ریزش مو در بارداری نی نی سایت

ریزش مو ،ریزش مو سکه ای،ریزش مو به انگلیسی،ریزش مو در زنان،ریزش مو در کودکان،ریزش مو در نوجوانی،ریزش مو مردان،ریزش مو در خواب،ریزش موی سگ،ریزش موی شدید،ریزش مو سکه ای در کودکان،ریزش مو سکه ایی،ریزش مو سکه ای و درمان آن،ریزش مو سکه ای ریش،ریزش مو سکه ای چیست،ریزش مو سکه ای در مردان،ریزش مو سکه ای درمان گیاهی،ریزش مو سکه ای صورت

ریزش مو

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد ریزش مو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب نورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ریختن مو از آن دست مشکلات است که ممکن است عوامل مختلفی در آن تاثیر گذار باشد.معمولا ریختن بیشتر از 50 تار مو در طول یک روز و کم پشت شدن کلی موی سر را می توان ریزش مو نامید و می بایست بر اساس نوع مشکل پیش آمده آن را درمان کرد. ریزش معمول موی سر با گذشت زمان و بالا رفتن سن آغاز می شود و یک امر طبیعی است اما اگر روند ریزش طبیعی نباشد می بایست دلیل آن را پیدا کنیم. درمان طاسی و ریزش مو اصولا با توجه به علت ریزش مو تثبیت می شود. به همین منظور در این مقاله چند دلیل عمده ریزش مو را نام می بریم.

نکاتی در مورد مو و ریزش مو

سر شما خانه تقریبا 100.000 مو است. هر فولیکول، یک تار مو را تولید می‌کند که سرعت رشد آن نصف اینچ (هر اینچ 2.4 سانتی متر است) در ماه می‌باشد. هر تار مو حدود 2 تا 6 سال به رشد خود ادامه می‌دهد سپس حدود 1 ماه متوقف می‌شود. چرخه‌ی رشد بعدی که شروع می‌شود، آن تار مو می‌ریزد. ریزش مو فقط مخصوص آقایان نیست! چه موهای شما کوتاه باشد و چه بلند، ریزش مو در بانوان نیز همانند آقایانصورت می‌گیرد. این ریزش ممکن است در تمام نقاط باشد یا ممکن است از مرکز سر شروع شده و کم کم وسعت یابد

تلوژِن اِفلوویوم علت ریزش مو

تلوژن افلوویوم پدیده‌ای است که بعد از بارداری، جراحی‌های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که روزانه موقع حمام، سشوار کردن و شانه زدن، تعداد زیادی مو از دست بدهید. این پدیده می‌تواند از عوارض جانبی مصرف داروهای ضدافسردگی، بتابلوکرها یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی باشد. در مدت ابتلا به تلوژن افلوویوم، مو سریع‌تر از حد طبیعی از فاز «رشد» به فاز «استراحت» حرکت می‌کند و بعد از آن وارد فاز «ریزش» می‌شود. نشانه‌ها: خانم‌ها معمولا ۳ تا ۶ هفته بعد از گذراندن یک حادثه‌ی پردغدغه، تلوژن افلوویوم را تجربه می‌کنند و در شدیدترین حالت ممکن است به اندازه‌ی یک مشت مو از دست بدهند. روش تشخیص: آزمایش خاصی برای تشخیص این پدیده وجود ندارد، اما احتمالا پزشک‌تان سؤالاتی درمورد اتفاق‌های اخیر زندگی‌تان می‌پرسد و به برجستگی‌های به شکل باتوم روی پیاز موهایتان توجه می‌کند. این برجستگی‌ها نشان می‌دهند که موی شما چرخه‌ی کامل رشد را طی کرده، اما به‌خاطر استرس، این چرخه، سرعت زیادی داشته است. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: در موارد خاص مثل بارداری یا عمل جراحی باید صبر کنید تا دوره‌ی ریزش تمام شود. اگر ریزش به‌خاطر داروهایتان است با پزشک‌تان صحبت کنید تا دُز دارو را پایین بیاورد یا دارویتان را عوض کند. اگر هم علت ریزش مو استرس باشد، باید نگرانی‌هایتان را کم کنید.

انواع ریزش مو

به طور کلی ریزش مو را می توان به سه نوع تقسیم بندی کرد و هر کدام آن یک دلیل و علتی دارند که عبارتند از: ریزش موی ارثی (آلوپسی آره آتا): ریزش موی ارثی نوع دیگر ریزش مو شدید می باشد که امروزه بسیار شایع شده است و به شکل عامیانهمی توان گفت که یک خصوصیت و یا صفتی است که از نسل قبل به نسل های آینده به ارث رسیده است، به طور کلی ریزش موی ارثی ممکن است برای 65% افراد جامعه به وجود آیند و درصد آن بین مردان و زنان 50 به 50 است ریزش موی ناگهانی (آلوپسی آره آتا): نوع دیگر ریزش مو آلوپسی آره آتا می باشد که به اختصار به آن آلوپسی نیز گفته می شود، در آلوپسی سیستم ایمنی بدن اختلالی در آن ب وجود می آید که طی آن گلبول های سفید مو اشتباها مو را یک عامل بیگانه دانسته و آن را از بین می برند که به شکل آلوپسی آره آتا پچی (ریزش موی سکه ای) – آلوپسی آره آتا توتال (ریزش موی منطقه ای) – آلوپسی آره آتا یونیورسال (ریزش موی کلی) می باشد وسواس کندن مو (آلوپسی تریکوتیلومانیا): سومین نوع ریزش مو یک نوع وسواس است که طی آن فرد با کندن تار موهای خود به آرامش رسیده و تقریبا به شکل مداوم این عمل را انجام می دهد نام علمی این نوع وسواس آلوپسی تریکوتیلومانیا می باشد

ریزش طبیعی مو

بیشتر مردم روزانه 50 تا 100 تار موی خود را از دست می‌دهند. اگر تعدادی مو روی لباس یا برس خود پیدا کردید، نگران نباشید. اما اگر این تعداد افزایش پیدا کرد و یا هر زمان متوجه شدید موهایتان کم پشت شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

ریزش موی ارثی

آلوپسی آندوژنتیک یا همان ریزش موی ارثی، مهم‌ترین دلیل ریزش مو است. این ژن را ممکن است از طرف خانواده‌ی مادری یا پدری به ارث ببرید و اگر هردوی آنها ریزش مو داشته باشند، احتمال اینکه شما هم این پدیده را تجربه کنید بیشتر می‌شود.علایم: دکتر پاملا جاکوبوویچ (Pamela Jakubowicz)، متخصص پوست، می‌گوید که موهای جلوی سرِ زنانی که ریزش موی ارثی دارند، نازک می‌شود. این مشکل بسیار آرام پیشرفت می‌کند و ممکن است حتی در سن ۲۰ سالگی هم شروع شود. اگر مادرتان این مشکل را داشته باشد بیشتر در معرض آسیب هستید. در برخی موارد این ریزش ممکن است گسترش یابد و کل پوست سرتان را در بر بگیرد. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: اگر محلول ماینوکسیدیل (روگین) را روزی دوبار روی سرتان بمالید، می‌توانید سرعت ریزش موهایتان را کم کنید. این دارو برای مردان و زنان مناسب است اما زنان باید از یک محلول ضعیف‌تر استفاده کنند تا دچار عوارض جانبی آن نشوند. خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی هم نباید از این محلول استفاده کنند. فیناستراید هم که یک داروی خوراکی است، می‌تواند یک راه‌حل خوب برای آقایان باشد.

ریزش مو در زنان

ریزش مو تنها یک دلیل مشخص ندارد. یکی از این عوامل می‌تواند استرس و یا سبک زندگی باشد. غذاهایی که مصرف می‌کنید به شدت در روند رشد و ریزش مو تاثیر دارد. ژن شما هم نقشی اساسی در این مورد ایفا می‌کند. گاهی پزشکان قادر به پیدا کردن یک دلیل مشخص نیستند. کارشناسان ریزش مو ابتدا انجام آزمایش‌های هورمونی و تیروئید را به شما پیشنهاد می‌کنند. ریزش مو اغلب بعد از تشخیص علت، قابل درمان است.

ریزش مو بعلت لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمن مزمن است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله کند. حدود یک و نیم میلیون نفر این مشکل را دارند و احتمال ابتلای زنان به این بیماری در سنین فرزندآوری بیشتر است. نشانه‌ها: دکتر آرتور وینستین (Arthur Weinstein)، مدیر بخش روماتولوژی بیمارستان مرکزی واشنگتن، می‌گوید: «معمولا لوپوس باعث خستگی شدید، سردرد، زخم دهان و مفاصل دردناک و متورم می‌شود. خیلی از مردم حساسیت و التهاب پوستی را روی برآمدگی بینی‌شان تجربه می‌کنند و نسبت به خورشید حساس‌تر می‌شوند. دیگر نشانه‌ها شامل تب، ورم دست و پا و اطراف چشم، درد قفسه‌ی سینه و کم‌خونی می‌شود، این بیماری می‌تواند علت ریزش شدید مو هم باشد که ممکن است به شکل ملایم بروز کند و موقع حمام یا شانه‌زدن موها رخ بدهد یا اینکه کمی شدیدتر باشد و با ریزش موی دسته‌ای و التهاب پوست سر همراه شود.» چون این نشانه‌ها در خیلی بیماری‌های دیگر هم مشاهده می‌شوند، به لوپوس «مقلد بزرگ» هم می‌گویند. روش تشخیص: متخصص روماتولوژی، مفاصل و بقیه‌ی بافت‌هایتان را برای پیدا کردن نشانه‌های التهاب مثل حرارت، درد، ورم و سرخی بررسی می‌کند. آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های ضدهسته‌ای هم می‌تواند به تشخیص لوپوس کمک کند. همچنین دکتر وینستین می‌گوید که دانشکده‌ی روماتولوژی آمریکا ۱۱ شاخص را برای تشخیص لوپوس معرفی کرده است که داشتن ۴ تا از آنها نشان‌دهنده‌ی ابتلا به این بیماری است. هرچند وجود شاخص‌های کمتر همراه با بافت‌برداری پوست، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این بیماری باشد. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: اگر ریزش موهایتان همراه با درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه‌های لوپوس است به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. این بیماری با داروهای خوراکی مثل پردنیزون (Prednisone) قابل درمان است. اگر خارش پوستی هم دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا برای‌تان یک کِرِم موضعی تجویز کند.

ریزش مو در زنان بعلت مشکلات تیروئیدی

این غده‌ی پروانه‌ای شکل در جلوی گردن شما هورمون‌هایی که فعالیت‌های بدن را بر عهده دارند، ترشح می‌کند. اگر میزان هورمون‌هایی که ترشح می‌کند خیلی زیاد یا کم باشد به روند رشد موها آسیب وارد می‌شود. اما کم پشت شدن موها به ندرت نشانه‌ی مشکلات تیروئیدی است. شما ممکن است وزنتان کم یا زیاد شود یا در برابر سرما و گرما حساس شوید یا متوجه تغییراتی در سرعت ضربان قلب خود شوید که این‌ها مشکلات بارز تیروئیدی هستند!

ریزش مو در زنان بعلت (سندروم تخمدان پلی کیستیک) PCOS

به گزارش سایت جسارت اگر شما بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید، بدن شما هورمون‌های مردانه یا اندروژن بیشتری تولید می‌کند. این امر موجب رویش موهای زائد روی پوست و بدن می‌شود در حالی که موهای سر شما شروع به ریزش می‌کند. این بیماری همچنین منجر به مشکلات تخمک گذاری، آکنه و افزایش وزن می‌شود. اما گاهی ریزش مو تنها نشانه واضح آن می‌باشد.

ریزش مو در زنان بعلت بیماری آلوپشیا (Alopecia Areata)

این بیماری باعث ریزش مو در نقاط وسیع می‌شود. مقصر خود سیستم دفاعی بدن است چرا که به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. در بیشتر موارد آسیب دائمی نیست. این کچلی بعد از 6 ماه با رویش موهای جدید برطرف می‌شود. در برخی موارد شخص تمام موهای سر و بدن خود را از دست می‌دهد اما چنین مواردی به ندرت اتفاق می‌افتد.

ریزش مو بعلت کمبود اهن

زنانی که در دوران عادت ماهانه خون‌ریزی زیادی دارند یا به اندازه‌ی کافی مواد غذایی خون ساز مصرف نمی‌کنند، ممکن است دچار کمبود آهن شوند. کمبود آهن زمانی اتفاق می‌افتد که خون به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز نداشته باشد. گلبول‌های قرمز وظیفه‌ی اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را به‌عهده دارند تا انرژی‌شان تأمین شود. نشانه‌ها: کمبود آهن باعث خستگی شدید، ضعف و رنگ‌پریدگی می‌شود. همچنین ممکن است سردرد، مشکل در تمرکز، سردی دست و پا و ریزش مو هم داشته باشید. اگر حرکت سنگین و شدیدی هم انجام بدهید نفس‌تان می‌گیرد. روش تشخیص: برای تشخیص کم‌خونی معمولا مقدار فریتین را اندازه‌گیری می‌کنند، این پروتئین آهن را در بدن‌تان ذخیره می‌کند. ممکن است پزشک‌تان سطح هماتوکریت خون‌تان را هم بررسی کند. این تست نشان می‌دهد که چه میزان از خون‌تان از گلبول قرمز ساخته شده است. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت، ماهی، سبزیجات، غلاتِ غنی‌شده و لوبیا مصرف کنید. اگر در کنار این غذاها از منابع ویتامین C هم استفاده کنید بهتر است چون به جذب بیشتر آهن کمک می‌کنند. زنها به روزی ۱۸ میلی‌گرم آهن احتیاج دارند که این عدد بعد از یائسگی به ۸ میلی‌گرم می‌رسد. با پزشک‌تان مشورت کنید تا اگر لازم است از مکمل‌های آهن استفاده کنید. دکتر فاسکو می‌گوید که می‌توانید از مکمل‌های مخصوص ریزش مو هم استفاده کنید. مواد تشکیل‌دهنده‌ی اصلی این مکمل‌ها ممکن است شامل بیوتین، سیلیس، السیستین و آهن باشند.

ریزش مو در زنان بعلت عفونت قارچی

این عفونت یکی از عوامل ریزش مو در زنان است. این بیماری یک تکه کچلی دایره‌ای خارش دار ایجاد می کند. این کچلی ممکن است قرمز و پوست پوست دیده شود. دکتر شما با یکسری داروهای ضد قارچ درمان را انجام می‌دهد. این بیماری از طریق تماس مستقیم به راحتی منتقل می‌شود. پس اعضای خانواده خود را برای یافتن نشانه‌ها حتما چک کنید.

ریزش مو بعلت بیماریهای پوستی سر

پوست سر ناسالم می‌تواند التهاب پوستی ایجاد کند که رشد مو را با مشکل مواجه می‌کند. بیماری‌های پوستی که به ریزش مو منجر می‌شوند شامل درماتیت سبورئیک (شوره)، پسوریازیس و عفونت‌های قارچی مانند رینگ‌وُرم هستند. نشانه‌ها: دکتر جاکوبوویچ می‌گوید: «درماتیت سبورتئیک باعث ریزش پوسته‌ی سر می‌شود، پس می‌توانید پوسته‌های چرب و زرد را روی شانه‌هایتان یا در موهایتان ببینید. شوره می‌تواند در اثر مخمری به نام مالاسزیا، تغییرات هورمونی یا چربی زیاد پوست سر باشد. پسوریازیس یک بیماری خودایمن است که باعث تعویض بیش از حد سلول‌های پوست سر می‌شود و یک لایه‌ی ضخیم سفید روی پوست سر ایجاد می‌کند که اگر کنده شود، ممکن است باعث خون‌ریزی شود. عفونت قارچی هم در اثر تماس با یک فرد یا حیوانِ مبتلا به‌وجود می‌آید، باعث ایجاد قرمزی روی پوست سر می‌شود و می‌تواند به تمام نقاط آن گسترش یابد.» روش تشخیص: آزمایش فیزیکی پوست سر می‌تواند در تشخیص نوع بیماری کمک کند. کِشت میکروب‌های قارچی و بافت‌برداری از پوسته‌ی سر احتمالا نشان‌دهنده‌ی رینگ‌ورم هستند. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: هرکدام از این بیماری‌ها روش درمان خاص خود را دارند: شامپو برای درمان شوره، دارو یا نوردرمانی برای پسوریازیس و داروهای ضدقارچ خوراکی برای رینگ‌ورم درمان‌های مرسومی هستند.

ریزش مو در زنان بعلت زایمان

شاید شما متوجه شده باشید در دوران بارداری موهای شما پرپشت‌تر می‌شود چرا که سطح بالای هورمون‌ها از ریزش موها جلوگیری می‌کند. اما به محض تولد نوزاد همه چیز در بدن به سطح نرمال خود بازمی‌گردد و آن دسته از موها سریعا می‌ریزند. شما ممکن است یکباره کلی مو از دست بدهید. ممکن است 2 سال طول بکشد تا موهای شما به وضعیت نرمال قبل برگردد.

ریزش مو بعلت طاسی منطقه ای

طاسی منطقه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خودایمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. ۴٫۷ میلیون نفر در آمریکا از این بیماری رنج می‌برند و به نسبت مساوی در مردان و زنان رواج دارد. دلیلش ناشناخته است اما ممکن است با استرس و بیماری شروع شود. نشانه‌ها: این بیماری می‌تواند در ۳ حالت رخ بدهد. دکتر فاسکو می‌گوید که آلوپسی آره‌آتا معمولا باعث تکه‌های صاف و دایره‌ای طاسی پوست سر، ابرو و پاها می‌شود. کل ریزش موی سر را آلوپسی توتالیس (طاسی کامل) می‌گویند و ریزش موی سایر نقاط بدن آلوپسی یونیورسالیس نام دارد. دکتر فاسکو می‌گوید: «بعضی بیماران می‌گویند قبل از اینکه ناحیه‌ای از بدن‌شان بی‌مو شود چیزی شبیه مور‌مور یا سوزش در آن قسمت حس می‌کردند.» روش تشخیص: مشاهده‌ی الگوی ریزش مو و آزمایش خون برای بررسی میزان ذخیره‌ی آهن و آزمایش‌های هورمونی، می‌توانند در تشخیص این بیماری کمک کنند. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: دکتر فاسکو می‌گوید: «بیماری آلوپسی آره‌آتا معمولا با کورتیکواستروئید موضعی درمان می‌شود.» در بعضی موارد ماینوکسیدیل (روگین) می‌تواند مشکل را حل کند. کم کردن اضطراب هم خیلی اهمیت دارد.

ریزش مو در زنان بعلت مصرف قرص ها

قرص‌ها یکی از راهکارهای درمان ریزش مو در زنان هستند. هورمون‌هایی که تخمک گذاری را متوقف می‌کنند، باعث ریزش مو می‌شوند. اگر شما سابقه خانوادگی از ریزش مو دارید وقتی قرصی را قطع می‌کنید، ممکن است ریزش موی شما شروع شود. دیگر داروهایی که موجب ریزش مو می‌شوند، عبارتند از: رقیق کننده‌های خون، داروهای فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، آرتروز و افسردگی

ریزش مو بعلت حالت دادن بیش از حد

استفاده‌ی بیش از حد از شامپو، مدل دادن و رنگ کردن زیاد می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. گرما و مواد شیمیایی مو را ضعیف می‌کنند و باعث شکنندگی و ریزش مو می‌شوند. معمولا ترکیب مواردی مثل کراتینه، رنگ و سشوار کردن علت ریزش مو و آسیب به آن است. نشانه‌ها: اگر علت ریزش مو آسیب خارجی ناشی از مدل دادن به آن باشد، مو به‌سادگی می‌شکند و برآمدگی‌های باتوم‌شکل را نمی‌توانید روی ریشه‌اش ببینید. روش تشخیص: دکتر جاکوبوویچ یک روش خاص دارد، او حدود ۵۰ تار مو را به آرامی می‌کِشد و به‌دنبال برجستگی‌های باتوم‌شکل روی پیاز مو می‌گردد. کارهایی که می‌توانید انجام بدهید: از دستگاه‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند برای مدل دادن به موهایتان استفاده نکنید. درجه‌ی سشوارتان را روی خنک یا متوسط تنظیم کنید و تماس با سطوح فلزی را به حداقل برسانید. موهایتان را با بیش از دو درجه اختلاف نسبت به رنگ اصلی‌شان رنگ نکنید، چون هرچه اختلاف رنگ بیشتر باشد باید از رنگ موی بیشتری استفاده کنید که باعث شکستن و آسیب به مو می‌شود. اگر از ژل یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از خشک شدن مو، آن را شانه بزنید در غیر این‌ صورت موهایتان سفت و حرکت شانه در آن سخت می‌شود و راحت‌تر می‌شکند. شرایط موهایتان فقط در ظاهر شما تأثیر ندارد بلکه نشان‌دهنده‌ی سلامتی‌تان هم هست. اگر ریزش مو دارید حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ریزش مو در زنان بعلت درمان سرطان

شیمی درمانی و اشعه درمانی، دو مورد از درمان‌های گسترده، می‌تواند برای موهای شما ضرر داشته باشد. در تلاش برای از بین بردن سلول‌های سرطان، هر دو می‌توانند با آسیب زدن به فولیکول‌های مو سبب ریزش مو شوند. اما این آسیب تقریبا همیشه موقتی است و پس از اتمام دوره درمان رویش موها شروع می‌شود.

ریزش مو در زنان بعلت استرس شدید

استرس بالای فیزیکی و روانی ناگهان منجر به ریزش موی شدید شود. مانند:

بیماری جدی یا عمل جراحی بزرگ

تروما همراه با از دست دادن خون

ناراحتی عاطفی شدید

این پروسه ممکن است 6 تا 8 ماه ادامه پیدا کند.

درمان ریزش مو با شنبلیله

دانه‌های شنبلیله سرشار از هورمون‌هایی است که به رشد مو و ترمیم فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. هم‌چنین این دانه‌ها حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین هستند که ساقه‌ی مو و رشد آن را تقویت می‌کنند. بنابراین، حالا که می‌دانید دانه‌های شنبلیله چقدر به درمان ریزش مو و تقویت رشد آن کمک می‌کنند، حتما مشتاق هستید با راه‌های استفاده از آن برای مو آشنا شوید. دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، آنها را بکوبید تا خمیری یکدست به دست آید. این خمیر را به پوست سر و موها بمالید. سرتان را با کلاه رنگ مو بپوشانید تا خمیر خشک نشود و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد، بدون استفاده از شامپو، موهای‌تان را با آب فراوان بشویید. این پروسه‌ی درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت یک ماه ادامه دهید تا نتایج مؤثر آن را ببینید.

داروهایی برای درمان ریزش مو در زنان

ماینوکسیدیل مورد تایید FDA برای درمان ریزش موی زنان است. این دارو می‌تواند سرعت ریزش مو را کم یا کلا آن را متوقف کند و حتی در برخی موجب رویش مجدد مو شود. اما به محض قطع کردن این دارو تمام تاثیرات آن از بین می‌رود. کورتیکواستروئید می‌تواند به رویش مجدد مو در بیماری‌های الوپشیا کمک کند. همچنین اگر علت ریزش مو یک مشکل پزشکی اساسی یا تغذیه نامناسب باشد، وقتی همه چیز تحت کنترل است دوباره موهایتان شروع به رشد می‌کنند.

درمان ریزش مو با آلوئه ورا

این روزها، در نتیجه‌ی آلودگی شدید هوا، ریزش بیش از حد مو، بسیار شایع شده است. می‌توانید از آلوئه‌ورا(خواص آلوئه‌ورا) به عنوان درمان خانگی دیگری که برای درمان ریزش مو و رشد سریع آن مؤثر است، استفاده کنید. آلوئه‌ورا می‌تواند مشکلات مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش سر را به نحو مؤثری کاهش دهد. خاصیت قلیایی اندک آلوئه‌ورا باعث بازگرداندن و حفظ سطح pH طبیعی پوست سر می‌شود که این خود به رشد مو کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا حتی برای مبارزه با شوره‌ی سر هم می‌تواند مؤثر باشد. با یک چاقوی تیز برگی از گیاه آلوئه‌ورا را قطع کنید، لبه‌های دندانه‌دار برگ را برش بزنید، لایه‌ی بالایی برگ را جدا کنید و با کمک چاقو، ژل آلوئه‌ورا را از لایه‌ی پایینی جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید و سپس مایع یکدست به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

لیزر برای درمان ریزش مو در زنان

لیزر ممکن است به رشد موها کمک کند. این دستگاه‌ها در مطب‌ها و حتی در منزل می‌توانند، استفاده شود. اما ممکن است 2 تا 4 ماه طول بکشد تا نتیجه را نشان دهد. به خاطر داشته باشید: FDA از دستگاه‌ها مثل داروها تست سختی برای اطمینان از عملکرد آن‌ها نمی‌گیرد. اثرات طولانی مدت استفاده از این دستگاه‌ها معلوم نیست.

درمان ریزش مو با پیاز

پیازی که در آشپزخانه دارید و اهمیت زیادی به آن نمی‌دهید، می‌تواند در کمک به موی سرتان معجزه ‌کند. سولفور (گوگرد) زیاد موجود در پیاز به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند. آب پیاز هم خاصیت ضدباکتری دارد که می‌تواند میکرب‌ها و انگل‌ها را از بین ببرد. آب پیاز را به پوست سر بمالید و پس از نیم ساعت با یک پاک‌کننده‌ی معمولی بشویید.

درمان ریزش مو در زنان با پیوند مو

این روش درمان ریزش مو در زنان شامل برداشتن مو از نقاط پرپشت و پیوند زدن به نقاط کم پشت می‌باشد. مشکل اینجاست که در زنان روند کچلی در تمام سطح سر اتفاق می‌افتد. بنابراین کسی که این کار را انجام می‌دهد، محدودیت‌هایی دارد. بهتر است روند کچلی مثل روندی که در مردان است اتفاق بیفتد یا بر اثر زخم ایجاد شده باشد.

درمان ریزش مو با کشک

کشک سبب نرمی، لطافت و درخشندگی موها نیز می‌شود. هم می‌توانید کشک را مستقیما روی پوست سر و موها بمالید و هم می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری کشک را با ۱ قاشق سوپ‌خوری عسل ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این ماسک ترکیبی را ۳۰ دقیقه روی سر نگه‌ دارید و سپس با آب فراوان بشویید. برای داشتن موهای بلند و سالم، این ماسک خانگی را امتحان کنید.

درمان مشکل کچلی

این امر همیشه یک چالش است. اگر منطقه بی مو به راحتی قابل پوشش باشد با یک تکه موی مصنوعی، روسری و یا کلاه آن را بپوشانید. یک کلاه گیس با کیفیت از همه چیز راحت‌تر است. اگر کچلی روی کار شما و روابط اجتماعیتان تاثیر گذاشته طوری که حتی نمی‌خواهید از منزل بیرون بروید، با مشاور خود صحبت کنید.

درمان ریزش مو با انگور فرنگی

آیا می‌دانید چگونه از انگور فرنگی (خارتوت) برای جلوگیری از ریزش مو و بالا بردن رشد طبیعی مو استفاده کنید؟ کمبود ویتامین C زمینه‌ساز ریزش مو می‌شود، این در حالی است که انگور هندی سرشار از ویتامین C است. انگور به حفظ سلامت پوست سر و همچنین تقویت رشد مو کمک می‌کند. هسته‌ی چند حبه انگور هندی را جدا کنید و دور بیندازید و گوشت آنها را بکوبید. با خمیر به دست آمده به همراه چند قطره آبلیموی تازه، پوست سر را ماساژ دهید. بدون اضافه کردن آبلیمو هم می‌توانید از این ماسک استفاده کنید. ماسک را یک ساعت روی موهای‌تان نگه دارید و سپس با آب شستشو دهید.

درمان ریزش مو با ریشه شیرین بیان

آیا به دنبال بهترین درمان‌های گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو هستید؟ شیرین‌بیان گیاهی است که در پیشگیری از ریزش و آسیب مو، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این گیاه برای رهایی از خارش پوست سر و تسکین آن نیز مفید است. اگر شوره‌ی سر دلیل ریزش مو باشد، شیرین‌بیان می‌تواند اثربخش باشد. چند رشته از ریشه‌های شیرین‌بیان را یک شب تا صبح در شیر خیس کنید. صبح، ریشه‌های خیس‌خورده‌ی شیرین بیان را بکوبید تا به صورت خمیر درآید. پیش از خواب، این خمیر را به نقاط بی‌موی سر بمالید و صبح با شامپو سرتان را شستشو دهید.

درمان ریزش مو با برگ یا گل ختمی

در طب سنتی هند، بهترین درمان خانگی برای جلوگیری از ریزش مو، برگ یا گل ختمی است. از برگ و گل این گیاه برای پیشگیری از ریزش مو، تقویت رشد مو، درمان موخوره و درمان شوره‌‌ی سر استفاده می‌شود. ۱۵-۱۲ عدد گل ختمی را همراه ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل حرارت دهید. مایع را صاف کنید و روغن روی آن را جمع کنید. یک شب تا صبح، پوست سر و موهای‌تان را آغشته به این معجون کنید و صبح سرتان را بشویید. برای استفاده از برگ‌های ختمی، تعدادی از آنها را بکوبید تا خمیری به دست آید. آن را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با آب بشویید. این گیاه به صورت خودکار، ریزش مو را کنترل و رشد آن را تقویت می‌کند.

درمان ریزش مو با لبو

چغندر قرمز یا لبو سرشار از فسفر، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات، ویتامین B و C است. آب چغندر قرمز را هر روز بنوشید یا برای رشد سریع و سالم مو، آن را در رژیم غذایی‌ عادی‌تان بگنجانید. راه دیگر، استفاده از برگ‌های چغندر قرمز است. برگ‌های چغندر قرمز را در آب بجوشانید، پس از کوبیدن برگ‌های جوشیده، خمیر به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. برای رشد بهتر مو و رسیدن زودتر به نتیجه، این پروسه را حداقل دو بار در هفته دنبال کنید.

درمان ریزش مو با شیر نارگیل

شیر نارگیل شامل چربی و پروتئین می‌شود، رشد مجدد موها را تقویت و ریزش آن را کنترل می‌کند. برای دریافت سریع نتیجه، پوست سر و موها را آغشته به شیر نارگیل کنید. خود نارگیل را رنده کنید و سپس در مخلوط‌کن بریزید. شیر نارگیل را از خمیر به دست آمده بیرون بکشید و شیر را مستقیما روی پوست سر و نوک موها بمالید و پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با شامپو بشویید. این کار نازک شدن موها را متوقف و رشد مجدد موها را تقویت می‌کند

درمان ریزش مو با جوشانده چای

برای جلوگیری از ریزش مو از جوشانده‌ی چای استفاده کنید. چای به دلیل داشتن انواع تانن، در کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر مؤثر است و رشد مو را تقویت می‌کند. سه قاشق چای را در آب جوشی به اندازه‌ی یک فنجان بجوشانید تا یک چای غلیظ دم بیاید. پس از جدا کردن تفاله یک لیموترش تازه در چای بچکانید. آن را خوب هم بزنید و موهای‌تان را (که قبلا با شامپو شسته‌اید) با این چای غلیظ لیمویی شستشو دهید و سپس موهای‌تان را با آب بشویید. پس از این کار، از شامپو استفاده نکنید. جوشانده‌ی چای روش مؤثری برای جلوگیری از ریزش مو است.

درمان ریزش مو با دانه های شانا

آیا از توقف ریزش مو با دانه‌های شانا (Shana) چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید دانه‌های شانا یک راه‌حل گیاهی برای رشد مجدد موها هستند؟ این یک درمان گیاهی شناخته‌شده برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن است. دو قاشق سوپ‌خوری پودر شانا را با یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. حالا این خمیر را روی پوست سر و موهای‌تان بمالید و بیشتر روی ریشه‌ی موها تمرکز کنید. پس از ۱۵ دقیقه، سر را با شامپو بشویید.

اسفناجکاهو

مزایای اسفناج و کاهو برای همه شناخته‌شده است و این سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. میزان آهن و بیوتین (دو ماده‌ی حیاتی برای سلامت موها و رشد آنها) نیز در این سبزی‌ها زیاد است. برای دریافت مزایای اسفناج و کاهو می‌توانید این سبزی‌ها را مستقیما در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. بهترین روش توصیه‌شده‌ی مصرف آنها جهت دریافت بهترین نتیجه این است که آنها را به صورت نیم‌‌پز یا پخته مصرف کنید. همچنین می‌توانید با اسفناج و کاهو یک اسموتی درست کنید و برای اطمینان از سلامتی موها، دو بار در روز این نوشیدنی را میل کنید.

تخم مرغ

آیا هرگز به جلوگیری از ریزش مو با تخم‌مرغ فکر کرده‌اید؟ سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها است، بنابراین موها را به بهترین شکل تغذیه می‌کند و به نرمی‌ و درخشندگی آنها کمک می‌کند. اگر موهای بلند و قوی می‌خواهید، باید از این دستور پیروی کنید. چند تخم مرغ را بشکنید و زرده‌ها را کنار بگذارید. سفیده‌ی تخم‌مرغ‌ها را به عنوان ماسک به پوست سر و موهای‌تان بمالید. این درمان، برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر است، به ویژه اگر ریزش مو در اثر کمبود مواد مغذی و خشکی موها باشد. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت موها را بشویید. این ماسک موها را قوی‌تر و سالم‌تر خواهد کرد. برای کاهش ریزش مو و تقویت رشد موها، این درمان را حداقل ۱ بار در هفته تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه‌ی سیب برای جلوگیری از ریزش مو می‌تواند مؤثر باشد و موها را نرم می‌کند. سرکه و آب را به یک نسبت مساوی (یک به یک) با هم ترکیب کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سر و موها اسپری کنید. پوست سر آغشته به آب و سرکه را کمی ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. اگر از بوی سرکه‌ی سیب خوشتان نمی‌آید، مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید. برای اینکه از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، حداقل دو بار در هفته آن را امتحان کنید.

سیب زمینی

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند سبب خشکی و شکنندگی موها شود و در نهایت، این عوامل باعث ریزش مو می‌شوند. سیب‌زمینی روش خوبی برای جلوگیری از ریزش‌ موها در این مورد است. سیب‌زمینی سرشار از ویتامین B6، ویتامین C، منگنز، فسفر، مس و نیاسین است که برای تقویت رشد مو مفید هستند. چند سیب‌زمینی تمیز را رنده ‌کنید و سپس آب آن را جدا کنید. پوست سر و موهای‌تان را مستقیما آغشته به آب سیب‌زمینی کنید. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت (اجازه ندهید این ماسک روی سرتان خشک شود)، سرتان را با آب بشویید.

روغن هسته انگور

روغن هسته‌ی انگور یک حالت‌دهنده و مرطوب‌کننده‌ی مؤثر و طبیعی است و می‌تواند مشکلات مو مانند ریزش مو، شوره‌ی سر و موهای ضعیف را درمان کند. برای داشتن موهای سالم، می‌توانید به طور منظم از روغن هسته‌ی انگور به عنوان یک محصول مراقبت از مو استفاده کنید. روغن هسته‌ی انگور حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که می‌تواند در کنترل تولید دی‌هیدروتستوسرون در ریشه‌های مو (که اتفاقا تولید نامتعادل DHT یکی از دلایل اصلی ریزش مو است)، مؤثر باشند. هر شب به طور منظم، پوست سر و موهای‌تان را با این روغن ماساژ دهید و صبح موهای‌تان را شستشو دهید.

درمان ریزش مو با روغن گلرنگ

می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی از روغن گلرنگ استفاده کنید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب تک‌سیرنشده و اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ای است که برای سلامت موها حیاتی هستند. دو نوع روغن گلرنگ وجود دارند که از هر دوی آنها می‌توانید برای مراقبت از مو استفاده کنید. روغن گلرنگ برای موهای فِر شده، رنگ‌شده و خشک مفید است. شب‌ها از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید و صبح موهای‌تان را شستشو دهید. برای داشتن موهایی سالم، یک روز در میان از این روغن استفاده کنید.

نخل ارّه‌ای به رژیم غذایی مانع از ریزش مو

نخل ارّه‌ای، نخل کوچکی با برگ‌های بادبزنی است که ساقه‌های تیز دارد و بومی جنوب شرقی ایالات متحده است. به نقل از شماره‌ی جدیدی از یک مجله‌ی معتبر جهانی، مواد جایگزین و مکمل نظیر نخل ارّه‌ای (با نام علمی Serenoa repens) می‌توانند رشد مجدد مو را در مردان افزایش دهند. در مطالعه‌ی انجام‌ شده در این خصوص، رشد بهتر مو در مردانی مشاهده شد که به طور منظم، ۴۰۰ میلی‌گرم نخل ارّه‌ای را علاوه بر ۱۰۰ میلی‌گرم بتاسیتوسترول (برگرفته از نخل ارّه‌ای) مصرف کرده بودند. گیاه‌شناسان از گذشته تا کنون، همواره از این گیاه برای درمان نازکی مو، هم در مردان و هم در زنان، استفاده کرده‌اند و می‌کنند.

دریافت کافی اسیدهای چرب مانع از ریزش مو

گنجاندن اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی عادی، می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو به صورت طبیعی مفید باشد. گردو، آجیل، تخم کتان، بادام، ماهی و آووکادو منابع طبیعی رایج از اسیدهای چرب سالم هستند. بنابراین، آنها را به علاوه‌ی میوه و ماهی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. کار شما می‌تواند به راحتیِ جویدن گردو و بادام باشد. از تخم کتان در هر یک از رژیم‌های غذایی‌تان استفاده کنید، فقط یادتان باشد آنها را به خوبی بجوید. ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و تُن، غنی‌ترین منبع حیوانی اسیدهای چرب هستند.

افزودن بیوتین به رژیم غذایی مانع از ریزش مو

محققان دریافته‌اند که بیوتین عنصر بسیار مهمی برای سلامت مو است. کمبود بیوتین می‌تواند سبب ریزش و نازک شدن مو شود. پس اگر از ریزش مو رنج می‌برید، غذاهایی را که منبع غنی بیوتین هستند در رژیم روزانه‌تان بگنجانید. گوشت، غذاهای دریایی، دانه‌های سویا، تخم‌مرغ،‌ محصولات لبنی، آجیل، سبزیجاتی مثل کلم، کلم‌پیچ، کلم بروکلی و گل‌کلم و میوه‌هایی مثل آووکادو منابع غنی بیوتین هستند. این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید و ظرف چند هفته، شاهد اثرات آن باشید.

افزایش تولید کراتین با MSM مانع از ریزش مو

برای تولید کراتین (پروتئین مو) که به تقویت مو کمک می‌کند، متیل ‌سولفونیل ‌متان (MSM) عالی است. طبق یافته‌های یک مطالعه، تمام افرادی که MSM مصرف کردند، هم کاهش ریزش مو و هم افزایش رشد مو را تنها ظرف شش ماه تجربه کردند. شیر، گوجه فرنگی و ذرت به طور طبیعی، سرشار از MSM هستند و می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند و همچنین در تقویت رشد مجدد مو نیز بسیار مؤثر باشند. پس، آنها را در رژیم روزانه‌ی خود بگنجانید.

ریزش مو در مردان

تقریبا 85% مردان در سن 50 سالگی با مشکل کم پشتی مو مواجه می شوند . برخی نیز قبل از سن 21 سالگی با این مشکل روبرو می شوند. اما باورهای غلطی در رابطه با این بیماری رایج از زمان‌های قدیم به وجود آمده است.

دلایل ریزش مو در مردان چیست

تقریبا همه ریزش موها در مردان وراثتی هستند. بقیه عوامل شامل زیاد بودن ویتامین A و یا کمبود پروتئین است. استرس نیز یکی از این عوامل به شمار می آید. خبر خوش : ریزش مو اگر وراثتی نباشد به مرور زمان برطرف می شود.

محلول های مالشی برای درمان ریزش مو در مردان

ماینوکسیدیل برای مردان زیر 40 سال که اخیرا از دست دادن مو شروع به کار کرده است، بهتر است. شما باید از آن برای حداقل 4 ماه، و احتمالا تا یک سال استفاده کنید. در حالی که بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که ماینوکسیدیل به عنوان اولین درمان ، گزینه مناسبی برای افرادی است که از فیناستراید کمک نگرفته اند یا مایل به اضافه کردن یک محصول دیگر به رژیم خود هستند.ماینوکسیدیل یک درمان تایید شده توسط FDA و داروی بدون نسخه است که بر روی پوست سر شما اعمال می شود. این دارو میزان از دست دادن مو را کاهش می دهد و در بعضی از افراد به رشد موهای جدید کمک می کند. اما هنگامی که شما استفاده از آن را متوقف می کنید، ریزش مو باز شروع می شود.

قرص های ضد ریزش برای درمان ریزش مو در مردان

استفاده از یک قرص برای جلوگیری از ریزش موی شدید مانند فیناستراید ممکن است ایده بسیار خوبی باشد. این دارو با کاهش سطح هورمون ای که فولیکول های مو را کاهش می دهد، به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می کند. این ماده ریزش مو را در حدود 88 درصد مردان کاهش می دهد و حدود 66 مردان را با رشد مجدد مواجه می کند . بسیاری از کارشناسان فکر می کنند که بهتر از ماینوکسیدیل کار می کند. زنان باردار نباید این دارو ریزش مو را استفاده کنند – این می تواند نقایص مادرزادی را در نوزادان ایجاد کند. این دارو مانند ماینوکسیدیل، تنها زمانی کار می کند که از آن استفاده می کنید. در آزمایشات بالینی دارو، حدود 3٪ از مردان عوارض جانبی داشتند، از جمله کاهش میل جنسی و سایر مشکلات جنسی.

کاشت مو برای درمان ریزش مو در مردان

در این روش پزشک شما موی سالم را از پشت و کنار سر شما روی بالای سر شما می دهد. این فرآیند می تواند هزینه زیادی در بر داشته باشد و ممکن است لازم باشدای کار را چند بار انجام دهید. بعد از 2 ماه، بیشتر تار موهایی را که دکتر جابجا کرده خواهد ریخت، اما رشته های جدید دوباره جای آن ها رشد خواهند کرد. در عرض 6 ماه احتمالا موهای شما کاملا نرمال به نظر خواهد رسید.

 درمان خانگی ریزش مو در آقایان با ماساژ پوست سر

ماساژ ها نه تنها حس بسیار عالی به شما می دهند، بلکه می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. ماساژ پوست سر فولیکول مو را تحریک می کند. در یک مطالعه کوچک، مردان ژاپنی سالم که چهار دقیقه ماساژ پوست سر هر روز به مدت 24 هفته دریافت کردند در پایان مطالعه موهای ضخیم تری داشتند.

 درمان خانگی ریزش مو در آقایان با روغن

شواهدی وجود دارد که روغن نعناع می تواند به رشد مو کمک کند. روغن رزماری به طور سنتی برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده می شود. تحقیقاتی در سال 2013 نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث بهبود رشد مو در موش ها می شود. روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون نیز به طور گسترده توصیه می شود، اما تحقیق در مورد مزایای آنها برای رشد مو در حال حاضر محدود است

 درمان خانگی ریزش مو در آقایان با چای سبز

یکی دیگر از داروهای گیاهی معروف برای ریزش مو چای سبز است. مطالعه در مطالعاتی روی موش ها یافت شده است که چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو است، اما مطالعات انسانی برای تایید این اثرات انجام نشده است.

جوان‌سازی فولیکول‌های مو با ویتامین‌‌های ب کمپلکس

مصرف روزانه‌ ۱۰۰ میلی‌گرم از هر نوع مکمل ب کمپلکس به رشد مو کمک می‌کند. این مکمل‌ها شامل بیوتین و ویتامین B6 می‌شوند که با افزایش گردش خون در پوست سر، ریزش مو را کم می‌کنند و فولیکول‌های مو را جوان سازی می‌کنند. این مکمل‌های غذایی، روش‌های مؤثر و مطمئنی برای جلوگیری از ریزش مو هستند، اما بهتر است قبل از مصرف هر گونه از این مکمل‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص ماهی سالمون برای درخشندگی مو

ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بدن به طور طبیعی نمی‌تواند این چربی‌های سالم را تولید کند بنابراین باید از طریق غذا یا مکمل‌ها جذب بدن شوند. این چربی‌ها از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند و علاوه بر این برای رشد مو و شفاف شدن آن نیز لازم‌اند.

افزایش تولید کلاژن با ویتامین C برای جلوگیری از ریزش مو

کلاژن، یک عنصر ضروری در ساختار مو است، اما با افزایش سن، کلاژن شروع به تجزیه شدن می‌کند و همین اتفاق موها را شکننده می‌کند. بهترین راه تقویت سطح کلاژن در مو، افزایش میزان ویتامین C در رژیم غذایی روزانه است. غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از ویتامین C هستند، عبارتند از: مرکبات، توت فرنگی و فلفل قرمز. گنجاندن ۲۵۰ میلی‌گرم ویتامین C در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند.

خواص ماست یونانی برای رشد مو

ساختمان تارهای مو از پروتئین است. ماست یونانی به دلیل داشتن ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) کمک می‌کند خون به پوست سر رسیده و باعث رشد بهتر موها شود. همچنین از نازک شدن تارهای مو و ریزش جلوگیری می‌کند.

خواص اسفناج برای جلوگیری از شکنندگی موها

تغذیه‌ی مناسب مو اسفناج را به شما پیشنهاد می‌کند. مانند بسیاری از سبزیجات اسفناج سرشار از مواد مغذی شگفت انگیز است. اسفناج سرشار از ویتامین A، آهن، بتا کاروتن، فولات و ویتامین C می‌باشد. این مواد مغذی برای سلامتی پوست سر و موها بسیار لازم‌اند. همچنین موها را مرطوب نگه داشته و مانع شکستن آن‌ها می‌شوند. کلم پیچ نیز عملکردی شبیه اسفناج دارد.

خواص میوه‌ی گواوا برای جلوگیری از شکنندگی

این میوه‌ی گرمسیری به دلیل داشتن ویتامین C مانع شکنندگی موها می‌شود. یک فنجان گواوا حاوی 377 میلی گرم ویتامینC می‌باشد که 4 برابر بیشتر از حداقل میزان توصیه شده‌ی روزانه است.

خواص مرغ بدون چربی برای ضخیم شدن تارهای مو

زمانی که پروتئین کافی به بدن نمی‌رسد رشد مو متوقف می‌شود. در این زمان رشد مو متوقف شده و موهای قدیمی نیز در حال ریزش‌اند و فرد دچار ریزش مو شده است. برای به دست آوردن پروتئین لازم از گوشت مرغ و بوقلمون استفاده کنید. این مواد غذایی چربی اشباع شده‌ی کمتری نسبت به گوشت گاو دارند.

خواص سیب زمینی برای جلوگیری از خشکی مو

موهای خشکی دارید که درخشندگی‌اش را از دست داده است؟ سیب زمینی شیرین حاوی آنتی اکسیدان خوبی به نام بتا کاروتن است. بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این ویتامین خشکی مو را از بین می‌برد. همچنین غدد پوست سر را تحریک می‌کند تا مایع روغنی به نام سبوم تولید کنند که مانع خشکی موها شود. تغذیه‌ی مناسب مو بتا کاروتن موجود در سایر سبزیجات نارنجی مانند هویج، کدو و انبه را نیز به شما پیشنهاد می‌کند.

خواص دارچین برای گردش خون

این ادویه را روی نان تست و قهوه‌ی خود بریزید. این ماده‌ی غذایی باعث بهبود گردش خون می‌شود. جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو می‌رساند.

خواص تخم مرغ برای رشد موها

یکی دیگر از مواد غذایی مورد توجه در تغذیه‌ی مناسب مو تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و آهن می‌باشد. همچنین سرشار از ویتامین B (بیوتین) است که به رشد موها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بیوتین همچنین به تقویت ناخن‌های شکننده نیز کمک می‌کند.

خواص صدف برای پرپشت کردن موها

صدف سرشار از زینک است. کمبود این ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی می‌تواند منجر به ریزش مو و مژه شود. سلول‌های مو با کمک زینک مقاوم می‌شوند. این ماده‌ی معدنی را در گوشت گاو، خرچنگ و غلات غنی شده می‌توان یافت. مو بخش مهمی از زیبایی هر فردی است. پس تغذیه‌ی مناسب مو را جدی بگیرید. همچنین این مواد غذایی علاوه بر تضمین سلامت مو‌ها صدها خاصیت دیگر برای بدن دارند.

بیشتر بخوانید : موخوره ♥ کراتینه مو