر فورا اقدامات اولیه را انجام دهید و در صورت نیاز به مرکز درمان ،بیمار را انتقال دهید. زیرا درمان زخم بستر در مراحل اولیه به مراتب، آسانتر از درمان آن در مراحل پیشرفته خواهد بود. در اینجا به ذکر برخی موارد که در بهبودی زخم بستر کمک می کند، می پردازیم: • تغییر وضعیت خواب بیمار: تغییر وضعیت خواب بیمار باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود. لذا هر چند وقت باید وضعیت خواب بیمار تغییر داده شود. این راه، اولین و اصلی ترین اقدام برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر به شمار می رود. • استفاده از بالش های هوایی:استفاده از بالش های هوایی باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود و خون بیشتری در سلول ها جهت تسریع بهبودی زخم جریان داشته باشد. • تغذیه: وضعیت تغذیه می تواند تاثیر فراوانی بر بهبودی زخم بستر داشته باشد. استفاده از پروتئین و سبزیجات و میوه جات تازه (مخصوصا میوه های حاوی ویتامین ث ) و زینک نقش بزرگی در بهبودی زخم دارند. همچنین یک برنامه غذایی منظم باعث می شود که بدن توانایی ساخت سلول های جدید را بدست آورده و زخم سریع تر بهبود یابد. • زخم ایجاد شده باید زیر نظر پزشک و با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ،تمیز گردد. • لایه پوستی مرده (بافت از بین رفته زخم) زیر نظر پزشک برداشته شود. • بیمار باید از آنتی بیوتیک های مناسب استفاده نموده تا از ایجاد عفونت در زخم جلوگیری شود، یا عفونت ایجاد شده در زخم بهبود یابد. • زخم ایجاد شده را با گاز استریل بپوشانید تا زخم ایجاد شده هیچ تماسی با بستر و یا صندلی و… نداشته باشد. سعی شود زخم در معرض هوا قرار گیرد. از گاز های استریل و پماد های مخصوص زخم بستر که می توانند در بهبودی و یا پیشگیری از زخم بستر کمک کنند استفاده کنید • اگر در زخم چرک ایجاد شده باشد می توانید زخم را با پماد های مخصوص شستشو دهید. دقت شود که شستشوی زیاد زخم باعث می شود که دوران بهبودی زخم بستر بسیار طولانی شود لذا از شستشوی زیاد زخم جدا خودداری نمایید. • به هیچ وجه بیمار نباید روی زخم ایجاد شده بخوابد. • تا حد ممکن بیمار نباید وزن خود را هنگام نشستن یا خوابیدن روی باسن بیندازد. • هنگامی که بیمار روی تخت می خوابد باید از بالش میان دو زانو خود استفاده نماید تا فشار وارد بر کمر و پا کاسته شود.

درمان زخم بستر

رفع مواد زائد و اضافی، برداشتن سلول های مرده و آسیب دیده از روی زخم، بهترین گزینه درمان زخم بستر است. بافت های مرده مانع بهبودی زخم می شوند، برداشتن آن ها از روی زخم باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد. این کار با استفاده از چاقوی کوچک جراحی انجام می شود. وکیوم تراپی یا استفاده از فشار منفی، در درمان زخم بستر و یا سایر زخم ها بسیار موثر می باشد. در این روش، لوله ای عاری از هوا به زخم متصل می شود، این محیط خلاء، رطوبت زخم را می گیرد و در نهایت باعث تسریع روند بهبودی می شود، و هم چنین احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید. برای درمان زخم بستر نیاز به مراقبت های ویژه ای می باشد. تغذیه مناسب، جلوگیری از عفونت، استفاده از لگن مناسب و تغییر پوزیشن بیمار به مدت طولانی می تواند به روند درمان بیمار بسیار کمک کند. در بیماران مبتلا به زخم بستر به هیچ وجه از تشک های سفت که سبب تشدید زخم بستر می شوند استفاده نکنید.

مراقبت های مهم برای بیماران قطع نخاع

از مراقبت های مهم برای بیماران قطع نخاع استفاده از تشک مواج در مرحله اول است، سپس ماساژهای روزانه به صورت مرتب و همچنین جابجایی مرتب هر 2 ساعت یکبار بخصوص در مناطق فشار و در نهایت استفاده از پانسمان فیلم شفاف به صورت پیشگیرانه. این پانسمان ضدآب می باشد و تا چندین روز می تواند بر روی پوست سالم بیمار جهت پیشگیری بماند.

تشک مواج

تشک مواج فشار را کم می کند و به کاهش ایجاد زخم های فشاری کمک می کند. هنگامی که بیمار در بستر می باشد، بی حرکتی باعث جلوگیری از گردش خون می شود. تماس دائمی بین بدن و تشک باعث ایجاد نقاط فشاری می شود که عروق خونی کوچک را می بندد و باعث قطع اکسیژن و انتقال مواد مغذی به پوست و بافت می شود.

مراحل زخم بستر

بسته به میزان شدت علائم ، زخم بستر می تواند در مراحل زیر طبقه بندی شود: مرحله اول: این مرحله ، خفیف ترین مرحله زخم بستر است. و معمولا در لایه بالایی پوست اتفاق می افتد. و از علائم آن، درد ، سوزش یا خورش پوست است. مرحله دوم: این مرحله ممکن است کمی عمیق تر و سخت تر باشد. این گونه که قسمتهایی از سطح پوست از بین می روند و چیزی شبیه به تاول مشاهده می شود. مرحله سوم: در این مرحله، تمامی بافت های پوست از بین می روند و زخم باز است. مرحله چهارم: تمامی بافت های پوست و لایه های زیرین آ«، حتی عضلات و استخوانها از بین می روند.

بیشتر بخوانید : زخم معده ♥ آپنه خواب ♥ خوابیدن ♥ بیخوابیعفونت قارچی واژن

  • جاسم کرار

سوزش قلب نشانه ی چیست

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۲۲ ق.ظ

سوزش قلب نشانه ی چیست

سوزش قلب ,سوزش قلب هنگام نفس کشیدن,سوزش قلب و دست چپ,سوزش قلب در بارداری,سوزش قلب و درد دست چپ,سوزش قلبی,سوزش قلب برای چیست

سوزش قلب , سوزش قلب هنگام نفس کشیدن , سوزش قلب و دست چپ , سوزش قلب در بارداری

توضیحاتی در مورد سوزش قلب

تیر کشیدن قلب یا سوزش قلب می تواند در تمام افراد رخ دهد. علت تیر کشیدن قلب کاملا مختلف است اما بدیهی است که تیر کشیدن قلب آن هم بدون دانستن علت سوزش قلب ،می تواند افراد را عصبی کند.احساس سوزش در قفسه سینه معمولاً براثر بیماری یا یک مشکل جدی ایجاد می‌شود و به همین خاطر برای شخصی که به آن دچار می‌شود، وضعیت بسیار دلهره‌آوری است. بااین‌حال دلایل مختلفی برای سوزش قفسه‌ی سینه وجود دارند که همه‌ی آن‌ها خطرناک نیستند و به‌راحتی نیز قابل درمان هستند. احساس سوزش و درد قفسه سینه یک علامت شایع هم برای مشکلات قلبی و هم مشکلات ریه و حتی حملات عصبی (حمله وحشت) می‌باشد.همیشه اولین چیزی که از تیر کشیدن قلب به ذهن افاد خطور می کند ترس وجود یک انسداد یا گرفتگی قلبی است که می تواند نشان دهنده ی یک مشکل بزرگ و به خطر انداختن زندگی فرد باشد. چنین تفکری نتیجه ای جز دلهره و استرس نخواهد داشت. تیر کشیدن قلب در بسیاری از اشکال و ابعاد وجود دارد. سوزش قلب ممکن است به عنوان احساس پری، سنگینی سر دل، درد، تیر کشیدن قفسه سینه سمت چپ، فشار، تکان، تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق، لرزش و انواع بسیاری دیگر رخ دهد. اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد سوزش قلب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

سوزش قلب و دست چپ

در برخی موارد درد دست چپ و بیماری قلبی با هم در ارتباطند و درد در دست چپ نشانه و هشداری است برای احتمال حمله قلبی؛ بنابراین مسئله را جدی بگیرید و از این درد چشم پوشی نکنید؛ اما آیا هر دردی در دست چپ لزوماً با قلب مرتبط است؟ پاسخ این است خیر. دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد درد در دست چپ می‌شود و شما باید نسبت به آنها هوشیار و آگاه باشید. این درد می‌تواند طیف بسیار گسترده‌ای داشته باشد از یک درد ملایم به دلیل گرفتگی عضلات تا دردی شدید و آزاردهنده به دلیل حمله قلبی؛ بنابراین قبل از گرفتن نوار قلب و انجام آزمایش خون نمی‌توان در مورد علت این درد اظهار نظر کرد. سوزشِ سرِ دل، خصوصاً در موارد شدید ابتلا به بیماری رفلکس معده، می‌تواند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه شود. درهرحال، در صورت داشتن احساس سوزش قلب یا سوزش قفسه‌ی سینه حتماً باید توسط پزشک معاینه شوید تا مطمئن شوید که این علائم براثر یک مشکل یا بیماری جدی ایجاد نشده است.

تیرکشیدن و سوزش قلب

اگر پس از تیرکشیدن قلب حال شما بهتر شده اصلا جای نگرانی نیست و نیازی نیست به این فکر کنید که آیا مسئله عجیب و غریبی در شما اتفاق افتاده یا خیر؟ بسیاری از افراد در یک زمان از زندگی خود به دلایل مختف از جمله عصبی شدن و استرس مبتلا به سوزش قلب شدید می شوند. چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

علت بدتر شدن سوزش قلب

علت سوزش قلب که با یک تغییر در موقعیت یا حرکت فرد، اغلب بدتر و یا بهتر می شود، عموما نشان دهنده یک درگیری در دنده ها، ماهیچه ها، غضروف و یا ریه ها می باشد. به این علت است که می گویند چنین دردی مهم نیست اما درد شدید قفسه سینه بدون حالت تیر کشندگی می تواند نشان دهنده یک شرایط جدی باشد. یک لخته خون در ریه می تواند درد شدیدی ایجاد کند. ذات الریه یا عفونت ریه ها می توانند تیر کشیدن قلب را به دنبال داشته باشند که با حرکت کردن بدتر می شوند. مایعی که در فضای اطراف قلب تجمع می باید (به نام پریکارد) می تواند در حالت طبیعی علت تیر کشیدن قلب باشد. اگر تیرکشیدن و سوزش قلب در شما شدید است، هرگز آن را نادیده نگیرید. در واقع انسداد قلبی در زنان گاهی اوقات با درد شدید تیر کشنده ای همراه است. به عنوان یک قاعده کلی، درد بر روی قفسه سینه که با حرکت و یا فشار دادن بدتر نمی شود می تواند خطرناک باشد. در واقع زنان اغلب نشانه های مختلف دارند که بیان کننده بیماری های قلبی در آنان است. با این وجود اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید مبتلا به بیماری قلبی باشید این علایم را در خود چک کنید.

سوزش قلب و انسداد قلبی

علایم تیرکشیدن قلب که نشان دهنده ی انسداد قلبی نیستند! – تیرکشیدن قلب که در مدت زمان بسیار کوتاهی و فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد. – درد فرو کردن جسم تیزی که با فشار آوردن بر روی قفسه سینه تان بدتر می شود. – هنگامی که تحرک باعث تشدید سوزش قلب می شود. بطور خلاصه دردهایی که در انتهای روز اتفاق بیفتند، عموما منشاء غیر قلبی دارند. معمولا در یک منطقه بیشتر هستند و معمولا به آسانی نقطه درد مشخص می گردد. این نوع تیر کشیدن قلب ممکن است بسیار سریع، زودگذر و فقط در عرض چند ثانیه باشد و یا ممکن است چند ساعت طول بکشند. در واقع این دردها با ورزش های هوازی بهبود می یابند و می توانید از مسکن های ساده مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، کمپرس آب گرم و آنتی اسید ها استفاده نموده و همچنین روش های اطمینان بخشی برای پی بردن شما به منشاء غیر قلبی سوزش سر سینه تان باشند. به یاد داشته باشید که در این مقاله این مطلب عنوان نمی شود که درد تیز یا تیر کشنده قلب جدی نیست. همانطور که اشاره شد برخی از شرایط نسبتا جدی هم می تواند یک درد تیر کشیدن قلب مانند فرو کردن جسم در قفسه سینه را ایجاد کند. بنابراین در صورت مواجه با سوزش قلب طولانی و تشدید شونده در ناحیه قفسه سینه به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

سوزش قلب و مشکلات قلبی عروقی

احساس سوزش در سمت چپ قفسه‌ی سینه به‌صورت مکرر، ممکن است نشانه‌ی مشکلات قلبی عروقی مانند آنژین صدری باشد که باعث می‌شود به بدن شما به‌اندازه کافی خون و اکسیژن نرسد. این درد ممکن است به‌صورت احساس فشار و تنگی در زیر استخوان‌های قفسه‌ی سینه باشد که تا شانه‌ها، بازو‌ها و فک ادامه دارد. درواقع علائم این درد به علائم حمله‌ی قلبی شباهت دارد اما شدت کمتری دارد. بیماری‌های دیگری مانند پریکاردیت و پارگی رگ آئورت نیز می‌توانند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه شوند.

سوزش قلب و مشکلات تنفسی

درصورتی‌که سوزش قفسه‌ی سینه در هنگام کشیدن نفس عمیق یا سرفه کردن احساس می‌شود، نشانه‌ی مشکلات تنفسی است. ذات‌الریه، التهاب ریه‌ها، عفونت در ریه‌ها یا آمبولی ریه‌ها براثر لخته خون می‌تواند باعث درد و سوزش قفسه‌ی سینه شود. شما ممکن است علاوه بر سوزش سینه، علائمی مانند حملات مکرر آسم، خس‌خس سینه و تنگی نفس نیز داشته باشید.

سوزش قلب و مشکلات گوارشی

زخم معده می‌تواند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه و در زیر استخوان جناغ سینه شود. این سوزش زمانی که معده شما خالی است، بیشتر می‌شود و بعداز غذا خوردن بهبود می‌یابد. التهاب کیسه صفرا نیز می‌تواند باعث سوزش در قفسه‌ی سینه شود. در این حالت با خوردن غذاهای چرب و پر ادویه، این سوزش بیشتر می‌شود.

التهاب غضروف‌ های دنده‌

التهاب غضروف‌های دنده‌ها می‌تواند موجب درد و سوزش در قفسه‌ی سینه شود. این درد معمولاً با مشکلات قلبی اشتباه گرفته می‌شود، چراکه بیشتر در سمت چپ قفسه‌ی سینه احساس می‌شود و با لمس کردن قفسه‌ی سینه یا با تکان دادن بالاتنه شدید‌تر می‌شود.

عوارض سوزش قلب

ازآنجایی‌که سوزش قلب و قفسه‌ی سینه ممکن است براثر مشکل یا بیماری جدی ایجاد شود، بی‌توجهی به آن و عدم اقدام به درمان، می‌تواند منجر به عوارض جدی و خطرناک و آسیب‌های دائمی شود. بعدازآن که علت اصلی سوزش قفسه‌ی سینه مشخص شد، لازم است حتماً برنامه‌ی درمانی که پزشکتان برای شما در نظر گرفته است را دنبال کنید. این برنامه درمانی برای کاهش خطر ابتلا به عوارض احتمالی سوزش قفسه‌ی سینه تدوین‌شده است. این عوارض عبارت‌اند از: شوک کاردیوژنیک (شوک ناشی از عملکرد نامناسب قلب یا آسیب‌های قلبی) اسفاگیت فرسایشی (التهاب مری) ابتلا به بیماری رفلکس معده (GERD) حمله قلبی پنوموتوراکس (نفوذ هوا به پرده جنب ریه)

سوزش قلب و قفسه سینه

سوزش قفسه‌ی سینه ممکن است براثر برخی مشکلات و بیماری‌های خطرناک و جدی ایجاد شود و بنابراین لازم است در صورت بروز این علائم، به آن توجه داشته باشید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و وحشت نکنید چراکه این حالت موجب بدتر شدن درد شما می‌شود. درصورتی‌که بعد از گذشت چند دقیقه احساس کردید که درد شما در حال شدت یافتن است یا بهبود نمی‌یابد، لازم است به پزشک مراجعه کنید، تا دلیل سوزش سینه را تشخیص دهد و اقدام به درمان آن کند. استراحت کنید و آرامش خود را حفظ کنید وقتی علائم سوزش قلب و قفسه‌ی سینه بروز می‌کنند، بسیار مهم است که در وضعیتی که در آن احساس راحتی می‌کنید، بنشینید، آرام باشید و سعی کنید به‌آرامی نفس بکشید. مضطرب و نگران شدن باعث بدتر شدن علائم شما می‌شود و توانایی شما در تفکر منطقی را محدود می‌کند و نمی‌توانید علت اصلی درد خود را مشخص کنید.

دایسکشن آئورت

درصورتی‌که سوزش قلب براثر مشکلاتی مانند دایسکشن آئورت (دو لایه شدن جداره آئورت) باشد، نیاز به انجام جراحی است. همچنین درصورتی‌که سوزش قفسه‌ی سینه براثر سنگ‌های صفراوی باشد و این سنگ‌ها با مصرف دارو از بین نروند، برای برداشتن سنگ‌های صفراوی نیاز به انجام جراحی می‌باشد.

سوزش قلب علامت چیست

سوزش سینه علامت شایعی در بیماری‌هایی است که روی قلب، ریه‌ها، قفسه سینه و همچنین معده تاثیر می‌گذارند. با وجود اینکه همیشه درد سینه ناشی از مشکلات قلبی نیست ولی بهتر است به آن توجه شده و مورد درمان قرار گیرد. سوزش و درد سینه در زیر قفسه سینه احساس می‌شود و ممکن است شدید و ناگهانی باشد یا باعث تیر کشیدن و سوزش سینه شود. سوزش سینه ممکن است در مواقع خاصی بروز کند مثلاً در هنگام دراز کشیدن، سرفه کردن، خم شدن یا بعد از خوردن غذا.

علل گوارشی سوزش قلب

علل گوارشی شایع‌ترین علل ایجاد درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه هستند. درد قفسه سینه اغلب به دلیل بازگشت یا رفلکس اسید معده به سمت مری است که با سوزش همراه است. درد قفسه سینه معمولاً در زیر سینه و با احساس بازگشت غذا احساس می‌شود. این درد معمولاً با احساس سوزش در گلو و احساس تهوع و حتی استفراغ همراه است. بازگشت مکرر اسید و غذا به مری باعث فرسایش و تخریب پوشش داخلی مخاط شده و در نتیجه موجب ایجاد سوزش در قفسه سینه و علائم دیگر می‌شود. حالت رفلکس ممکن است با مصرف غذاهای تند، چرب و سرخ شده افزایش یافته و درد پس از خوردن غذای سنگین یا دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن احساس شود. برخی از بیماری‌هایی که باعث ایجاد عارضه‌های فوق می‌شوند، عبارتند از: سوزش سر معده، بیماری رفلکس معده به مری (GERD)، اسید و محتویات شکم به سمت مری بر می‌گردد، با توجه به عملکرد نامناسب دریچه‌ها یا هضم ناقص غذا ممکن است احساس درد در قفسه سینه و سوزش در ناحیه سینه به وجود آید. سنگ کیسه صفرا نیز ممکن است باعث سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه شود. این درد در سمت راست بالای شکم و کتف راست احساس می‌شود و معمولاً پس از خوردن غذاهای چرب با سوء هاضمه همراه است. بیماری‌های دیگر نظیر ازوفاژیت (التهاب ریه)، فتق هیاتوس (ورود قسمتی از معده به داخل سینه)، مری بارت، واریس مری، زخم‌های گوارشی و سرطان ممکن است باعث ایجاد علائم رفلکس و درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه شوند. عکس برداری و آندوسکوپی برای یافتن علل سوزش و درد قفسه سینه به کار برده می‌شود. درمان سوزش و درد قفسه سینه که به دلایل فوق الذکر به وجود آمده است معمولاً شامل داروهای ضد -اسیدی، داروهای ضد تهوع و داروهای خاص دیگر است. رژیم غذایی صحیح، انجام تمرینات ورزشی منظم و نشستن در وضعیت صاف و مناسب به جلوگیری از سوزش و درد قفسه سینه کمک می‌کند.

علل تنفسی سوزش قلب

بیماری‌های مرتبط با ریه‌ها نیز موجب ایجاد درد و احساس سوزش در قفسه سینه می‌شوند. التهاب ریه، عفونت ریه و بیماری‌های دیگر مربوط به دستگاه تنفسی نیز باعث ایجاد درد و احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه می‌شود. این دردها با سرفه، تنگی نفس و تب همراه است و با حرمات تنفسی تشدید می‌شود. بیماری‌های دیگر ریوی نظیر آمبولی ریوی (گرفتگی شریان‌های خونی در ریه به دلیل ایجاد لختگی خون) و پنوموتوراکس (وجود هوا داخل سینه به دلیل عفونت یا جراحت) نیز می‌تواند باعث ایجاد درد و احساس سوزش در قفسه سینه شود. اختلالات ریوی باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود تا از ایجاد بیماری‌های دیگر پیشگیری شود.

سوزش قلب و بیماری‌ های قلبی

درد یا سوزش قلب هیچ ارتباطی با بیماری‌های قلبی ندارد. اگرچه علائم آن بیشتر با حملات قلبی اشتباه گرفته می‌شود، ‌اما این سوزش ناشی از برگشت محتویات معده به مری است. این مشکل می‌تواند در هر سنی ایجاد شود،‌ اما در افرادی که بیش از 60 سال دارند شایع‌تر است و به نظر می‌رسد که درد یا سوزشی که در این قسمت از دستگاه گوارش احساس می‌کنیم، بیش از هر چیز با غذایی که خورده‌ایم، ارتباط داشته باشد. در این وضعیت اسید معده وارد مری شده و موجب سوزش بافت این بخش از دستگاه گوارش می‌شود و در نتیجه شما احساس می‌کنید که قفسه سینه شما می‌سوزد. مری فاقد بافت پوششی ضخیمی است که از بافت معده در برابر اسید ترشح شده در محفظه معده محافظت می‌کند. پرخوری از شایع‌ترین علل احساس سوزش در قفسه سینه است، با افزایش محتویات درون معده، بخشی از اسید معده وارد مری می‌شود. وقتی شما بلافاصله پس از خوردن غذا می‌خوابید این وضعیت تشدید خواهد شد، چرا که در چنین وضعیتی، نیروی جاذبه نمی‌تواند عامل موثری برای جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری باشد. البته باید توجه داشته باشید غذاهای چرب، کافئین، نوشیدنی‌های الکلی و همچنین شکلات از جمله مواد غذایی هستند که ترشح اسید معده را افزایش می‌دهند و در نتیجه خوردن این گروه از مواد غذایی می‌تواند عامل موثری در سوزش قفسه سینه باشد. در چنین مواردی خوردن داروهای ضداسید معده یا نوشیدن مقداری آب حاوی جوش‌شیرین می‌تواند اسیدمعده را تا حدودی خنثی کند. اما اگر این اتفاق همیشه موجب ناراحتی شما می‌شود، بهتر است به پزشک معالج مراجعه کنید. سوزش قفسه سینه در این شرایط معمولا یک ساعت پس از خوردن غذا آغاز شده و گاهی تا چند ساعت ادامه پیدا می‌کند، درد یا سوزش شدید قفسه سینه می‌تواند به پوشش مری آسیب رسانده و احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. اگر اسید معده وارد نای شود، منجر به تنگی نفس و بروز علائمی شبیه ابتلا به آ‌سم و همچنین گرفتگی صدا خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سوزش سر معده ♥ سوزش معده ♥ تپش قلب ♥ بیماری های قلبیایست قلبی

  • جاسم کرار

آزمایش Tsh و ناشتایی

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ب.ظ

آزمایش Tsh و ناشتایی

آزمایش Tsh ,آزمایش Tsh چیست,آزمایش Tsh در منزل,آزمایش Tsh چیست,آزمایش Tsh در بارداری,آزمایش Tsh در بارداری,آزمایش Tsh تیروئید,آزمایش Tsh Ecl

آزمایش Tsh , آزمایش Tsh چیست , آزمایش Tsh در منزل , آزمایش Tsh چیست

توضیحاتی در مورد آزمایش tsh

تیروئید، غده پروانه ای شکل واقع در گردن است که هورمون تیروئید تولید می کند اختلالات تیروئید سبب می شود که این غده هورمون بیش از حد یا خیلی کم تولید کند که بسیاری از توابع در بدن شما از ضربان قلب تا سوخت و ساز بدن شما را بعهده دارد. اگر دکتر شما فکر می کند شما از تیروئید پر کار یا تحت فعال رنج می برید او ممکن است آزمایش هایی را برایتان سفارش دهد خواندن نتایج مانند یک کار پیچیده به نظر می رسد به یاد داشته باشید که تنها دکتر شما می تواند بیماری تیروئید را تشخیص دهد بنابراین مطمئن شوید که شما را با او در مورد نتایج و آغاز درمان در صورت لزوم بحث خواهید کرد.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد آزمایش tsh  صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آزمایش tsh تیروئید

آزمون اول تیروئید که به طور کلی توسط پزشکان گرفته می شود TSH است TSH مخفف “هورمون تحریک کننده” است که توسط غده هیپوفیز ایجاد شده و تیروئید را تحریک به ایجاد و انتشار هورمون T4 و T3 می کند. TSHرا می توان به “موتور” غده تیروئید تشبیه کرد که میزان هورمون تیروئید، سنتز و انتشار آن به داخل بدن را تعیین می کند.

مقدار نرمال آزمایش tsh

مقدار نرمال برای TSH بین 0.4 – 4.0 mIU / L است.اگر TSH شما در این محدوده است که نشانه خوبی است با این حال، ارزش TSH نرمال به طور کامل مشکلات تیروئید را رد نمی کند مقادیر حداکثر نرمال TSH می تواند مشکلات بالقوه تیروئید که در حال تکامل است را نشان دهد. با توجه به تعامل پیچیده از هورمون های مختلف که به عملکرد تیروئید کمک می کند. اکثر مشکلات تیروئید نیاز به دو یا چند آزمایش برای شناسایی و تشخیص دارد حتی اگر TSH شما طبیعی است دکتر شما ممکن است انجام آزمایش های بیشتری را سفارش دهد اگر او هنوز هم گمان می کند که شما ممکن است یک مشکل تیروئید داشته باشید.

تفسیر آزمایش tsh

TSH به تیروئید می گوید که T4 و T3 بیشتری تولید کند هورمونهایی آزاد شده از تیروئید (به فرمان TSH) درسراسر بدن عمل می کنند. اگر تیروئید شما تحت فعال است سپس آن به اندازه کافی T4 و T3 زیاد آزاد نمی کند بنابراین غده هیپوفیز TSH بیشتری آزاد خواهد کرد و جبران خواهد کرد. بنابراین، یک TSH بالا ممکن است نشانه ای از کم کاری تیروئید (وضعیتی که در آن غده تیروئید شما مقادیر ناکافی از هورمون تولید می کند) باشد. با این حال، برای اعلام چنین تشخیصی نیاز به بررسی بیشتر می باشد.

آزمایش tsh بالا

علاوه بر خواندن TSH بالا، کم کاری تیروئید نیز بسیاری از نشانه های بالینی را نشان می دهد دکتر شما هر یک از علائم زیر یا نشانه های مشکوک به کم کاری تیروئید را می گوید: افزایش حساسیت به سرما خستگی افزایش وزن غیر قابل توضیح پوست خشک غیر منتظره یبوست درد و خشکی عضلانی درد و تورم مفاصل افسردگی و یا سایر تغییرات خلق و خوی با سرعت کمتری ضربان قلب عادی نازک شدن مو تغییرات چرخه قاعدگی تفکر و یا صحبت کردن آهسته

آزمایش tsh کم

از سوی دیگر، اگر شما TSHبسیار پایین داشته باشید آن ممکن است پاسخ بدن برای هیپوفیز شما به تولید TSH کمتر به علت هورمون های تیروئید T3 و T4 بیش از حد در بدن باشد به این ترتیب TSH پایین ممکن است نشانه پرکاری تیروئید (تولید بیش از حد هورمون تیروئید) باشد. باز هم، برای اعلام چنین تشخیص آزمایش خون بیشتری مورد نیاز خواهد بود. خواندن TSH به تنهایی می تواند پزشک شما را در مسیری خاص قرار دهد اما به خودی خود آن که معمولا تشخیصی نیست.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید علاوه بر خواندن TSH پایین، بسیاری از نشانه های بالینی را ارائه می دهد دکتر شما هر یک از علائم زیر یا نشانه های مشکوک به پر کاری تیروئید را می گوید: ضربان قلب سریع تر از عادی کاهش وزن بدون دلیل افزایش اشتها تعریق لرزش، اغلب در دست اضطراب، تحریک پذیری و یا سایر تغییرات خلق و خوی خستگی حرکات روده اغلب مکرر غده تیروئید بزرگ شده ( که می تواند در گردن شما احساس و یک “گواتر” نامیده می شود) مشکل خواب برآمدگی چشم و یا بیرون زده بیش از حد معمول (این علامت در نوع خاصی از پرکاری تیروئید به نام بیماری گریوز است به طور خاص، اختلالات چشم است به نام “افتالموپاتی گریوز است”)

آزمایش tsh و اختلال تیروئید

اگر شما با یک اختلال تیروئید تشخیص داده شده اید و در حال دریافت درمان برای آن هستید دکتر شما به احتمال زیاد توصیه خواهد کرد که شما آزمون TSH را به طور منظم برای بررسی اثربخشی درمان انجام دهید با نظارت مداوم همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که سطح TSH شما در محدوده هدف است.

درمان تیروئید

محدوده هدف برای درمان تیروئید معمولاً یک TSH بین 0.4 – 4.0 mIU / L است اگر چه این ممکن است بسته به نوع اختلال تیروئید شما متفاوت باشد. شما به احتمال زیاد در آغاز درمان خود مراقبتهای بیشتری دریافت خواهید کرد زمانی روال TSH شما کاملا سازگار می شود در آن موقع نظارت کمتر ممکن است مناسب باشد معمولاً در حدود یک بار در هر 12 ماه مناسب است.

tsh چیست

TSH» کوتاه‌شده عبارت «Thyroid Stimulating Hormone» مربوط به عملکرد غده تیروئید می‌شود که متابولیسم، سوخت و ساز، انرژی موجود در بدن، رشد مغز و عملکرد دستگاه عصبی را تنظیم می‌کند و از طریق هیپوفیز در خون منتشر می‌شود.

وظیفه هورمون TSH

وظیفه اصلی هورمون TSH در بدن تحریک غده تیروئید و انتشار هورمون‌های تیروئید در خون است. مهم‌ترین هورمون‌های غده تیروئید T3 (تری یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین) و FT4 هستند. در واقع، غده تیروئید با جذب ید هورمون‌سازی می‌کند و در زمان مناسب هورمون‌های ساخته‌شده را به خون می‌فرستد. سطح طبیعی TSH افراد بزرگسال از 0.36 تا 6.3 میکروگرم در میلی لیتر است. البته در بیشتر موارد به منظور اطمینان از نتیجه آزمایش، TSH را همراه با T3 و T4 اندازه می‌گیرند و در بیشتر آزمایش‌ها این سه مورد تکمیل‌کننده یکدیگر هستند. البته گاهی نیز «FT4» اندازه گرفته می‌شود. در کم‌کاری تیروئید، سطح هورمون تیروئید در بدن کاهش می‌یابد و سطح TSH بالا می‌رود و بیشتر در خون منتشر می‌شود. در مقابل، در پر‌کاری تیروئید سطح T3 و T4 در خون بالا می‌آید و TSH کمتری منتشر می‌شود. علائم کم‌کاری تیروئید یبوست، افسردگی، بزرگ شدن غده تیروئید، اختلالات هورمونی، کاهش سلامتی مو، کاهش عملکرد حافظه، خستگی، افزایش وزن و چاقی است. در مقابل، کاهش وزن سریع، افزایش اشتها، افزایش فشار خون، لرزش اندام‌ها، اختلالات هورمونی، بزرگ شدن غده تیروئید، تورم چشم و ضعف عضلانی از نشانه‌های پرکاری تیروئید است.

اختلال در عملکرد غده و هورمون‌های تیروئید

تغذیه نامناسب، کم تحرکی، کمبود ید، سابقه خانوداگی، مصرف الکل و استعمال دخانیات سبب اختلال در عملکرد غده و هورمون‌های تیروئید می‌شود. اگر سطح TSH بدن در نوزدان و کودکان طبیعی نباشد امکان عقب ماندگی ذهنی افزایش می‌یابد. به همین دلیل مصرف ماهی‌ها و غذاهای دریایی که سرشار از ید هستند در بیشتر موارد توصیه می‌شود. این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

اندازه گیری هورمون tsh

T4 از رایج ترین هورمون های است که اندازه گیری می شود و به طور مستقیم توسط غده تیروئید تولید می شود و پس از آن در سراسر بدن در گردش است محدوده طبیعی T4 آزاد بین 2.8 – 0.8 ng / dL است. مقدار دقیق ممکن است بسته به آزمایشگاه و فرم خاص انجام آزمون متفاوت باشد. با این حال، برای بسیاری از نتایج آزمایشگاهی، در کنار آنها یک محدوده نرمال تعیین شده است به طوری که شما به راحتی می توانید ببینید که آیا T4 شما پایین، عادی و یا بالا است.

tsh بالا و کم کاری تیروئید

اگر مقدار TSH شما غیر طبیعی بالا باشد ممکن است نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد یک T4 کم تشخیص هیپوتیروئیدی را پشتیبانی می کند از سوی دیگر، اگر مقدار TSH شما به طور غیر طبیعی کم باشد ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد یک T4 بالا تشخیص پرکاری تیروئید را پشتیبانی کند.

هورمون T3

T3، هورمون دیگر تولید شده توسط غده تیروئید است اما به طور کلی در مقادیر قابل توجهی کمتر از T4 است T4 از هورمون های اصلی تیروئید است و مورد استفاده در تشخیص بیماریهای تیروئید است بعضی از موارد پرکاری تیروئید (در بیماری های خاص) وجود دارد که به طور قابل توجهی T3 بالا می رود و T4 طبیعی باقی مانده است و این زمانی است که اندازه گیری T3 بسیار مهم می شود. اگر T4 طبیعی است اما TSH کم است T3 بالا می تواند تشخیص پرکاری تیروئید را اعلام کند. در حالی که T3 می تواند اطلاعات ارزشمندی در تشخیص پرکاری تیروئید ارائه دهد آن برای تشخیص کم کاری تیروئید کمک نمی کند. T3 آزاد به طور معمول بین 2.3 – 4.2 pg / mL در بزرگسالان بالای 18 سال است. باز هم، تعداد دقیق ممکن است بسته به آزمایشگاه و فرم خاصی از آزمون باشد که انجام آن ها متفاوت است با این حال، برای بسیاری از نتایج آزمایشگاهی، در کنار آنها یک محدوده نرمال تعیین شده است به طوری که شما به راحتی می توانید ببینید که آیا T3 شما پایین، عادی و یا بالا است.

آزمون کلسی تونین

آزمون کلسی تونین ممکن است برای بررسی بیشتر مشکلات تیروئید باشد. کلسی تونین ممکن است در موارد سرطان تیروئید ( به علت زمینه ای پشت اشکال مختلف از اختلال عملکرد تیروئید ) افزایش یابد ارزش کلسی تونین نیز ممکن است در موارد هیپرپلازی سلولهای C بالا باشد که شکل دیگری از رشد غیر طبیعی سلول در غده تیروئید می باشد. انجام سونوگرافی، نمونه برداری و یا آزمایش ید برای اعلام تشخیص تیروئید است در حالی که آزمایش خون می تواند به پزشکان اطلاعات ارزشمند برای شناسایی و تشخیص مشکلات تیروئید ارائه دهد مواردی که در آن تحقیقات گسترده تر برای تعیین دقیق مشکل مورد نیاز است پزشک شما به شما توصیه تست بیشتر، مانند سونوگرافی تیروئید، نمونه برداری و یا آزمایش ید را دارد. سونوگرافی تیروئید ممکن است برای شناسایی گره های تیروئید مورد استفاده قرار گیرد اگر هر گره پیدا شود سونوگرافی می تواند این بینش را بدهد که آیا آنها ندول (پر از مایع) جامد یا کیستیک است که هر دو نیاز به حالت های مختلف درمان دارند سونوگرافی نیز می توانید برای نظارت بر هر گونه رشد و یا تغییرات ندول در طول زمان استفاده شود. بیوپسی تیروئید می تواند یک نمونه گیری از ندول های مشکوک برای رد کردن احتمال سرطان باشد. اسکن جذب ید می تواند اندازه گیری کند که کدام نواحی از تیروئید بطور مناسب فعال می باشد همچنین می توانید مناطق غیر فعال و یا بیش فعال شناسایی کند.

آزمایش آنتی بادی تیروئید

اگر شما با یک اختلال تیروئید تشخیص داده شده اید دکتر شما به احتمال زیاد یک سری سفارش از تحقیقات دیگر برای تیروئید به منظور بررسی بیشتر و اعلام تشخیص سفارش دهد آزمایش آنتی بادی که معمولا انجام می شود ممکن است منجر به تشخیص سرنخ های مهمی در تیروئید شود. آزمایش آنتی بادی تیروئید می تواند به تمایز بین انواع تیروئیدیت و نیز شرایط خود ایمنی تیروئید کمک کند. TPO آنتی بادی پراکسیداز تیروئید که ممکن است در شرایط تیروئید خود ایمنی مانند بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش یابد. TG (آنتی بادی تیروگلوبولین) نیز ممکن است در بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو افزایش یابد. TSHR (آنتی بادی گیرنده TSH) ممکن است در بیماری گریوز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید : آزمایش ژنتیک ♥ آزمایش تیروئید ♥ آزمایش پاپ اسمیر ♥ آزمایش ایدزآزمایش cbc

  • جاسم کرار

درد در بازوی چپ نشانه چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ب.ظ

درد در بازوی چپ نشانه چیست

درد بازو ,درد بازوی راست,درد بازوی چپ,درد بازو و سرطان,درد بازو و شانه,درد بازوها,درد بازو راست,درد بازو دست راست,درد بازوی چپ نشانه چیست

درد بازو , درد بازوی راست , درد بازوی چپ , درد بازو و سرطان

توضیحاتی در مورد درد بازو

بازو یکی از شگفت انگیزترین ابزارهای انطباق پذیر است . شما از آن در کارهای متنوعی نظیر ضربه زدن با چوب بیس بال ، بلند کردن زنبیل خرید و تکان دادن به قصد خداحافظی استفاده می کنید . البته به مانند دیگر وسایل ، ممکن است از آن به اشتباه ونامناسب استفاده شود . علت های درد بازو فراوان هستند ، البته بیشتر آنها را می توان به خستگی عضلانی نسبت داد . چنانچه درد پدید آمده سپس از بین برود و دوباره باز گردد، در حالی که دلیل خاصی برای آن وجود ندارد، ممکن است ناشی از آرتریت باشد . اگر درد به تدریج افزایش یابد و به اطراف کشیده شود ، ممکن است شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد وجود داشته باشد . ممکن است تصور کنید شکستگی رخ داده باشد . شاید با دست خود ضربه ای وارد آورید و یا به زمین بخورید ولی تا هنگامی که فعالیت خود را افزایش نداده و یا فشاری بر ناحیه ی شکستگی وارد نیاورده اید، دردی احساس نکنید .در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد بازو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

جراحات و درد بازو

ممکن است جراحات ناحیه مچ نیز درد قابل ملاحظه ای در ساعد به وجود آوردند . از شایعترین علل ، حرکات تکرار شونده نظیر تایپ کردن ، چکش زدن و بلند کردن اجسام می باشند . تیم گویدوتی استاد طب کار دانشگاه آلبر تا در ادمونتون می گوید : درد روز به روز و هفته به هفته بدتر می شود چرا که بازو فرصت استراحت نمی یابد . در نهایت کشش بر روی بافت ها آنچنان افزایش می یابد که بازو توان ترمیم و بهبود را از دست می دهد . اگر چه اسیب متوجه مچ دست است ، لیکن ممکن است درد به نواحی دیگر نظیر آرنج کشیده شود .

علائم و نشانه های درد بازو

برخی دیگر از علایم درد بازو و ضعف بازو گردن درد یا بازو درد کبودی صدا دادن بازو در حین حرکت دادن احساس خستگی مفرط تب احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه سفتی و ضعف عضلانی حرکت دردناک بازو ورم بازو احساس گرمی و قرمزی بازو آسیب دیدگی قسمت بالای بازو به سختی رخ می دهد . چرا که این ناحیه به خوبی با ماهیچه ها پوشانیده شده است . یکی از شایعترین علل درد بازو که مستقیما بالای بازو را در گیر می کند ، التهاب تاندون عضله ی دو سر است . ممکن است تاندون در نزدیکی مفصل بازو ساییده و یا پاره شده باشد و بدین ترتیب موجب شعله ور شدن درد در ناحیه قدام .و در بالای بازو شود . درد در نقاط دیگر نیز ممکن است به سوی بازو کشیده شود . به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین ممکن است موجب التهاب تاندون ها در شانه گردد که خود را به صورت درد در ناحیه بالای بازو نشان می دهد . درد شدیدی که به سوی پایین در بازوی چپ به وجود می اید یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است . این درد می تواند همراه با تهوع ، تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه باشد، اما در برخی مواقع تنها علامت درد بازوی چپ است .

درد بازو و یخ

استیون بوگارد ، فیزیوتراپ ، توصیه می کند در موضع دردناک یخ قرار دهید و آن را آنقدر بر روی موضع نگهدارید تا پوست شما احساس بی حسی کند ، این زمان نباید بیش از چهار دقیقه طول بکشد . پوست را بررسی کنید تا سفید و یا آبی و کبود نشود . هم چنین می توانید از سرد کننده شیمیایی که در بین یک حوله مرطوب پیچیده شده است استفاده کنید . آن را برای مدت 20 دقیقه بر روی موضع درد قرار دهید ، در این بین پوست را هر 10 دقیقه بررسی کنید . دارو می توانید از ضد دردهای موجود با بهره گیری از راهنمای مصرف ان استفاده کنید .

درد بازو و فشار اعصاب

تحت فشار قرار گرفتن اعصاب زمانی اتفاق می افتد که بر روی یک عصب فشار بیش از حد وارد شود. این فشار می تواند از جانب هر یک از موارد زیر به وجود آید: استخوان ها عضله غضروف تاندون علائم دیگر عبارتند از: مور مور شدن بی حسی درد شدید ضعف عضلانی

درد بازو و رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن به کشش یا پارگی رباط ها و تاندون در نتیجه آسیب های رایج گفته می شود. اگر رگ به رگ شدن خفیف باشد، در خانه قابل درمان است اما اگر شدید باشد نیاز به جراحی دارد. علائم رایج این بیماری می تواند شامل تورم، کبودی و محدود شدن دامنه حرکت دست باشد.

درد بازو و التهاب تاندون

التهاب تاندون به معنی تورم در تاندون ها است. این التهاب معمولا در شانه ها، آرنج و مچ رخ می دهد. التهاب تاندون می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. سایر علائم شامل تورم خفیف، حساسیت به لمس و درد است.

درد بازو و شکستگی استخوان

شکستگی استخوان می تواند درد بسیار زیاد و شدید در بازو ایجاد کند. ممکن است در زمانی ک ضربه ای به استخوان وارد شده و شکستگی اتفاق افتاده است، صدای شکستگی را نیز شنیده باشید. علائم دیگری که در این حالت ایجاد می شوند عبارتند از: ورم کبودی درد شدید بدشکلی قابل مشاهده استخوان ناتوانی در تا کردن دست به سمت بالا

درد بازو و آنژین

آنژین به معنی درد قفسه سینه است و هنگامی رخ می دهد که قلب اکسیژن کافی دریافت نمی کند. آنژین صدری می تواند به درد بازو و شانه و نیز فشار در قفسه سینه، گردن و پشت منجر شود. داشتن آنژین اغلب نشان می دهد یک مشکل قلبی دارید. علائم دیگر عبارتند از: درد قفسه سینه حالت تهوع تنگی نفس سرگیجه

درد بازو و سکته قلبی

حملات قلبی زمانی رخ می دهد که به علت انسداد و گرفتگی، جریان خون و اکسیژن به قلب قطع شود. اگر اکسیژن به سرعت به قلب باز نگردد، می تواند باعث مرگ بخشی از عضله قلب شود. علاوه بر درد بازو، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید: درد در یک یا هر دو دست تنگی نفس درد در دیگر اعضای فوقانی بدن حالت تهوع عرق سرد درد قفسه سینه سرگیجه برای تشخیص علت درد بازو علاوه بر معاینه فیزیکی انجام آزمایش های زیر کمک کننده است: دکتر از شما می خواهد که دست خود را تکان دهید. این می تواند در شناسایی محل درد و علت بالقوه صدمات کمک کننده باشد. آزمایش خون می تواند در تشخیص بیماری هایی مانند دیابت یا شرایط خاصی که باعث التهاب مفاصل می شوند موثر باشد. برای تشخیص شکستگی استخوان معمولا عکس اشعه ایکس تجویز می شود. در صورتی که پزشک به مشکلات قلبی شک داشته باشد آزمایشات مربوط به چکاپ قلب مانند نوارد قلب و اکو تجویز می کند. تصویربرداری با امواج فراصوت، اندام های داخلی بدن را نشان می دهد و یکی از روش های تشخیص است. برای مشاهده بافت نرم و استخوان ها سی تی اسکن و تصویربرداری MRI تجویز می شود.

علائم خطرناک همراه درد بازو

در بیشتر موارد درد بازو نشان از مشکل خاصی نیست و شما می توانید به کمک روش های خانگی آن را درمان کنید. اما اگر علائم زیر را داشتید باید سریعا به دنبال کمک های پزشکی باشید. در صورتی مشاهده علائم شکستگی، حمله قلبی و ناراحتی های قلبی درد تیز و شدید تغییر فیزیکی قابل مشاهده در آرنج یا مچ دست و دیگر زوایای دست عدم توانایی در خم کردن اجزای دست درد یا فشار در قفسه سینه احساس درد در کمر، گردن، و یا در نیم تنه بالایی سرگیجه سبکی سر حالت تهوع تنگی نفس

درمان درد بازو

درمان درد بازو به علت و شدت درد بازوی شما بستگی دارد. برخی از درمانها برای دردهای دست شامل موارد زیر است: در برخی موارد، درد در اندام فوقانی ممکن است به قدری شدید باشد که دکتر مسکن تجویز کند. برای درد ناشی از التهاب، داروهای ضد التهاب مانند کورتیکواستروئیدها می تواند به کاهش علت زمینه ای و درد کمک کند. کورتیکواستروئیدها به صورت داروهای خوراکی و داروهای تزریقی داخل وریدی در دسترس هستند. ممکن است برای باز گرداندن دامنه حرکت بازو نیاز به درمان های فیزیکی مثل فیزیوتراپی داشته باشید. در موارد شدید درد بازو، عمل جراحی ممکن است لازم باشد. برای مثال، جراح ترمیم پارگی رباط ها و شکستگی استخوان ها از آن جمله می باشد.

درمان خانگی درد بازو

نمونه هایی از درمان های خانگی برای درد بازو عبارتند از: استراحت گاهی اوقات دردهای بدن به شما می گویند که بدنتان نیاز به استراحت دارد. جلوگیری از فعالیت های شدید جسمی و حرکت دادن بازو یک راه برای کاهش درد است. سرما درمانی آسیب به پوشش های بدن اغلب می توانند تورم ایجاد کنند. استفاده از کیسه یخ که در یک حوله پیچیده شده است، به مدت ۲۰ دقیقه بر روی منطقه آسیب دیده، می تواند تورم و التهاب را کم کند. حداقل یک ساعت بین دفعات استفاده از این روش فاصله بیاندازید. داروهای مسکن اگر نمی خواهید به پزشک مراجعه کنید، داروهای ضد درد OTC مثل آسپیرین و ایبوپروفن می تواند به درمان درد بازو کمک کنند. دقت کنید که نباید بیش از حد از این داروها استفاده کنید. اگر درد بازو بیش از چند روز طول کشید و با قطع این داروها مجددا شروع شد، باید به پزشک مراجعه کنید. بستن دست بستن منطقه آسیب دیده با نوار زخم بندی الاستیک و یا باند کشی می تواند به کاهش تورم و جلوگیری از گسترش درد مفصل کمک کند. بالا نگه داشتن اندام برای کاهش درد و تورم می توانید منطقه آسیب دیده را بالا نگه دارید. آویزان ماندن دست، درد بازو را بدتر می کند.

پیشگیری از درد بازو

اکثر دردهایی که در بازو احساس می کنید، بر اثر آسیب ایجاد می شوند. پس سعی کنید از ایجاد آسیب به روش های زیر جلوگیری کیند. قبل از تمرین، بدنتان را گرم کنید. تمرینات و ورزش ها را به شکل صحیح انجام دهید. هنگام ورزش از تجهیزات مناسب استفاده کنید. وزن خود را متعادل نگه دارید. هنگام بلند کردن اجسام دقت کرده و بارهای سنگین را اصولی بلند کنید.

همه چیز درباره درد بازو

بازو یا استخوان هومروس به عضوی از بدن ما گفته می شود که از یک سو به شانه متصل شده است و مفصل کتف و شانه را تشکیل می دهد و از سویی دیگر به ساعد متصل شده و مفصل آرنج را می سازد . زمانی که از دست سخن بمیان می آید ، اغلب افراد در لحظه اول به یاد انگشتان و پنجه های خود می افتند ، این در حالیست که مجموعه دست افراد پیچیده تر از یک عضو بوده و عملکرد اندام مختلفی به نمایان شدن ماحصل فعالیت های بخش انتهایی آن (مچ و انگشتان) میانجامد . با بررسی ساختار دست انسان و پس از مطالعه توانایی های انگشتان ، هریک از مفاصل آن ، مچ ، ساعد ، آرنج ، بازو و کتف ، به سازوکار سیستمی بی نظیر پی میبریم که بروز کوچکترین خللی در آن یا اندام مجاورش ، به تغییر عملکرد صحیح آن منجر می شود . در همین رابطه ، درد مچ دست ، درمان دیسک و در شرایط خاص این امراض درد بازو به دردی گفته می شود که در تمام نقاط دست حس می شود ، اما می توان مرکز درد و نقطه انباشت آن را بازو دانست . درد بازو می تواند ماحصل اصابت ضربه به این ناحیه یا فعالیت غیر متعارف و زیاد دست باشد . بی حسی ، درد ، مور مور شدن ، تیر کشیدن و ضعف شدید در این ناحیه که همراه با تغییر رنگ بازو (قرمزی یا کبودی) ، سفتی و یا تورم این ناحیه است ، در اثر تحریک اعصاب استخوان ، تاندون ، غضروف و یا عضلات بوجود آمده است . اگرچه در نظر اول ، بازو همانند کلیه یا چشم عضوی حساس به نظر نرسیده و ممکن است بهبودی آن را در گرو گذر زمان بدانیم ، اما گاهی درد نارسایی های قلب و عروق خود را در قالب درد شانه ، بویژه بازوی دست چپ نشان می دهد . این عضو به دلیل انتقال پیام های خود از طریق حسگرهایی مشترک با قلب ، مغز را دچار نوعی سردگمی کرده و تشخیص محل دقیق درد برای آن دشوار می سازد ، به همین درد در مواقعی که به درد بازو گرفتار می شویم ، نباید از این احتمال غافل شویم . درد شدید، وقوع تغییرات فیزیکی محسوس ، عدم امکان تحرک این عضو ، احساس درد در قفسه سینه ، احساس درد در تمامی مفاصل بالایی بدن و حتی حالت تهوع و تنگی نفس از جمله مواقعی هستند که در صورت همزمانی با درد شانه ، نیازمند رسیدگی فوری پزشک می باشند . و اما علل اصلی درد شانه چیست ؟ علاوه بر موارد فوق الذکر که عامل اصلی بروز دردهای خفیف در این ناحیه می باشند ، رگ به رگ شدن (کشش و گسستگی رباط ها) ، التهاب تاندون (احساس درد پس از لمس) ، آسیب دیدگی روتاتور کاف (که بواسطه فعالیت زیاد و غیر و متعارف بازوان نمایان می شود – مانند دست نقاشان ساختمانی ) ، شکستگی ، آرتریت روماتوئید (نوعی التهاب مفصلی که به گرم ، سخت و بی حسی آن ها منجر می شود ) و آنژین قفسه سینه (درد در اثر کمبود اکسیژن ) اشاره کرد . این امراض و نارسایی ها ، با هر کیفیت و علتی ، قابل مداوا می باشند . درمان درد بازو نیز مانند سایر روش های درمانی ، مستلزم اعمال سلسله مراتبی متدهای پزشکیست ؛ به طور مثال ، از مهمترین روش های درمان درد بازو می توان به استراحت ، سرما درمانی ، مصرف دارو های مُسکن ، بستن عضو یا بالا نگاه داشتن آن ، اوزون تراپی ، ازن درمانی و نوار عصب و عضله اشاره کرد . این روش ها که اموری ساده و قابل انجام در منزل می باشند ، در صورت عدم تاثیر گذاری به درجات بالاتری ارتقاء یافته و نیازمند معاینه توسط پزشک و فیزیوتراپ می باشند .

درد بازو چپ

دردی که شما در سمت چپ تجربه می کنید عمدتاً به این دلیل است که سیستم عصبی در طول یک حمله قلبی مغشوش می شود در آناتومی بدن انسان، قلب در مرکز قفسه سینه شما است اما کمی به سمت چپ است و به همین دلیل است که شما تجربه ضربان قلب و تپش قلب را در سمت چپ دارید درد دست چپ به علت سردرگمی سیستم پیامرسان نورون است این اتفاق می افتد چون اعصاب انعطاف پذیر بازوی چپ و قلب از همان قطعه نخاعی آمده است همچنین به همین دلیل است که درد اغلب به پشت گردن و به عقب انتشار می یابد. ممکن است یک حمله قلبی حتی بدون هر گونه درد بازوی چپ وجود داشته باشد در واقع، زنان با احتمال بیشتری درد بازوی چپ را تجربه می کنند در مقایسه با مردانی که فقط بطور ناگهانی، درد شدید قفسه سینه را تجربه می کنند به هر حال، شما نباید یک درد بازوی چپ را نادیده بگیرد و باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید به این دلیل که تشخیص زود هنگام واقعاً می تواند به جلوگیری از عوارض جدی کمک کند.

بیشتر بخوانید : درد مچ دست ♥ سرطان دست ♥ التهاب دست ♥ درمان ورم پا و دستبازو درد

  • جاسم کرار

درد لثه ها نشانه چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۲۱ ب.ظ

درد لثه ها نشانه چیست

درد لثه ,درد لثه پایین,درد لثه بین دو دندان,درد لثه دندان عقل,درد لثه دندان,درد لثه بالای دندان,درد لثه در بارداری,درد لثه نوزاد,درد لثه ها,درد لثه و دندان

درد لثه , درد لثه پایین , درد لثه بین دو دندان , درد لثه دندان عقل

توضیحاتی در مورد درد لثه

درمان درد لثه و درد دندان روشهای مختلفی دارد. گاهی وقتها لثه ما درد میکند و مشکل از لثه هست. ولی گاهی اوقات لثه درد میکند و مشکل از دندا ن است. مسواک نزدن یا مسواک زدن اشتباه و نخ دندان نکشیدن میتواند از علل اصلی درد لثه باشد. سعی کنید روزی دو تا سه بار مسواک صحیح بزنید و در کنار ان از نخ دندان هم استفاده کنید. همچنین مواد ضد عفونی کننده دهان مثل دهانشویه ها هم میتواند در درمان درد لثه و عفونت لثه و ورم لثه تاثیر گذار باشد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد لثه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد لثه و میخک

شما می توانید از گل میخک برای درمان درد دندان استفاده کنید. میخک های پودر، گل میخک، قطره قطره حاوی گل میخک و … همه بخشی از این گروه هستند. از روزهای اولیه، گیاه گل میخک برای درد زخم استفاده شد. برای درمان درد اسم، شما می توانید برخی از روغن گل میخ به پنبه اعمال کنید. سپس آن را به بخشی از آدامس که دارای درد و ناراحتی است اعمال کنید. شما به تدریج درد را از بین می برید. شما همچنین می توانید گیاهان یا گیاهان پودری خود را در ناحیه آسیب دیده ایجاد کنید. سپس آن را فشار دهید تا روغن آن آزاد شود.

درد لثه و آب نمک

از قدیم از آب نمک برای خمیر دندان و همچنین برای درمان عفونت استفاده شده است، و این واقعا اثر دارد. برای درمان لثه با آب نمک، یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را بشویید. بعد از غرغره، این محلول را خارج از دهان قرار دهید. و آب نمک را نخورید

درد لثه و هیدروژن پر اکسید

شما همچنین می توانید از پراکسید هیدروژن برای درمان لثه درد استفاده کنید. این راه حل درد زخم را کاهش می دهد زخم لثه و عفونت لثه و درد لثه. برای استفاده از این راه حل، باید آب مقطر با سه درصد هیدروژن پراکسید را مخلوط کنید. سپس 30 ثانیه با آن دهان خود را بشوید و سرانجام محلول را بیرون بکشید.

درد لثه و یخ

برای درمان درد لثه و کاهش درد لثه، می توانید یخ روی لثه ها استفاده کنید. برای انجام این کار از یخ خرد شده استفاده کنید و هرگز یخ را با دندان ها نپوشانید. از آنجا که خرد کردن یخ با دندان درد، دهان و لثه ها را بدتر می کند و آنها را آسیب می زند.

دلیل درد لثه

بیماری لثه تنها به یک دلیل ایجاد می شود، التهاب و عفونت ناشی از باکتری در جرم و پلاک مواد غذایی انباشته شده در دندان های دندان می تواند دندان ها را بیمار کند و در طول زمان، دچار کمبود لثه و استخوان شود. شامل دندان است درمان عفونت های دندانی بهتر از عادی است و نباید عوارض جانبی را برای سایر قسمت های بدن، به خصوص اندام های داخلی بدن داشته باشد. ما از زمان های قدیم شنیدیم مواد مانند سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه توصیه می شود.

عفونت دندان

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که در عفونت ایجاد می شوند در داخل دندان ها، لثه ها و بافت های اطراف گسترش پیدا می کنند. دهان مرد پر از باکتری است که به دلیل ترکیب آنها با مقدار کمی مواد غذایی که در دهان و بزاق وجود دارد، یک لایه چسبنده روی دندان ایجاد می کند که در این مدت به پلاک اشاره شده است. دندان های مسواک می تواند به جلوگیری از پلاک در دندان ها کمک کند. غذا خوردن و نوشیدن غذاهای با کربوهیدرات بالا و نوشیدنی باعث می شود که باکتری ها در توله سگ های کربوهیدرات شما به نیازهای انرژی شما تبدیل شوند. به عنوان یک نتیجه از این، اسید در دهان تولید می شود که این اسید می تواند باعث نابودی دندان شود، و در نهایت پوسیدگی دندان می تواند منجر به عفونت دندان شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری ها در مناطق زیر نفوذ کنند: مرکز دندان (منطقه پالپ) از طریق حفره های ایجاد شده در دندان به علت اسید دهانی و پوسیدگی دندان، هنگامی که عفونت زیر سطح است دندان ها در تماس با فرد عفونت دندان لثه و بافت اطراف آن به نام عفونت لثه ای است.

علت عفونت دندان

هنگامی که یک عفونت دندان ایجاد می شود، پلاک دندان های شما را به عنوان یک نتیجه از پوسیدگی دندان تشکیل می دهد. در این مورد، قسمت سختی خارج از دندان (مینای دندان) آسیب دیده است. پوسیدگی دندان می تواند مینای دندان را شکست و به بافت نرم دندان (دنتین) آسیب برساند، که می تواند بر مرکز پالپ دندان تاثیر بگذارد. این مسئله التهاب خم شده است. به این ترتیب، پالپ واقع در وسط دندان می میرد و حفره لگن آلوده می شود. باکتری ها همچنان قلم را آلوده می کنند تا به استخوان هایی که نگه دندان دارند و دندان را نگه دارند (حفظ استخوان ها)، باعث عفونت دندان می شوند.

درمان عفونت دندان

عصاره گل رز را با آب لیموی خود مخلوط کنید و مخلوط را در دهان خود برای چند دقیقه نگه دارید و سپس آن را دور بریزید. این را حداقل 3 بار در روز تکرار کنید. گارگل با آب لیمو و آب گرم براق دو بار در روز و همچنین از بین بردن نفس بد، کاهش شدت تورم را کاهش می دهد. آب نمک را برای تسکین التهاب و خونریزی، یا قرار دادن زنجبیل و نمک در آدامس، بشویید. به زودی هر سه مکعب سیر را به سرعت بچینید و به یک لیوان آب یا عسل برسید. برای درمان آدامس، بهتر است از داروهای خانگی استفاده کنید، که علاوه بر موثر بودن، عوارض جانبی ندارد. آلوئه ورا می تواند تورم لثه را از بین بردن پالپ گیاه آلوئه وار به لثه ها تخلیه کند. پس از کار، دهان خود را با آب پاک کنید. بعضی از نوشابه های گازدار را با آب گرم ترکیب کرده و بعد از مسواک زدن لثه ها را با این محلول بشویید. از این روش برای 6 تا 75 روز و نه بیشتر استفاده کنید. سبزیجات و میوه های تازه میوه های تازه و سبزیجات تاثیر زیادی در از بین بردن علائم التهاب لثه دارند. بهتر است از مواد غذایی با فیبر و ویتامین C بیشتر استفاده کنید. برای به دست آوردن این، شما می توانید فیبر حاوی مواد تشکیل دهنده مانند هویج، کلم بروکلی و انواع فلفل را برای چند دقیقه استفاده کنید تا دندان هایتان را پاک کنید. عصاره گل رز را با آب لیموی خود مخلوط کنید و مخلوط را در دهان خود برای چند دقیقه نگه دارید و سپس آن را دور بریزید. این روش حداقل 3 بار در روز تکرار می شود. مخلوط زنجبیل و نمک را به مناطق التهابی اعمال کنید. گارگل با آب لیمو و آب گرم براق دو بار در روز و همچنین از بین بردن نفس بد، کاهش شدت تورم را کاهش می دهد. برای آبرسانی سریع التهاب و خونریزی از آب به آب بشویید.

درمان کلی درد لثه

درمان درد دندان با کیسه چای کیسه چای برای درمان درد دندان توصیه می شود. فقط آن را در محل قرار دهید. فقط به یاد داشته باشید از کیسه های چای داغ استفاده نکنید زیرا درد را بدتر می کند. درمان درد لثه ای با ماسک منگا مانگو همچنین می تواند برای درمان درد دندان استفاده شود. برای این منظور، میتوانید یک قاشق چایخوری از برگ نعنا را در یک فنجان آب جوش بخورید و آن را هم بزنید. سپس آن را در دهان خود قرار دهید و کمی آن را نگه دارید. این درد را تسکین می دهد. درمان درد دندان با آب لیمو ترش، شما می توانید آب لیمو را برای درمان درد و عفونت دندان، و ساعت ها با آن بشویید. این لیمو اثر بیشتری روی نمک دارد. جالب است بدانید که آلوئه ورا و ژلی اثر مهمی در کاهش درد دندان ها و کاهش عفونت های لثه ای دارند. ترکیبات گوارشی با برخی از نوشابه های گازدار با آب گرم و ماساژ دادن لثه ها با این محلول بعد از مسواک زدن. از این روش برای 6 تا 75 روز استفاده کنید. اما بیشتر از آن، شما نباید این کار را انجام دهید. استفاده از پودر زنجبیل برای درمان لثه. فقط یک پودر زردرنگ را در کف دست خود قرار دهید. سپس مسواک نرم را با پودر زنجبیل بشویید و دندانهایتان را با آن بشویید. چند دقیقه صبر کنید، سپس آن را آب آشامیدنی بشویید.

کاهش درد لثه

غذای سرد: چیزی با آب سرد بخورید یا بخورید. نه تنها مواد غذایی سرد مثل بستنی و یخ می تواند در مدت کوتاهی درد دندان را کاهش دهد، بلکه باعث تورم و التهاب نیز می شود. فریزر خود را با میوه های یخ زده یخ بزنید تا در هنگام درد احساس درد نکنید. پماد موضعی بنزوئین: پماد بنزوکائین را روی لثه ها بمالید. این کرم اغلب برای نوزادانی که دندان ها را می سوزانند و باعث بی حسی موضعی لثه ها می شوند، استفاده می شود. این بی حسی کمک خواهد کرد که به راحتی بخورید. دستورالعمل های موجود در بسته را برای استفاده از این کرم دنبال کنید. تسکین درد: شما می توانید بدون نیاز به درد مقابله با درد برای تسکین درد لثه استفاده کنید. مواد مخدر مانند ایبوپروفن و استامینوفن مناسب هستند. با مسدود کردن درد و کاهش التهاب، هر دو دارو به شما کمک می کنند راحت باشید. همانند سایر داروها، دستورالعمل های بسته، دوز توصیه شده و نظر پزشک شما را برای مصرف دارو دنبال کنید. مسواک و مسواک: بهداشت دهان و دندان را دنبال کنید. درد لثه ها ممکن است به علت لثه، عفونت لثه باشد. تنها راه مبارزه با این بیماری پس از هر غذا و نخ دندان، مسواک زدن است. در ابتدا ممکن است متوجه شوید که لثه های شما خونریزی دارند که طبیعی است. با ادامه مراقبت از دهان، لثه ها سالم تر می شوند و به طور کلی احساس درد کمتری دارند.

درد لثه و مراجعه به دندانپزشک

در صورتی که درد پایدار بود، به دندانپزشک مراجعه کنید. برای تمیز کردن تارتار تجمع کرده روی دندان و بین خط لثه به جرم گیری حرفه ای توسط دندانپزشک نیاز دارید. در صورتی که درد لثه ها مداوم است، با دندانپزشک خود مشورت کنید. شاید این حالت در نتیجه کمبود تغذیه ای شدید به وجود آمده باشد.

بیماری ژنژیویت

التهاب، خونریزی و قرمزی لثه علائم لثه (التهاب لثه) است که به علت علل مختلف اتفاق می افتد. خونریزی لثه ای و مسواک زدن دندان و استخراج دندان نیز رخ می دهد. این بیماری لثه می تواند با درد یا درد همراه باشد. اغلب التهاب لثه به علت ایجاد پلاک در دندان در اطراف خط دندان است. اگر پلاک نتواند به خوبی حل شود، سخت می شود و جرمی می شود که التهاب را تشدید می کند و در طول زمان، لثه ها را به عقب می کشد و حتی به استخوان ها آسیب می رساند. خونریزی در لثه، به ویژه هنگامی که همراه با کبودی یا خونریزی در مناطق دیگر بدن است، همچنین می تواند به علت بیماری هایی باشد که ممکن است با روند طبیعی لخته شدن خون مواجه شود. داروهای رقیق کننده خون باعث خونریزی لثه ها در حین مسواک زدن می شود. خونریزی لثهای در دوران بارداری نیز ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که حساسیت لثه را افزایش می دهد. افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر ایدز یا دیابت که همچنین بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارند نیز در معرض التهاب لثه قرار دارند. گاهی عفونت لثه نیز منجر به خونریزی لثه می شود.

بیماری لثه چیست

بیماری لثه یک بیماری شایع است که باعث التهاب و گنگی ویتیو یا سوزش دهان می شود. اکثر افراد حداقل یک بار آلوده می شوند. بیماری لثه در کودکان کمتر رایج است. اگر دچار بیماری لثه شده اید، هنگامی که مسواک زدن و بوی بد دهان دارید، دچار خونریزی لثه می شوید. این مرحله از بیماری التهاب لثه ای است. اگر بیماری سم را درمان نکنید، پریودنتیت یا عفونت لثه رشد می کند. این بر روی بافت هایی که دندان ها را نگه می دارند و بر روی آنها قرار می گیرد، تاثیر می گذارد. تعداد بیشتری از بیماران فرم ملایمتری از بیماری دارند. اگر یک عمل انجام شود، استخوان های فک خود را فاسد شده و فضاهای کوچک بین لثه ها و دندان ها باز می شود. دندان های شما سقوط می کنند و سرانجام سقوط می کنند. کیست دندان نئوپلاسم نوع تومور است که تحت شرایط خاصی در فک نوزاد ظاهر می شود و در ریشه دندان کودک قرار دارد. شکل کیست ریشه دندان در کودکان شبیه یک قطره اشک یا بیضی است که پوسته پوسته پوشیده شده و با مایع بنفش زرد پر شده است. لایه بیرونی سلول های بافت همبند و قسمت داخلی آن شامل اپیتلیوم صاف و لایه ی کف است.

علائم بیماری لثه چیست

لثه های سالم صورتی و محکم هستند و دندان ها را به خوبی حفظ می کنند. وقتی لمس میکنید یا لثههایتان را لمس میکنید، نباید لثهای خونریزی داشته باشید. التهاب و گنگی ویت همیشه دردناک نیستند و ممکن است از آن آگاه نباشید. به همین دلیل است که شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا خونریزی آدامس را کنترل کنید. علائم اولیه: نشانه های اولیه بیماری لثه به شرح زیر است: لثه های متورم و قرمز. خونریزی لثه ای پس از مسواک زدن یا نخ دندان. این سطح از بیماری لثه گینویوی (گینوییت) نامیده می شود. علائم پیشرفته: اگر درمان صمغی نداشته باشید، بافت ها و دندان های حفظ استخوان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. این بیماری عفونت لثه ای نامیده می شود. علائم بیماری لثه به شرح زیر است: طعم بد بد تنفس در دهان دهان، که باعث می شود آن را به خوردن آب گوارش لگن (انباشته شدن چرک زیر لثه یا دندان) پیدایش حاد: در موارد نادر، این بیماری به نام گانگووییت حاد (ANUG ) به طور ناگهانی توسعه می یابد. نشانه های این بیماری معمولا بدتر از علائم بیماری لثه است: درد و خونریزی لثه زخم های دردناک ژیژووییت در بوی دندان دهان کودکان و بزرگسالان معالجه فلز در دهان شما بیش از حد بزاق دهان دارای مشکل بلع یا تب است و در آنجا دلایل دیگری برای تغییر رنگ صمغی است که موجب نگرانی بیشتر و بیشتر می شود. اولین بیماری خطرناک، نکروز است که باعث تخریب بافت لثه، لگن محیطی و لایه های استخوان فک پایین می شود. در این مورد، سیاهچاله لثه ناشی از مرگ سلولهای لثه ای است. نکروز لثه یک وضعیت خطرناک است و علائم دیگر شامل خونریزی لثه، نفس بد و نفس ضعیف است. علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان، استرس، سیگار کشیدن، عفونت ویروسی و ایدز علت این بیماری است. اگر بیماری درمان نشود، به بافت ها و استخوان های زیرین نفوذ می کند و شرایط بسیار جدی و خطرناکی را ایجاد می کند. درمان نکروز زگیل حاد شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها و قطع بافت های مرده در آدامس با عمل زیبایی شناسی لثه است.

بیشتر بخوانید : لثه درد ♥ التهاب لثه ♥ سرطان لثه ♥ ورم لثهآبسه دهان

  • جاسم کرار

التهاب شبکیه چشم چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۲۷ ق.ظ

التهاب شبکیه چشم چیست

التهاب چشم ,التهاب چشم نوزاد,التهاب چشم چیست؟,التهاب چشمی چیست,التهاب چشم کودک,التهاب چشم در کودکان,التهاب چشم کودکان,التهاب چشم گربه,التهاب چشم سگ

التهاب چشم , التهاب چشم نوزاد , التهاب چشم چیست؟ , التهاب چشمی چیست

توضیحاتی در مورد التهاب چشم

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه، التهاب و عفونت پرده شفافی است که زیر پلک ها و قسمتهایی از کره چشم را پوشانیده است. علل قرمزی چشم معمولاً عفونتهای ویروسی یا باکتریایی است و یا می تواند حساسیتی بوده و در نوزادن می تواند ثانویه به عدم ایجاد سوراخ مجاری اشکی بطور کامل باشد. این بیماری ممکن است منجر به بروز احساس وجود خارجی در یک یا هر دو چشم شده ، به گونه ای که خود فرد احساس می کند قادر به بیرون آوردن جسم خارجی نیست، زمانی که فرد از خواب بیدار می شود، ممکن است چشم وی پر از ترشحات باشد. سفیدی چشم نیز به نظر قرمز آمده و فرد منظره ای را می بیند که قبلاً در چشم وجود نداشته است. وجود التهاب سبب می شود که عروق کره چشم در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می شود که سفیدی چشم به نظر قرمز رسد. قرمزی چشم اصطلاحی است که معمولاً برای بیان وجود التهاب ملتحمه به کار می رود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب چشم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

عفونت چشم

عفونت چشم انواع مختلفی دارد، از جمله: ورم ملتحمه یا چشم صورتی این عفونت باعث قرمزی چشم و ایجاد خارش می‌شود. معمولا علت ویروسی دارد، اما ممکن است گاهی‌ اوقات منشأ آن باکتری یا واکنش آلرژیک نیز باشد. گل‌ مژه یا Hordeolum (عفونت غدد پلک) این عفونت ناشی از باکتری‌های استافلاکوک است که در سطح پوست زندگی می‌کنند و به تشکیل توده‌ی قرمز بر روی پلک یا نزدیک خط مژه‌ها منجر می‌شود و با خارش یا درد همراه است. بلفاریت (Blepharitis) زمانی اتفاق می‌افتد که غدد کوچک چربی در نزدیکی خط مژه‌ها مسدود و در نتیجه پلک‌ها عفونی می‌شوند. این عفونت باعث خارش و سوزش شدید می‌شود. همچنین ممکن است باعث آب‌ریزش چشم شود و این احساس را به‌وجود بیاورد که چیزی داخل چشم‌ها رفته است. سلولیت مجاری در این عفونتِ باکتریایی، بافت اطراف چشم آلوده می‌شود. این عفونت می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است به مشکلات دائمی تبدیل شود. کراتیت (Keratitis) این نوع عفونت که منشأ باکتریایی، ویروسی، قارچی یا انگلی دارد عمدتا ناشی از حضور یک عضو خارجی در چشم است که باعث وارد آمدن آسیب به قرنیه می‌شود. داکریوسیستیت (Dacryocystitis) این عفونت در مجاری اشک بروز می‌کند.

علل بروز عفونت و التهاب چشم

سیستم ایمنی ضعیف، زخم، جراحی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، عدم رعایت بهداشت و در تماس نزدیک قرار گرفتن با افرادی که عفونت چشم دارند، می‌تواند منجر به انواع عفونت چشمی شود. عوارض معمولِ عفونت چشم عبارتند از: آب‌ریزش بیش‌از‌حد چشم، قرمزی، متورم شدن پلک‌ها، درد، خارش، حس کردن شن و ماسه در چشم‌ها، خروج مایع زرد رنگ از چشم یا پوسته‌پوسته شدن اطراف چشم. این علائم بسته به میزان و نوع عفونت ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند. گرچه عفونت چشم معمولا باعث ایجاد مشکلات دائمی نمی‌شود و به‌ندرت علامت خطر جدی برای سلامت چشم‌هاست، اما می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد. با این حال بهتر است توسط پزشک بررسی شود تا از بروز هرگونه وضعیت جدی‌ای که ممکن است در صورت عدم درمان باعث آسیب به شبکیه، رگ‌های خونی یا عصب‌های بینایی چشم ‌شود جلوگیری کند. در عین حال می‌توانید با کمک روش‌های خانگی آسان، ارزان و مؤثر از اثرات عفونت بکاهید و روند بهبودی را سریع‌تر کنید.

درمان عفونت و التهاب چشم

۱. کمپرس آب گرم این روش یکی از مؤثرترین راه‌های درمان گل‌مژه یا ورم ملتحمه است. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه، کاهش درد و تورم، جلوگیری از پیشرفت عفونت و بهبودی می‌شود. ۱. یک حوله یا پارچه‌ی تمیز و بدون پرز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. ۲. پارچه‌ی گرم و مرطوب را به‌مدت ۵ دقیقه بر روی پلک‌های بسته‌ی خود نگه دارید. ۳. چند بار این کار را تکرار کنید. ۴. با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز، هرگونه ترشح یا مخاط عفونی را از روی پلک‌ها یا مژه‌ها بردارید. ۵. چند بار در روز این کار را انجام بدهید تا بهتر شوید. نکته: اگر هر دو چشم دچار عفونت شده باشند، برای هر چشم از پارچه‌ی گرم جداگانه استفاده کنید. ۲. گل‌خوش (Eyebright) گل‌خوش (نام علمی: Euphrasia)، یکی از درمان‌های گیاهی مؤثر برای عفونت‌های چشمی، به‌خصوص ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. قدرت چرک‌خشک‌کنی گل‌خوش، روند بهبود را سریع‌تر و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. یافته‌های مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی Alternative and Complementary Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که قطره‌ی چشم تک‌دُزِ گل‌خوش، در درمان ورم ملتحمه بسیار مؤثر است. یک قاشق چایی‌خوری گل‌خوش را به‌مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود، سپس با استفاده از یک پارچه‌ی نازک آن را صاف کنید. چند بار در روز از این محلول برای شست‌و‌شوی چشم استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید از قطره‌ی چشم هموپاتی ۱۰٪ گل‌خوش نیز استفاده کنید تا از سوزش یا التهاب چشم خلاص شوید. روزی چند بار، در هر چشم یک قطره بچکانید تا زمانی که عفونت کاملا از بین برود.می‌توانید با یک محلول سالین خانگی، از عفونت چشم خلاص شوید. شست‌وشو با محلول نمکی، التهاب و خارش چشم‌ها را از بین می‌برد. محلول نمکی، ترشحات عفونی چشم‌ها را پاک و عفونت را کنترل می‌کند و به این‌ترتیب مانع از گسترش عفونت می‌شود. ۱. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید. ۲. محلول را بجوشانید و صبر کنید تا کاملا خنک شود. ۳. از آن برای پاک کردن چشم‌ها استفاده کنید. ۴. این درمان خانگی را روزی چند بار انجام بدهید. نکته: در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید چون آب شیر ممکن است حاوی مواد شیمیایی و ناخالصی باشد. ۴. نقره کلوئیدی نقره کلوئیدی نیز می‌تواند سوزش و خارش چشم ناشی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را کاهش بدهد. این محلول شامل ذرات کوچک نقره در آب است که وقتی به‌صورت قطره‌ی چشم استفاده شود، سلول‌های آلوده را به وسیله‌ی الکترومغناطیس جذب می‌کند. سلول‌های آلوده، سپس به جریان خون فرستاده می‌شوند تا از بین بروند. در هر چشم ۲ قطره نقره کلوئیدی بریزید و پلک بزنید. از این محلول دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که عفونت به‌طور کامل از بین برود. همچنین می‌توانید پماد نقره کلوئیدی را بدون نسخه خریداری و برای جلوگیری از خارش، آن را در اطراف چشم‌ها استفاده کنید. ۵. عسل عسل دارای خواص ضدباکتریایی است و می‌تواند باکتری‌های مضری را که باعث عفونت شده‌اند، از بین ببرد. نتایح مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در ژورنال Cornea منتشر شد نیز اثر ضدباکتریایی عسل بر فلور هوازی چشمی در کمبود اشک و بیماری غدد میبومی را تأیید می‌کند. برای رسیدن به نتایج بهتر از عسل مانوکا (manuka) یا عسل طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. نسبت مساوی عسل و آب مقطر را کاملا با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک توپ پنبه‌ای تمیز محلول را روی چشم‌ها بزنید. از این روش ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید تا علائم عفونت از بین بروند. همچنین می‌توانید یک قطره عسل را مستقیما داخل چشم‌ها بریزید. عسل به کمک اشک طبیعی، هرگونه آلودگی را از چشم‌ها خارج می‌کند. ۲ تا ۳ بار در روز این‌ کار را تکرار کنید. ۶. چای سبز چای سبز غنی از اسید تانیک است که می‌تواند عفونت را در نطفه خفه کند. چای سبز از خارش چشم‌ها جلوگیری می‌کند و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی انواع مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ است که به سلامت کلی چشم‌ها کمک می‌کند. ۱. دو عدد چای سبز کیسه‌ای ‌را به‌مدت چند ثانیه در آب گرم خیس کنید. ۲. کیسه‌ها را از آب خارج کنید و آب اضافی را بگیرید، سپس هم لیوان چای و هم کیسه‌های چای را در یخچال قرار بدهید تا سرد شوند. ۳. ابتدا با استفاده از چای سرد چشمان‌تان را شست‌و‌شو بدهید. ۴. سپس کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار بدهید. ۵. این‌ کار را سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که علائم عفونت از بین بروند. به‌جای چای سبز کیسه‌ای می‌توانید از چای سیاه کیسه‌ای نیز استفاده کنید.

التهاب چشم و بابونه

بابونه به دلیل خواص ضدسوزشی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی‌اش برای درمان ورم ملتحمه بسیار مؤثر است. خاصیت آرام‌بخشی و تقویت‌کنندگی آن باعث کاهش قرمزی، سوزش و پف زیر چشم می‌شود. یک قاشق چای‌خوری گل بابونه‌ی خشک را در یک لیوان آب جوش تصفیه‌شده بریزید. روی لیوان را بپوشانید و اجازه بدهید به‌مدت ۵ دقیقه بماند. آن را صاف کنید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. در طی روز هر چند ساعت یک‌بار، از این محلول برای پاک کردن داخل و بیرون چشم‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید کیسه‌های چای بابونه را در داخل یخچال قرار بدهید و آنها را به‌مدت کمتر از ۱۰ دقیقه روی پلک‌های بسته خود بگذارید تا تورم چشم‌ها را کاهش بدهد. این درمان را چند بار در روز استفاده کنید.

التهاب چشم و سرکه‌ سیب

سرکه‌ سیب در درمان چشم صورتی معجزه می‌کند. اسید مالیک موجود در سرکه‌ سیب غیرپاستوریزه مانند یک عامل ضدمیکروبی عمل می‌کند که در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است. سرکه سیب حتی ترشحات و مایعات عفونی را از بین می‌برد و به این‌ترتیب روند معالجه را بهبود می‌بخشد. ۱. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام تصفیه‌نشده را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. ۲. یک گلوله‌ی پنبه‌ای را در این محلول خیس کنید. ۳. با استفاده از آن، بخش‌های آلوده‌ی خارجی چشم را شست‌و‌شو بدهید. ۴. این‌ کار را هر چند ساعت یک‌بار در روز تکرار کنید.

التهاب چشم و شیر مادر

این روش برای از بین بردن چشم صورتی، به‌ویژه در نوزادان بسیار مؤثر و ایمن است. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های خاص به‌ویژه ایمونوگلوبولین E است که مانع از اتصال باکتری‌های عفونی به سطح مخاطی چشم می‌شوند. به این‌ترتیب رشد باکتری‌ها را محدود و به بهبود سریع عفونت کمک می‌کند. ۱. مقدار کمی از شیر مادر را داخل یک ظرف بریزید. ۲. با استفاده از یک قطره‌چکان تمیز، ۲ یا ۳ قطره از شیر مادر را داخل چشم‌های عفونی بریزید. ۳. هر دو ساعت یک‌بار یا هر زمانی که نیاز بود، مجددا این کار را تکرار کنید. شیر مادر در درمان عفونت گوش نوزادان نیز مؤثر است.

نکاتی در مورد التهاب چشم

روزی چند بار داخل چشمان‌تان آب سرد بریزید تا تقویت شوند؛ با استفاده از قطره‌های بدون نسخه می‌توانید علائم مربوط به عفونت را از بین ببرید؛ حداقل دو بار در روز چشم خود را با گلاب خالص شست‌و‌شو بدهید. همچنین می‌توانید برای خلاص شدن از خارش چشم، از گلاب به‌عنوان قطره‌ی چشم استفاده کنید؛ مقدار کمی از شامپو بچه را با آب رقیق کنید و به کمک آن ترشحات و آلودگی‌های سطح چشم را از بین ببرید؛ در طول مدتی که چشم‌ها درگیر عفونت هستند، از لنزهای تماسی استفاده نکنید؛ اگر دست‌هایتان را نشسته‌اید، به چشم‌هایتان دست نزنید؛ برای جلوگیری از گسترش عفونت، حوله یا ملافه‌هایتان را به کسی ندهید؛ وقتی عفونت چشم دارید، چشم‌ها را آرایش نکنید، از لوازم آرایش دیگران استفاده نکنید و لوازم آرایش خودتان را هم به دیگران ندهید؛ ضدعفونی‌کننده‌های‌ دست، پاک‌کننده‌ها و اسپری‌های ضدعفونی را دم‌دست نگه دارید و از آنها استفاده کنید؛ اگر عفونت چشم‌تان ظرف چند روز بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید.

آماس ملتحمه چشم

آماس ملتحمه چشم یا سرخ‌چشمی در واقع به سرخی و تورم ملتحمه چشم گفته می‌شود؛ یعنی غشای مخاطی که پلک و سطح چشم را می‌پوشاند. این لایه چشمی معمولا پاک و تمیز است. اگر هر نوع حساسیت و یا عفونتی رخ بدهد، این لایه یا جدار قرمز و متورم خواهد شد. ورم ملتحمه چشم بسیار شایع بوده و در اغلب مواقع چندان حاد نیست و ظرف ۷ تا ۱۰ روز بدون هیچ نوع درمان دارویی خود به خود خوب می‌شود.

انواع کنژنکتیویت

قرمزی چشم در التهاب ملتحمه یا کونژنکتیویت، conjunctivitisاز میان انواع غیر عفونی، شایعترین نوع کنژنکتیویت نوع حساسیتی یا آلرژیک است. این مشکل در افرادی که حساسیت فصلی دارند نیز دیده می‌شود و ممکن است بر اثر حساسیت به موادی از قبیل مواد آرایشی، عطر یا داروها نیز رخ دهد. این نوع از کنژنکتیویت مسری نیست. نوع عفونی کنژنکتیویت بر دو نوع است. نوع ویروسی که عامل بیماری ویروس بوده و معمولاً با یک سرما سرماخوردگی و گلو درد همراه است. نوع دوم یا کنژنکتیویت ناشی از باکتری (باکتریال) معمولاً بر اثر آلودگی با باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوک و استرپتوکوک ایجاد می‌شود و شدت آن به نوع و گونه باکتری بستگی دارد.

التهاب چشم و علامت کنژنکتیویت

بارزترین علامت کنژنکتیویت قرمزی چشم بر اثر التهاب است. علائم انواع کنژنکتیویت را می‌توان بصورت زیر خلاصه کرد: کنژنکتیویت آلرژیک: هر دو چشم را درگیر کرده و سبب خارش و قرمزی همراه با اشکریزش و تورم پلک‌ها می‌شود. بیمار ممکن است بدلیل حساسیت آبریزش بینی هم داشته باشد. کنژنکتیویت ویروسی: معمولاً با درگیری یک چشم شروع شده و ممکن است در ادامه چشم دیگر را نیز درگیر کند. علائم دیگر شامل اشکریزش شدید، ترشح آبکی و قرمزی چشم هستند. کنژنکتیویت باکتریال (میکروبی): هر دو چشم را درگیر کرده و سبب ترشح غلیظ می‌شود که ممکن است بخصوص هنگام بیدار شدن از خواب سبب چسبیدن پلک‌ها به هم شود. علائم دیگر عبارتند از: تورم ملتحمه، قرمزی و اشکریزش. این نوع از کنژنکتیویت معمولاً ابتدا یک چشم را درگیر می‌کند ولی به سادگی به چشم دیگر منتقل می‌شود.

التهاب چشم و پیشگیری

از آنجا که انواع ویروسی و باکتریال کنژنکتیویت مسری بوده و براحتی منتقل می‌شوند، پیشگیری نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال آلودگی به چشم دیگر بیمار و نیز افراد دیگر دارد. برای پیشگیری مؤثر توجه به نکات زیر لازم است: شستشوی مرتب دستها و خودداری از مالیدن چشم. آلودگی در بسیاری از موارد بر اثر خاراندن چشم درگیر و انتقال از طریق دست آلوده اتفاق می‌افتد، استفاده نکردن از حوله مشترک، استفاده نکردن از لوازم آرایشی مشترک نظیر خط چشم، سایه چشم، استفاده نکردن از قطره‌های چشمی مشترک، شنا نکردن (بعضی از باکتری‌ها می‌توانند از طریق آب منتقل شوند)، عدم استفاده مجدد از دستمال جهت پاک کردن چشم. بهتر است از دستمال کاغذی و بصورت یک بار مصرف استفاده شود.

درمان کنژنکتیویت

کنژنکتیویت آلرژیک: کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی در موارد خفیف کمک کننده‌است. در موارد شدیدتر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ممکن است استفاده شود. در بعضی از بیمارانی که دائماً کنژنکتیویت آلرژیک دارند ممکن است از قطره‌های استروئیدی نیز استفاده شود. کنژنکتیویت ویروسی: نوع ویروسی بیماری مانند سرماخوردگی درمان خاصی ندارد و معمولاً برای آن داروی خاصی تجویز نمی‌شود ولی علائم بیماری را می‌توان با استفاده از کمپرس سرد و اشک مصنوعی تخفیف داد. در موارد خیلی شدید نیز می‌توان از قطره‌های استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کرد. کنژنکتیویت ویروسی معمولاً ظرف سه هفته بهبود می‌یابد. کنژنکتیویت باکتریال: معمولاً با استفاده از قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید : التهاب پلک ♥ التهاب زیر چشم ♥ التهاب لثه ♥ آبریزش چشمسوزش چشم

  • جاسم کرار